משתמש:אריאל מואטי/דורון ערן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות משחק

פרמטרים ריקים [ דמות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ בכורה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

דורון ערן
דורון ערן מאחורי המצלמות
דורון ערן מאחורי המצלמות
לידה 20 ביוני 1955 (גיל: 68)
תל אביב, ישראל
סוגה מועדפת פורטרט של החברה הישראלית
עיסוק מפיק קולנוע וטלויזיה, במאי קולנוע וסופר
http://www.doroneran.com
פרופיל ב-IMDb

דורון ערן (נולד ב-20 ביוני 1955 בתל אביב) הוא מפיק, יזם, סופר, ובמאי קולנוע ישראלי. במהלך כ-25 שנים של עשייה קולנועית, ערן התמקד בקולנוע חברתי ישראלי, קיבל הכרה ייחודית בחוגי הקולנוע הישראלים והבינלאומיים, וסרטים שהפיק זכו לפרסים בפסטיבלי קולנוע בינלאומיים. דורון ערן הוא אב לשלושה, העוסקים כולם בקולנוע: השחקנית הילה ערן, העורך איתי בר-לבב ערן, והמפיק בפועל עמית ערן.


ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורון ערן (משמאל) עם הבמאי ההונגרי מיקלוש יאנצ'ו והשחקן הצרפתי פיליפ לאוטרד, על סט הצילומים של הסרט "השחר" (L'aube) בחוף קיסריה, 1984

דורון שירת בצה"ל כקצין חבורות רחוב, והיה מהראשונים שטיפלו בנערי רפול במטרה לגייסם ולשמרם בצה"ל. לאחר שחרורו מהצבא נשלח כמדריך לקהילות יהודיות בארה"ב, ומשחזר לישראל החל את לימודי החינוך במכללה האקדמית בית ברל. במהלך לימודיו כתב במדור הסטודנטים "דורבן" של ידיעות אחרונות, ובמקביל שימש כעוזרו הפרלמנטרי של חבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, מיכה חריש, לימים שר התמ"ת, וכן כדובר הוועדה לאנרגיה של הכנסת. החיבור הראשון לקולנוע נעשה בפגישה בינו לבין הבמאי יעוד לבנון, בה הוצע לדורון לגייס מימון לסרט ולהביא להפקתו. ערן פרש מעבודתו בכנסת, ופנה להפקת הסרט "הפנימייה" (1983). הסרט צולם בכפר הנוער "הדסים" ומבוסס על סיפורי הכפר, ושיחקו בו אלון אבוטבול, סמדר קילצ'ינסקי ושמואל וילוז'ני. "הפנימיה", שהיה הסרט הראשון שהפיק דורון ערן, זכה להצלחה קופתית גדולה בישראל וגם מחוצה לה, ולמעשה סלל את דרכו של ערן בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה הישראלית.

עשייה קולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערן הפיק מעל ל-40 סרטי קולנוע עלילתיים, דרמות טלויזיוניות וסרטים דוקומנטרים, לשוק הישראלי והבינלאומי. מהסרטים הבולטים שבהפקתו ניתן למנות את "ילדי סטלין" (בימוי: נדב לויתן, 1988), אשר השתתף בפסטיבל קאן במסגרת "מבט מסוים", ובכיכובו של השחקן שמואל שילה; הסרט "מנת יתר" (בימוי: שמואל אימברמן, 1993) בכיכובה של לימור גולדשטיין, שעל תפקידה בסרט זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל הסרטים בבייג'ינג; הסרט "לילה לבן" (בימוי: ארנון צדוק, 1995) שזכה בפרס הקולנוע הצעיר בפסטיבל קאן; "אדמה חמה" (בימוי: סרג' אנקרי, 1983) אשר זכה בפרס המבקרים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורינו, וייצג את ישראל בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין; והסרט "מאחורי הסורגים 2" (1992), מאת האחים ברבש, שזכה בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בוולנסיה.

במרוצת השנים הפיק ערן סרטים רבים, בהשתתפות שחקנים ישראלים מהשורה הראשונה. ברשימת הסרטים המובילים: סרטיהם של האחים ברבש "דרך הנשר" (1990) בכיכובם של גידי גוב, אלי דנקר ונורית גלרון, ו"זמן אמת" (1991) בכיכובו של אסי דיין; "יהושע יהושע" (1988) בבימויו של אבי כהן, שהיה הסרט הישראלי היחיד בכיכובו של מנחה הטלוויזיה המצליח אברי גלעד, והפך במרוצת השנים לסרט פולחן; "מלך הסלים" (1988), בבימויו ובכיכובו של דובי גל; הסרט "Torn Apart" משנת 1990, בכיכובם של ססילה פק (בתו של גרגורי פק), אדריאן פסדר, ועמוס לביא; "Mind-bender (מכופף המוחות)" (1995), קופרודוקציה ישראל-צרפת, בבימויו של זוכה פרס האוסקר קן ראסל, ומספר את סיפור חייו יוצא הדופן של המדיום הישראלי אורי גלר; "צדק מוחלט" (בימוי: ארנון צדוק, 1996) בכיכובה של הזמרת והשחקנית עופרה חזה, העוסק בין היתר בפרשת ילדי תימן החטופים; "להיות כוכב" (ארנון צדוק, 2003) בכיכובם של אלונה טל, אושרי כהן, חיים אלמקיס, וגבי עמרני, המספר את סיפורם של ילדי "בית השאנטי"; והסרט הדוקומנטרי "כל אנשי כסית" (בימוי: מאיר סויסה, 2010) שהופק עבור ערוץ 8 - "הוט".

בשנים האחרונות נוצרה שותפות אומנותית בין דורון ערן והבמאי הוותיק מנחם גולן. במהלך שנת 2007 יצא לאקרנים הסרט "רק כלבים רצים חופשי" (בימוי: ארנון צדוק, 2006) על-פי תסריט של אסי דיין וארנון צדוק, ובכיכובם של אלון אבוטבול, ליאור אשכנזי, איילת זורר ונטע גרטי. שיתוף פעולה זה הניב סרטים נוספים כגון "ימים של אהבה" (בימוי: מנחם גולן, 2005), וסרט הקולנוע "הכתובה" (בימוי: מנחם גולן, 2007) המבוסס על המחזה בשם זה מאת אפרים קישון.

בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לעבודתו כמפיק, ערן ביים גם מספר סרטים, ביניהם את הסרט האפוקליפטי "הדרך לעין חרוד" (1990), המבוסס על ספרו של עמוס קינן ומככבת בו אלסנדרה מוסוליני, נכדתו של הדיקטטור בניטו מוסוליני. כמו כן ביים את הסרטים "פלאש" (1986), בכיבובם של עמוס לביא וניצה שאול; "טאהרה" (2002), שהוא הסרט העלילתי הראשון העוסק במילת נשים בחברה המוסלמית [1], והסרט "רגליים קרות" (2006), המבוסס על ספרו של אורי אדלמן "חתונה", ומככבים בו רון שחר, ציון ברוך והילה וידור. הפקותיו מהזמן האחרון כוללות את הסרט "גרסת הבמאי" (2010), אשר הופק בשיתוף הערוץ הראשון, ומביא את סיפור חייו של מנחם גולן, שנחשב למפיק הישראלי המצליח ביותר בהוליווד, והסרט "נמס בגשם" (2011), בכיכובם של חן יאני, לימור גולדשטיין, עמי ויינברג, ועודד לאופולד, והוא הסרט הישראלי הראשון העוסק בסיפורם של הורים לנער שהחליף את מינו. "נמס בגשם" הוכרז כסרט הפתיחה של הפסטיבל השישי הבינלאומי לקולנוע גאה בישראל.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם ההפקות הטלוויזיוניות הבולטות מאחוריהן עמד, ניתן למנות את הסיטקומים "משפחת עזאני" (2000), ששודרה בערוץ 2 בהשתתפות האחיות יונה וגלי עטרי, ו"חלומות מתוקים" (2003) ששודרה בערוץ הראשון.

דורון ערן על הסט של הסרט "רגליים קרות", מביים את הילה וידור, ציון ברוך ואיריס פן, ב"קפה מאיר" בת"א, 2006

עבודות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005 ייסד והפיק את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי באשדוד שהתקיים בשנים 2005-2006.

כסופר ומחבר, ובמקביל לעבודתו כקולנוען, דורון ערן הוציא לאור עיתון בשם "חדשות טובות" (1995-1996), המתמקד אך ורק בצדדים החיוביים של החברה בישראל. העיתון הודפס כמוסף למנויי "הארץ" ובהמשך למנויי "מעריב". כמו כן יצאו לאור שני ספרים מפרי עטו: רומן בשם "מסתובב בג'לביה ועדר עזים אחריו..." (בהוצאת הד ארצי 1999), וספר אקדמי בשם "להיות מפיק: יזמות והפקה בקולנוע הישראלי" (2002), המפרט באופן מקיף את כל מה שצריך מפיק קולנוע בישראל לדעת.


הסרטים והשפעתם על הממסד בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסרט "מנת יתר" (1993) מבוסס על סיפור חייה של השחקנית מונה זילברשטיין, שמצאה את מותה בעקבות התמכרותה לסמים. להקרנת הבכורה של הסרט הוזמן ראש ממשלת ישראל דאז, יצחק רבין ז"ל, שהכיר בחשיבותו של הסרט למאבק בסמים. מעל במת הנואמים הכריז רה"מ כי יעשה כל שביכולתו על מנת להביא את הסרט לכל נער ונערה בישראל. מספר חודשים לאחר מכן, הסרט נרכש ע"י משרד החינוך ושולב בבתי-הספר כסרט חובה, בליווי חוברת עבודה שנתית.
  • במהלך הפקת הסרט "תסתכל לי בעיניים" (1999) הצליח ערן לחשוף את הסדנאות הסודיות בהם משתתפים נהגים שדרסו למוות וקרובי ההרוגים, בחסות משרד התחבורה, תוך שהוא מתגבר על מכשולים רבים. חשיפת הסדנאות הביאה בסופו של דבר לשילובו של הסרט בקורסים לנהיגה מונעת, ובמוסדות ללימודי הנהיגה בישראל.


הסיפורים שמאחורי הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חומרי הגלם בשחור-לבן של הסרט "לול" (1988) היו קבורים בארכיונים של הטלוויזיה הישראלית, לאחר שתוכנית הטלויזיה "לול" (1972) ירדה מן המסך. כאשר ניסה ערן להביא את החומרים להפקת גירסה קולנועית, הוא נתקל בקשיי מימון גדולים מאוד, היות ואף חברת הפצה ישראלית והגופים המממנים את תעשיית הקולנוע לא היו מעוניינים להשקיע בהפקה. למרות הקשיים, הסרט הפך לבסוף לאחת ההצלחות הגדולות של הקולנוע הישראלי.
  • הסרט הדוקומנטרי "לצחוק, לחיות ולאהוב" (1997) שייצר ערן בשיתוף עם ארנון צדוק, צולם בתוך האשראם של אושו בעיר פונה, הודו. בפעם הראשונה בתולדות המקום הורשה צוות צילום ישראלי לחדור למתחם, ולחשוף את הפעילות שבו.


פרסים אישיים ומחוות מיוחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורון ערן (משמאל) מקבל את פרס היזמות מיו"ר המועדון המסחרי והתעשיתי בישראל, צוותא תל אביב, 2002
  • (2010) פרס מיוחד מטעם "איגוד התקשורת והעיתונות בישראל" (ע"ר), כהכרה על עבודתו והתמקדותו בקולנוע בעל נטיה חברתית, המעלה על סדר היום הציבורי את בעיות החברה בישראל [2]
  • (2009) רטרוספקטיבה מטעם פסטיבל הסרטים הבינלאומי בפונה, הודו, במסגרתה הוקרנו שבעה ממבחר סרטיו של ערן
  • (2008) רטרוספקטיבה מטעם פסטיבל הסרטים בקולקטה, הודו, תחת הכותרת "פנינים של צלולואיד"
  • (2006) ערן נבחר להיות חבר בצוות השופטים של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי התחרותי בסופיה, בולגריה
  • (2003) ערב הוקרה לדורון ערן מטעם סינמטק תל אביב, על תרומתו לקולנוע הישראלי. עשרה מסרטיו של ערן הוקרנו במשך חודש ימים בסינמטקים שונים ברחבי הארץ
  • (2002) פרס הוקרה מיוחד מטעם "המועדון המסחרי והתעשיתי בישראל", עבור יזמות ויצירת קולנוע וטלוויזיה בישראל
  • (2002) פרס מאת ה"פורום הבינלאומי לקולנוע החדש", קולקטה הודו, עבור הצטיינות בקידום הקולנוע הישראלי בעולם


פרסים והשתתפות בפסטיבלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורון ערן (משמאל) מקבל פרס הצטיינות על קידום הקולנוע הישראלי בעולם, מיו"ר "הפורום הבינלאומי לקולנוע החדש", קולקטה הודו, 2002


פילמוגרפיה מלאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים עלילתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורון ערן על הפודיום במהלך ערב הוקרה, סינמטק תל אביב, 2003
דורון ערן (עומד) עם הבמאי הבריטי קן ראסל וצוות ההפקה בחוף ניצנים, במהלך הפקת הסרט MindBender
דורון ערן (משמאל), ראש מועצת הקולנוע מיכה חריש והמדיום אורי גלר, בתערוכה במוזיאון ישראל בירושלים, בה הוצגה מכונית קדילאק מכוסה ב5000 חלקי סכו"ם, אותם כופף גלר בכוח המחשבה

סרטים דוקומנטרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • (2011) "האימפריה של מר ג'וזף" - מפיק
  • (2010) "גרסת הבמאי" - במאי ומפיק
  • (2010) "כל אנשי כסית" - מפיק
  • (2009) "נשארנו בחיים" - מפיק
  • (2004) "מבצע הצלה" - מפיק
  • (2002) "אהבה בסגול" - במאי ומפיק
  • (1999) "הרוח של איטליה" - מפיק
  • (1997) "לצחוק, לחיות ולאהוב" - במאי ומפיק
  • (1996) "וואלה, גדול השייקספיר הזה" - מפיק


טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על הסרט "טאהרה", מתוך מסד הנתונים "אידיבי" לקולנוע ישראלי - http://www.edb.co.il/title/t0000573/
  2. ^ מתוך אתר "חדשות ישראל בעסקים" - http://www.kib.co.il/modules.php?name=News&file=print&sid=5445
  3. ^ דף הסרט מתוך האתר הרשמי של פסטיבל קאן - http://www.festival-cannes.com/en/archives/ficheFilm/id/354/year/1988.html


קטגוריה:במאי קולנוע ישראלים קטגוריה:מפיקים ישראלים קטגוריה:במאי טלוויזיה ישראלים קטגוריה:יזמים קטגוריה:כותבי ספרי עיון ישראלים קטגוריה:סופרים ישראלים

en:Doron Eran (deleted)