חיים קניבסקי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אשמדאי (שיחה | תרומות)
←‏תולדותיו: ככה יותר טוב
חייב להיות בפתיח. הניסוח לא קריטי, אבל זה מאפיין חשוב במקרה הנוכחי
שורה 25: שורה 25:


הרב '''שמריהו יוסף חיים קַנִּיֶּבְסְקִי''' (נולד ב[[ט"ו בטבת]] [[ה'תרפ"ח]], [[8 בינואר]] [[1928]]) הוא ממנהיגיו הרוחניים הבולטים של הציבור ה[[חרדים ליטאים|חרדי-ליטאי]], פוסק הלכה ומחבר ספרים רבים במגוון מקצועות תורניים.
הרב '''שמריהו יוסף חיים קַנִּיֶּבְסְקִי''' (נולד ב[[ט"ו בטבת]] [[ה'תרפ"ח]], [[8 בינואר]] [[1928]]) הוא ממנהיגיו הרוחניים הבולטים של הציבור ה[[חרדים ליטאים|חרדי-ליטאי]], פוסק הלכה ומחבר ספרים רבים במגוון מקצועות תורניים.

רבים משחרים לפתחו כדי להתברך.


==תולדותיו==
==תולדותיו==

גרסה מ־23:25, 27 במרץ 2018

תבנית:רב

הרב חיים קניבסקי על במת הכבוד בכנס של דגל התורה, יד אליהו, 1990.
לצדו נראים: הרב יוסף שלום אלישיב, הרב אלעזר מנחם מן שך, והרב שלמה שמשון קרליץ

הרב שמריהו יוסף חיים קַנִּיֶּבְסְקִי (נולד בט"ו בטבת ה'תרפ"ח, 8 בינואר 1928) הוא ממנהיגיו הרוחניים הבולטים של הציבור החרדי-ליטאי, פוסק הלכה ומחבר ספרים רבים במגוון מקצועות תורניים.

רבים משחרים לפתחו כדי להתברך.

תולדותיו

נולד בפינסק, אז בפולין, לרב יעקב ישראל קניבסקי ("הסטייפלר") ולפעשא מרים, אחותו של החזון איש. בשנת 1934 עלה עם משפחתו לארץ ישראל והם התיישבו בבני ברק.

למד בישיבת תפארת ציון בבני ברק אצל הרב מיכל יהודה ליפקוביץ ובישיבת לומז'ה בפתח תקווה אצל הרב ראובן כץ שם התקרב לרב שך שכיהן כר"מ בישיבה, ולמשגיח הישיבה, הרב אליהו דושניצר. כמו כן למד תורה מאביו ומדודו, החזון איש. בעת לימודיו בישיבת לומז'ה פרצה מלחמת העצמאות ויחד עם חבריו לישיבה גויס לצה"ל והוצב לשמור על גבעה בחזית המצרית[1]. בשנת 1951 נשא את הרבנית בת שבע, בתו של הרב יוסף שלום אלישיב. לאחר נישואיו התגורר בפתח תקווה מספר חודשים, לאחר מכן עבר לבני ברק וחלק דירה משותפת עם משפחות הרב נסים קרליץ והרב עמרם זקס. למד במשך שנים רבות בכולל חזון איש. בהספד של הרב שך על אביו, הוא אמר כי "הניח בן כמותו". בהזדמנות אחרת אמר עליו הרב שך כי "הוא הכי גדול ממה שיש לנו בעולם"[2].

הרב קניבסקי נחשב כבקיא בספרות התורנית, ובייחוד בספרות חז"ל. מנהגו הוא ללמוד בכל שנה את כל ספרות חז"ל ואת ספרות היסוד ההלכתית (משנה תורה לרמב"ם, שולחן ערוך). הרב קניבסקי מקדיש ללימוד זה מספר שעות ביום, והוא מסיים את מחזור הלימוד בכל שנה בערב הפסח. ידיעותיו מקיפות תחומים רבים וכוללות גם מדרשים קטנים שהעיסוק בהם אינו רווח. דרך לימודו, המבוססת על בקיאות רחבה, מתאפיינת בהשוואת המקורות השונים ובניסיונות להסבירם זה על פי זה.

על אף היותו רב ליטאי פונים אליו רבים לקבלת ברכה (דבר המקובל בעיקר אצל רבנים חסידיים).

הרב קניבסקי חבר בוועדת הרבנים של בית החולים מעייני הישועה.

בהנהגת הציבור הליטאי

הרב קניבסקי חבר מן המניין במועצת גדולי התורה של דגל התורה מיום הקמתה, אולם השתתף בישיבותיה פעם אחת בלבד, ב-2012, כאשר מפלגת בני תורה התמודדה בבחירות המוניציפליות בשלוש ערים מול דגל התורה, כדי להביע את תמיכתו הפומבית בדגל התורה. באותה תקופה התבטא בחריפות נגד התומכים והמצביעים למפלגת בני תורה וכינה אותם "ריקים ופוחזים בעלי מחלוקת"[3]. לאחר הבחירות, הורה לשואלים רבים על היפרדות מתומכי בני תורה במוסדות החינוך ובקהילות.

מאז פטירת חמיו הרב אלישיב גדלה מעורבותו של הרב קניבסקי בהנהגת הציבור הליטאי, כאשר הוא גיבה את מהלכיו של הרב אהרן יהודה לייב שטינמן בהנהגת הציבור. בימי חוליו האחרון של הרב אלישיב פורסם ביתד נאמן מכתב בכתב ידו, שבו כתב: ”הנה הנהגת הדור מסורה כיום למרן גאון ישראל הגראי"ל שטיינמן שליט"א, אשר כל מעשיו לשם שמים, והנה עתה זכינו שמרן שליט"א ע"פ הוראת מורי חמי שליט"א נטל עליו כל הנהגת העיתון יתד נאמן אשר אאמו"ר זללה"ה יסדו יחד עם מו"ר מרן הגרא"מ שך זללה"ה”[4].

משפחתו

הרב חיים קניבסקי עם בנו הרב אברהם ישעיהו

הרב חיים קניבסקי היה נשוי לרבנית בת-שבע קניבסקי, בתו של הרב יוסף שלום אלישיב, שנפטרה בשנת תשע"ב (2011). שניים מגיסיו הם הרב יצחק זילברשטיין והרב עזריאל אוירבך.

בנותיו ובניו:

מחיבוריו

הרב קניבסקי מרבה להשיב לשואליו בכל תחומי העניין התורניים. התשובות, הנשלחות בדרך כלל על גבי גלויות, הן בדרך כלל קצרות מאוד וכוללות מילים בודדות בלבד[7]. מתשובותיו שבכתב ושבעל-פה התפתחה ספרות שו"ת ענפה. כמאה ספרים מכילים מדור תשובות שלו לשאלות המחברים. בין הספרים הבולטים המוקדשים לתשובותיו:

  • דעת נוטה - ליקוט תשובות הלכתיות לפי סדר המשנה ברורה, בתוספת הערות והבהרות מהרב קניבסקי וכן מראי מקומות לפוסקים אחרים שהוסיף צוות עורכים בראשות בנו הרב יצחק שאול. עד עתה יצאו שלושה חלקים, תשס"ט-תשע"ו. ההערכה היא שהסדרה תכלול כעשרה כרכים[8].
  • דרך שיחה - שאלות במגוון נושאים על סדר פרשיות השבוע מאת תלמידו הרב אליהו מן (על פי שיחותיו עם הרב קניבסקי מדי סעודת ליל שבת), שני חלקים
  • שמעה תפילתי - ביאורים על סדר התפילות המבוססים על תשובותיו לצבי יברוב, בני ברק תשס"ח
  • בהיר בשחקים - ביאור על ספר הבהיר. כרך נוסף הוא הגהות על רזיאל המלאך, ספר נח וספר חנוך

בשנת תשע"ב יצא ספר בשם "מאחורי הפרגוד" ובו דברי תורה ואמרות בנושאים שונים, ממנו ומהרב שטיינמן.

בנוסף, מדי שבוע יוצא עלון שבת בשם דברי שי"ח ובו תשובות ודברי תורה ממנו ממהלך השבוע החולף.

הרב קניבסקי נוהג לחתום על ספריו בראשי התיבות שי"ח בהגרי"י (שמריהו יוסף חיים בן הגאון רבי יעקב ישראל).

לקריאה נוספת

  • הרב גדליה הוניגסברג, בתוך מנחת תודה (תשע"ד) - מהנהגות הרב קניבסקי
  • הרב גדליה הוניגסברג, החובות - על סדרי לימודו של הרב קניבסקי, אדר א' תשע"ו.
  • רבי חיים - ביוגרפיה וסיפורים, אדר א' תשע"ו
  • אין לו להקב"ה אלא ד' אמות של הלכה בלבד - על ההנהגות ההלכתיות של הרב קניבסקי, תשע"ו
  • רפאל הלוי, גדול בקרבך, אוסף סיפורים. אדר ב' תשע"ו.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חיים קניבסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים