יחסי ישראל – מקדוניה הצפונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ישראלמקדוניה הצפונית
ישראלישראל מקדוניה הצפוניתמקדוניה הצפונית
ישראל מקדוניה הצפונית
שטחקילומטר רבוע)
22,072 25,713
אוכלוסייה
9,855,000 2,083,690
תמ"ג (במיליוני דולרים)
522,033 13,563
תמ"ג לנפש (בדולרים)
52,971 6,509
משטר
דמוקרטיה פרלמנטרית רפובליקה
נשיא ישראל ראובן ריבלין (מימין) עם מקבילו המקדוני סטבו פנדרובסקי בעת ביקור האחרון בישראל לרגל פורום השואה העולמי החמישי, ינואר 2020
אנדרטת "רימון השמות" לזכר יהודי מקדוניה שנספו בשואה - בפינה הדרום-מערבית של טיילת ארמון הנציב בירושלים[1][2]

בין מדינת ישראל לבין הרפובליקה של מקדוניה הצפונית קיימים יחסים דיפלומטיים מלאים נכון לשנת 2021, כאשר שתי המדינות מקיימות יחסים קרובים בתחומים שונים, ונחשבות לבעלות ברית בתחומים פוליטיים ותרבותיים למקדוניה הצפונית יש שגרירות רשמית בתל אביב, בעוד שאת ישראל מייצג במקדוניה הצפונית שגריר שאינו תושב, אשר מקום מושבו בישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי המדינות כוננו לראשונה יחסים דיפלומטיים מלאים בתאריך 7 בדצמבר 1995, זמן קצר לאחר התפרקותה של יוגוסלביה במהלך מלחמות יוגוסלביה, והיווסדה של מקדוניה כמדינה עצמאית. השקת היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למקדוניה, מצידה של ישראל, נעשתה תוך הכרה במקדוניה כ"רפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה", וזאת על סמך השם הזמני במסגרתו התקבלה מקדוניה לאו"ם. עם זאת, בהמשך שינתה ישראל את עמדתה והכירה רשמית במקדוניה בשם "הרפובליקה של מקדוניה", שמה המוכרז של המדינה החדשה, וכך הצטרפה ישראל ל-130 מדינות נוספות בעולם המכירות במקדוניה תחת שם זה, ולא תחת השם הזמני אשר ניתן לה על ידי האו"ם.

ב-2019 שינתה המדינה את שמה ואימצה את השם "הרפובליקה של מקדוניה הצפונית".

יהדות מקדוניה הצפונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יהדות מקדוניה הצפונית

נכון לשנת 2019, הקהילה היהודית במקדוניה הצפונית היא קהילה קטנה, אבל בעלת מעמד איתן ומכובד במדינה, המשמשת כגשר בין מקדוניה הצפונית וישראל. הקהילה מונה כ-200 איש, אשר רובם מתגוררים בבירת מקדוניה הצפונית סקופיה, וכן בעיר שטיפ.

הארגונים היהודיים במקדוניה הצפונית, אשר פועלים תחת חסותה של ממשלת מקדוניה הצפונית, הדגישו במספר הזדמנויות כי נכון לשנת 2013, אין כלל אנטישמיות כלפי יהודים במדינה. במסגרת פגישה בין נציגי הקהילה היהודית במקדוניה לשגריר ישראל החדש במדינה, בסוף שנת 2009, אמרו הנציגים לשגריר כי לתחושתם, מקדוניה היא כיום המדינה היחידה שבה אין כל עדות לאווירה אנטישמית, וכי היהודים במקדוניה חשים כי הם חיים במדינה שאוהבת ומכבדת את בני העם היהודי, מה שבא גם לידי ביטוי בקשרים החמים שבין מקדוניה וישראל[3][4].

במהלך שנת 2002, מקדוניה הפכה לאחת המדינות היחידות בעולם אשר מיסדה מנגנון רשמי המשמש ליישוב מחלוקות הנוגעות לגזל של רכוש יהודי במהלך ימי מלחמת העולם השנייה, מנגנון אשר זכה לאהדת בני הקהילה היהודית במדינה[5].

כחלק מפועלה המתמשך של ממשלת מקדוניה הצפונית להנצחת זיכרון השואה, נחנכה בבירה סקופיה אנדרטה מודרנית להנצחת השואה, וכן מרכז תיעוד אודות תולדותיהם של בני העם היהודי בשטח מקדוניה הצפונית, אשר מהווה את אחד ממרכזי ההנצחה לשואה הגדולים ביותר בעולם. בפועלה זה זכתה ממשלת מקדוניה הצפונית בהערכה של גורמים בקרב העם היהודי, אשר מוקירים את מחויבותה של מקדוניה הצפונית להנצחת רדיפת בני העם היהודי במדינה בימי מלחמת העולם השנייה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]