Perfect Illusion

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
"Perfect Illusion"
סינגל בביצוע ליידי גאגא
מתוך האלבום Joanne
יצא לאור 9 בספטמבר 2016
פורמט הורדה דיגיטלית
הוקלט 2016
סוגה דאנס-רוקפופ רוק
שפה אנגלית
אורך 3:02
חברת תקליטים אינטרסקופ
כתיבה סטפאני ג'רמנוטה, מארק רונסון
לחן ג'רמנוטה
הפקה רונסון, פרקר, ליידי גאגא, בלודפופ
כרונולוגיית סינגלים של ליידי גאגא
"Til It Happens to You"
(2015)
"Perfect Illusion"
(2016)
"Million Reasons"
(2016)

Perfect Illusionעברית: אשליה מושלמת) הוא סינגל של הזמרת האמריקאית ליידי גאגא, סינגל הבכורה מתוך אלבום האולפן החמישי שלה, Joanne. השיר התאפשר להורדה דיגיטלית החל מ-9 בספטמבר 2016 דרך חברת ההקלטות אינטרסקופ רקורדס.

השיר נכתב והופק על ידי גאגא, קווין פארקר, מארק רונסון ובלאדפופ. זמן קצר לאחר יציאתו עלו השערות שהשיר מופנה כלפי בן זוגה לשעבר של גאגא, טיילור קיני. לאחר מכן הופרכו השמועות על ידי גאגא עצמה. לשחרור ההקלטה קדמו מספר טיזרים וקולאז' של תמונות מחשבון האינסטגרם של גאגא.

מבקרי המוזיקה נתנו ביקורות מעורבות חיוביות על השיר, עם רבים מהם צוין דמיון עם העבודה של המוזיקאי האמריקני ברוס ספרינגסטין. מבחינה מסחרית, השיר דורג במקומות גבוהים במצעדים והגיע למקום ה-15 במצעד הבילבורד הוט 100 של ארצות הברית. בנוסף, כבש את המקום הראשון במצעדי המדינות של צרפת, בלגיה, פינלנד, יוון, וספרד, והגיע לעשירייה הראשונה בצ'כיה, הונגריה, איטליה, סקוטלנד, וסלובקיה. השיר נכלל במסע ההופעות של גאגא ב-2017, "Joanne World Tour".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר צאת אלבומה השלישי, Artpop בשנת 2013, גאגא החליפה לעצמה סוכן והצטרפה לחברה לייב ניישן אנטרטיינמנט, ביחד עם המנהל שלה בובי קמפבל. באותה התקופה נראה כי החלה לשנות את תדמיתה הציבורית בתקשורת, שמה דגש על קולה ושמרה על איפוק והתנהלות שקטה מאשר בשנים הקודמות שלה[1][2].

לאחר מכן הוציאה אלבום ג'אז משותף עם הזמר האמריקאי טוני בנט בשם, Cheek to Cheek בשנת 2014. האלבום אף זכה בפרס גראמי בקטגוריית "אלבום הג'אז הטוב ביותר" בשנת 2015[3].

בחודש ינואר 2016, זמן קצר לאחר שזכתה בפרס גלובוס הזהב גאגא אישרה כי החלה לעבוד על אלבום האולפן החמישי שלה שיצא השנה בדגש על מראה חדש שהיא תציג עבורו[4][5].

בשנים 2015 ו-2016 גאגא החלה לשתף תמונות ברשתות החברתיות בה היא נראית עובדת על מוזיקה חדשה, ובהמשך נחשף כי באלבום מעורבים המפיקים רד וואן, ג'ורג'ו מורודר, מארק רונסון וניל רוג'רס, בין היתר. רונסון אישר את שיתוף הפעולה שלהם והוסיף כי המוזיקה שנרשמה עם גאגא היא "חלק מהמוזיקה האהובה עליו שעליה באמת עבדה אי פעם, זה מדהים, אני אוהב את זה ולא יכול לחכות עד שאנשים ישמעו אותה"[6][7][8].

ב-17 באוגוסט 2016, גאגא שיתפה בחשבונה באינסטגרם 12 תמונות שמרכיבות ביחד את המילים, "September", "Lady Gaga", "New Single". שמרמזות על תאריך הוצאת הסינגל המוביל באלבום.

מוזיקה ומילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי מארק סאבג מהאתר "BBC Music" השיר הוא שיר עם ג'אנר דיסקו-רוק[9]. לואיס קורנר מהאתר דיגיטל ספיי, הרגיש שרקע השיר רמז לתקופות האלבום הקודמות של גאגא. הוא כינה את הליבה שלו כ"שיר פופ פשוט", אשר חזר אל השירים הראשונים שלה כמו "Just Dance" ו-"Poker Face" משנת 2008. המגזינים גלמור ורולינג סטון דיווחו כי חלק מהמאזינים מצאו קווי דמיון בין השיר לבין "Papa don't Preach" של מדונה משנת 1986[10][11]. בתגובה להשוואות, אמר רונסון לרולינג סטון "ברור, סוג של תאונה"[11]. בריאיון עם רולינג סטון, המפיק בלאדפופ אמר כי "Perfect Illusion" הוא "שיר רוק גדול שגורם לך לרצות לרקוד"[12]. לדבריו, במהלך ההקלטה הם לא דנו על הצליל בפועל של השיר. בלאדפופ גם פירט על השיר שהוא מכיל רגעיים מסורתיים והשפעות של נשמה, אך לא באופן מילולי[13][14].

מבחינה מילולית, "Perfect Illusion" נתקל בבעיה במערכת יחסים, ומכאן שמו של השיר. גאגא תיארה אותו בריאיון עם "iHeartMedia" כ-"אקסטזה מודרנית... מצאנו את הדרך המתוקה והפשוטה שלנו לומר את זה, אני מקבלת את האדרנלין החולה בכל פעם שאני שומעת אותו"[15]. היא עוד הבהירה כי המילים בסופו של דבר הן על פרשנות בתקשורת החברתית ואת הבעיות פנים אשר כול אחד מנסה להציג ייצוג מושלם של עצמו. דיווחים בתקשורת משערים כי המילים מדברות על הפרידה מבן זוגה השחקן האמריקאי טיילור קיני, בסביבות יולי 2016[16]. סמנתה שנור מהערוץ E! פענחה את המילים, ואמרה כי לדעתה החזרה של גאגא על הביטוי "אשליה מושלמת" הוא על היחסים שלהם[16]. גאגא הגיבה לגבי השמועה במהלך ריאיון עם תחנת הרדיו "SiriusXM" ואמרה כי השיר לא היה עבור קיני, ולא היה מסלול "נקמה", גאגא, "אני אוהבת את טיילור כל כך הרבה, והשיר הזה לא בשביל להכות בו ... זה שיר על כולנו, ואני לעולם לא הייתי משתמשת בשיר שלי או רוצה להשתמש בציבור כדי לפגוע במישהו שאני אוהבת כל כך הרבה"[17].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם צאתו של "Perfect Illusion", קיבל השיר ביקורות מעורבות ממבקרי מוזיקה אך טובות ברובן[9][18]. אליס וינסנט מהעיתון הבריטי דיילי טלגרף, נתנה לשיר 4 כוכבם מתוך 5 וציינה כי, "זה כיף לדעת שהיא חזרה לתקופת "Just Dance", גאגא" והוסיפה שהופעותיה עם השיר "מאוד מרגשות"[19]. עבור ג'ס דנהם מהעיתון בלונדון אינדפנדנט, "השיר נוטה לכיוון רוק ולא ל-"Just Dance" או "Poker Face", ואמר שהופעת הבכורה של השיר הייתה מקום מצוין להיות במועדון קטן בלונדון"[20]. האתר "Idolator" כינה את גאגא כ-"אלת רוק", והצליל הכהה והמטושטש של השיר הולך יותר לכיוון Born This Way, מאשר לשירים של האלבום Artpop, משנת 2013. האתר סיים את ביקורתו בכך שאמר ש-"זוהי העזיבה של גאגא מהז'אנר דאנס-פופ שהייתה לה בקריירה שלה לאורך השנים"[21].

האורך המלא של 12 התמונות שגאגא רמזה לגבי השיר באינסטגרם

כתב מהעיתון הניו זילנד הראלד, בניו זילנד כינה את השיר "כפרשת פופ-רוק, עם מעט פחות משרידי האלקטרו-פופ שהיינו מצפים לה מעבודתה הקודמת", ג'ייק ויזואנאת' מהמגזין האמריקאי "V" נתנן ביקורת טובה לשיר ואמר שזוהי "חזרה אמיתית לעניין על גאגא ושיבח את שמירת קולה בחזית השיר"[22]. ביציאתו השיר קיבל התייחסות גם מאתרים ישראליים כגון, מאקו[23], פרוגי[24], ווינט[25], נענע 10[26], שציינו את ג'אנר השיר וחזרתה של גאגא לתעשיית המוזיקה עם אלבום חדש. מגזין הבילבורד האמריקאי שיבח את השיר ואת חזרתה של גאגא שקרא לה "חזרתה של אייקון הפופ"[27]. קייטלין טיפאני מהאתר "The Verge" השוותה את השיר ל-"Bad Romance", ואמרה כי הוא עוד זריקת אדרנלין של להיט גדול מעורפל בשנות השמונים של הסינתיסייזרים[28]. ריאן דאלי מ-NME, שיבח את שירתה של גאגא ואמר על השיר כי "השפעות הדיסקו שלו משגשגות כוח גדול"[29]. הכתב קויין פדאלון מהעיתון לוס אנג'לס טיימס, התרשם מאוד משינוי המפתח של גאגא והחמיא לה על שירתה[30]. יו מקינטייר מפוברס טען ש-"המסלול מצליח במקביל לקחת את גאגא לכיוון אחר, תוך שמירה על כמה מן התכונות שהפכו אותה לפופולרית כל כך"[31]. השיר גם זכה בפרס "הלהיט הבין לאומי הטוב ביותר" בטקס פרסי ה-MTV MIEW בחודש יוני 2017[32].

מסחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית "Perfect Illusion" הגיע לראשונה למקום ה-15 במצעד הבילבורד הוט 100 והפך לשירה ה-23 שנכנס אי פעם למצעד. בנוסף הגיע למקום השני במצעד השירים הדיגיטליים לאחר שמכר כ-100,000 עותקים בשבועו הראשון, ונכנס למקום ה-25 במצעד שירי הזרמות המדיה לאחר שקיבל כ-8.3 מיליון הזרמות בארצות הברית בשבוע לצאתו[33]. במצעדי הרדיו של הבילבורד, "Perfect Illusion" נכנס למקום ה-32 מתוך כ-40 מקומות במצעד שירי הפופ, ולמקום ה-32 במצעד שירי הפופ למבוגרים[34]. שבוע לאחר מכן במצעד הפופ עלה למקום ה-22 ובמצעד הפופ למבוגרים למיקום ה-17[35]. השיר קיבל מעל ל-29.8 מיליון הזרמות בארצות הברית נכון ל-6 בפברואר 2017[36]. במצעד שירי הדאנס השיר נכנס לראשונה למקום ה-13 ובכך הפך לשירה השלישי עם המיקום הנמוך ביותר במצעד בכול הזמנים[37]. בקנדה "Perfect Illusion" הגיע למיקום ה-17 במצעד קנדה הוט 100[38]. לאחר מכן הגיע לתואר זהב על ידי "איגוד תעשיית ההקלטות של קנדה" עם מכירות של כ-40,000 עותקים[39].

באוסטרליה השיר הגיע למיקום ה-17 ובניו זילנד ל-31, לאחר שבוע התברר כי הם גם מקומות השיא שלו במצעדים הללו. לאחר כשבוע השיר נפל מהמצעד לגמרי בניו זילנד[40][41]. לאחר מספר שבועות השיר הוכתר כתואר זהב באוסטרליה עם כ-35,000 עותקים שמכר. בבריטניה "Perfect Illusion" נכנס לראשונה למקום ה-12 במצעד הסינגלים הבריטי ב-22 בספטמבר 2016 ושהה בו כשישה שבועות עד לצאתו[42]. בהקשבה למיוזיק וויק הבריטי, השיר מכר כ-30,830 עותקים בשבועו הראשון, ובכך נכנס למקום ה-4 במצעד ההורדות הבריטי, ולמקום ה-28 במצעד שירי הזרמת המדיה[43]. בצרפת, השיר הגיע למקום הראשון במצעד הרשמי לאחר שמכר מעל 2,820 עותקים בשבועו לצאתו ובכך הפך לשירה שלישי של גאגא שכובש את המצעד. בנוסף השיר הגיע למקום הראשון בספרד ובלגיה וביוון ופינלנד במצעד השירים הדיגיטליים[44]. השיר נכנס לעשירייה המובילה בצ'כיה, סלובקיה, סקוטלנד, ולמקום הרביעי במצעד השירים האירופיים של בילבורד[45]. באיטליה השיר נכנס למיקום החמישי במצעד הרשמי והוכתר כתואר זהב על ידי "איגוד תעשיית ההקלטות של איטליה" עם כ-25,000 עותקים שמכר[46][47]. אף על פי שבברזיל השיר לא נכנס כלל למצעד הרשמי, הוא מכר מעל ל-60,000 עותקים וקיבל תואר פלטינה על ידי "איגוד תעשיית ההקלטות של ברזיל"[48].

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאגא בביצוע השיר במהלך 2017 בסבב ההופעות, "Joanne World Tour"

קליפ הווידאו של השיר הופק על ידי רות הוגבן ואנדריאה גלרדין מי שגם צילמו את כריכת הסינגל[49]. לפי העיתון ניו יורק פוסט, הצילומים נמשכו במשך יומים במדבר מחוץ לעיר לוס אנג'לס שבארצות הברית. ברנדון מקסוול, המפיק אשר עובד עם גאגא במשך שנים הפיק את סגנון האופנה בקליפ[50]. גלרדין והגובן כבר עובדים במשך 10 השנים האחרונות עם גאגא על פרויקטים שונים. מבחינה סטיילית, שיתוף הפעולה עם Joanne, הייתה חוויה אחרת עבורם. הם נכחו במהלך הקלטת השירים באולפן ההקלטות איתה ומסע האלבום עזר להם להבין את כוונותיה החדשות במוזיקה. לדעתם "Perfect Illusion" הוא שיר אנרגטי ולכן הם עבדו על הקליפ כדי להראות לקהל את הרגשתם לגביו. זה היה הרעיון של גאגא לדמיין את רוב הקליפ כהופעה, שהפכה לנקודת ההתחלה של גלרדין והוגבן. הם רצו שהיא תופיע בין אנשים במקום על במה, וביקשה את המפיקים רונסון, פרקר ובלאדפופ לשחק בקטעים מההופעה[51][52]. כאשר המפיקים התראיינו במגזין "V" לגביו שיתוף פעולתם בשיר, חשפו כי:

"רצינו שהקליפ יראה את גאגא ללא אומנות, באופן שהקודמים שלה לא עשו בעבר. בפשטות יש פשטות. לדוגמה אנחנו אוהבים שהיא מחזיקה את המיקרופון עם החוט הארוך בתוך ההופעה, שבאותו היום הוא צולם בכריכה של הסינגל. לא רצינו שזה יהיה "תמונת אופנה", רצינו שזה יראה תנועה ואנרגיה וזה יהיה על הביצועים שלה. גאגא הסיעה בעצמה מכונית בסרטון ואת המחויבות שלה להופעה ולאנרגיה האותנטית שלה, רואים כבר בדרך כאשר היא נוסעת! עבורנו, כמנהלים, זה היה מפחיד ומרגש באותו הזמן אבל האנרגיה והרגש היו אותנטיים לחלוטין"[51].

הקליפ הוצג בבכורה עולמית במהלך העונה השנייה של סדרת הטלוויזיה מלכות הצעקה ב-20 בספטמבר 2016. הקליפ עצמו מציג את גאגא רוקדת ושרה ברקע מדברי, בהופעות אורח של כותבי השיר והמפיקים. המבקרים שיבחו אותו ואף נתנו משוב שלילי בנוגע לפשטותו. בחודש יוני 2017 עבר את רף ה-100 מיליון צפיות ב-Vevo והוכתר כקליפ "Vevo Certified", ובכך הפך לשיר ה-13 שלה שהגיע לתואר זה. נכון לחודש אוקטובר 2017, הקליפ עומד על יותר מ-114 מיליון צפיות ומעל ל-1 מיליון סימוני אהבתי[53]. לשיר גם יצאה הקלטת שמע עם עטיפת הסינגל אשר קיבלה כ-27 מיליון צפיות ו-4.8 מיליון כבר ביום לצאתה[54].

הופעות קידום[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Perfect Illusion" בוצע לראשונה על ידי גאגא במועדון בלונדון בשם, "Moth Club" ב-10 בספטמבר 2016. בהופעה גאגא לבשה חולצת טריקו קצרה ומכנס כסוף, ובפזמון טלטלה את המיקרופון מעל ראשה[55]. דניאל קרפס מהמגזין רולינג סטון ציין כי "האנרגיה שלה, והוצאת פופ-רוק סינגל בהופעה עם מיקרופון מעל הראש מראה לנו את כריכת הסינגל". באותה ההופעה גאגא גם ביצעה גרסת פסנתר של "Bad Romance"[56]. גאגא ביצעה את השיר גם במיני סיבוב הופעות שלה בניו יורק, "Dive Bar Tour", שהוצג כשיר הסיום של שני מופעים מתוך כל השלושה מהסבב[57]. בהופעה טלוויזיונית גאגא ביצעה את השיר בפעם הראשונה ביפן בתוכנית, "SMAP×SMAP"[58][59].

כאשר גאגא השתתפה בתוכנית הבידור האמריקאית לייט לייט שואו, שכללה גם מופע קריוקי במכונית, ביצעה את השיר בנוסף לעוד מספר להיטים קודמים שלה[60]. המופע קיבל מעל ל-45 מיליון צפיות ביוטיוב[61]. לאחר שיצאה למסע הופעות לקידום האלבום ב-2017 בשם, "Joanne World Tour", הכלילה את השיר ברשימת ההשמעה של הסבב[62]. "Perfect Illusion" הוצג בטריילר עבור העונה השישית של תוכנית האימה, "אימה אמריקאית" שבה גאגא משתתפת[63]. בחודש אפריל 2017, המתמודדת אוקסנה צימבליסק עשתה גרסת כיסוי לשיר בהופעתה בעונה השביעית של תוכנית המציאות The Voice של רוסיה[64].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס הפרס קטגוריה תוצאה מקור
2017 פרסי MTV מילניום הלהיט הבין לאומי של השנה זכייה [65]
פרסי Vevo certified 100 מיליון צפיות ב-Vevo זכייה [66]

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 21[67]
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 14
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 5[68]
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 22
ארצות הברית בילבורד הוט 100 15
מצעד שירי הפופ של בילבורד 22
מצעד שירי הדאנס של בילבורד 13
מצעד שירי המבוגרים של בילבורד 17
גרמניה GfK – טופ 100 34[69]
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 58
הונגריה Rádiós Top 40 3
ולוניה אולטראטופ 40 1
ונצואלה רקורד ריפורט 27
יפן יפן הוט 100 35
לבנון מצעד 20 העליונים הרשמי של לבנון 15
מקסיקו טופ 100 – מקסיקו 26
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 31[70]
סלובקיה ČNS IFPI 4
ספרד PROMUSICAE 1[71]
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 3
פולין ZPAV 50
פורטוגל מצעד הסינגלים הפורטוגזי 14[72]
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 1[73]
פלנדריה אולטראטופ 50 43
צ'כיה ČNS IFPI 7
צרפת SNEP 1[74]
קנדה קנדה הוט 100 17
רוסיה טופ-היט 75
שוודיה סוורייטופליסטן 38[75]
שווייץ המצעד השווייצרי 16
‏  מצעדי סוף שנה (2016)
מדינה מצעד מיקום שיא
הונגריה Rádiós Top 40 62

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
אוסטרליה (ARIA)[76] זהב 35,000
איטליה (FIMI)[77] זהב 25,000צלבון כפול
ארצות הברית (RIAA)[78] זהב 500,000
ברזיל (Pro-Música Brasil)[79] פלטינה 40,000
בריטניה (BPI)[80] כסף 200,000צלבון כפול
קנדה (Music Canada)[81] זהב 40,000
סיכום
בכל העולם 1,900,000[82]
צלבון כפול מכירות + הזרמת מדיה בלבד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Inside Lady Gaga's Latest Reinvention (It's All Part of a Long-Term Plan)". Billboard. נבדק ב-2017-09-15.
  2. ^ "The Show". The New York Times (באנגלית אמריקאית). 2017. ISSN 0362-4331. נבדק ב-2017-09-15.
  3. ^ Rosen, Christopher (2015-02-08). "Grammy Winners List For 2015 Includes Sam Smith, Pharrell, Beyoncé & More". Huffington Post (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-09-15.
  4. ^ "Lady Gaga Confirms New Album In 2016 -- And A New Look". MTV News (באנגלית). נבדק ב-2017-09-15.
  5. ^ "Lady Gaga Hints at New Album Release in 2016". Billboard. נבדק ב-2017-09-15.
  6. ^ "Mark Ronson: Lady Gaga new album incredible". NME (באנגלית אמריקאית). 2016-08-03. נבדק ב-2017-09-15.
  7. ^ This is what we know about Lady Gaga's upcoming album - BBC Newsbeat, BBC Newsbeat, ‏2016-08-08 (באנגלית)
  8. ^ "Interview with Mark Ronson on Lady Gaga's Perfect Illusion: "It's been one of my favourite records to work on"" (באנגלית). נבדק ב-2017-09-15.
  9. ^ 1 2 Savage, Mark (2016-09-09). "Gaga wrote new single on a typewriter". BBC News (באנגלית בריטית). נבדק ב-2017-09-16.
  10. ^ Rosa, Christopher. "People Think Lady Gaga's New Song Sounds Just Like This Madonna Classic". Glamour (באנגלית). נבדק ב-2017-09-16.
  11. ^ 1 2 "Mark Ronson on Producing Lady Gaga's 'Raw and Exposed' 'Joanne'". Rolling Stone. נבדק ב-2017-09-16.
  12. ^ Fall Music Preview 2016: 35 Must-Hear Albums, Rolling Stone
  13. ^ Germanotta, Stefani, Lady Gaga "Perfect Illusion" Sheet Music in F# Minor (transposable) - Download & Print, Musicnotes.com
  14. ^ "Lady Gaga Producer Details 'Perfect Illusion' Creation". Rolling Stone. נבדק ב-2017-10-21.
  15. ^ "Lady Gaga Shares Details About New Single 'Perfect Illusion' (EXCLUSIVE)". iHeartRadio (באנגלית אמריקאית). אורכב מ-המקור ב-2017-08-18. נבדק ב-2017-10-21.
  16. ^ 1 2 Duboff, Josh. "Is Lady Gaga's "Perfect Illusion" About Her Ex-fiancé, Taylor Kinney?". Vanities (באנגלית). נבדק ב-2017-10-21.
  17. ^ "Lady Gaga on Whether 'Perfect Illusion' Is About Ex Taylor Kinney: 'This Song is Not a Hit Out Against Taylor'". Billboard. נבדק ב-2017-10-21.
  18. ^ "Fans go Gaga over new single despite lukewarm reception from critics - Independent.ie". Independent.ie (באנגלית). נבדק ב-2017-09-16.
  19. ^ אתר למנויים בלבד Alice Vincent, ‏Lady Gaga's new single Perfect Illusion is a joyful slice of stadium-cheering pop – review, The Telegraph, 9 September 2016
  20. ^ "Lady Gaga drops comeback single 'Perfect Illusion' and confirms duet with Florence". The Independent (באנגלית בריטית). 2016-09-09. נבדק ב-2017-09-16.
  21. ^ "Lady Gaga's "Perfect Illusion" Is Finally Here!". idolator (באנגלית אמריקאית). 2016-09-08. נבדק ב-2017-09-16.
  22. ^ Lady Gaga Releases New Single “Perfect Illusion” | V Magazine, vmagazine.com
  23. ^ האשליה המושלמת של ליידי גאגא, באתר ‏מאקו‏, 11 בספטמבר 2016
  24. ^ "אשליה מושלמת: ליידי גאגא חוזרת בסינגל חדש". פרוגי. 2016-09-09. נבדק ב-2017-09-16.
  25. ^ עמי פרידמן, זו לא אשליה: שיר חדש לליידי גאגא, באתר ynet, 9 בספטמבר 2016
  26. ^ "ליידי גאגא בשיר חושפני חדש: "זאת הייתה אשליה, לא אהבה"". נענע 10 - דוקו. נבדק ב-2017-09-16.
  27. ^ "Lady Gaga, Kings of Leon & More Are Spotify Editors' Picks for New Music Friday". Billboard. נבדק ב-2017-09-16.
  28. ^ "Lady Gaga is back with a new single, Perfect Illusion". The Verge. נבדק ב-2017-09-16.
  29. ^ "Lady Gaga Makes A Formidable Return With Disco Banger 'Perfect Illusion'". NME (באנגלית אמריקאית). 2016-09-09. נבדק ב-2017-09-16.
  30. ^ "Lady Gaga is back: 'Perfect Illusion' shows the singer has rediscovered her mojo". Los Angeles Times (באנגלית אמריקאית). 2016-09-09. ISSN 0458-3035. נבדק ב-2017-09-16.
  31. ^ McIntyre, Hugh. "Lady Gaga Kicks Off A New Chapter In Her Career With 'Perfect Illusion'". Forbes (באנגלית). נבדק ב-2017-09-16.
  32. ^ "Video: Lady Gaga accepts award for 'Best International Hit' for 'Perfect Illusion'". Ryan-Lee Johnson (באנגלית בריטית). 2017-06-05. נבדק ב-2018-02-24.(הקישור אינו פעיל)
  33. ^ "Lady Gaga's 'Perfect Illusion' Makes Its Hot 100 Debut". Billboard. נבדק ב-2017-09-15.
  34. ^ "Lady Gaga's 'Perfect Illusion' Debuts on Pop Airplay Charts". Billboard. נבדק ב-2017-09-15.
  35. ^ Lady Gaga - Chart history | Billboard, www.billboard.com (באנגלית)
  36. ^ Going Gaga on the Gridiron, www.nielsen.com
  37. ^ Lady Gaga - Chart history | Billboard, www.billboard.com (באנגלית)
  38. ^ Lady Gaga - Chart history | Billboard, www.billboard.com (באנגלית)
  39. ^ "Gold/Platinum - Music Canada". Music Canada (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-09-15.
  40. ^ Steffen Hung, charts.org.nz - Lady GaGa - Perfect Illusion, www.charts.org.nz
  41. ^ Steffen Hung, australian-charts.com - Lady GaGa - Perfect Illusion, www.australian-charts.com
  42. ^ Official Charts Company, www.officialcharts.com (באנגלית)
  43. ^ Official Charts Analysis: Chainsmokers won't quit No.1 singles spot | Analysis | Music Week, www.musicweek.com (באנגלית)
  44. ^ Steffen Hung, lescharts.com - Lady GaGa - Perfect Illusion, www.lescharts.com
  45. ^ Chart Search | Billboard, www.billboard.com (באנגלית)
  46. ^ FIMI - Certificazioni - FIMI, www.fimi.it (באיטלקית)
  47. ^ Steffen Hung, italiancharts.com - Lady GaGa - Perfect Illusion, www.italiancharts.com
  48. ^ "CERTIFICADOS - Pro-Música Brasil". Pro-Música Brasil (בBrazilian Portuguese). נבדק ב-2017-12-23.
  49. ^ "Lady Gaga's 'Perfect Illusion' Video Is Just Days Away". Billboard. נבדק ב-2017-09-16.
  50. ^ "Lady Gaga shoots new music video in the desert". Page Six (באנגלית אמריקאית). 2016-09-04. נבדק ב-2017-09-16.
  51. ^ 1 2 Lady Gaga's Collaborators Reflect on Creating 'Joanne' | V Magazine, vmagazine.com
  52. ^ "Watch Lady Gaga's Exhilarating 'Perfect Illusion' Video". Rolling Stone. נבדק ב-2017-09-16.
  53. ^ LadyGagaVEVO (2016-09-20), Lady Gaga - Perfect Illusion, נבדק ב-2017-08-31
  54. ^ LadyGagaVEVO (2016-09-08), Lady Gaga - Perfect Illusion (Audio), נבדק ב-2017-12-23
  55. ^ "Watch Lady Gaga's First Performance of 'Perfect Illusion' at London Club". Billboard. נבדק ב-2017-09-15.
  56. ^ "See Lady Gaga's Energetic Live Debut of 'Perfect Illusion' in London". Rolling Stone. נבדק ב-2017-09-15.
  57. ^ Joey Nolf / Entertainment Weekly, Watch Lady Gaga's Final 'Dive Bar Tour' Performance, Time
  58. ^ "Watch Lady Gaga Perform "Million Reasons" Inside A Giant Lotus Flower". idolator (באנגלית אמריקאית). 2016-12-12. נבדק ב-2017-09-15.
  59. ^ "Watch Lady Gaga turn 'Perfect Illusion' into a piano ballad on Japanese TV - NME". NME (באנגלית אמריקאית). 2016-11-03. נבדק ב-2017-09-15.
  60. ^ CNN, Lisa Respers France,. "Lady Gaga's glorious 'Carpool Karaoke'". CNN. נבדק ב-2017-09-15.{{cite news}}: תחזוקה - ציטוט: extra punctuation (link)
  61. ^ The Late Late Show with James Corden (2016-10-25), Lady Gaga Carpool Karaoke, נבדק ב-2017-09-15
  62. ^ "Lady Gaga makes a powerful statement at Fenway - The Boston Globe". BostonGlobe.com. נבדק ב-2017-09-15.
  63. ^ Roshanian, Arya (2016-09-09). "'American Horror Story' Teaser Features Lady Gaga's 'Perfect Illusion'". Variety (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-09-15.
  64. ^ Голос країни (2017-04-02), Oksana Tsimbalíst – Perfect illusion – The Knockouts | The Voice of Ukraine – season 7, נבדק ב-2017-09-16
  65. ^ Los momentos inolvidables de los Premios MTV MIAW 2017, CNN, ‏2017-06-06 (בספרדית)
  66. ^ Lady Gaga - Perfect Illusion (Official Music Video), נבדק ב-2021-04-09
  67. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד האוסטרי, ארכיון
  68. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד האיטלקי, ארכיון
  69. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד הגרמני
  70. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד של ניו זילנד
  71. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד הספרדי
  72. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד הפורטוגזי, ארכיון
  73. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד הפיני
  74. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד הצרפתי, ארכיון
  75. ^ מידע על Perfect Illusion, באתר המצעד השוודי
  76. ^ http://www.aria.com.au/pages/httpwww.aria.com.aupagesSingleAccreds2017.htm, www.aria.com.au
  77. ^ FIMI - Certificazioni - FIMI, FIMI.it (באיטלקית)
  78. ^ Gold & Platinum, RIAA (באנגלית)
  79. ^ CERTIFICADOS – Pro-Música Brasil, pro-musicabr.org.br
  80. ^ BPI
  81. ^ "Gold/Platinum - Music Canada". Music Canada (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2018-12-29.
  82. ^ Lady Gaga Charts ❓, Lady Gaga — WW Career Sales:pic.twitter.com/MrNy3ft23Y, @chartsladygaga, ‏2018-12-26 (באנגלית)