וולוסיאנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וולוסיאנוס
Gaius Vibius Volusianus Augustus
לידה 230
נרצח 253 (בגיל 23 בערך)
העיר טרני, איטליה.
מדינה רומא העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Messia Decia עריכת הנתון בוויקינתונים
הקיסר ה 38 של האימפריה הרומית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גַּאיוּס וִיבִּיוּס ווֹלוֹסִיָאנוּס אוֹגוּסְטוּס לטינית: Gaius Vibius Volusianus Augustus; מת בשנת 253) היה קיסר האימפריה הרומית ביחד עם אביו הקיסר טרבוניאנוס גאלוס משנת 251 עד למותם בשנת 253.

בתקופת השלטון של בני המשפחה היה מצב האימפריה הרומית היה בכי רע, ומפקדי צבא רומאיים מפרובינציות שונות מרדו כנגד השלטון המרכזי בתקווה לתפוס את כיסא הקיסרות או לקרוע נתחים מגוף האימפריה. תקופת שלטונם הקצרה נחשבת לשיא של משבר המאה ה-3 במהלכו התחלפו 25 קיסרים על כס השלטון, והקיסרות חוותה משברים צבאיים, מדיניים וכלכליים חמורים. בנוסף, בשנת 251 פרצה מגפת קיפריאנוס - ככל הנראה אבעבועות שחורות, שגרמה לתמותה גבוהה ופגעה בכוח האדם שעבד בחקלאות, אך בעיקר ביכולתה של הקיסרות לגייס חיילים לצבאה ולהגן על עצמה. השבטים הגרמניים שחשו את חולשת האימפריה החלו בסדרת פלישות נועזות אל מעבר לגבולות שחייבו את הצבא הרומי לצאת לסדרת מערכות על מנת להדוף את הפולשים.

לאחר שבקרב אבריטוס הצבא הרומאי נלכד בביצות שבשדה הקרב והושמד לחלוטין, והקיסר דקיוס ובנו הרניוס אטרוסקוס נהרגו, בחר הצבא הרומי את טרבוניאנוס גאלוס כקיסר, בעוד יורש העצר של דקיוס, בנו הצעיר הוסטיליאנוס יושב ברומא. בצעד יוצא דופן הכריז טרבוניאנוס גאלוס על הוסטיליאנוס כשותף לו בתפקיד הקיסר כדי למנוע מלחמת אזרחים. באותה שנה מת הוסטיליאנוס ממגפה שפרצה ברומא, וגאלוס מינה את בנו ווולוסיאנוס כקיסר-שותף.

שלטונו של גאלוס לא התנהל בקלות. במזרח, שאפור הראשון מפרס פלש לסוריה וכבש אותה, בלי תגובה מרומא. בדנובה, שבטים גותיים מרדו ברומא בשנית למרות הסכם שלום שנחתם בשנת 251. הצבא התנגד לקיסר וכאשר איימליאנוס, מושל מואסיה ופנוניה, החליט לצאת לקרב נגד הגותים והביס אותם, החיילים מינו אותו לקיסר. גאלוס אשר התכונן לקרב נגד הצבא ואיימליאנוס, הכין מספר לגיונים וקרא לתגבורות לשוב לרומא מקצוות האימפריה. הצבאות צעדו אחד אל מול השני וחנו בסמוך לעיר טרני שבאיטליה. מהלך האירועים לאחר מכן לא ברור אך בסיכומו של דבר טרבוניאנוס גאלוס ווולוסיאנוס נרצחו על ידי חיילים מתוך הצבא שלהם.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  •   The Cambridge Ancient History Volume 12: The Crisis of Empire, AD 193-337, 2nd editionEdited by Alan Bowman, University of Cambridge 2005 

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וולוסיאנוס בוויקישיתוף