טרור בארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיגועי 11 בספטמבר, בהם נרצחו קרוב ל-3,000 בני אדם, הייתה מתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדות האנושות
חברים בארגון הקו קלוקס קלן, קבוצת טרור הדוגלת בעליונות לבנה אשר הוציאה לפועל את רצח פעילי זכויות האזרח במסיסיפי ב-1964
2,872 מתקפות הטרור שבוצעו בארצות הברית משנת 1970 ועד 2017. מתקפות הטרור שבוצעו בין השנים 2001–2017 מסומנות בכתום, מתקפות הטרור שבוצעו בין השנים 1970–2000 מסומנות בירוק.
כמות הקורבנות במתקפות הטרור בארצות הברית משנת 1970 עד 2017

בארצות הברית נהוג להגדיר כל מתקפת טרור כמקרים של שימוש שיטתי (או איום על שימוש) באלימות במטרה ליצור אוויר כללית של פחד אשר בקרב הציבורי ואנשי הממשל וכתוצאה מכך הפעולות הללו יצליחו להוביל לשינוי פוליטי, דתי או אידאולוגי.[1][2]

במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית אמריקנים שתמכו בקונפדרציה ואמריקנים שתמכו באיחוד במיזורי ובקנזס עסקו בפשיטות בהן הם חצו את הגבול וביצעו מעשי אלימות נגד אזרחים וחיילים, גנבו סחורות ושרפו חוות. אחד מהאירועים שהכי ידועים לשמצה בתקופה ההיא התרחש בעיר לורנס שבמדינת קנזס ב-21 באוגוסט 1863 קבוצת אמריקנים שתחמו בקונפדרציה אשר הונהגה על ידי וויליאם קוואנטריל פשטו על העיר לורנס ורצחו כ-190 אזרחים משום שתושבי העיר התנגדו לעבדות.[3] פעולות טרור נוספות שהתרחשו במהלך המלחמה כללו את פרשת צ'ספיק[4] בשנת 1863 ואת פשיטת סנט אלבנס(אנ') בשנת 1864.[5][6]

בעקבות מלחמת האזרחים האמריקנית אישים בודדים או קבוצות מאורגנות הדוגלות בעליונות לבנה ביצעו פעולות טרור מבית רבות נגד האוכלוסייה האפרו-אמריקנית בארצות הברית.[7][8] אותם מעשי הטרור כללו מעשי לינץ', פשעי שנאה, ירי, הפצצות ומעשי אלימות אחרים. מעשי האלימות הללו התרחשו ברובם המכריע במדינות דרום ארצות הברית, והם כללו גם מעשי אלימות שבוצעו על ידי ארגון הטרור הגזעני קו קלוקס קלאן (KKK).[9] תקריות הטרור של האנשים שדוגלים בעליונות לבנה כללו בין היתר את הטבח בטולסה ב-1921,[10] את הטבח ברוזווד ב-1923 ואת המהומות הגזעיות בווילמינגטון ב-1898.[11][12][13]

בדו"ח ממשל משנת 2017 עלה שמתוך 85 מתקפות הטרור הקטלניות שהתרחשו מאז ה-11 בספטמבר 2001, המתקפות שבוצעו על ידי אנשים הדוגלים בעליונות לבנה היו אחראיות ל-73% מכלל מתקפות הטרור בארצות הברית באותו טווח השנים, בעוד שקיצונים איסלאמיסטיים היו אחראים ל-27% מכלל מתקפות הטרור בארצות הברית באותו טווח השנים. המספר הכולל של מקרי המוות שנגרם על ידי כל אחת מאותן שתי הקבוצות היה פחות או יותא זהה, אם כי כ-41% ממקרי המוות שהיו מיוחסים לנפגשים במתקפות שבוצעו על ידי איסלאמיסטים קיצוניים התרחשו באירוע בודד - פיגוע הירי במועדון הלהט"ב באורלנדו ב-2016, בו נרצחו 49 בני אדם על ידי מתנקש בודד.

בשנת 2018, רוב מעשי הרצח על רקע אידאולוגי בארצות הברית היו מיוחסים לימין הרדיקלי.[14] נכון לשנת 2020 מתקפות טרור שמובצעות על ידי אנשים מהימין הקיצוני בארצות הברית היוו את רוב מתקפות הטרור שבוצעו שם בסך הכל[15][16] והם גרמו לרציחתם של יותר אנשים בארצות הברית מאז ה-11 בספטמבר 2001 מאשר מקרי המוות שנגרמו על ידי שבוצעו על ידי טרוריסטים איסלאמיסטים.[17] המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית דיווחה באוקטובר 2020 שכיום החשש העיקרי הוא שאנשים הדוגלים בעליונות לבנה יבצעו מתקפות טרור בארצות הברית, ומנהל ה-FBI כריסטופר ריי אישר זאת במרץ 2021, וציין כי הלשכה העלתה את האיום לאותה רמה כמו המדינה האסלאמית.[18][19][20]

דוגמאות לסוגים השונים של פיגועי הטרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרור המבוצע ממניעים אנטישמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרור שבוצע על ידי השמאל הרדיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רצח ויליאם מקינלי: האנרכיסט ליאון צ'ולגוש יורה בנשיא ארצות הברית ויליאם מקינלי בבאפלו, ניו יורק. מקינלי מת מפצעיו אחרי 8 ימים. קטע מאיור של ט. דארט ווקר.
  • 6 בספטמבר 1901- רצח ויליאם מקינלי: הנשיא האמריקני ויליאם מקינלי נרצח בעיר באפלו שבמדינת ניו יורק על ידי האנרכיסט האמריקני ליאון צ'ולגוש.
  • 1 באוקטובר 1910: הפצצת בבניין הלוס אנג'לס טיימס(אנ'): הפיצוץ של בניין הלוס אנג'לס טיימס בלוס אנג'לס גורם למותם של 21 עובדים. הפיגוע בוצע בעקבות ההתנגדות של מערכת העיתון לכך שעובדיו יתאגדו.
  • 24 בנובמבר 1917: מטען חבלה מתפוצץ בתחנת משטרה במילווקי. באירוע נהרגו תשעה שוטרים ואזרח.
  • 16 בספטמבר 1920: הפיגוע בוול סטריט(אנ'): מטען חבלה מתפוצץ בוול סטריט וגורם למותם של 40 בני אדם ולפציעתם של 143 אנשים.
  • 1969–1977: אנשי ארגון השמאל הרדיקלי מחתרת מזג האוויר ביצעו עשרות הפצצות ופעילויות טרור אחרות במהלך תקופה זו.
  • 1969: סם מלוויל הפעיל מטעני חבלה בשמונה בנייני משרדים ממשלתיים ומסחריים בניו יורק וגרם למותם של 20 בני אדם. מלוויל ציין שהמניע להפצצות היה התנגדותו למלחמת וייטנאם ולאימפריאליזם של ארצות הברית.
  • 18 בספטמבר 1969: הבניין הפדרלי בניו יורק הופצץ על ידי פעילת השמאל הרדיקלית ג'יין אלפרט.
  • 7 באוקטובר 1969: הקומה החמישית של מרכז הגיוס של הכוחות המזוינים בניו יורק נהרסה על ידי פיצוץ המיוחס לפעילת השמאל הרדיקלית ג'יין אלפרט.
  • 12 בנובמבר 1969: מטען פוצץ בבניין בית המשפט הפלילי במנהטן בניו יורק. ג'יין אלפרט, סם מלוויל ועוד 3 אנשי שמאל רדיקלי מיליטנטיים נעצרו שעות לאחר מכן.
  • 1971–1975: חזית השחרור העולמית החדשה הייתה קבוצת שמאל רדיקלית באזור סן פרנסיסקו בשנות ה-70 שביצעה הפצצות מרובות באזור המפרץ לאורך תקופה של 3 שנים. הם טוענים לכמעט 50 הפצצות מוצלחות. פוצץ פצצה בקפיטול של ארצות הברית כדי למחות על הפלישה האמריקנית ללאוס.
  • 2–4 בינואר 1973: פצצה התפוצצה במרכז גיוס של צי ארצות הברית בפורטלנד, אורגון ויומיים לאחר מכן פצצה התפוצצה במרכז גיוס של הצבא האמריקני בפורטלנד על ידי קבוצה של פעילים אנטי-מלחמתיים.
  • 13 ביוני 1974: הקומה ה-29 של בגורד השחקים "Gulf Tower" אשר בפיטסבורג, פנסילבניה, הופצצה באמצעות דינמיט בשעה 9:41. קבוצת השמאל הרדיקלי מחתרת מזג האוויר לקחה אחריות על ביצוע הפיגוע.
  • 26 בינואר 1980: הבית והמכוניתו של העיתונאי האנטי-קומוניסטי הווייטנאמי נגוין ת'אן הואנג הופצצו בזמן שהואנג ומשפחתו היו בארלינגטון. לפני המתקפה הואנג קיבל מכתבים בהם הוא התבקש להפסיק לפרסם תעמולה אנטי-קומוניסטית. לאחר התקרית נשלחו להואנג שני מכתבים בהם קבוצה בשם "Action Squad" לקחה אחריות על הפיגוע.
  • 7 בנובמבר 1983: הפצצת הסנאט האמריקני(אנ'): ארגון מיליטנטי מהשמאל הרדיקלי בארצות הברית הפציץ את הקפיטול של ארצות הברית בתגובה לפלישה הצבאית האמריקנית לאי גרנדה.
  • 14 ביוני 2017: ההתקפה על חברי הקונגרס בווירג'יניה: ג'יימס תומאס הודג'קינסון, אשר היה מוטרד במיוחד מכך שדונלד טראמפ נבחר להיות נשיא ארצות הברית ב-2016, פתח באש לעבר מספר חברי הקונגרס של ארצות הברית מהמפלגה הרפובליקנית, שערכו אימון בייסבול בעיר אלכסנדריה שבמדינת וירג'יניה לקראת משחק הבייסבול של הקונגרס שהיה מתוכנן להיערך למחרת. הודג'קינסון נורה למוות על ידי שוטרים שהגיעו למקום תוך דקות ספורות מהירי.

טרור שבוצע על ידי הימין הרדיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיגוע באוקלהומה סיטי, 19 באפריל 1995
  • 21 באוגוסט 1863: טבח לורנס: במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית בוצעה פשיטה של כוח הגרילה "הפושטים של קוואנטריל" על העיר לורנס במדינת קנזס שבארצות הברית. במהלך הפשיטה הועלו באש חלק מבתי העיר ונרצחו כ-190 אזרחים. העיר נודעה כתומכת של מדינות האיחוד ואילו הפושטים של קוואנטריל היו מתומכי מדינות הקונפדרציה.
  • 19 באפריל 1995: הפיגוע באוקלהומה סיטי: פיצוץ של משאית תופת הרס את הבניין הפדרלי על שם אלפרד פ. מורה אשר במרכז העיר אוקלהומה סיטי שבמדינת אוקלהומה וגרם למותם של 168 בני אדם. הפיגוע תוכנן ובוצע על ידי שני הפעילים האנטי ממסדיים טימותי מקווי וטרי ניקולס. זאת הייתה מתקפת הטרור הקטלנית ביותר על אדמת ארצות הברית עד לפיגועי 11 בספטמבר.
  • 27 ביולי 1996: הפיגוע בפארק האולימפי סנטניאל: מטעני צינור מפוצצים בפארק האולימפי סנטניאל שבעיר אטלנטה אשר אירע במהלך אולימפיאדת אטלנטה. בפיגוע נרצח אדם אחד באופן ישיר ו-111 נפצעו. אדם אחר מת לאחר מכן מהתקף לב. בהצהרה שפורסמה על ידי המפגע ב-2005 הוא ציין שהמניע לפיגוע היה למחות על הפלות ועל התנועה האולימפית "הסוציאליסטית העולמית".
  • 27 ביולי 2008: פיגוע הירי בכנסייה האוניברסליסטית בנוקסוויל(אנ'): נהג משאית מובטל מטנסי בשם ג'ים דייוויד אדקיסון מבצע פיגוע ירי המוני עם רובה ציד בכנסייה האוניברסליסטית בנוקסוויל. אדקיסון נכנס למבנה במהלך תפילת יום ראשון, בעת הילדי הקייטנה הציגו קטע מהמחזמר "אנני" וירה בנוכחים. בפיגוע נרצחו שני אנשים ונפצעו שישה אחרים לפני שאדקיסון נעצר על ידי חברי הכנסייה. אדקיסון הצהיר בחקירת המשטרה לאחר הפיגוע ובמניפסט שכתב שהוא רצה לרצוח דמוקרטים, ליברלים, אפרו-אמריקאים והומוסקסואלים.
  • 22 באוקטובר–1 בנובמבר 2018: ניסיונות הפיגועים באמצעות משלוח חבילות נפץ בשירות הדואר האמריקני (2018)(אנ'): לפחות 12 חבילות שהכילו מטעני צינור נשלחו בדואר למספר מבקרים בולטים של נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ, כולל פוליטיקאים שונים מהמפלגה הדמוקרטית (הילרי קלינטון, ברק אובמה, ג'ו ביידן, אריק הולדר, דבי וסרמן שולץ, מקסין ווטרס, וקורי בוקר), השחקן רוברט דה נירו, המיליארדר ג'ורג' סורוס, מנהל ה-CIA לשעבר ג'ון ברנן, וראש המודיעין הלאומי לשעבר ג'יימס קלאפר. אף אחת ממעטפות הנפץ לא התפוצצה מחוץ לסביבה מבוקרת. ב-26 באוקטובר נעצר תושב פלורידה סיזר אלטירי סאיוק ג'וניור אשר הודה במשלוח של מעטפות הנפץ ונידון ל-20 שנות מאסר.

טרור נגד מבצעי הפלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 10 במרץ 1993: הרצח של דייוויד גאן(אנ'): הרופא האמריקאי ד"ר דייוויד גאן נורה למוות על ידי מייקל פרדריק גריפין בעיר פנסקולה שבמדינת פלורידה. זה היה המקרה המתועד הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית בו כוונתו המוצהרת של המפגע הייתה לרצוח רופא שמבצע הפלות.
  • 29 ביולי 1994: הרופא האמריקאי ג'ון בריטון(אנ') נרצח בעיר פנסקולה שבמדינת פלורידה על ידי הכומר פול ג'נינגס היל. הרצח של בריטון היה המקרה המתועד השני בהיסטוריה של ארצות הברית בו כוונתו המוצהרת של המפגע הייתה לרצוח רופא שמבצע הפלות.
  • 1996–1998: אריק רודולף(אנ') אשר ביצע את הפיגוע בפארק האולימפי סנטניאל במהלך אולימפיאדת אטלנטה, וכמו גם בבר להט"ב ובמרפאות לביצוע הפלות, פרסם הצהרה ב-2005 בה הוא ציין שאחד מהמניעים העיקריים לפיגועים שביצע הייתה ההתנגדות החריפה שלו לביצוע הפלות.
  • 1996: הרופא האמריקאי ד"ר קלווין ג'קסון, תושב ניו אורלינס שבמדינת לואיזיאנה, נדקר 15 פעמים על ידי דונלד קופר משום שביצע הפלות.
  • 1998: ג'יימס קופ(אנ') רצח את הרופא האמריקאי בארנט סלפיאן מהעיר אמהרסט שבניו יורק משום שהוא ביצע הפלות. קופ היה מזוהה עם הקבוצה המיליטנטית "כבשי ישו"(אנ') שהתנגדה לביצוע הפלות.
  • 2006: דייוויד מקמנמי מהעיר רוצ'סטר הילס אשר במדינת מישיגן הסיע את מכוניתו לתוך מרכז הטיפול בנשים אדגרטון בעיר דבנפורט שבמדינת איווה. לאחר מכן הוא פיזר בנזין ברחבי הלובי של הבניין והצית את המבנה באש. מקמנמי ביצע את המעשים הללו משום שסבר שמבוצעים במבנה הפלות, למרות שבפועל לא בוצעו במבנה הפלות.
  • 31 במאי 2009: הרופא האמריקאי ג'ורג' טילר(אנ') נרצח על ידי סקוט רודר בעיר וויצ'יטה שבמדינת קנזס משום שהוא ביצע הפלות.[21]
  • 27 בנובמבר 2015: פיגוע הירי במרכז של הורות מתוכננת בקולורדו ספרינגס(אנ'): בפיגוע ירי שבוצע במרכז של הארגון הורות מתוכננת בעיר קולורדו ספרינגס רוברט לואיס דייר רצח שוטר ושני אזרחים וגרם לפציעתם של 9 אנשים נוספים.[22] בדיונים שנערכו במשפטו בהמשך דייר הצהיר על עצמו כ"לוחם למען תינוקות".[23]

טרור שבוצעו על ידי לאומנים פורטו-ריקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1 במרץ 1954: הירי בבית הנבחרים של ארצות הברית: ארבעה לאומנים פוארטוריקנים מתנועת העצמאות לאי פתחו באש מאקדחים מיציע האורחים של אולם בית הנבחרים בגבעת הקפיטול שבוושינגטון די. סי.. חמישה מחברי הבית נפצעו מהיריות, אחד מהם קשה.
  • 24 בינואר 1975: הארגון הלאומני הפורטו-ריקני FALN מפציץ את טברנת פרנסס(אנ') בניו יורק. בפיגוע נרצחו ארבעה אנשים ונפצעו 50 נוספים.
  • 3 באוגוסט 1977: ארגון FALN מפציץ את הקומה ה-21 בשל גורד שחקים בניו יורק בו נמצא משרד של מחלקת האבטחה של מחלקת ההגנה של ארצות הברית, וכמו גם את הבניין שהיה בבעלות התאגיד האמריקאי מוביל. כתוצאה מהפיצוצים נהרג אדם אחד. בנוסף, הארגון הזהיר על כך שפצצות הוטמנו ב-13 בניינים נוספים, כולל בניין האמפייר סטייט ומרכז הסחר העולמי, ובעקבות כך פונו מאותם המבנים בסביבות מאה אלף אנשים. חמישה ימים לאחר מכן נמצאה פצצה המיוחסת לקבוצה בבניין של חברת אמריקן אקספרס.[24]
  • 3 במאי 1979: ארגון FALN פוצץ פצצה מחוץ לתיאטרון שוברט(אנ') בשיקגו אשר גרם לפציעתם של חמישה אנשים.[25]
  • 16 במאי 1981: ארגון הלאומני הפורטו ריקני צבא ההתנגדות של פורטו ריקו פוצץ פצצה בחדר השירותים של מסוף פאן אם בנמל התעופה הבין-לאומי ג'ון פ. קנדי בניו יורק.[26]
  • 31 בדצמבר 1982: ארגון FALN פוצץ פצצות מחוץ למטה ה-FBI במנהטן ובבית משפט בברוקלין. שלושה שוטרים שהיו במקום וניסו לנטרל פצצה נפצעו ואחד מהם הפך עיוור בעקבות הפיצוץ.[27][28]

טרור שבוצע על ידי אנשים הדוגלים בעליונות לבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניינים בוערים בטולסה במהלך הטבח בטולסה, 1921
  • 1 ביוני 1921: הטבח בטולסה: במהומות שפרצו בעיר טולסה שבמדינת אוקלהומה, על רקע מתח בין לבנים ושחורים ואפליית שחורים, נרצחו כ-300 איש, רובם שחורים, וכ-800 אחרים נפצעו. כמו כן במהלך האירוע נפגעו מעל לאלף מבנים. המהומות נחשבות לאחת התקריות החמורות ביותר של אלימות גזעית בהיסטוריה של ארצות הברית.
  • 1951: גל התקפות טרור מבוצע נגד האוכלוסייה השחורה במדינת פלורידה במסגרתו אנשים שחורים רבים הוכו למוות, היו לפחות 11 מקרים בהם פוצץ דינמיט בריכוזי האוכלוסייה של האוכלוסייה השחורה, וכמו כן היו גם פיצוצים של דינמיט בבתי כנסת ובבית ספר יהודי במיאמי.
  • 1988: פרייזר גלן מילר ג'וניור(אנ'), אשר ייסד את התנועה הנאו-נאצית מפלגת הפטריוטים הלבנים בתחילת שנות ה-80, ניסה להתנקש בחייו של מוריס דייס, התובע הראשי של ארגון המרכז המשפטי לדרום העני.
  • 17 בינואר 2011: קווין וויליאם הארפם ניסה לגרום לפיצוץ במצעד של יום מרטין לותר קינג שנערך בעיר ספוקיין שבמדינת וושינגטון.
  • 5 באוגוסט 2012: פיגוע הירי במקדש הסיקי בוויסקונסין: ווייד מייקל פייג' רצח שישה אנשים במקדש סיקי בעיר אוק קריק שבמדינת ויסקונסין לפני שנהרג על ידי השוטרים שהגיעו למקום. בחקירת המשטרה שבוצעה לאחר הפיגוע התגלה שפייג' היה חבר בארגון נאו-נאצי הדוגל בעליונות לבנה. המשטרה קבעה שגזענות ושנאה אתנית היו הגורמים העיקריים לביצוע הפיגוע.
  • 13 באפריל 2014: פיגוע הירי במרכז הקהילה היהודית באוברלנד פארק(אנ'): הנאו-נאצי פרייזר גלן מילר ג'וניור רצח שלושה אנשים במרכז הקהילה היהודית אשר בעיר אוברלנד פארק שבמדינת קנזס.
  • 17 ביוני 2015: פיגוע הירי בצ'ארלסטון: דילן רוף(אנ') בן ה-21 ביצע ירי המוני בכנסייה האפריקנית מתודיסטית אפיסקופלית עמנואל אשר במרכז העיר צ'ארלסטון שבמדינת קרוליינה הדרומית. זוהי אחת מהכנסיות הוותיקות ביותר של האוכלוסייה השחורה בארצות הברית אשר הייתה פעילה זמן רב סביב נושא זכויות האזרח. 9 בני אדם נרצחו בפיגוע, כולל הכומר הבכיר קלמנטה פינקני שהיה גם סנאטור.
  • 20 במרץ 2017: ג'יימס האריס ג'קסון בן ה-28, אשר היה חייל במלחמת אפגניסטן, נסע במיוחד לעיר ניו יורק מבולטימור במטרה לרצוח שם גברים שחורים. שלושה ימים לאחר שהגיע לעיר ניו יורק, ג'קסון דקר למוות את הגבר השחור טימותי קאוגמן באמצעות חרב. לאחר המעשה ג'קסון הסגיר את עצמו לרשויות.
  • 12 באוגוסט 2017: פיגוע הדריסה בשארלוטסוויל(אנ'): ג'יימס אלכס פילדס ג'וניור בן ה-20, אשר השתייך לארגון הנאו-נאצי "Vanguard America" נסע במכוניתו באופן מכוון לתוך קהל של אנשים שהפגינו נגד עצרת איחוד הימין האמריקאי בשארלוטסוויל. בפיגוע הדריסה נרצחה אישה אחת ונפצעו 35 אנשים אחרים. במשפטו הודה פילדס ב-29 מתוך 30 האישומים בפשעי שנאה על מנת להימנע מעונש מוות.
  • 3 באוגוסט 2019: פיגוע הירי באל פאסו: פטריק ווד קרוזיוס בן ה-21 ביצע פיגוע ירי בסניף וולמארט בעיר אל פאסו שבמדינת טקסס. קרוזיוס רצח 22 בני אדם ופצע 24 אחרים. לפני מסע ההרג פרסם קרוזיוס באינטרנט מניפסט בו ציין כי החליט לבצע את פיגוע הירי במחאה כנגד ההגירה של היספנים לארצות הברית, אותה הגדיר במונח "פלישה" והתייחס לתאורית הקשר על רצח עם של האדם הלבן[29].
  • 14 במאי 2022: פיגוע הירי בבאפלו: פייטון ס. ג'נדרון בן ה-18 מבצע פיגוע ירי בעיר באפלו. ג'נדרון רצח 10 בני אדם ופצע 3 אחרים. 11 מתוך 13 הקורבנות שנורו היו שחורים בעוד שניים אחרים היו לבנים. היורה הרכיב מצלמת גוף על ראשו ושידר בשידור חי את מסע הירי בפלטפורמת "Twitch".

טרור שבוצעו על ידי פונדומטליסטים איסלאמיסטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזור הפיגוע של הפיגוע במרתון בוסטון, שניות לאחר הפיצוץ הראשון

טרור שבוצע על ידי מחבלים פלסטינים או ממניעים אנטי-ישראלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרור בארצות הברית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ John Philip Jenkins (ed.). "Terrorism". Encyclopædia Britannica. אורכב מ-המקור ב-17 בדצמבר 2007. נבדק ב-11 באוגוסט 2006. {{cite encyclopedia}}: (עזרה)
  2. ^ "Terrorism". The American Heritage Dictionary of the English Language (4th ed.). Bartleby.com. 2000. אורכב מ-המקור ב-20 ביוני 2006. נבדק ב-11 באוגוסט 2006. {{cite encyclopedia}}: (עזרה)
  3. ^ Manos Karousos (8 בפברואר 2022). "The Lawrence Massacre: Quantrill's Raid On Lawrence, Kansas (1863)". BlackPast.org. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ David A. Carrino (18 באפריל 2020). "One War at a Time, Again: The Chesapeake Affair". Civil War Roundtable. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Cathryn J. Prince (14 במאי 2014). "The St. Albans Raid – The Confederate 'Invasion' of Vermont". Military History Now. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "The Aftermath". www.stalbansraid.com.
  7. ^ "Why We Must Confront America's History of Racial Terrorism". The Leadership Conference Education Fund (באנגלית). נבדק ב-2022-03-16.
  8. ^ "Farewell to America | Gary Younge". The Guardian (באנגלית). 2015-07-01. נבדק ב-2022-03-16.
  9. ^ McVeigh, Rory. "Structural Incentives for Conservative Mobilization: Power Devaluation and the Rise of the Ku Klux Klan, 1915–1925". Social Forces, Vol. 77, No. 4 (June 1999), p. 1463.
  10. ^ Magazine, Smithsonian; Keyes, Allison. "A Long-Lost Manuscript Contains a Searing Eyewitness Account of the Tulsa Race Massacre of 1921". Smithsonian Magazine (באנגלית). נבדק ב-2022-03-16.
  11. ^ "How The Only Coup D'Etat In U.S. History Unfolded". NPR (באנגלית). נבדק ב-2022-03-16.
  12. ^ "Reckoning with State-Sanctioned Racial Violence: Lessons from the Tulsa Race Massacre". Just Security (באנגלית אמריקאית). 2021-05-29. נבדק ב-2022-03-16.
  13. ^ "Tulsa Race Massacre, 100 years later: Why it happened and why it's still relevant today". NBC News (באנגלית). 29 במאי 2021. נבדק ב-2022-03-16. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Murder and Extremism in the United States in 2018". Anti-Defamation League.
  15. ^ Wilson, Jason (27 ביוני 2020). "Violence by far right is among US's most dangerous terrorist threats, study finds". The Guardian. נבדק ב-16 ביולי 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  16. ^ "Murder and Extremism in the United States in 2020". Anti-Defamation League (באנגלית). נבדק ב-2021-12-08.
  17. ^ Byman, Daniel (5 באוגוסט 2019). "After El Paso, Right-Wing Terrorists Have Killed More People on U.S. Soil Than Jihadis Have Since 9/11". Slate (באנגלית). נבדק ב-5 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ מקורות מרובים:
  19. ^ "DHS draft document: White supremacists are greatest terror threat". Politico. 4 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Homeland Threat Assessment − October 2020" (PDF). US Department of Homeland Security.
  21. ^ "Christian terrorism exposed". Secular News Daily. ביולי 2011. אורכב מ-המקור ב-14 באוגוסט 2012. נבדק ב-9 באוקטובר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ שלושה הרוגים ו-9 פצועים באירוע ירי במרפאת הפלות בקולורדו - וואלה! חדשות, באתר וואלה!, ‏2015-11-28
  23. ^ "Robert Dear yells 'I am a warrior for the babies' in court". New York Daily News. 9 בדצמבר 2015. ארכיון מ-22 באוקטובר 2016. נבדק ב-30 בנובמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  24. ^ "Terrorism Incidents and Significant Dates Calendar". Terrorism Information Center. אורכב מ-המקור ב-5 ביולי 2008. נבדק ב-2 בדצמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "Loop Theater That Shows 'Hamilton' Was Bombed by Oscar López Rivera Group - the Loop - DNAinfo Chicago". אורכב מ-המקור ב-5 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "Terrorism Chronology". Australian Broadcasting Corporation. אורכב מ-המקור ב-21 במאי 2008. נבדק ב-2 בדצמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ Liddy, Tom (1 בינואר 2008). "Three Cops honored For '82 Bomb Heroics". New York Post. אורכב מ-המקור ב-23 בנובמבר 2008. נבדק ב-2 בדצמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  28. ^ Parascandola, Rocco (1 בינואר 2008). "3 cops' fateful New Year's Eve". Newsday. אורכב מ-המקור ב-23 בינואר 2008. נבדק ב-2 בדצמבר 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  29. ^ נתן גוטמן וגיא בריצמן, הטבח בארה"ב: מספר ההרוגים באירוע בקניון עלה ל-20, באתר כאן, ‏3 באוגוסט 2019