מריו (זיכיון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מריו
Mario
הדמויות הראשיות בזיכיון מריו (מימין לשמאל): ואלואיג'י, בו, יושי, באוזר, הנסיכה דייזי, טואוד, מריו, הנסיכה פיץ', דונקי קונג, לואיג'י, ואריו
הדמויות הראשיות בזיכיון מריו (מימין לשמאל): ואלואיג'י, בו, יושי, באוזר, הנסיכה דייזי, טואוד, מריו, הנסיכה פיץ', דונקי קונג, לואיג'י, ואריו
הדמויות הראשיות בזיכיון מריו (מימין לשמאל): ואלואיג'י, בו, יושי, באוזר, הנסיכה דייזי, טואוד, מריו, הנסיכה פיץ', דונקי קונג, לואיג'י, ואריו
כללי
תאריך הוצאה 9 ביולי 1981
סוגה זיכיון מדיה, סדרת משחקי וידאו
פיתוח נינטנדו, שיגרו מיאמוטו
ארץ מקור יפן
דרישות תוכנה
פלטפורמות משחק ארקייד, נינטנדו 64, Nintendo DS, Nintendo DSi, Nintendo 3DS, NEC PC-8800 series, Nelsonic Industries, MS-DOS, MSX, Nintendo Entertainment System, PlayChoice-10, Wii, Wii U, מחשב אישי, Virtual Boy, Super Nintendo Entertainment System, Sharp X1, Satellaview, ספקטרום סינקלייר, iOS, Intellivision, אטארי 5200, אטארי 7800, Atari 8-bit family, Atari 2600, אנדרואיד, Apple II, Amstrad CPC, iQue Player, ColecoVision, Philips CD-i, Game Boy Advance, Nintendo GameCube, קומודור 64, Game Boy Color, Game & Watch, גיים בוי, נינטנדו סוויץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
mario.nintendo.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מעצב משחקי הווידאו היפני שיגרו מיאמוטו יצר במקור את דמותו של מריו כאשר הוא פיתח את המשחק דונקי קונג בניסיון לייצר משחק וידאו חדשני ופורץ דרך עבור חברת נינטנדו.

מריואנגלית: Mario, ביפנית: マリオ) הוא זיכיון מדיה, אשר נוצר ומופק על ידי חברת משחקי הווידאו היפנית נינטנדו, ובו מככבת הדמות הבדיונית מריו. הזיכיון נוצר במקור על ידי מעצב המשחקים היפני שיגרו מיאמוטו. הזיכיון ממוקד בעיקר במשחקי וידאו, אך לאורך השנים זכו משחקי הווידאו של מריו לפופולריות רבה והיו בסיס לשורה ארוכה של סדרות טלוויזיה, סרטים, קומיקס, ומוצרים נלווים שונים ואפילו היוו את הבסיס להקמתו של פארק שעשועים של מריו ביפן. משחק הווידאו הראשון בזיכיון היה המשחק "האחים מריו" משנת 1983, אף על פי שדמותו של מריו הוצגה לראשונה במשחק הווידאו דונקי קונג משנת 1981, והוא הופיע עוד לפני כן במספר משחקים בסדרות דונקי קונג ובסדרת משחקים של Game & Watch. משחקי הווידאו בהם הופיע מריו פותחו לאורך השנים על ידי מגוון מפתחים כולל החברות נינטדו, הדסון סופט ואלפא דרים. רוב משחקי מריו יצאו באופן בלעדי עבור קונסולות משחקי הווידאו השונות ומחשבי היד של חברת נינטנדו.

תת הסדרה המרכזית והפופולרית ביותר בזיכיון של מריו היא סדרת "סופר מריו" אשר החלה עם השקת המשחק "האחים סופר מריו" בשנת 1985. סדרת משחקי סופר מריו עוקבת בעיקר אחר הרפתקאותיו של מריו בעולם הבדיוני של ממלכת הפטריות ובדרך כלל מסתמכת על יכולת הקפיצה של מריו אשר מאפשרת לו להביס את אויביו ולהתקדם במשחק. הצלחת הזיכיון של מריו הובילה עם השנים ליצירה של מעל ל-200 משחקים מז'אנרים שונים וכמו גם ליצירה של מספר תתי-סדרות משחקים, כולל משחקי ספורט כגון "Mario Golf" ו-"Mario Tennis", סדרת משחקי המרוצים "Mario Kart", סדרת משחקי המרוצים, סדרת משחקי החברה הממוחשבים "Mario Party", משחקי תפקידים כגון "מריו ולואיג'י", "Super Mario RPG" ו" Paper Mario", ומשחקים חינוכיים כגון "Mario Is Missing!", "Mario's Time Machine " ו"Mario Teaches Typing". חלק מהדמויות האחרות בזיכיון מריו, כמו דונקי קונג, ואריו, ויושי זכו לפופולריות רבה אשר תרמה לבסוף לכך שיש להם זיכיונות מוצלחים משלהם.

הזיכיון של מריו הוא אחד מזכיונות משחקי הווידאו הנמכרים ביותר בכל הזמנים, כאשר רבים מהמשחקים בזיכיון, ובפרט תת-הסדרה "סופר מריו", נחשבים לכמה ממשחקי הווידאו המצליחים ביותר שנוצרו אי פעם. הזיכיון של מריו הוא זיכיון משחקי הווידאו הנמכר ביותר בכל הזמנים, כאשר נכון לשנת 2022 נמכרו בסך הכל מעל ל-758.06 מיליון עותקים של משחקי הסדרה, כאשר 388.92 מיליון עותקים מהמשחקים היו משחקים בסדרת "סופר מריו".

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיבורים הראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מריו (Mario) - הגיבור הראשי בזיכיון. מריו הוא שרברב איטלקי נמוך קומה, שמנמן ומשופם.
  • לואיג'י (Luigi) - אחיו הצעיר של מריו אשר גבוה ואתלטי יותר ממריו. לואיג'י לובש חולצה וכובע ירוקים, בדומה לאלה האדומים של מריו. לואיג'י מתואר כפחדן והססן.
  • הנסיכה פיץ' (Princess Peach) - השליטה של ממלכת הפטריות. במשחקים השונים נוהג באוזר להתקיף את ממלכת הפטריות ולחטוף את הנסיכה פיץ' כאשר מריו נאלץ תמיד להציל את הנסיכה. הנסיכה פיץ' היא הדמות הנשית המרכזית בזיכיון, והיא מתוארת לעיתים רבות כמושא אהבתו של מריו.
  • טואוד (Toad) - יצור דמוי פטרייה המשמש כעוזר של הנסיכה פיץ'.
  • יושי (Yoshi) - דינוזאור מואנש ירוק. בחלק גדול מהמשחקים משמש כאמצעי תחבורה. בעל היכולת לבלוע אויבים ולהפוך אותם לביצים, וכמו כן יש לו גם את היכולת לרחף באוויר.

דמויות משנה בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הנסיכה דייזי (Princess Daisy) - השליטה של ממלכת סאראסאלנד. נרמז כי היא מושא אהבתו של לואיג'י.
  • טואדט (Toadette) - פטרייה ורודה מואנשת נשית. טואדט היא אחותו הצעירה של טואוד.
  • טואוד הכחול (Blue Toad) - בחלק מהמשחקים מסייע למריו יחד עם לואיג'י וטואוד הצהוב. ידוע גם בשם Bucken-Berry.
  • טואוד הצהוב (Yellow Toad) - בחלק מהמשחקים מסייע למריו יחד עם לואיג'י וטואוד הכחול. ידוע גם בשם Ala-Gold.
  • בירדו (Birdo) - דינוזאורית ורודה דמוית אדם העונדת לראשה סרט אדום ומסוגלת לירוק ביצים. הייתה אויבת בהופעתה הראשונה, אך בהמשך הפכה לידידה של מריו ושל לואיג'י.
  • הנסיכה רוזלינה (Rosalina) - שליטה של מקום עלום שם ואמן המאמצת של הלומות. היא שוכנת במצפה כוכבי השביט וכן משגיחה על היקום. רוזלינה ניתנת למשחק ברוב משחקי הספין-אוף.
  • טואודסוורט (Toadsworth) - טואוד זקן שעוזר למריו בהרפתקאותיו. שהופיע לראשונה ב-"Super Mario Sunshine".
  • גומבה (Goomba) - יצור שחי בממלכת הפטריות. אחת מדמויות המשנה הידועות בזיכיון. מריו לא יכול לגעת בגומבה (אלא אם מריו קופץ על ראשו. כאשר מתבצע תרחיש זה, הגומבה עצמו מת).
  • קופה טרופה (Koopa Troopa) - בדומה לגומבה, הוא אחד מדמויות המשנה הכי ידועות בזיכיון. קופה טרופה הוא צב בגודל בן אדם (שגם הולך בקצב של בן אדם). כמו הגומבה, הוא הורג את מריו בנגיעה אלא אם כן מריו קפץ עליו. ההבדל היחיד הוא שכאשר מריו קופץ עליו, הקופה טרופה נכנס לתוך השריון של עצמו ואפשר לדחוף את השריון על אויבים אחרים במשחק ובכך להרוג גם אותם. קופה טרופה יכול להופיע בצבעים שונים. לרוב אין הבדלים רבים בין הצבעים, אך אחד ההבדלים העיקריים מופיע במשחק Super Mario World: כאשר יושי הדינוזאור בולע קופה טרופה בצבע אדום - הוא יכול לירוק אש לאחר מכן; כאשר הקופה טרופה בצבע כחול - יושי יכול לעוף; כאשר בצבע ירוק - יושי פשוט יורק את שריון הקופה טרופה החוצה, בחלק מהמשחקים קופה טרופה אדום הולך עד גבול מסוים (ממקום מסוים עד למקום אחר) והקופה טרופה הירוק הולך עד שמשהו עוצר אותו
  • בּוּ (Boo) - רוח רפאים מואנשת בצורת כדור. בו הוא רוח רפאים ביישנית שעוצרת במקום כשמביטים בה, אבל רודפת אחרי מי שמסיט את המבט שלו ממנה.

הנבלים העיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • באוזר (Bowser) - הנבל העיקרי בזיכיון. באוזר הוא השליט של גזע היצורים Koopa דמויי הצבים. מטרותיו העיקרית הן תמיד לחטוף את הנסיכה פיץ', להביס את מריו ולכבוש את ממלכת הפטריות. מאז שהופיע במשחק הראשון בזיכיון הופיע כמעט בכל המשחקים, לרוב כנבל הראשי. באוזר יורק אש וזורק פטישים, ואף מסוגל לקפוץ ולירוק אש בגבהים שונים.
  • ואריו (Wario) - אחד מהיריבים העיקריים של מריו. ואריו שמן, שרירי, חם מזג, וחמדן אשר דומה במראה מעט למריו אך הוא לובש כובע וחולצה צהובים עם סרבל סגול. ואריו הוא הגיבור הראשי בסדרת משחקים על שמו.
  • ואלואיג'י (Waluigi) - השותף של ואריו והיריב העיקרי של לואיג'י.
  • דונקי קונג (Donkey Kong) - גורילה מואנשת והנבל הראשי במשחק המקורי מ-1981 בו מריו הופיע. דונקי קונג הוא המנהיג של צוות DK. על אף שדונקי קונג הופיע לראשונה במשחק הארקייד "דונקי קונג", בגלגול המודרני של הדמות שהוצג לראשונה במשחק "Donkey Kong Country" נחשף כי הדמות שמוכרת כיום כדונקי קונג, אשר היא כיום גורילה ידידותית שעונדת עניבה ומכורה לבננות, הוא למעשה הנכד של הדמות המקורית בארקייד.
  • באוזר ג'וניור (Bowser Jr.) - הבן של באוזר. באוזר ג'וניור מעוניין לסייע לאביו להשיג את מטרותיו העיקריות - לחטוף את הנסיכה פיץ', להביס את מריו, ולכבוש את ממלכת הפטריות.
  • קופאלינגים (Koopalings) - קבוצה של שבע דמויות ילדותיות. שמותיהם הם איגי, לארי, למי, לודוויג, ונדי, רוי ומורטון. במקור תוארו כילדיו של באוזר אך בהמשך תוארו כעוזריו. הוצגו לראשונה במשחק "Super Mario Bros. 3" (אנ') משנת 1988 והופיעו מאז במשחקים שונים בזיכיון.
  • דידי קונג (Diddy Kong) - קוף עכביש אנתרומורפי. דידי קונג הוא האחיין של דונקי קונג.
  • קאמק (Kamek) - קוסם ששייך לגזע ה-Koopa. קאמק הוא אחד משני היריבים העיקריים של יושי. קאמק מסוגל לבצע מעשי קסם שונים כגון שכפול עצמי, טלפורטציה, לירות כדורי אש ולשנות את הגודל של יצורים אחרים.
  • ווארט (Wart) - צפרדע מרושעת שהופיעה רק במשחק האחים סופר מריו 2. ווארט אינו מתעניין בפיץ', אלא מעוניין בהשמדת פיות הסאבקון. הנשק העיקרי שלו הוא יריית בועות מפיו.

העולם של מריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתקן משחקים לילדים שנוצר בהשראת ממלכת הפטריות

רוב המשחקים בזיכיון משחקי מריו מתרחשים בממלכה הקסומה "ממלכת הפטריות", אך חלקם מתרחשים גם במיקומים אחרים בעולם של מריו.

המקומים העיקריים בעולם של מריו הם:

  • ממלכת הפטריות (Mushroom Kingdom) - הממלכה המרכזית בעולם של מריו בו מתרחשים מרבית משחקי הווידאו בזיכיון. השליטה של ממלכת הפטריות היא הנסיכה פיץ' אשר אותה, ברוב משחקי הווידאו בזיכיון, מריו צריך להציל. בירת ממלכת הפטריות היא "טואוד טאון" (Toad Town), עיר הממוקמת מתחת לטירה המרכזית בממלכת הפטריות.
  • ממלכת באוזר (Bowser's Kingdom) - באוזר, הנבל המרכזי בזיכיון, הוא השליט של ממלכה זו. לאורך השנים ממלכת באוזר הופיע בחלק מהמשחקים בזיכיון תחת שמות שונים. ממלכת באוזר הופיעה בפעם הראשונה תחת שם זה במשחק Super Mario Odyssey משנת 2017.
  • ממלכת ספריקסי (Sprixie Kingdom) - בממלכה זו, אשר הוצגה לראשונה במשחק Super Mario 3D World משנת 2013, חיים יצורים דמויי פיות המכונים ספריקסי (Sprixies) והיא מורכבת מ-8 איים שונים.
  • ממלכת באסק (Kingdom of Bask) - ממלכה אשר הוצגה לראשונה במשחק Mario Tennis Aces (אנ') משנת 2018.
  • סאראסאלנד (Sarasaland) - השליטה של ממלכה זו, אשר הוצגה לראשונה במשחק Super Mario Land (אנ') משנת 1989, היא הנסיכה דייזי. האימפריה/ממלכה מחולק ל-4 תתי-ממלכות: "ממלכת ביראבוטו" (אשר מבוססת על מצרים העתיקה), "ממלכת מודא" (אשר מבוסס על ברמודה), "ממלכת איסטון" (אשר מבוססת על אי הפסחא) וממלכת צ'אי (אשר מבוססת על סין העתיקה).
  • ממלכת בינבין (Beanbean Kingdom) - השליטה של ממלכה זו, אשר הוצגה לראשונה במשחק Mario & Luigi: Superstar Saga (אנ') משנת 2003, היא המלכה בין ובנה הנסיך פיזלי. בירת הממלכה היא "Beanbean Castle Town". הממלכה נמצאת בשכנות לממלכת הפטריות. בעוד שהתמה העיקרית בממלכת פטריות הוא פטריות, התמה העיקרית בממלכת בינבין הוא שעועית.
  • האי פיאילו (Pi'illo Island) - ממלכה אשר הוצגה לראשונה במשחק Mario & Luigi: Dream Team (אנ') משנת 2013. השליט של האי הוא הנסיך דרימברט. במשחק "Mario & Luigi: Dream Team" הנסיך ועוד רבים מתושבי האי נכלאו על ידי אנטמה, הנבל העיקרי במשחק. בסוף המשחק, עם כל תושבי האי משוחררים והאי חוזר להיות תחת שליטת הנסיך דרימברט.
  • האי דלפינו (Isle Delfino) - ממלכה אשר הוצגה לראשונה במשחק Super Mario Sunshine משנת 2002. אי קסום בצורת דולפין הנמצא בקרבת ממלכת הפטריות. בירת הממלכה היא העיר "דלפינו פלאזה".
  • אגם לאפקט (Lake Lapcat) - ממלכה אשר הוצגה לראשונה במשחק "Super Mario 3D World + Bowser’s Fury" משנת 2021. שם באוזר איבד שליטה ונהיה חזק יותר. מריו צריך להשיג 5 ומעלה "Cat Shines" ל"פעמון הענק". לא חייבים להשיג את כולם. הממלכה מבוססת על "הפעמון הענק" או באנגלית "Giga Bell". באוזר ג'וניור עוזר למריו בחוף, בחורבות ובאזור השומם. כשבאוזר הופך את הממלכה לאפלה, "הפעמון הענק" משתחרר מהאפלה שלו, ומריו יכול להשיגו. הפעמון הופך את מריו לחתול ענק המסוגל להביס את באוזר הזועם ובאנגלית: "Fury Bowser". אם השחקן משיג Cat Shine בזמן שבאוזר מופיע, באוזר יעלם, אך לא לזמן רב.

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציר זמן של ההשקות של המשחקים העיקריים בזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

Super Mario Bros. WonderSuper Mario 3D World + Bowser's FurySuper Mario Maker 2New Super Mario Bros. U#New Super Mario Bros. U DeluxeSuper Mario OdysseySuper Mario RunSuper Mario MakerSuper Mario 3D WorldNew Super Mario Bros. UNew Super Mario Bros. 2Super Mario 3D LandSuper Mario Galaxy 2New Super Mario Bros. WiiSuper Mario GalaxyNew Super Mario Bros.Super Mario SunshineSuper Mario 64Super Mario World 2: Yoshi’s IslandWario Land: Super Mario Land 3Super Mario Land 2: 6 Golden CoinsSuper Mario WorldSuper Mario LandSuper Mario Bros. 3Super Mario Bros. 2Super Mario Bros.: The Lost LevelsSuper Mario Bros.Mario Bros.Donkey Kong

המשחקים המקוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דונקי קונג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דונקי קונג
מכונת ארקייד עם המשחק דונקי קונג

חברת נינטנדו, חברת קלפים ותיקה שביקשה להרחיב פעילותה לשוק משחקי וידאו, הפיקה את משחק הארקייד Radar Scope בשנת 1979. המשחק נחל הצלחה ביפן אך לא תפס במערב, ולמכונות המשחק הרבות שנשלחו לארצות הברית לא נמצא קונה. נשיא החברה, הירושי ימאוצ'י, שקיווה לפתח משחק חדש על בסיס חומרת המכונה הקיימת וכך למכור עוד יחידות, הטיל את המשימה על מפתח המשחקים הצעיר שיגרו מיאמוטו. מיאמוטו פיתח את משחק הפלטפורמה Donkey Kong, בו מחלץ נגר בשם ג'אמפמן את חברתו החטופה מידי גורילה עצבנית בשם דונקי קונג, תוך כדי התחמקות מחפצים המושלכים לעברו. המשחק היה אמור להיות על הגיבור פופאי אך משום שבעלי זכויות לא רצו להעבירו למשחק, שינה מיאמוטו את המשחק לדונקי קונג. מיאמוטו ביקש לעצב דמות גיבור ראשי טיפשית במעט, כזו שתייצר הזדהות בקרב השחקנים. עקב מגבלות החומרה הרבות, שטח המסך לאיור הפרוטגוניסט עמד על 16 על 16 פיקסלים. מיאמוטו בחר דמות בעלת שפם ואף גדול. צבעי הבגד נבחרו במטרה ליצור ניגוד עם הרקע; הסרבל לציון הגוף והגפיים, כובע אדום ושפם משום שצוות הפיתוח הבין שאנימציות השיער והפה בזמן הקפיצות תהיה קשה מדי ליצירה. פיתוח המשחק הסתיים בשנת 1981, ובשנה הראשונה נמכרו מעל 60,000 מכונות משחק ברחבי העולם - משחק הווידאו הנמכר ביותר אחרי פק-מן. השלוחה האמריקאית של נינטנדו, כדי להתאים דמות הגיבור לקהל האמריקאי, שינו שמה ל"מריו". בגדיה שונו מכחול-אדום לחום-אדום לאדום-כחול, כך נראה מריו עד היום.

מלבד גרסת הארקייד, המשחק יצא לקונסולות רבות נוספות, כגון ה-Atari 2600, ה-ColecoVision, ה-Game & Watch וה-Intellivision שנה לאחר יציאתו, וה-NES כשנה לאחר מכן. המשחקן זמין גם ב-Virtual Console של ה-Wii, ה-Wii U וה-3DS.

האחים מריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האחים מריו

לאחר כיכובו במשחק Donkey Kong Junior חזר מריו שנית יחד עם אחיו לואיג'י, כגיבור ראשי במשחק נוסף - האחים מריו, שראה אור ב-1983. המשחק מתרחש בביוב תת-קרקעי, בו נמצאים שני האחים במטרה לחסל את מפלצות האזור - צבים (Shellcreepers), שניתן לקשרם לקופה טרופה המקורי, סרטנים (Sidesteppers) ויצורים מעופפים (Fighter Flies). חיסול המפלצות, לסוגיהן השונים, מתבצע על ידי מספר קפיצות מסוים מתחת למשטח שבו הן הולכות. כאשר זרם המפלצות נפסק, השחקן עובר לשלב הבא. אך כאשר נוגע מריו באחת המפלצות, השחקן מאבד "חיים" אחד ונאלץ להתחיל את השלב מהנקודה שבה נפסל. במהלך השלבים השחקן נחשף לאויבים אשר אינם חייבים להיהרג במטרה לעבור את השלב, כדוגמת כדורי האש הירוקים והאדומים, הנמצאים במשחק אך ורק למען הגברת רמת הקושי. או את יצור הקרח, שמקפיא את המשטח שגורם להחלקה עליו, מכירות המשחק היו דלילות, אך האחים המשיכו לככב בכותרים נוספים.

באותה שנה ראו אור גם גרסאות אטארי 2600, אטארי 5200, NES ו-Game & Watch של המשחק. שנים רבות מאוחר יותר, גם סדרת Super Mario Advance ל-Game Boy Advance ושירותי ה-Virtual Console של ה-Wii, ה-Wii U וה-3DS זכו לגרסת משחק משלהם, כאשר גרסת ה-Super Mario Advance זכתה לחידוש של המשחק, עם גרפיקות מעודכנות, והצבים הוחלפו בצבים עם שריון אדום קוצני (כדי שהשחקן יידע שאסור לקפוץ עליהם), כמו כן, מצב הרב - משתתפים של משחקי Super Mario Advance כלל בתוכו אך ורק את המשחק Mario Bros, ונוספו אליו לואיג'י, ועוד כפילים של מריו, המזכירים בצבע הבגדים את וואריו וואלואיג'י. גרסה זו נכללה גם במשחק Mario & Luigi: Superstar Saga, אך רק במצב שחקן יחיד. כמו כן, בקולקציית המשחקים Super Mario All-Stars, משחק זה נכלל כמצב רב משתתפים - קרב, ב-Super Mario Bros 3, אשר בו מופיעים הצבים הקוצניים, כדורי האש הוחלפו ברוחות, נוספו פטריות המגדילות את השחקן והצבים שמזכירים את קופה טרופה חזרו.

המשחק זכה לשלושה משחקי המשך, והראשון מביניהם היה Mario Bros. Special ששוחרר ב-1984, אשר כלל בו שלבים חדשים ומטרה דומה (מלבד השלב הראשון), השני היה Punch Ball Mario Bros, ששוחרר באותה שנה, ונתן למריו ולואיג'י כדור שיוכלו להקפיץ ולפגוע באויבים. שני משחקים אלו שוחררו לקונסולות NEC PC88 ו-Sharp X1 ופותחו על - ידי Hudson Soft. המשחק השלישי שוחרר רק ביפן, לקונסולת ה-Famicom Disk System (תוסף למגאסון היפני, Famicom) בשנת 1988, ונקרא Kaette Kita Mario Bros (שובם של Mario Bros). משחק זה כלל בו שיפורים רבים, כגון שינוי כיוון באוויר (באמצע קפיצה), שלבים חדשים ופרסומות של חברת האוכל היפנית Nagatanien. משחק זה מציע עותק של Super Mario Bros 3 (חודש לפני שחרורו) למי שמשיג מעל 100,000 נקודות במשחק.

משחקי Game & Watch[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד ממשחקי ה-Game & Watch הראשונים בזיכיון

נינטנדו הוציאה לאורך השנים מספר משחקי LCD של מריו ודונקי קונג מסוג Game & Watch. בין השנים 1982 ל-1994 פיתחה נינטנדו 11 משחקי Game & Watch. בנוסף לכך, בין השנים 1989 ו-1994 נינטנדו העניקה גם לחברת Nelsonic רישיון לפיתוח של 6 משחקי LCD עבור קו ה-Game Watch. ברימייקים רבים שנינטנדו פיתחה בהמשך למשחקי Game & Watch המקוריים בחרה נינטנדו לשנות את הגיבור מדמות גנרית למריו.

משחקי פלטפורמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי סופר מריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סופר מריו (סדרת משחקים)

בשנת 1985 הפך מריו לכוכב משחק פלטפורמה משלו בשם האחים סופר מריו אשר נכלל במקור עם קונסולת ה-NES של נינטנדו. בהמשך המשחק נמכר גם בחבילה אחת עם המשחק Duck Hunt. בעקבות ההצלחה של המשחק האחים סופר מריו פותח בהמשך משחק המשך שיצא במקור ביפן במהלך שנת 1986, אך לבסוף, במהלך שנת 1988, נינטנדו החליטה להשיק משחק אחר באותו השם בהשקה בינלאומית. כמו כן, בהמשך של שנת 1988 נינטנדו השיקה את המשחק האחים סופר מריו 3. הגרסה היפנית שיצאה במקור ב-1986 פורסמה לבסוף מחוץ ליפן במהלך שנת 1993 תחת השם "האחים סופר מריו: השלבים האבודים" כחלק מחבילת המשחקים "Super Mario All-Stars" שהושק באותה העת עבור הקונסולה סופר נינטנדו, וכללה גם את המשחק סופר מריו וורלד. בעוד שהמשחק סופר מריו לנד ושני משחקי ההמשך שלו פותחו עבור קונסולת הגיים בוי בלבד, נינטנדו בחרה שלא לפתח משחקי מריו באופן בלעדי לקונסולת הגיים בוי אדוונס, ובמקום זאת עבור הגיים בוי אדוונס יצאו רק היסבים של המשחקים הישנים. המשחק סופר מריו 64 הושק במהלך 1996 עבור קונסולת המשחקים נינטנדו 64 והיה לאחד מהמשחקים הפופולריים ביותר עבור קונסולה זו. בהמשך השיקה נינטנדו את המשחק Super Mario Sunshine עבור הקונסולה נינטנדו גיימקיוב, ואת המשחקים Super Mario Galaxy ומשחק ההמשך שלו עבור קונסולת ה-Wii. בשנת 2011 השיקה נינטנדו את המשחק Super Mario 3D Land עבור הקונסולה הניידת נינטנדו 3DS, אשר היה לאחד המשחקים הפופולריים ביותר עבור קונסולה זו. בשנת 2011 נינטנדו השיקה את המשחק Super Mario 3D World עבור קונסולת ה-Wii U, ובמהלך 2017 נינטנדו השיקה את המשחקה Super Mario Odyssey עבור קונסולת המשחקים נינטנדו סוויץ'.

בשנת 2006 נינטנדו השיקה תת-סדרה חדשה של משחקי מריו עם משחקיות בסגנון רטרו אשר מכונה "האחים סופר מריו החדשים" (New Super Mario Bros). המשחק הראשון בתת-סדרת משחקים זו יצא במקור לקונסולה נינטנדו DS. בעקבות ההצלחה של המשחק הראשון בתת-סדרה זו פיתחה בהמשך נינטנדו את המשחק "New Super Mario Bros. Wii" עבור קונסולת ה-Wii, את המשחק "New Super Mario Bros. 2" עבור קונסולת המשחקים נינטנדו 3DS, ואת המשחקים "New Super Mario Bros. U" ו-"New Super Luigi U" עבור קונסולת המשחקים וב-Wii U בתור, כולל גרסת היסב של המשחק New Super Mario Bros. U Deluxe אשר הושקה עבור הקונסולה נינטנדו סוויץ' בינואר 2019. בשנת 2015 נינטנדו השיקה גם את המשחק Super Mario Maker עבור הקונסולה Wii U שמאפשר ליצור שלבים של משחקי מריו, ובעקבות ההצלחה של המשחק בשנת 2019 השיקה נינטנדו את משחק ההמשך Super Mario Maker 2 עבור הקונסולה נינטנדו סוויץ'.

בשנת 2016 הצוות שפיתח במקור את המשחק New Super Mario Bros פיתח את המשחק Super Mario Run אשר הוא משחק הסמארטפון האמיתי הראשון של נינטנדו ואחד המקרים הבודדים בהם נינטנדו בחרה לפתח משחק בזיכיון מריו עבור חומרה שלא מפותחת על ידי נינטנדו.

משחקי חשיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי ד"ר מריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר מריו (Dr. Mario) הוא סדרת משחקי חשיבה-פעולה בסגנון משחקי ארקייד שפותחו במקור על ידי Nintendo Research & Development 1, ומאוחר יותר פותח על ידי חברת פיתוח משחקי הווידאו היפנית אריקה. המשחק הראשון בסדרה הושק בשנת 1990 עבור קונסולת ה-NES של נינטנדו ועבור הגיים בוי והוא זכה לשבחים מצד המבקרים ולהצלחה מסחרית. בסדרת ד"ר מריו, השחקן משחק במריו, אשר מגלם רופא שעליו מוטלת המשימה למגר וירוסים קטלניים שונים. מטרת השחקן היא להשמיד את הווירוסים הנמצאים על שדה המשחק באמצעות קפסולות צבעוניות אשר נופלות לתוך שדה המשחק, בדומה למשחק טטריס. השחקן מתמרן את הקפסולות כאשר הן נופלות כך שהן מיושרות עם וירוסים בצבעים תואמים, ובאופן זה הווירוסים מוסרים משדה המשחק. השחקן מתקדם במשחק כאשר השחקן מצליח לחסל את כל הווירוסים על המסך בכל שלב. בשנת 1994 יצא המשחק לקונסולת הסופר נינטנדו, והפעם בשינוי קל באיכות.

לאורך השנים יצאו לשווקים בסך הכל 4 משחקי ד"ר מריו לקונסולות בייתיות שונות ושני משחקים יצאו לשני קונסולת ניידות שונות. כל משחק חדש שהושק בסדרה הציג אלמנטים חדשים שלא היו קיימים במשחקים הקודמים בסדרה. בשנת 2001 המשחק ד"ר מריו 64 שיצא עבור הקונסולה נינטנדו 64 הציג מצבי משחק חדשים כגון מצב Story, Score Attack וכמו גם את האפשרות לשחק בדמות ואריו ואת האפשרות של משחק מרובה שחקנים בו ניתן לשחק בעד ארבעה שחקנים. בשנת 2013 יצא לשווקים המשחק "ד"ר לואיג'י" עבור ה-Wii U בו דמותו של לואיג'י הייתה הדמות הראשית בה ניתן לשחק.

בשנת 2019 יצא למובייל המשחק Doctor Mario World (או בתרגום חופשי "עולמו של דוקטור מריו").

סדרת משחקי Mario's Picross[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקים זו כוללת אוסף של משחקי חשיבה נונוגרמים. המשחקים מציגים את מריו כארכאולוג. המשחקים בסדרה זו כוללים את

סדרת משחקי Mario vs. Donkey Kong[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריו נגד דונקי קונג היא תת-סדרה בזיכיונות של מריו ודונקי קונג. במשחקים מככבים דונקי קונג, פאולין ומריו.

משחקי מרוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Mario Kart[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוגו של סדרת משחקי Mario Kart

Mario Kart היא סדרה של משחקי מרוצי קארטינג שפותחו בעיקר על ידי חברת Nintendo Entertainment Analysis & Development. המשחק הראשון בסדרה "Super Mario Kart" יצא לשווקים במהלך שנת 1992 עבור קונסולת המשחק NES של נינטנדו וזכה להצלחה מסחרית ניכרת וכמו גם לשבחים רבים מהמבקרים. בסדרת משחקי Mario Kart השחקנים מתחרים זה בזה במרוצי מכוניות קארטינג, ושולטים בדמות מסוימת מתוך מבחר דמויות מהזיכיון של מריו. אחד המאפיינים של הסדרה הוא השימוש בפריטים שונים שאותם משיגים כאשר נוסעים לתוך קופסאות המונחות לאורך מסלול המרוצים. אותן הקופסאות כוללות בין היתר פטריות מיוחדות שמעניקות לשחקנים מהירות גבוהה יותר, קונכיות קופה טרופה אותן ניתן לזרוק לעבר היריבים, וקליפות בננה שניתן להניח על המסלול על מנת להאט את היריבים.

לאורך השנים יצאו לשווקים חמישה משחקי Mario Kart לקונסולות הביתיות, גרסת Port אחת, שלושה משחקים לקונסולת הניידות, משחק אחד לסמארטפונים, ושלושה משחקי ארקייד - בסך הכל 13 משחקים. ככל שהסדרה התקדמה, כל משחק חדש הציג אלמנטים חדשים ומסלולי מרוץ חדשים, פריטים חדשים ודמויות חדשות שניתן לשחק בהן. בשנים 1996 ו-1997 המשחק מריו קארט 64 עבור הקונסולה נינדנטו 64 הציג לראשונה את היכולת לקיים מרוץ בו משתתפים עד 4 שחקנים וכמו גם גרפיקה תלת־ממדית. בשנת 2005 המשחק Mario Kart DS שיצא עבור הקונסולה הניידת נינטנדו DS הציג משחק עם מסך כפול וכמו גם את היכולת לקיים משחק מרובה משתתפים מקוון באמצעות Wi-Fi. בשנת 2008 המשחק Mario Kart Wii הציג בקרות תנועה, את היכולת לקיים מרוץ עם עד 12 שחקנים, אופנועים ודמויות Mii שניתן לשחק בהן, וכן שלושה פריטים חדשים - בלוק השבויים, מגה פטרייה וענן רעם. בשנת 2011 המשחק Mario Kart 7 שיצא עבור הקונסולה הניידת נינטנדו 3DS עשה לראשונה שימוש בגרפיקה סטריאוסקופית, וכמו כן שילב את היכולת לקחת חלק בגלישת אווירית וכמו גם מכוניות קארטינג אמפיבים, פרספקטיבה חלופית בגוף ראשון והתאמה אישית של מכונית הקארטינג. בשנת 2014 המשחק Mario Kart 8 שיצא עבור קונסולת ה-Wii U עשה לראשונה שימוש במרוצי אנטי כבידה, טרקטורונים, הכיל לראשונה את האפשרות להעלות מקטעים מסוימים מהמשחק ליוטיוב, את היכולת לקיים משחקי גרנד פרי עם מקסימות ארבעה שחקנים, תוכן להורדה, והוא הראשון בסדרה שמתהדר בגרפיקת HD. בשנת 2017 המשחק Mario Kart 8 Deluxe שיצא לקונסולה נינטנדו סוויץ' שוחרר כיציאה משופרת של גרסת ה-Wii U של המשחק, וכלל מצב קרב משופר וכמה דמויות חדשות.

סדרת משחקי Mario Kart, אשר החלה עוד בשנת 1992, היא כנראה סדרת הספין-אוף הפופולרית ביותר בזיכיון, והיא נחשבת כיום לסדרת מרוצי מכוניות הקארטינג המצליחה ביותר בעולם, אשר מכרה לאורך השנים מעל ל-150,000,000 עותקים ברחבי העולם.

משחקי תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק התפקידים הראשון בזיכיון מריו היה "Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars". בעקבות ההצלחה של המשחק פותחו בהמשך סדרות משחקי התפקידים "Paper Mario" ו-"Mario & Luigi".

סדרת משחקי Paper Mario[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיור שעל קופסת המשחק של Super Paper Mario

סדרת משחקי Paper Mario היא סדרת ספין-אוף של משחקי תפקידים שפותחה על ידי חברת Intelligent Systems והופקה על ידי חברת Nintendo Software Planning & Development. המשחק הראשון בסדרה "Paper Mario" יצא לראשונה לשווקים במהלך שנת 2000 לקונסולת המשחקים נינטנדו 64 וזכה להצלחה מסחרית ולשבחים רבים מהמבקרים. בסדרת משחקי Paper Mario השחקן שולט במריו אשר מסתובב באזורים המכילים שילוב של סביבות תלת־ממדיות עם דמויות דו־ממדיות שנראות כאילו הן עשויות מנייר. מריו מסוגל לקפוץ ולהשתמש בפטיש שלו על מנת להתגבר על מכשולים פיזיים המוצבים ברחבי עולם המשחק.

בנוסף, לאורך המשחק מצטרפים למריו דמויות שונות כאשר לכל אחת מאותן הדמויות יש מיומנות מיוחדת מסויומת אשר נדרשת על מנת להתקדם במשחק. הדמויות הללו מסייעות למריו במיוחד בקרבות המבוססים על תורות שמתקיימים לאורך המשחק. ההתקפות שמבוצעות במשחק דומות לאלו שקיימות במשחקי התפקידים המסורתיים, אם כי השחקן מסוגל להשפיע על הכוח של מהלך בעת תקיפה או הגנה באמצעות לחיצת כפתור בצורה מדויקת ובתזמון הנכון או על ידי ביצוע פקודת פעולה אחרת לפי הצורך. מריו ושותפיו מסוגלים גם לבצע מהלכים מיוחדים, כאשר כל אחד מהם צורך מספר מסוים של נקודות פרחים (FP) כאשר אותם המהלכים מבוצעים.

ההתקדמות במשחק תלויה בעיקר באינטראקציה של השחקן עם הדמויות שאינם שחקנים, אשר לעיתים רבות מספקות רמזים למהלכים הבאים שיש לבצע או מספקות מידע לגבי האירוע הבא שהולך לקראות בקו העלילה של המשחק. בדומה למשחקי תפקידים אחרים גם בסדרת משחקים זו השחקן מסוגל למצוא או לרכוש פריטים מדמויות שאינם שחקנים אשר מסוגלים לסייע למריו בקרבות וכמו גם ברחבי עולם המשחק. ניתן גם לקבל תגים המניבים בונוסים כגון מהלכים נוספים והעלאת מד הבריאות של השחקן במהלך קרבות.

לאורך השנים יצאו לשווקים בסך הכל 6 משחקים בסדרת משחקי Paper Mario, חמישה משחקים פותחו לקונסולות הביתיות ומשחק אחד פותח לקונסולה הניידת 3DS:

  1. Paper Mario (יצא לשווקים לראשונה ב-11 באוגוסט 2000)
  2. Paper Mario: The Thousand-Year Door(אנ') (יצא לשווקים לראשונה ב-22 ביולי 2004)
  3. Super Paper Mario (יצא לשווקים לראשונה ב-9 באפריל 2007)
  4. Paper Mario: Sticker Star(אנ') (יצא לשווקים לראשונה ב-11 בנובמבר 2012)
  5. Paper Mario: Color Splash(אנ') (יצא לשווקים לראשונה ב-7 באוקטובר 2016)
  6. Paper Mario: The Origami King(אנ') (יצא לשווקים לראשונה ב-17 ביולי 2020)

כל משחק בסדרה הכיל אלמנטים חדשים שלא היו קיימים במשחקים הקודמים של Paper Mario, שותפים חדשים ומכניקת משחק חדשה. המשחק Super Paper Mario שיצא לשווקים במהלך 2007 סטה לז'אנר האקשן-תפקידים והציג את היכולת לשנות את פרספקטיבת המשחק לפרספקטיבה תלת־ממדית בה הזווית שבה רואים את עולם המשחק חושפת את ציר Z מוסתר, ומציבה את מריו בסביבה תלת־ממדית.

סדרת משחקי Mario & Luigi[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי הספין-אוף "מריו ולואיג'י", אשר פותחה על ידי חברת AlphaDream, נוצרה עבור הקונסולות הניידות בלבד. המשחק הראשון בסדרה היה המשחק "Mario & Luigi: Superstar Saga" אשר יצא במקור לקונסולה הניידת Game Boy Advance בשנת 2003. במשחק זה מריו ולואיגי צריכים להציל את הנסיכה פיץ'. בשנת 2017 המשחק "Superstar Saga + Bowser's Minions", אשר יצא לקונסולה הניידת Nintendo 3DS, היה בפועל גרסה מחודשת למשחק המקורי אשר הכיל גרפיקה משודרגת, מפה משופרת המאפשרת לשחקנים להציב נקודות מדויקות, ופיצ'ר חדש בשם "Minion Quest: The Search for Bowser" המאפשר לשחקן להשתלט על המיניונים של באוזר.

בשנת 2005 המשחק "Mario & Luigi: Partners in Time" שיצא לקונסולה הניידת Nintendo DS הציג לראשונה את הגרסאות הצעירות של דמויות המשחק - בייבי מריו, בייבי לואיג'י, הגרסה הצעירה של טואוד, בייבי פיץ' ובייבי באוזר. במשחק "Bowser's Inside Story" שיצא לקונסולה הניידת Nintendo DS בשנת 2009 מריו, לואיג'י ודמויות אחרות יוצאים למסע בתוך גופו של באוזר ואף ניתן לשלוט גם על באוזר. בשנת 2018 יצא לשווקים המשחק "Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions" עבור הקונסולה הניידת Nintendo 3DS. המשחק היה בפועל גרסה מחודשת למשחק המקורי עם גרפיקה משודרגת, מפה משופרת המאפשרת לשחקנים להציב נקודות מדויקות, ופיצ'ר נוסף בשם "Bowser Jr.'s Journey"

בשנת 2013 יצא לשווקים המשחק "Mario & Luigi: Dream Team" עבור הקונסולה הניידת Nintendo 3DS. במשחק זה היה ניתן להיכנס לחלומו של לואיג'י ואף לשכפל את לואיג'י. בשנת 2015 יצא לשווקים המשחק "Paper Jam" עבור הקונסולה הניידת Nintendo 3DS. במשחק זה מריו ולואיג'י נפגשים עם "מריו נייר" שיצא יחד עם כל עולם הנייר שלו מתוך ספר שהיה בטירה של הנסיכה פיץ'.

ב-2019 נודע כי מפתחת המשחקים, AlphaDream, פשטה רגל, ולכן עתיד הסדרה נמצא בסימן שאלה.

לאורך השנים יצאו לשווקים בסך הכל 5 משחקים בסדרת משחקי Mario & Luigi ושתי גרסאות מחודשות:

  1. Mario & Luigi: Superstar Saga
  2. Mario & Luigi: Partners in Time
  3. Mario & Luigi: Bowser's Inside Story
  4. Mario & Luigi: Dream Team
  5. Mario and Luigi: Paper Jam, featuring Paper Mario
  6. Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions (גרסה מחודשת)
  7. Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey (גרסה מחודשת)

משחקי חברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Mario Party[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Mario Party(אנ') הם משחקים מרובי משתתפים בהם ארבע דמויות הנשלטות על ידי אנשים או המחשב מתחרות זו בזו במשחק לוח דמוי מונופול הכולל גם מספר מיני משחקים. המשחקים מפותחים כיום על ידי חברת NDcube בעוד שחברת נינטנדו היא המפיצה של המשחקים. משחקי Mario Party פותחו בעבר על ידי חברת Hudson Soft.

בין השנים 1998 עד 2018 יצאו בסך הכל 11 משחקים בסדרה זו לקונסולות המשחקים הנייחות. בנוסף לכך יצאו לאורך השנים גם ארבעה משחקים בסדרה זו לקונסולות המשחקים הניידות.

משחקי ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Mario Tennis[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Mario Tennis(אנ') היא סדרת משחקי ספין אוף של מריו בה ניתן לשחק במשחקי טניס נגד המחשב או נגד חבר.

ההופעה הראשונה של מריו במשחק טניס היה כאשר הוא הוא כשופט במשחק "Tennis"(אנ') שיצא במקור לקונסולת ה-NES בשנת 1984. משחק זה לא נחשב בפועל למשחק בזיכיון משחקי מריו.

בשנת 1995 יצא לשווקים המשחק "Mario's Tennis"(אנ') עבור הקונסולה וירטואל בוי בו מריו כיכב כדמות הראשית. בשנת 2000 חברת Camelot Software Planning הוציאה לשווקים את המשחק "Mario Tennis" עבור הקונסולה נינטנדו 64. לאורך השנים חברת Camelot Software Planning פיתחו משחקים נוספים בסדרה זו - "Mario Power Tennis" לקונסולה גיים קיוב ולקונסולה Wii, המשחק "Power Tour" לקונסולה הניידת גיים בוי אדוונס, המשחק "Mario Tennis Open" לקונסולה הניידת Nintendo 3DS, והמשחק "Ultra Smash" לקונסולה Wii U, והמשחק "Aces" לקונסולה נינטנדו סוויץ'.

סדרת משחקי Mario Golf[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Mario Tennis(אנ') היא סדרת משחקי ספין אוף של מריו בה ניתן לשחק במשחקי גולף נגד המחשב או נגד חבר.

ההופעה הראשונה של מריו במשחק גולף הייתה במשחק "Golf"(אנ') שיצא במקור לקונסולת ה-NES בשנת 1984. אף על פי כן, משחק זה לא נחשב בפועל למשחק בזיכיון משחקי מריו.

בשנת 1987 יצא לשווקים המשחק "NES Open Tournament Golf"(אנ') אשר בו דמויותיהם של מריו ולואיג'י היו שחקני הגולף. בשנת 1999 יצא לשווקים המשחק "מריו גולף"(אנ') עבור הקונסולה נינטנדו 64. משחקים נוספים בסדרת משחקי Mario Golf אשר יצאו לשווקים לאורך השנים כוללים את המשחקים "Mario Golf: Toadstool Tour" אשר יצא עבור קונסולת הגיים קיוב, המשחק "Mario Golf: Advance Tour" אשר יצא עבור הקונסולה הניידת גיים בוי אדוואנס, ו-"Mario Golf: World Tour" אשר יצא עבור הקונסולה הניידת נינטנדו 3DS.

במהלך קיץ 2021 יצא לשווקים המשחק "Mario Golf: Super Rush"(אנ') עבור הקונסולה נינטנדו סוויץ'.

סדרת משחקי Mario Baseball[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Mario Baseball היא סדרת משחקי ספין אוף של מריו בה ניתן לשחק במשחקי בייסבול נגד המחשב או נגד חבר.

בשנת 2005 יצא לשווקים המשחק "Mario Superstar Baseball"(אנ') עבור הקונסולה הניידת נינטנדו גיים קיוב. בשנת 2008 יצא לשווקים המשחק "Mario Super Sluggers"(אנ') עבור קונסולת המשחקים Wii.

סדרת משחקי Mario Strikers[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת משחקי Mario Strikers (אשר נמכרת במדינות אירופה תחת השם "Mario Football") היא סדרת משחקי ספין אוף של מריו בה ניתן לשחק במשחקי כדורגל נגד המחשב או נגד חבר. המשחקים ידועים באופיים האלים והאפל לעומת רוב משחקי מריו, שכן דמויות יכולות להרביץ אחת לשנייה.

משחק כדורגל של מריו הוצג לראשונה באחד ממשחקי המיני שנכללו במשחק "Mario Party 4".

המשחק הראשון בסדרת משחקי "Mario Strikers" היה המשחק "Super Mario Strikers"(אנ') אשר יצא במקור לשווקים בשנת 2005 עבור הקונסולה נינטנדו גיים קיוב. בשנת 2007 יצא לשווקים המשחק "Mario Strikers Charged"(אנ') עבור קונסולת ה-Wii.

סדרת משחקי Mario & Sonic at the Olympic Games[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 מריו ויתר דמויות הזיכיון של מריו החלו להופיעו לצד דמויות מהזיכיון של סוניק הקיפוד במשחק הספורט "Mario & Sonic at the Olympic Games"(אנ') יצא לרגל אולימפיאדת בייג'ינג (2008) ופותח על ידי סגה כסדרת משחקי קרוסאובר. זאת הייתה הפעם הראשונה בה סוניק ומריו הופיעו יחדיו.

לאורך השנים יצאו לשווקים בסך הכל שישה משחקים בסדרה - בשנת 2009 יצא לשווקים המשחק "Mario & Sonic at the Olympic Winter Games" (אנ') שיצא לרגל אולימפיאדת ונקובר (2010), בשנת 2011 יצא לשווקים המשחק "Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games" (אנ') שיצא לרגל אולימפיאדת לונדון (2012), בשנת 2013 יצא לשווקים המשחק "Sochi 2014 Olympic Winter Games" שיצא לרגל אולימפיאדת סוצ'י (2014), בשנת 2016 יצא לשווקים המשחק "Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games" שיצא לרגל אולימפיאדת ריו דה ז'ניירו (2016) ובנובמבר 2019 יצא לשווקים המשחק "Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020"(אנ') שיצא לרגל אולימפיאדת טוקיו (2020).

משחקים חינוכיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 1991 עד 1996 יצאו לשווקים תשעה משחקים חינוכיים בזיכיון של מריו. מעטים מהמשחקים הללו היו משחקי פלטפורמה. מרבית המשחקים היו ממוקדים בלימוד של דבר מסוים כמו הקלדה, מתמטיקה או היסטוריה. המשחקים פותחו באופן עצמאי על ידי החברות Software Toolworks, Interplay ו-Brainstorm.

המשחקים החינוכיים כוללים בין היתר את המשחק "Mario Teaches Typing" (מלמד הקלדה במחשב), "Mario's Time Machine" (מלמד היסטוריה), "Mario Is Missing" (מלמד גאוגרפיה), וסדרת "Mario's Early Years" (מלמדים ידע בסיסי לגיל הרך).

משחקי הווידאו של זיכיון מריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הערה - הרשימה שלהלן אינה כוללת אזכורים ל-Ports של משחקים ישנים שפותחו עבור פלטפורמות אחרות בשנים מאוחרות יותר.

שנות ה-80 של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם המשחק פלטפורמה/ות
1981 דונקי קונג ארקייד
1982 דונקי קונג ג'וניור ארקייד, Game & Watch, Atari 2600
1983 האחים מריו ארקייד, Game & Watch, Famicom/NES
Atari 2600 ו-Atari 5200
Mario's Bombs Away Game & Watch
Mario's Cement Factory Game & Watch
Donkey Kong 2 Game & Watch
1984 Donkey Kong Hockey Game & Watch
Golf Famicom/NES
Pinball Famicom/NES, ארקייד
Punch Ball Mario Bros. NEC PC-8801
1985 האחים סופר מריו Famicom/NES
Wrecking Crew Famicom/NES
1986 All Night Nippon Super Mario Bros. Famicom Disk System
האחים סופר מריו: השלבים האבודים Famicom Disk System
1987 Famicom Grand Prix: F-1 Race Famicom Disk System
1988 האחים סופר מריו 2 Famicom/NES, PlayChoice-10
האחים סופר מריו 3 Famicom/NES, PlayChoice-10
Famicom Grand Prix 2: 3D Hot Rally Famicom Disk System
1989 Super Mario Land Game Boy
Wrecking Crew Famicom Disk System
Pinball Famicom Disk System
Mario Bros. II Commodore 64

שנות ה-90 של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם המשחק פלטפורמה/ות
1990 Dr. Mario Game Boy, Famicom/NES, PlayChoice-10
סופר מריו וורלד Super Famicom/סופר נינטנדו
1991 Mario the Juggler Game & Watch
Mario Teaches Typing Microsoft Windows, MS-DOS
NES Open Tournament Golf Famicom/NES, PlayChoice-10
Super Mario Bros. & Friends: When I Grow Up MS-DOS
Mario & Yoshi Famicom/NES, Game Boy
Mario Roulette ארקייד
1992 סופר מריו קארט Super Famicom/סופר נינטנדו
Yoshi's Cookie Famicom/NES, Game Boy
Mario Paint Super Famicom/סופר נינטנדו
Super Mario Land 2: 6 Golden Coins Game Boy
Mario Is Missing! MS-DOS
1993 Mario's Time Machine MS-DOS, Super Famicom/סופר נינטנדו
Mario & Wario Super Famicom/סופר נינטנדו
Super Mario All-Stars Super Famicom/סופר נינטנדו
Yoshi's Cookie Super Famicom/סופר נינטנדו
Mario's Early Years! Fun with Letters Super Famicom/סופר נינטנדו
Mario's Early Years! Fun with Numbers Super Famicom/סופר נינטנדו
Mario's Early Years! Preschool Fun Super Famicom/סופר נינטנדו
Yoshi's Safari Super Famicom/סופר נינטנדו
Mario Unkurukai ארקייד
Buzzing Mario ארקייד
1994 Manhole Game & Watch
Hotel Mario CD-i
Tetris & Dr Mario Super Famicom/סופר נינטנדו
Wario Land: Super Mario Land 3 Game Boy
1995 Mario's Tennis Virtual Boy
Mario Clash Virtual Boy
Mario's Picross Game Boy
Mario's Super Picross Super Famicom/סופר נינטנדו
Undake 30 Same Game Satellaview
Mario's Game Gallery PC
Super Mario World 2: Yoshi's Island Super Famicom/סופר נינטנדו
Virtual Boy Wario Land Virtual Boy
1996 Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars Super Famicom/סופר נינטנדו
סופר מריו 64 Nintendo 64
Mario's Picross 2 Game Boy
Mario Teaches Typing 2 Microsoft Windows, MS-DOS
מריו קארט 64 Nintendo 64
BS Super Mario USA Power Challenge Satellaview
1997 Game & Watch Gallery Game Boy
Excitebike: Bun Bun Mario Battle Stadium Satellaview
BS Dr. Mario Satellaview
Game & Watch Gallery 2 Game Boy
1998 Mario no Photopi Nintendo 64
Wrecking Crew '98 Super Famicom/סופר נינטנדו
Mario's FUNdamentals PC
Mario Party Nintendo 64
1999 Game & Watch Gallery 3 Game Boy Color
Mario Golf Game Boy Color, Nintendo 64
Mario Party 2 Nintendo 64
Mario Artist: Paint Studio Nintendo 64DD
Super Smash Bros. Nintendo 64

העשור הראשון של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם המשחק פלטפורמה/ות
2000 Mario Tennis Nintendo 64, Game Boy Color
Mario Party 3 Nintendo 64
Mario Artist: Talent Studio Nintendo 64DD
Mario Artist: Communication Kit Nintendo 64DD
Mario Artist: Polygon Studio Nintendo 64DD
Paper Mario Nintendo 64
Wario Land 4 Game Boy
2001 Mario Kart: Super Circuit גיים בוי אדוונס
Mario Family Game Boy Color
Super Mario Advance גיים בוי אדוונס
Luigi's Mansion נינטנדו גיימקיוב
Dr. Mario 64 Nintendo 64
סופר סמאש ברוס מילי נינטנדו גיימקיוב
Super Mario World: Super Mario Advance 2 גיים בוי אדוונס
2002 סופר מריו סאנשיין נינטנדו גיימקיוב
Mario Party 4 נינטנדו גיימקיוב
Game & Watch Gallery Advance גיים בוי אדוונס
Yoshi's Island: Super Mario Advance 3 גיים בוי אדוונס
2003 Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3 גיים בוי אדוונס
Mario Party 5 נינטנדו גיימקיוב
Mario Kart: Double Dash!! נינטנדו גיימקיוב
Mario & Luigi: Superstar Saga גיים בוי אדוונס
Mario Golf: Toadstool Tour נינטנדו גיימקיוב
Nintendo Puzzle Collection נינטנדו גיימקיוב
Super Mario Fushigi no Janjan Land ארקייד
2004 Mario Party 5 ארקייד
Mario vs. Donkey Kong גיים בוי אדוונס
Mario Golf: Advance Tour גיים בוי אדוונס
Paper Mario: The Thousand-Year Door נינטנדו גיימקיוב
Super Mario Ball גיים בוי אדוונס
Mario Power Tennis נינטנדו גיימקיוב
Mario Party 6 נינטנדו גיימקיוב
2005 Mario Tennis: Power Tour גיים בוי אדוונס
Mario Party Advance גיים בוי אדוונס
Dr. Mario & Puzzle League גיים בוי אדוונס
Mario Superstar Baseball נינטנדו גיימקיוב
Dance Dance Revolution: Mario Mix נינטנדו גיימקיוב
Super Princess Peach Nintendo DS
Mario Party 7 נינטנדו גיימקיוב
Mario & Luigi: Partners in Time Nintendo DS
Mario Smash Football נינטנדו גיימקיוב
Yoshi Touch & Go Nintendo DS
NBA Street V3 נינטנדו גיימקיוב
SSX on Tour נינטנדו גיימקיוב
Super Mario Fushigi no Korokoro Party ארקייד
2006 Game & Watch Collection Nintendo DS
(זמין רק למשתמשים החברים ב-Club Nintendo)
האחים סופר מריו החדשים Nintendo DS
Mario Hoops 3-on-3 Nintendo DS
Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis Nintendo DS
Yoshi's Island DS Nintendo DS
Super Mario Fushigi no Korokoro Party 2 ארקייד
2007 Super Paper Mario Wii
Mario Party 8 Wii
Mario Strikers: Charged Football Wii
Itadaki Street DS Nintendo DS
Mario & Sonic at the Olympic Games Wii, Nintendo DS
סופר מריו גלקסי Wii
2008 Super Smash Bros. Brawl Wii
Dr. Mario & Germ Buster Wiiware
Mario Kart Wii Wii
Mario Super Sluggers Wii
2009 Mario Power Tennis New Play Control Wii
Mario vs. Donkey Kong: Minis March Again Nintendo DSi Ware
Mario & Luigi: Bowser's Inside Story Nintendo DS
Mario & Sonic at The Olympic Winter Games Wii

העשור השני של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם המשחק פלטפורמה/ות
2010 סופר מריו גלקסי 2 Wii
Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem! Nintendo DS
Super Mario All-Stars 25th Anniversary Edition Wii
Mario Sports Mix Wii
2011 סופר מריו 3D Land נינטנדו 3DS
Mario Kart 7 נינטנדו 3DS
Fortune Street Wii
Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games Wii
2012 Mario Party 9 Wii
Mario Tennis Open נינטנדו 3DS
New Super Mario Bros. 2 נינטנדו 3DS
New Super Mario Bros. U Wii U
Paper Mario: Sticker Star נינטנדו 3DS
2013 Luigi's Mansion: Dark Moon נינטנדו 3DS
Mario and Donkey Kong: Minis on the Move נינטנדו 3DS
Mario & Luigi: Dream Team Bros. נינטנדו 3DS
New Super Luigi U Wii U
סופר מריו 3D Land Wii U
NES Remix Wii U
Dr. Luigi Wii U
2014 Mario Party: Island Tour נינטנדו 3DS
Yoshi's New Island נינטנדו 3DS
Mario Golf: World Tour נינטנדו 3DS
מריו קארט 8 Wii U
Mario & Sonic at the Sochi 2014 Olympic Winter Games Wii U
NES Remix 2 Wii U
Captain Toad: Treasure Tracker Wii U
2015 Mario Party 10 Wii U
סופר מריו מייקר Wii U
Dr. Mario: Miracle Cure נינטנדו 3DS
Mario Tennis: Ultra Smash Wii U
Mario vs. Donkey Kong: Tipping Stars נינטנדו 3DS ו-Wii U
Mario & Luigi: Paper Jam נינטנדו 3DS
2016 Mario Party: Star Rush נינטנדו 3DS
Mini Mario & Friends: Amiibo Challenge נינטנדו 3DS ו-Wii U
Paper Marioː Color Splash Wii U
Mario & Sonic at the Río 2016 Olympic Games נינטנדו 3DS ו-Wii U
Super Mario Run iOS ו-אנדרואיד
2017 Poochy & Yoshi's Woolly World נינטנדו 3DS
Mario Sports Superstars נינטנדו 3DS
Mario + Rabbids Kingdom Battle נינטנדו סוויץ'
Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions נינטנדו 3DS
סופר מריו אודיסי נינטנדו סוויץ'
Mario Party: The Top 100 נינטנדו 3DS
2018 Mario Tennis Aces נינטנדו סוויץ'
Captain Toad: Treasure Tracker Wii U, נינטנדו 3DS ו-נינטנדו סוויץ'
סופר מריו פארטי נינטנדו סוויץ'
Luigi's Mansion נינטנדו 3DS
Super Smash Bros. Ultimate נינטנדו סוויץ'
2019 Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey נינטנדו 3DS
סופר מריו מייקר 2 נינטנדו סוויץ'
Dr Mario World iOS ו-אנדרואיד
Mario Kart Tour iOS ו-אנדרואיד
Luigi's Mansion 3 נינטנדו סוויץ'
מריו וסוניק במשחקים האולימפיים טוקיו 2020 נינטנדו סוויץ'

שנות ה-20 של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם המשחק פלטפורמה/ות
2020 Paper Mario: The Origami King נינטנדו סוויץ'
Super Mario 3D All-Stars נינטנדו סוויץ'
Super Mario Bros. 35 נינטנדו סוויץ'
Mario Kart Live: Home Circuit נינטנדו סוויץ'
2021 Super Mario 3D World + Bowser's Fury נינטנדו סוויץ'
Mario Golf: Super Rush נינטנדו סוויץ'
Mario Party Superstars נינטנדו סוויץ'
2022 Mario + Rabbids: Sparks of Hope נינטנדו סוויץ'
Mario Strikers: Battle League נינטנדו סוויץ'
2023 Super Mario Bros. Wonder נינטנדו סוויץ'

מדיות נוספות בזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזיכיון של מריו כולל לא מעט ספרי קומיקס, סדרות מאנגה וסדרות טלוויזיה המבוססים על העולם של משחקי הווידאו. רובם ספרי הקומיקס, סדרות המאנגה וסדרות הטלוויזיה של הזיכיון הופקו והתפרסמו במקור בין סוף שנות ה-80 של המאה ה-20 עד תחילת שנות ה-90 של המאה ה-20.

ספרי משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 1991–1992 הוציאה נינטנדו סדרת ספרי משחק למריו והאגדה של זלדה בחיקוי פורמט סדרת Choose Your Own Adventure (אנ') הפופולרית. 4 ספרים נוספים יצאו עשור לאחר מכן בין השנים 2001–2002 בהוצאת Scholastic תחת השם " You Decide on the Adventure".

סדרות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1989 עלתה לאוויר הסדרה "האחים סופר מריו". כל פרק בה ארך כ-20 דקות וחולק לשני חלקים: בחלקו הראשון, השחקנים לו אלבנו ודני וולס, המשחקים את מריו ולואיג'י, מציגים קטעי אקשן בכיכובם ומציגים כוכב אורח אחד בכל פרק. בחלק השני מוצג פרק מקורי שעוקב אחר האחים סופר מריו, או אחד מ-13 הפרקים של הסדרה "האגדה של זלדה" שמבוססת על משחק בעל אותו שם. בעקבות הסדרה, בשנת 1990 הופקה סדרת האנימציה "הרפתקאות האחים סופר מריו 3". הסדרה ארכה 26 פרקים, ובעקבותיה הופקה שנה אחר כך סדרת האנימציה "סופר מריו וורלד" בעלת 13 הפרקים. סדרות אלו נועדו יותר לילדים בגילאי גן לעומת הזיכיון הראשי. "האחים סופר מריו" ספגה ביקורות מעורבות בקרב מעריצים, אך "האגדה של זלדה" ספגה ביקורות שליליות.

בנוסף, דמויותיהם של מריו ודונקי קונג אוזכרו בסדרות טלוויזיה נוספות. הופעה בולטת היא בסדרה איש משפחה, בה דמותו של מריו הופיעה במספר פרקים; דמותו דובבה על ידי סת' מקפרלן, יוצר הסדרה.[1]

אנימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 ביולי 1986 יצא לשווקים סרט האנימה "Super Mario Bros.: Peach-Hime Kyushutsu Dai Sakusen!" (ーパーマリオブラザーズ ピーチ姫救出大作戦!) אותו ביים מסאמי האטה ואשר העלילה בו מתמקדת במסע אותו עורכים מריו ולואיג'י במטרה להציל את הנסיכה פיץ' מהמלך קופה. סרט זה היה הסרט הראשון שהתבסס על משחקי הווידאו בזיכיון של מריו. עיבוד מאנגה של הסרט פורסם בערך באותה העת בה הסרט יצא במקור לאקרנים.

בנוסף לכך ב-3 באוגוסט 1989 פורסמו שלושה פרקי OVA המתבססים על הזיכיון של משחקי מריו.

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993 יצא סרט מדע בדיוני המבוסס על המשחק המקורי בשם "האחים סופר מריו", שבו מככבים בוב הוסקינס בתפקיד מריו וג'ון לגוויזאמו בתפקיד לואיג'י. הסרט היה כישלון קופתי וביקורתי קשה.

בנובמבר 2017 פורסם שחברת Illumination Entertainment ונינטנדו יפיקו יחד סרט אנימציה המבוסס על "האחים סופר מריו".[2][3] ב-23 בספטמבר 2021, נחשפו מדבבי הסרט בכיכובם של כריס פראט בתור מריו, אניה טיילור ג'וי בתור פיץ', צ'ארלי דיי בתור לואיג'י, ג'ק בלאק בתור באוזר, קיגן מייקל קי בתור טוד, סת' רוגן בתור דונקי קונג ואחרים. בנוסף, צ'ארלס מרטינה, המדבב של מריו במשחקים, יבצע הופעת קמע בסרט. הסרט, ששמו "האחים סופר מריו - הסרט", יצא ב-5 באפריל 2023.[4]

פארק השעשועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארק השעשועים "סופר נינטנדו וורלד" ביפן

לאחר מספר עיכובים בשל ההתפרצות של מגפת הקורונה ב-18 במרץ 2021 נחנך פארק השעשועים "סופר נינטנדו וורלד" ביפן. פארק נוסף מאותו הסוג נמצא כעת בתהליכי בנייה באתר הנופש יוניברסל אורלנדו. שיגרו מיאמוטו היה מעורב רבות בעיצוב פארק השעשועים.

קומיקס ומאנגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופר מריו-קון (ביפנית: スーパーマリオくん) היא סדרת מאנגה יפנית שנכתבה במקור על ידי יוקיו סוואדה ופורסמה על ידי הוצאת שוגאקוקאן. סדרת המאנגה מכילה דמויות רבות ממשחקי מריו, כגון דמויות מהמשחקים World Super Mario ו-Paper Mario. סופר מריו-קון היא סדרת המאנגה המצליחה ביותר בזיכיון של מריו. סדרת מאנגה נוספת המבוססת על משחקי מריו נכתבה ונוצרה על ידי היאושי טאקאסה ויצאה לאור על ידי חברת PikkaPika Comics. גם סדרת מאנגה זו מכונה "סופר מריו-קון". הפיתוח של סדרת מאנגה זו הופסק בעקבות מותו של המחבר בשנת 2006.

סדרת ספרי הקומיקס "Nintendo Comics System" הייתה סדרת ספרי קומיקס שיצאו לאור בהוצאת חברת "וליאנט קומיקס" בשנים 1990 ו-1991. ספרי הקומיקס הללו, אשר הופקו במסגרת הסכם עם נינטנדו, הכילו דמויות ממשחקי הווידאו של נינטנדו ומסדרת האנימציה שהופקה לזיכיון מריו. ספרי הקומיקס שעוסקים באחים סופר מריו של חברת "וליאנט קומיקס" התבססו על שלושת המשחקים העיקריים של מריו עבור קונסולת המשחקים Nintendo Entertainment System וכמו גם על בסיס סדרת האנימציה "The Super Mario Bros. Super Show."

בשנת 1992 יצאה לאור סדרת הקומיקס "Super Mario Adventures" אשר צוירה בסגנון המאנגה היפני וכללה את הדמויות של זיכיון משחקי מריו והתבססה באופן רופף על העולם של הזיכיון.

בשלב מסוים חברת ארצ'י קומיקס העלתה בפני נינטנדו את האפשרות להפיק סדרת קומיקס חדשה של מריו אשר תהיה דומה לסדרת הקומיקס המבוססת על הזיכיון של סוניק הקיפוד אותה הפיקה בעבר החברה, אך ההצעה נדחתה.

באוקטובר 2015 יצאה לאור ביפן אנציקלופדיה המבוססת על העולם של האחים סופר מריו. ב-23 באוקטובר 2018 יצאה לאור אנציקלופדיה נוספת המבוססת על הזיכיון בהוצאת "Dark Horse Publishing".

מוצרים נלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפופולריות הרבה לה זכה הזיכיון הפכו את הזיכיון לתעשייה המכניסה מיליארדי דולרים ממכירת מוצרים נלווים. הדמויות הראשיות ודמויות המשנה של הזיכיון מופיעים על גבי מוצרים רבים, הכוללים בין היתר חולצות, מגזינים, בפרסומות, על גבי דגני בוקר, כרזות, וכו'. לאורך השנים הופקו גם מספר משחקי מונופל המבוססים על הזיכיון. באוגוסט 2020 חברת לגו הוציאה לשווקים גם לגו מריו.

קבלת הזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראש ממשלת יפן שינזו אבה מחזיק בכובע של מריו במהלך טקס סגירת אולימפיאדת 2016

דמותו של מריו כיכבה לאורך השנים, נכון ל-2021, ב-256 משחקי וידאו הכוללים משחקים בז'אנרים שונים (כולל משחקי פלטפורמה, משחקי מרוצים משחקי פאזל, משחקי מסיבה, משחקי ספורט, ואף משחקי ירי בגוף ראשון), ונכון ל-2021 הזיכיון של מריו הוא זיכיון משחקי הווידאו הנמכר ביותר בכל הזמנים.[5]

לפחות 31 מהמשחקים השונים בזיכיון של מריו מכרו מאז 1995 מעל למיליון יחידות כל אחד - במיוחד סדרת משחקי "סופר מריו" שמכרה לבדה מעל ל-370 מיליון יחידות ברחבי העולם,[6] סדרת Mario Kart שמכרה לבדרה מעל ל-154 מיליון יחידות ברחבי העולם[7], סדרת Mario Party שמכרה לבדה מעל ל-56 מיליון יחידות ברחבי העולם[8], וסדרת דונקי קונג שמכרה מעל ל-125 אלף מכונות ארקייד ברחבי העולם.[9]

בשנת 2006 סדרת משחקי "סופר מריו" דורגה כזיכיון משחקי הווידאו הטוב ביותר על ידי IGN.[10]

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל המשחקים זכו להצלחה בעיקר בקרבת בני נוער וילדים, הדמויות השתתפו במופע פסטיגל 1991 ובתוכנית "פלאי קלעים" בפרק "החיים על פי מריו". בנוסף, סדרת הטלוויזיה האחים סופר מריו שודרה בדיבוב לעברית ב-1991 בערוץ הילדים ובערוץ 2, וב-2012 בערוץ ג'וניור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מריו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ List of Mario references in animated television, Super Mario Wiki (באנגלית)
  2. ^ יוניברסל רכשה את הזכויות לסרט סופר מריו, באתר כלכליסט, 15 בנובמבר 2017
  3. ^ נינטנדו מאשרת: סרט של "סופר מריו" נמצא בתהליך הפקה, באתר מגזין גאדג'טים וטכנולוגיה - Gadgety.co.il | גאדג'טי, ‏2018-02-06
  4. ^ Nicole Carpenter, Nintendo’s apparently real Mario movie stars Chris Pratt, Jack Black, Polygon, ‏2021-09-23 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ "Italian Plumber More Memorable Than Harper, Dion". CNW Group. 13 בדצמבר 2007. אורכב מ-המקור ב-11 בספטמבר 2009. נבדק ב-4 באפריל 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Nintendo DS Lite Suggested Retail Price Drops to $99.99 and Mario Games Go Red" (Press release). Business Wire. 31 במאי 2011. נבדק ב-31 במאי 2011. {{cite press release}}: (עזרה)
  7. ^ *12 million in North America as of November 15, 2005: "Mario Kart DS launches with Wi-Fi gaming service" (Press release). Nintendo. 15 בנובמבר 2005. אורכב מ-המקור ב-11 בינואר 2009. נבדק ב-21 במרץ 2009. {{cite press release}}: (עזרה)
  8. ^ "Mario Party 9 for Wii Lets You Party Like You've Never Partied Before". Nintendo. 12 במרץ 2012. נבדק ב-15 במרץ 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ *Japan: 65,000 (Ashcraft, Brian; Snow, Jean (2008). "sixty-five+thousand" Arcade Mania: The Turbo-charged World of Japan's Game Centers (1st ed.). Tokyo: Kodansha International. ISBN 978-4-7700-3078-8. נבדק ב-12 בפברואר 2012. Jumpman hopped over barrels, climbed ladders, and jumped from suspended platform to suspended platform as he tried to rescue a damsel from his pissed-off pet gorilla. The game was a smash, and sixty-five thousand cabinets were sold in Japan, propping up the then-struggling Nintendo and laying the groundwork for Nintendo and Donkey Kong creator Shigeru Miyamoto to dominate gaming throughout the 1980s and beyond. {{cite book}}: (עזרה))
  10. ^ The Top 25 Videogame Franchises - IGN (באנגלית), נבדק ב-2021-08-21