יחסי ישראל–סורינאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחסי ישראלסורינאם
ישראלישראל סורינאםסורינאם
ישראל סורינאם
שטחקילומטר רבוע)
22,072 163,820
אוכלוסייה
9,881,600 627,398
תמ"ג (במיליוני דולרים)
522,033 3,621
תמ"ג לנפש (בדולרים)
52,829 5,771

יחסי ישראל–סורינאם הם היחסים הדיפלומטיים הרשמיים שמתקיימים בין מדינת ישראל לבין רפובליקת סורינאם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחסים בין שתי המדינות כוננו בפברואר 1976[1].

בנובמבר 2014 נפגש שגריר ישראל שאינו תושב בסורינאם, מגיד עמירם, עם שר החוץ של סורינאם, וינסטון לקין. במהלך הפגישה הצהיר השגריר על הסיוע שהעניקה ישראל לסורינאם במסגרת תוכנית מש"ב[2].

ביולי 2017 התקיימה מהדורתה ה-20 של תחרות הספורט המכביה עם 10,000 ספורטאים באצטדיון טדי בירושלים בה השתתף הג'ודוקא יגאל קופינסקי, הנציג היחיד של סורינאם[3].

קונסול הכבוד של סורינאם בישראל, יוסף חיים הרוש, מגיש את כתב האמנתו כקונסול המדינה לשרת החוץ של סורינאם, ילדיז פולק-בייגלה, 28 ביוני 2019

בנובמבר 2020, שר החוץ של סורינאם אלברט רמדין נפגש עם הנשיא צ'אן סנטוהי, וכן עם נציגים שונים של מדינות זרות בסורינאם, כולל קונסול הכבוד הישראלי יוסף חיים הרוש. כתוצאה מהפגישה אמר רמדין כי ארצו רוצה להגביר את רמת היחסים הדיפלומטיים ולמנות שגריר שאינו תושב בישראל.

שיתוף פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל סייעה לסורינאם בבניית אודיטוריום באוניברסיטת אנטון דה קום, פארק תעשייה וחממות.

החל מסוף 2020, שתי המדינות משתפות פעולה בחקלאות ובחינוך. בסוף נובמבר 2020 קיים ראש משרד החוץ של סורינאם שיחות עם ראשי משרד החינוך, המדע והתרבות בסורינאם ומשרד החקלאות והסביבה במטרה לבחון את הפוטנציאל לשיתוף פעולה בין סורינאם לבין ישראל.

נציגויות דיפלומטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל מחזיקה קונסוליה בבירת סורינאם פרמריבו, ואילו סורינאם מחזיקה בישראל קונסוליה בתל אביב[4].

ב-30 במאי 2022 התקיים הביקור הראשון בישראל של שר חוץ סורינאמי, אלברט רמדין. בפגישה עם מקבילו הישראלי יאיר לפיד הודיע רמדין כי מדינתו מתכננת להעביר את שגרירות סורינאם בישראל בירושלים "בעתיד הקרוב"[5]. לפיד הכריז בתגובה על נכונותה של ישראל לשלוח מטען של סיוע הומניטרי לסורינאם עבור מאבק בתוצאות של שיטפונות במדינה[6]. אולם, חודש לאחר מכן ב-24 ביוני, אמר נשיא סורינאם צ'אן סנטוחי לאספה הלאומית כי פתיחת השגרירות לא תתקיים לאור מחסור בתקציב[7]. עם זאת, לא שלל אפשרות שהשגרירות תפתח בעיר בעתיד.

יהדות סורינאם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יהדות סורינאם

בעבר התגוררה בסורינאם קהילה יהודית גדולה, אשר אף קלטה פליטים יהודים מגרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. אולם, לאחר המלחמה היגרו יהודים רבים, חלקם לישראל וחלקם למדינות אחרות, וכיום הקהילה מונה רק כמה עשרות משפחות.

החל משנת 2017 פועל בפרמריבו בית הכנסת נווה שלום[8].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא יחסי חוץ ובנושא ישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.