תיירות ברוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קתדרלת בזיל הקדוש בכיכר האדומה

התיירות ברוסיה זכתה לצמיחה מהירה מאז התקופה הסובייטית המאוחרת, תחילה תיירות פנים ואחר כך גם תיירות בינלאומית. מורשת תרבותית עשירה ומגוון טבעי נהדר ממקמים את רוסיה בין יעדי התיירות הפופולריים ביותר בעולם. לא כולל חצי האי קרים, המדינה מכילה 23 אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו, בעוד שרבים אחרים נמצאים ברשימות האו"ם של אונסק"ו.[1] הגוף העיקרי המתווה את המדיניות הממשלתית בתחום היא סוכנות התיירות הפדרלית.

מסלולי התיירות העיקריים ברוסיה כוללים נסיעה סביב טבעת הזהב של ערים עתיקות, הפלגות בנהרות הגדולים כולל הוולגה, ונסיעות ארוכות ברכבת הטרנס-סיבירית המפורסמת. אזורים שונים ותרבויות של רוסיה מציעים מזונות רבים מזכרות שונות, ומראות מגוון גדול של מסורות, כולל המסלניצה הרוסית, סבאנטואי הטטארית, או טקסי שמאנים סיביריים. בשנת 2013 ביקרו ברוסיה 33 מיליון תיירים, מה שהופך אותה למדינה התשיעית בעולם ולשביעית הכי מתויירת באירופה.[2]

אדמה ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יער ליבנה בקיץ ברוסיה המרכז אירופאית

רוסיה המרכז אירופאית (למשל מוסקבה, סנט פטרבורג, ניז'ני נובגורוד, קאזאן ועוד) נמצאים באותו אזור אקלים כמו המדינות הבלטיות, בלארוס וצפון אוקראינה. האקלים של דרום מערב רוסיה (הוולגה התחתונה והאזור שבין הים השחור לים הכספי) הוא צחיח יותר, עם קיץ חם יותר וחורפים קצרים יותר. האקלים במזרח הרחוק של רוסיה לאורך חוף האוקיינוס השקט דומה לזה של הוקאידו, יפן וצפון-מזרח סין. האקלים הקשה ביותר הוא בסיביר, שם החורפים קרים מאוד והקיץ חם מאוד, ובצפון הרחוק של רוסיה, שם הטמפרטורות תמיד נמוכות, למעט מורמנסק, שם הים לעולם לא קופא בשל השפעת הזרם הנורווגי החם. האקלים של חוף הים השחור של רוסיה הוא סובטרופי. בניגוד למה שמקובל לחשוב, האקלים באזורי התיירות הפופולריים ביותר ברוסיה אינו חמור והוא דומה לזה של מזרח אירופה. הטמפרטורות הממוצעות של דצמבר, ינואר ופברואר במוסקבה הן -4 ° C (25 ° F), -7 ° C (19 ° F), −6 ° C (21 ° F) בהתאמה, אך מזג אוויר קר יותר נפוץ. במהלך העשורים האחרונים גלים של מזג אוויר קר במיוחד (מתחת ל-20 ° C / -4 ברוסיה במרכז אירופה הפכו לנדירים (בחורף 2016/2017 היו במוסקבה טמפרטורות נמוכות ממינוס 20 מעלות צלזיוס רק למשך שלושה ימים), בעוד שמספר הימים החורפיים בהם הטמפרטורה קרובה לנקודת הקפאה או מעט מעלה, גדל משמעותית. באזורי החוף הטמפרטורות החורפיות יכולות להרגיש קר מעט יותר ממה שהן ונובעות למעשה מלחות גבוהה. ברוסיה מגוון עצי ליבנה, ערמונים, אלנוס, לילך, דובדבנים, עצי מילה, רואן, עצי טיליה, שן הארי ועוד), הזמן הטוב ביותר לטיול ברוסיה במרכז אירופה הוא מאוחר באביב כאשר הטמפרטורות נעימות ועצים רבים פורחים, ובסתיו המוקדם כאשר העצים משנים את צבעם ועדיין לא קר. חודשי הקיץ טובים גם הם למעט יוני בערים במרכז ובדרום רוסיה כאשר מוך צפצפה יכול להוות מטרד, אך לאחרונה רשויות עירוניות רוסיות רבות נוקטות פעולה נגד המוך על ידי כריתתו והמצב השתפר באופן דרמטי. סוף הסתיו, חודשי החורף וראשית האביב יהיו מהנים תוך לבישת בגדים ונעליים מתאימים. ברוסיה המרכז אירופאית בדרך כלל מתחיל לרדת שלג בסוף הסתיו ובדרך כלל לא נמס לחלוטין לפני תחילת אפריל, אם כי גלי מזג אוויר חם אכן מתרחשים ושלג יכול להתמוסס באופן זמני באמצע החורף. באתרי סקי באזורים הרריים יש שלג לאורך כל עונת החורף. רוסיה במרכז אירופה חווה לפעמים גלי קור בתחילת מאי, כשהטמפרטורה יכולה לעבור את 15 ° C / 59 ° F עד נקודת הקפאון למספר ימים.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרישות אשרה וכניסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמא מולדת בוולגוגרד הוא הפסל הגבוה ביותר של אישה בעולם.

אזרחי חבר המדינות, מרבית מדינות אמריקה הלטינית, ישראל ודרום אפריקה, יכולים לנסוע ברוסיה למשך 90 יום ללא אשרה; מבקרים מדרום קוריאה יכולים לבקר ברוסיה למשך 60 יום ללא אשרה; בעוד שתיירים מבוסניה והרצגובינה, קובה, לאוס, מקאו, מקדוניה, מונגוליה, מונטנגרו, סרביה, איי סיישל ותאילנד, יכולים לבקר במשך 30 יום ללא אשרה.

אשרות אלקטרוניות חינמיות לביקור בשלושה אזורים במזרח הרחוק ברוסיה (פרימוריה, סחאלין וקמצ'טקה) זמינות לתיירים מסין, יפן, הודו, איראן, טורקיה, מרוקו, מקסיקו ומדינות אחרות.

תיירים ממדינות אחרות נדרשים לבקר בשגרירות רוסית כדי לרכוש אשרה. תיירים נדרשים להחזיק דרכון בתוקף בעת חציית הגבול הרוסי. לא ניתן לרכוש אשרות רוסיות בגבול.

תיירות תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיז'י בצפון מערב רוסיה
רחוב בולשאיה פוקרובסקאיה בניז'ני נובגורוד

יעדי התיירות הפופולריים ביותר ברוסיה הם סנקט פטרבורג (שהופיעה ברשימת הערים המתויירות ביותר באירופה בשנת 2010) ומוסקבה, בירות המדינה הנוכחיות לשעבר ומרכזי התרבות הגדולים, המוכרים כערים עולמיות (כאשר מוסקבה זכתה פעמיים בפרס אוסקר התיירות, World Travel Awards). במוסקבה ובפטרבורג ישנם מוזיאונים בעלי שם עולמי כמו הרמיטאז' וגלריית טרטיאקוב, תיאטראות מפורסמים הכוללים את בולשוי ומרינסקי, כנסיות מעוטרות כמו קתדרלת בזיל הקדוש, קתדרלת ישו המושיע, קתדרלת סנט אייזיק וכנסיית הגואל שעל הדם, ביצורים מרשימים כמו הקרמלין במוסקבה ומבצר פטר ופול, כיכרות יפות כמו הככר האדומה וככר הארמון, ורחובות כמו טברסקאיה ונבסקי פרוספקט. ארמונות ופארקים עשירים ביופי קיצוני נמצאים בפרברי מוסקבה (כנסיית העלייה לשמים בקולומנסקויה, צאריצינו) וסנקט פטרבורג (פטרהוף, סטרלנה, אורניינבאום, גאטצ'ינה, ארמון פאבלובסק וצארסקויה סלו). מוסקבה מכילה מגוון גדול של מבנים מרשימים מתקופת ברית המועצות יחד עם גורדי שחקים מודרניים, ואילו סנקט פטרבורג, שכונתה "ונציה של הצפון", מתגאה בארכיטקטורה הקלאסית שלה, בנהרות רבים, בערוצים ובגשרים.

המפל הגדול בפטרהוף שבסנקט פטרבורג

ניז'ני נובגורוד היא בירת חבל הוולגה. נחשבת ל"אח הצעיר" של מוסקבה מכיוון שיש לה קרמלין, רכבת תחתית ורחוב שמכונה "ארבט של ניז'ני נובגורוד" (רחוב בולשאיה פוקרובסקאיה) ואפילו העתק של האנדרטה למינין ופוז'רסקי, מהמקור של שנמצא בבירת רוסיה. ניז'ני נובגורוד מחולקת לשני חלקים על ידי נהר אוקה. העיר העליונה היא החלק ההיסטורי שלה והרחובות מוליכים אל הקרמלין, מינין ופוז'רסקי, בולשאיה פוקרובסקאיה ורוז'דסטוונסקיה, מועדוני לילה, שטחים פתוחים, מספר גדול של אנדרטאות ומקומות היסטוריים. העיר התחתית היא החלק התעשייתי והמסחרי שלה ובה היריד, שכונת סורמובו, קנאווינו, מפעלי חברת הרכב GAZ וסוצגורוד (המכונה "עיר בעיר"), יש בה תחנת רכבת, נמל תעופה מודרני ואטרקציות רבות. העיר היא נקודת המוצא העיקרית להפלגות לאורך נהר וולגה. מכאן החלו ההפלגות הראשונות למוסקבה וסנקט פטרבורג.

קאזאן, בירת טטרסטן, מציגה שילוב ייחודי של תרבויות טטריות רוסיות נוצריות ומוסלמיות. העיר ממותגת בתור "הבירה השלישית של רוסיה", אם כי מספר ערים רוסיות גדולות אחרות מתחרות על מעמד זה, כולל ניז'ני נובגורוד, נובוסיבירסק, יקטרינבורג וסמרה וכולן מרכזי תרבות מרכזיים עם היסטוריה עשירה ואדריכלות בולטת. נובגורוד, פסקוב, דמיטרוב וערי טבעת הזהב (ולדימיר, ירוסלבל, קוסטרומה ואחרים) שימרו את הארכיטקטורה ואת אויירת ימי הביניים וגם הן בין היעדים התיירותיים העיקריים. ביצורים עתיקים רבים (בדרך כלל כאלה שנבו בסגנון הקרמלין), מנזרים וכנסיות פזורים ברחבי רוסיה ויוצרים את הנוף התרבותי הייחודי שלה בערים הגדולות ובאזורים מרוחקים.

רפובליקת סאקה מציעה שימוש במחנות עבודות כפייה לשעבר כאטרקציה תיירותית.[3] פולנים מבקרים במקומות של פשעים קומוניסטיים, למשל באתר הזיכרון של טבח קטין ובאיי סולובצקי.[4][5]

מוזיאונים בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוסיה נהנית ממורשת תרבותית עשירה והיא ביתם של מוזיאונים רבים. הבולטים ביותר כוללים את גלריית טרטיאקוב, את הנשקייה של הקרמלין ואת המוזיאון ההיסטורי הממלכתי במוסקבה, את מוזיאון ההרמיטאז' ואת המוזיאון הרוסי בסנקט פטרבורג, את הקרמלין של קאזאן בקאזאן ועוד.

רוסיה מפורסמת גם בזכות קיומם של מוזיאונים רבים הקשורים למורשת המוזיקה הספרותית והקלאסית שלה, כגון יסנאיה פוליאנה הקשורה לליאו טולסטוי, שמורת מוזיאון מיכאילובסקוי שקשורה לאלכסנדר פושקין, מוזיאון דוסטויבסקי, מוזיאון בית צ'ייקובסקי. הדירה והמוזיאון של רימסקי קורסאקוב, מוזיאון מיכאיל גלינקה במוסקבה, מוזיאון האחוזה של סרגיי רחמנינוב באיוואנובקה, שבמחוז טמבוב, מוזיאון הדירה של אלכסנדר סקריאבין במוסקבה ועוד.

מוזיאונים הקשורים להיסטוריה הצבאית של רוסיה ולתעשייה הצבאית כוללים את המוזיאון המרכזי למלחמה הפטריוטית הגדולה בגבעת פוקלונאיה, המוזיאון המרכזי של הכוחות המזוינים של רוסיה במוסקבה, המוזיאון המרכזי של חיל האוויר הרוסי במונינו, מחוז מוסקבה, מוזיאון הצי המרכזי בסנקט פטרבורג, מוזיאון קרב סטלינגרד בוולגוגרד ועוד.

המוזיאונים המפורסמים הקשורים למדע וטכנולוגיה כוללים את המוזיאון הפוליטכני של מוסקבה, את מוזיאון הזיכרון לקוסמונאוטיקה, את מוזיאון טיל אנרגיה ותאגיד החלל בקורוליוב, שבפרברי מוסקבה.

מוזיאונים בולטים
מוזיאון המלחמה הפטריוטית הגדולה
המוזיאון הרוסי

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטעמי ביטחון, משרדי הכרטיסים הרוסיים מוכרים כרטיסים לרכבות, מטוסים ואוטובוסים רק בעת הצגת דרכון.[6]

רכבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכבת ספסאן

החברה הממשלתית מסילות הברזל רוסיות (בקיצור РЖД) מפעילה את מרבית שירותי הרכבת ברחבי הארץ והיא חיונית לתחבורה המסילתית ברוסיה. שירותי רכבת מהירים זמינים בין מוסקבה לסנקט פטרבורג, בין מוסקבה לניז'ני נובגורוד, ובין סנט פטרבורג להלסינקי (פינלנד). רוסיה האירופית והמזרח הרחוק הרוסי מחוברות באמצעות רכבת באמצעות הרכבת הטרנס-סיבירית. נסיעה ברכבת ממוסקבה לוולדיווסטוק אורכת 6 ימים.[7] רוסיה משתמשת ברוחב מסילה של 1,524 מ"מ, המשותף גם לכל הרפובליקות הסובייטיות לשעבר (אסטוניה, לטביה, ליטא, בלארוס, אוקראינה, גאורגיה, ארמניה, אזרבייג'ן, קזחסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן, אוזבקיסטן, קירגיזסטן), מונגוליה וזהה כמעט לרוחב המסילות של פינלנד. רכבות החוצות את הגבול בין רוסיה (בלארוס, אוקראינה) למדינות החברות באיחוד האירופי (למעט המדינות הבלטיות ופינלנד) או בין רוסיה לסין, עוצרות בנקודות מעבר מיוחדות בהן מרימים כל קרון לשינוי הגלגלים. הרכבות נותרות בנקודות מעבר עד שעתיים.[8]

תחבורת ימים ונהרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירות בתעלת גריבויידוב בסנקט פטרבורג

נמלי הים הגדולים ברוסיה כוללים את ערי הנמל סנקט פטרבורג וקלינינגרד על חוף הים הבלטי; מורמנסק וארכנגלסק בחוף הארקטי; ולדיווסטוק, יוז'נו-סחאלינסק ופטרופבלובסק-קמצ'טסקי על חוף האוקיינוס השקט; סוצ'י, נובורוסייסק וסבסטופול על חוף הים השחור; אסטרחן על חוף הים הכספי.

ברוסיה האירופית חברות ספנות רבות מציעות נסיעות לערים ולעיירות על נהר הוולגה, יובליו ותעלות המחברות: מוסקבה (דרך תעלת מוסקבה), ירוסלב, קוסטרומה, ניז'ני נובגורוד, קאזאן, סרטוב, וולגוגרד, אסטרחן. סירות מסנקט פטרבורג יכולות לנסוע אל סטאראיה לדוגה ואל וליקי נובגורוד שעל נהר וולחוב, לאגם לדוגה ולמוסקבה (דרך תעלות).[9]

תחבורה אווירית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד פברואר 2022, נמלי התעופה הבינלאומיים העמוסים ביותר ברוסיה היו ממוקמים בסמוך למוסקבה, פטרבורג, וולגוגרד, קאזאן, קרסנודאר, סוצ'י, ולדיווסטוק. מוסקבה וסנקט פטרבורג שירתו טיסות ישירות ממרבית בירות אירופה, ולמוסקבה היו טיסות ישירות מכל ערי מזרח אסיה, דרום אסיה, אפריקה, המזרח התיכון וצפון אמריקה.[10] מדינות שלא היו להן טיסות ישירות לרוסיה כוללות את אוסטרליה,[11] קנדה[12] ואוקראינה.[13] מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה אין טיסות ישירות לרוסיה, למעט מארמניה, טורקיה, סין ומדינות המזרח התיכון.

כבישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – כבישי רוסיה

כבישים לאומיים גדולים ידועים ככבישים מהירים פדרליים. רוב הכבישים המהירים הם ללא תשלום, אולם לאחרונה נפתחו כמה כבישי אגרה.[14] כבישים בערים רוסיות קטנות יותר ובכפר יכולים להיות במצב תחזוקה גרוע.[15] במהלך העונה הקרה (מנובמבר עד אפריל), כאשר קיים קרה וקרח על הכבישים, נסיעה עם צמיגי החורף הם חובה.[16]

תחבורה ציבורית בערים הגדולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – תחבורה ציבורית ברוסיה, תחבורה ציבורית במוסקבה, תחבורה ציבורית בסנקט פטרבורג
האות M בכניסה לתחנת רכבת תחתית במוסקבה

הערים הרוסיות שיש בהן רכבת תחתית כוללות את מוסקבה, סנקט פטרבורג, ניז'ני נובגורוד, נובוסיבירסק, סמרה, יקטרינבורג, קאזאן.[17] הכניסה לתחנות מסומנת באמצעות האות M שנראית זהה באלפבית הרוסי והרומי. במוסקבה השילוט ברכבות מופיעות ברוסית ובאנגלית ושלטי הכוונה והמפות לרוב כתובים גם באנגלית.[18] מלבד אוטובוסים וחשמליות, טרוליבוס הוא אמצעי נפוץ מאוד של תחבורה בערים רוסיות. אמצעי תחבורה ציבורית נוסף שנמצא בשימוש נרחב הוא "מונית שירות" (הידועים כמרשרוטקות). שירותי מוניות הזמינים בערים הגדולות ברוסיה כוללים את יאנדקס. טקסי, אובר (שמופעל על ידי יאנדקס) וגט.

חגים לאומיים גדולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירועים מרכזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יריד דבש בקולומנסקויה, פברואר - מרץ, פסטיבל דבש שנתי בקולומנסקויה, מוסקבה
  • גמר גביע גגארין, מרץ ואפריל, סדרת גמר של ליגת ההוקי קונטיננטלית
  • Kinotavr, יוני, פסטיבל קולנוע בינלאומי בסוצ'י
  • פסטיבל מפרשי הארגמן, ביום שבת במחצית השנייה של יוני, חגיגה שנתית בפטרבורג לציון סיום שנת הלימודים
  • תחרות צ'ייקובסקי הבינלאומית, 10-30 ביוני, תחרות בינלאומית שנתית במוסקבה, קונצרטים חגיגיים אחרונים 2–3 ביולי במוסקבה ובפטרבורג.
  • הסופר קאפ הרוסי, יולי, מציין את פתיחת עונת הכדורגל בליגת העל הרוסית בכדורגל
  • MAKS (מופע אווירי), יולי, מופע חלל בינלאומי שנתי בז'וקובסקי, מחוז מוסקבה
  • ראלי דרך המשי, יולי
  • הקרב על הנבה, יולי, פסטיבל היסטוריה בינלאומי בפטרבורג ובו שחזור קרבות היסטוריים מימי הביניים
  • עצרת המנועים של Gorkyclassic,[19] ביולי, עצרת מוטורית ומכונית שנתית המציגה מכוניות קלאסיות במוסקבה.
  • סבאנטואי, ביום ראשון בקיץ, חג גדול שנחגג בעיקר בטטרסטן ובשקורטוסטן
  • פסטיבל המוזיקה הצבאית "מגדל ספאסקאיה", השבוע האחרון של אוגוסט, השבוע הראשון של ספטמבר, פסטיבל מוזיקלי צבאי בינלאומי שנתי בכיכר האדומה במוסקבה
  • עיד אל-פיטר, היום הראשון לחודש שוואל בלוח השנה האסלאמי, כדי לסמן את סוף חודש הרמדאן הקדוש
  • עיד אל-אדחה, היום העשירי לחודש האחרון של ד'ול-חיג'ה בלוח השנה האסלאמי, המכונה מקומית "קורבן בייראם", נחגג בעיקר בטטרסטן, בשקורטוסטן, בצפון הקווקז ובקהילות מוסלמיות בערים הגדולות.
  • פסטיבל יער הדובדבן, קיץ, פסטיבל אומנויות פתוח שנתי במוסקבה
  • חלון לאירופה, 6-12 באוגוסט, פסטיבל קולנוע רוסי שנתי בויבורג, מחוז לנינגרד
  • פסטיבל הקולנוע הבינלאומי במוסקבה, פסטיבל קולנוע דו-שנתי בינלאומי במוסקבה
  • יום העיר במוסקבה, השבת הראשונה בספטמבר, חגיגה שנתית לציון יום ההולדת של מוסקבה
  • יום בורודינו, יום ראשון הראשון בספטמבר, אירוע שנתי לזכר קרב בורודינו, כולל שחזור היסטורי בבורודינו, מחוז מוסקבה
  • שבוע האופנה במוסקבה, 24–29 באוקטובר, אירוע אופנה שנתי במוסקבה
  • הביאנלה במוסקבה, התאריכים משתנים, פסטיבל אמנות עכשווי דו שנתי שהחל בשנת 2003

אתרי נופש ותיירות טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיירות טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוסיה, לשמורות הטבע יש היסטוריה ארוכה ויש לה מילת הגדרה משלה "זאפובדניקים" (заповедники) יותר ממאה שמורות טבע קיימות ברוסיה ומהוות משיכה לתיירים. כמה מהם נמנים עם אתרי מורשת עולמית. בנוסף ישנם פארקים לאומיים מפורסמים הכוללים את שמורת הטבע באיקל, את שמורת הטבע אלטאי, את שמורת הטבע לזובסקי, את שמורת הטבע קדרובאיה פד, את הרצועה הקורונית, את הפארק הלאומי ולדאי, את שמורת הטבע באיקל-לנה ושמורת טבע אילמן. שבעת פלאי רוסיה הם יעדי התיירות הפופולריים ביותר שנבחרו בהצבעה לאומית בשנת 2008 וכוללים את אגם באיקל, עמק הגייזרים, תצורות הסלע של מאנפופונר והר אלברוס. אזורים אחרים כוללים את קמצ'טקה עם הרי הגעש והגייזרים, קרליה שבה אגמי גרניט וסלעים, טובה והערבות הפרועות שלה, אדיגיה שבשטחה הר פישט וצ'צ'ניה עם אגם קזנוי-אם, אם כי לצ'צ'ניה עדיין ישנה אזהרת מסע בשל המצב הביטחוני.[20]

עמק הגייזרים בחצי האי קמצ'טקה
ימת באיקל, אגם המים המתוקים העמוק בעולם
הר אלברוס ושתי פסגותיו
סלע מאנופופונר ותצורותיו

תיירות בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיירות ספא רבות הוקמו במעיינות חמים. האזורים הנודעים ביותר הם מחוז קמצ'טקה, אלטאי, קרסנודאר, מחוז סטברופול, צפון הקווקז ברוסיה.[21] כמה ערים רוסיות נקראות "עיירת הספא הרוסי" וכוללות את יסנטוקי, פיאטיגורסק, קיסלובודסק, ז'לזנובודסק ומינרלינייה וודי, ערים אלה נקראות "כפרי הנופש של המים המינרליים הקווקזיים". ברוסיה יש אחד מגבולות המים הגדולים בעולם שהופכים את רוסיה למושלמת עבור אתרי נופש. חוף הים השחור הסוב-טרופי החם של רוסיה הוא אתר למספר אתרי נופש פופולריים על חוף הים כמו סוצ'י וטואפסה, הידועים בחופי הפצלים ובטבע הנפלא שלהן.

ספורט חורף[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק עצום משטח רוסיה נמצא באקלים תת-ארקטי ובאקלים יבשתי לח, ולכן קר. בנוסף, רוסיה הררית באזורים כמו צפון הקווקז, מחוז אלטאי וחצי האי קמצ'טקה. הנקודה הגבוהה ביותר באירופה היא הר אלברוס ברוסיה, מה שהופך את רוסיה למקום מושלם לספורט חורף. למעשה, אתרי סקי שכיחים למדי ברוסיה ואולימפיאדת החורף 2014 היא הדמיון לאופן בו פותחו אתרי סקי ברוסיה. אתר הסקי המפורסם ביותר ברוסיה הוא סוצ'י וקראסנאיה פוליאנה שבשטחה. אתרי הסקי הפופולריים האחרים ברוסיה הם דומביי בקראצ'יי צ'רקסיה שבצפון הקווקז ואתרים רבים כאלה גם במחוז לנינגרד בצפון.

אתר "הקרוסלה ההררית" בסוצ'י
אתר הנופש דומבאי בקאראצ'אי-צ'רקסיה
אתר "שרגש" במחוז קמרובו
אתר הנופש איגורה

מזכרות ומזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזכרות אופייניות כוללות מטריושקה ועבודות אומנות, סמובר לחימום מים, אושנקה וכובעי פרוות בנוסף לפריטים אחרים. וודקה וקוויאר רוסיים הם בין האוכל שמושך זרים, לצד דבש, בליני, פלמני, מרק שצ'י ומוצרים ומנות אחרות מהמטבח הרוסי.

אזורים ויישובים הקשורים למזכרות ולמוצרים ספציפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטטיסטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013 הגיעו לרוסיה 27 מיליון תיירים שהניבו 11.2 דולר מיליארד הכנסות תיירות בינלאומית למדינה.[22] כולל תיירות פנים ובינלאומית, הענף תרם ישירות 860 מיליארד לתמ"ג הרוסי ותמך ב-966,500 משרות במדינה.[23] בשנת 2019, דיווח משמר הגבול של רוסיה שמספר התיירים הזרים הגיע ל-32,866,265 מספר שיא מאז 2006.

ביטחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסונות טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפגעים הטבעיים של רוסיה במרכז אירופה כוללים הוריקנים, סופות רעמים ושיטפונות באביב כאשר השלג שהצטבר במהלך החורף נמס; דרום רוסיה חווה לפעמים שיטפונות. רעידות אדמה אינן מתרחשות ברוסיה למעט אזורים הרריים בדרום (הרי הקווקז, הרי אלטאי) וחוף האוקיינוס השקט. שריפות יערות יכולות להתרחש בקיץ החם, במיוחד בדרום סיביר ובשנים האחרונות נפוצות במיוחד.

חיות מסוכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיות בר גדולות כמו דובים וזאבים נפוצות באזורים מיוערים בסיביר ובמזרח הרחוק של רוסיה, והן מאכלסות כמה יערות עבותים מרוחקים ברוסיה הצפון-מזרח אירופית; דובות נקבות יכולים להיות מסוכנות במיוחד כאשר יש להן גורים, בעוד שדובים זכרים מסוכנים במיוחד אם הם מתעוררים ומשוטטים בחורף; זאבים מסוכנים בתקופת החורף. הנחש הרעיל היחיד ברוסיה במרכז אירופה הוא הצפע; הוא מאכלס בעיקר יערות סחוסים וביצות, אך ניתן לפגוש בו מדי פעם בסוגים אחרים של יערות, ולכן מומלץ להשתמש במגפיים גבוהים לטיולי יער וטיולים. דלקת מוח של קרציות היא מפגע נוסף הקשור ליערות ופארקים ברוסיה. בעלי חיים המועדים ביותר לכלבת הם כלבים וחתולים משוטטים, שועלי בר, זאבים, קיפודים ושועלי רקון.

זיהום סביבתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמה מסוימת של זיהום רדיואקטיבי (המקביל לרמה במרכז אוסטריה ומרכז שוודיה) הנגרמת כתוצאה מגשמים בעקבות אסון צ'רנוביל, נמצאת בחלקים מסוימים במחוז בריאנסק ובטולה. רמות גבוהות של זיהום תעשייתי נמצאות בעיר נורילסק ובצ'ליאבינסק ובסברדלובסק ומקורה במפעלים המזהמים שעובדים שם.

דאגות חברתיות-תרבותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביטחון הציבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות הסטיגמה, מרבית הערים הרוסיות בטוחות למבקרים וישנן סיורים קבועים של שוטרי משטרת רוסיה בייחוד בערים הגדולות והמתויירות, כאשר בסנקט פטרבורג, סוצ'י ובמוסקבה פועלת משטרת תיירות ושוטריה דוברים מגוון שפות.[24]

קבוצות מיליטנטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית אזורי רוסיה בטוחים, אולם נסיעות לאזורים מסוימים בצפון הקווקז עלולים להוות סיכון מסוים, במיוחד בצ'צ'ניה ודגאסטן עקב המצב הביטחוני הרגיש ופעילות ערה של קבוצות מיליטניות וארגוני טרור.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תיירות ברוסיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "UNESCO World Heritage Centre – Tentative Lists". UNESCO. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Tourism Highlights 2014" (PDF). E-unwto.org. אורכב מ-המקור (PDF) ב-12 בינואר 2015. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Luhn, Alec (26 במרץ 2014). "Russia's Sakha Republic proposes 'tourist camps' on former gulag sites". The Guardian. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "Strona domeny katyn.pl". Katyn.pl. אורכב מ-המקור ב-14 באפריל 2016. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Itaka, Biuro Podróży. "Tajemnice Wysp Sołowieckich – ITAKA". Itaka.pl. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Travel by Train 101: Everything You Need to Know About Travelling by Train in Russia". Trainsrussia.com. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Moscow Vladivostok train tickets at discount prices. Rossiya train. Free Schedules and Timetables. Take the Trans Siberian Express with us today and save". Transsiberianexpress.net. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Faster through railway border crossing – Visit Belarus!". Visitbelarus.eu. אורכב מ-המקור ב-11 באוקטובר 2017. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Russian River Cruises & Tours 2017, Best River Trips & Cruises to Russia (St Petersburg)". Russian-river-cruises.com. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Russia – Travel guide at Wikivoyage". En.wikivoyage.org. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Found the cheapest flights to Russia". Skyscanner.com.au. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Aeroflot Cancels Flights To Canada". HuffPost. 3 באוקטובר 2014. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Rainsford, Sarah (24 באוקטובר 2015). "Russia and Ukraine to ban direct flights". BBC. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Russia 2018 – Fan guide – Free and toll roads". Welcome2018.com. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-15 בספטמבר 2017. נבדק ב-11 באוקטובר 2017. {{cite web}}: (עזרה); (עזרה)
  16. ^ "Winter Tyre Laws". Continental-tires.com. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Metro Systems in RUSSIA – Metro systems of the World". נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "All metro stops in Moscow now announced in Russian and English / News / Moscow City Web Site". Mos.ru. 27 באפריל 2017. נבדק ב-16 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ https://www.telegraph.co.uk/cars/news/classic-cars-parade-moscows-gum-motor-rally-gorkyclassic-2017/
  20. ^ "40 most beautiful places in Russia". Russianblogger.me. נבדק ב-30 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ https://www.rbth.com/travel/2016/02/03/hit_the_spa_russian_style_mineral_springs_and_hot_tub_substitutes
  22. ^ "Tourism Highlights 2013 edition" (PDF). Dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net. אורכב מ-המקור (PDF) ב-27 בנובמבר 2013. נבדק ב-27 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ "2013 Travel & Tourism Economic Impact Report Russian Federation" (PDF). Wttc.org. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2 בדצמבר 2013. נבדק ב-27 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  24. ^ https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/russia/safety-and-security