שורי (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שורי
Shuri
הופעה ראשונה הפנתר השחור עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות לטישה רייט עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב אוזיאומה אקגה ("מה אם...?")
מידע
מקצוע מדענית
תואר נסיכת ואקאנדה
הפנתר השחור
דמויות קשורות
משפחה טצ'אקה (אב)
רמונדה (אם)
טצ'אלה (אח)
נאקיה (גיסה)
טוסיין/ טצ'אלה השני (אחיין)
נג'ובו (דוד)
אריק "קילמונגר" סטיבנס/ נג'דקה (בן דוד)
חברים טצ'אלה
אוקויה
נאקיה
באקי בארנס
סטיב רוג'רס
ויז'ן
ונדה מקסימוף
ברוס באנר
נטשה רומנוף
אויבים תאנוס
אריק סטיבנס
המסדר השחור
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שוריאנגלית: Shuri) היא דמות בדיונית המגולמת על ידי לטישה רייט בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

שורי היא הנסיכה והמדענית הראשית של ואקאנדה. לאחר מות אביה טצ'אקה, שורי מסייעת לאחיה טצ'אלה לזכות בחזרה את בכס המלכות של ואקנדה מידי בן דודם נג'דקה. שורי עוזרת להסיר מבאקי בארנס את שטיפת המוח של הידרה. שורי מסייעת לנוקמים ומנסה להשתמש בטכנולוגיה שלה כדי להסיר בבטחה את אבן המחשבה מראשו של ויז'ן. אולם, היא נעצרת על ידי להב עורב ונופלת קורבן להתפוררות. לאחר שהושבה לחיים, שורי מצטרפת לקרב נגד תאנוס חלופי. בעקבות מותם של אחיה ואמה, שורי הופכת לפנתר השחור החדש, מביסה את נאמור בקרב וכורתת ברית עם טאלוקאן.

נכון לשנת 2023, שורי הופיעה בארבעה סרטים: "הפנתר השחור", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק" ו"הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח". כמו כן, הדמות הופיעה בסדרה "מה אם...?" בדיבובה של אוזיאומה אקגה.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורי נולדה למלך טצ'אקה מווקאנדה ולאשתו, המלכה רמונדה. היא אחותו הצעירה של טצ'אלה.

הענקת עזרה לטצ'אלה ולבאקי בארנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפנתר השחור (סרט)

בשנת 2016, עם מות אביה טצ'אקה,[א][2] אחיה טצ'אלה תופס את כס המלכות של ואקאנדה. שורי משתתפת בטקס ההכתרה שלו עם אמה רמונדה. בטקס, מ'באקו – מנהיג שבט הג'בארי – קורא תיגר על טצ'אלה ועל הכתר בקרב פולחני, ומלגלג עליו על השימוש שלו בטכנולוגיה של שורי. תחילה, ידו של מ'באקו על העליונה, אך טצ'אלה מביס אותו ומשכנע אותו להיכנע במקום למות.

יוליסס קלו ושותפו אריק "קילמונגר" סטיבנס גונבים יצירה ואקאנדית ממוזיאון בלונדון. בעקבות זאת, טצ'אלה, אוקויה ונאקיה נוסעים לפוסאן, כששורי מספקת לטצ'אלה חליפת פנתר שחור חדשה סופגת תנודות. אחרי-כן, שורי משתתפת במרדף המכוניות באמצעות הולוגרמה. לאחר שאוורט ק. רוס נפצע קשה כשהגן על נאקיה, טצ'אלה לוקח את רוס לוואקאנדה, שם שורי מרפאת אותו באמצעות טכנולוגיית ויברניום.

אריק סטיבנס, שהתגלה כנג'דקה – בן דודם של טצ'אלה ושורי, תופס את כס המלכות של ואקאנדה ומשליך את טצ'אלה בכוח מעל מפל המים אל מותו המשוער. נאקיה, שורי, רמונדה ורוס נמלטים לשבט הג'בארי בחיפוש אחר עזרה. הם מוצאים את טצ'אלה בתרדמת, לאחר שניצל על ידי הג'בארי כגמול על שחס על חייו של מ'באקו. טצ'אלה נרפא על ידי העשב בצורת לב שנאקיה גנבה, וחוזר להילחם בנג'דקה. טצ'אלה מביס את נג'דקה לאחר ששורי יוזמת רכבת מגלב, ומבטלת את הכוח לחליפת הפנתר השחור של נג'דקה.

לאחר שהרג את נג'דקה, טצ'אלה מקים מרכז הסברה בבניין שבו מת נג'ובו, אביו של נג'דקה, אשר ינוהל על ידי נאקיה ושורי.

שורי עוזרת לבאקי בארנס בהחלמתו משטיפת המוח של הידרה, ומכנה אותו בשם "זאב לבן".

מלחמת האינסוף והשיבה לחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, טצ'אלה מודיע לשורי שנדרשת עזרתה. שורי פוגשת את סטיב רוג'רס, ברוס באנר, נטשה רומנוף וונדה מקסימוף במרכז הרפואי. הם מבקשים ממנה להסיר בבטחה את אבן המחשבה מוויז'ן.

שורי מתחילה לעבוד, בעוד מקסימוף מאבטחת אותה. עם זאת, כשהקרב בשדות ממשיך, מקסימוף עוזבת את עמדתה, מאפשרת בשוגג ללהב עורב להסתנן למרכז הרפואי. להב עורב מונע משורי לסיים את עבודתה. רגעים לאחר מכן, שורי מתפוררת.[3]

בשנת 2023, שורי מושבת לחיים ומובאת דרך פורטל למתחם הנוקמים ההרוס על ידי אדוני אמנויות הכישוף, כדי להצטרף לקרב האחרון נגד תאנוס חלופי וצבאו. לאחר מכן, שורי שבה הביתה ומתאחדת עם אמה.

מאוחר יותר, היא משתתפת בהלוויה של טוני סטארק יחד עם אחיה ואוקויה.[4]

הפיכה לפנתר השחור והתמודדות עם נאמור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח

בשנת 2024, טצ'אלה סובל ממחלה שלדעת שורי היה ניתן לרפא על ידי העשב בצורת לב. שורי מנסה ליצור מחדש את העשב באופן מלאכותי לאחר שהעשב נשרף על ידי קילמונגר, אך לא מספיקה היות שטצ'אלה נפטר.

בשנת 2025, רמונדה לוקחת את שורי לשרוף את התלבושות שלבשו בלוויה, על מנת לציין את סוף תקופת האבל. שורי מסרבת לשרוף את התלבושת, מכיוון שהיא עדיין מתאבלת על מות טצ'אלה.

השתיים נתקלות בנאמור – מוטאנט עם כנפיים בקרסוליים – אשר עקף את מערכות האבטחה המתקדמות של ואקאנדה. הוא מגלה שה-CIA השתמש במכונה לגילוי ויברניום כדי לאתר ויברניום מתחת למים. נאמור רואה בוואקאנדה כאחראית למירוץ לוויברניום. נאמור מציב להם אולטימטום – למצוא את המדען שייצר את המכונה ולהביאו אליו, או שהוא יצא למלחמה נגד ואקאנדה.

שורי ואוקויה נוסעות לקיימברידג' כדי לפגוש את יוצרת המכונה, רירי ויליאמס, סטודנטית במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. ויליאמס לא ששה ללכת איתן אך לבסוף מסכימה. ה-FBI רודפים אחרי הקבוצה ולוחמיו של נאמור אורבים להן, לוקחים את שורי וויליאמס לפגוש את נאמור.

נאמור מציג לשורי את הממלכה התת-ימית של טאלוקאן, עליה הוא שמר במשך מאות שנים ושעשירה בוויברניום. נאמור מריר כלפי העולם שמעל פני המים שפעם דחה אותו, ומציע לכרות ברית עם ואקנאדה נגד שאר העולם אך מבטיח להרוס את ואקאנדה ראשונה אם יסרבו. נאקיה חודרת לטאלוקאן כדי לחלץ את שורי וויליאמס, ונאמור מגיב במתקפה על בירת ואקאנדה, מציף את העיר. במהלך המתקפה, רמונדה טובעת לאחר שהצילה את ויליאמס מהמים. נאמור נשבע לחזור בעוד שבוע, ואזרחי ואקאנדה מתפנים לארץ הג'בארי.

שורי, באמצעות שריד של העשב שנתן לאנשיו של נאמור את היכולות התת-מימיות שלהם, משחזרת באופן מלאכותי את העשב בצורת לב. לאחר בליעת העשב, היא מועברת למישור האבות, שם היא רואה את קילמונגר, שדוחק בה להרוג את נאמור כנקמה על מות אימה. כשהיא מתעוררת, שורי מגלה שצברה את כוחותיו של הפנתר השחור, ונוסעת לארץ הג'בארי כדי להיפגש עם שבטי ואקאנדה, שמקבלים אותה כמגינתם החדשה. מ'באקו מנסה לשכנע את שורי לחפש פתרון בדרכי שלום לסכסוך, אך היא לא מקשיבה ומורה על התקפת נגד מיידית על נאמור.

הוואקאנדים, שנמצאים על כלי השיט "נמר הים", טומנים פח לנאמור, מושכים אותו ואת לוחמיו אל פני השטח, ומתפתח קרב. שורי מפרידה בין נאמור לשאר בני עמו, מתוך כוונה לייבש אותו ולהחליש אותו. השניים מתרסקים על חוף מדברי ונלחמים. בסופו של דבר, שורי גוברת על נאמור, אך מחליטה לחוס על חייו, ומציעה לו ברית שלום. נאמור מקבל את הברית ולוחמיו נסוגים.

עם החלטה דיפלומטית זו, שורי מוותרת על תביעתה לכס המלכות על ידי סירוב לדו-קרב הירושה המצופה ומאפשרת למ'באקו להשתתף בתביעה שלו ללא התנגדות. במקום זאת, שורי, שנותרה הפנתר השחור בעמדה נפרדת, מבקרת את נאקיה בהאיטי ושורפת את תלבושת הלוויה שלה. לאחר מכן היא לומדת שלנאקיה ולטצ'אלה יש בן, טוסיין, אותו גידלה נאקיה בסתר הרחק מהלחץ של מגורים בוואקאנדה. טוסיין חושף ששמו הוואקאנדי הוא טצ'אלה.

אפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטישה רייט תיארה את האינטליגנציה של שורי כ"ממש מגניבה", והסבירה: "כי, אתה יודע, אנחנו לפעמים - כשאנחנו רואים אנשים שהם 'סופר אינטליגנטים' ו'סופר חכמים', הם לא ממש נראים כמוני". רייט הוסיפה, "[כדי] שמארוול תהיה מאחורי זה ותהיה אמיצה מספיק להגיד, 'היא הבחורה הכי חכמה ביקום - ביקום מארוול' ו'כן, היא צעירה מכולם... היא ופיטר פארקר הם פחות או יותר הילדים החכמים ביותר בשכונה'".[5]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2018 הפנתר השחור פרס סאטורן ההופעה הטובה ביותר של שחקן צעיר מועמדות [6][7]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הצוות הטוב ביותר (עם לופיטה ניונגו, צ'דוויק בוזמן ודנאי גורירה) מועמדות [8]
גנבת הסצנה הטובה ביותר מועמדות
פרסי בחירת הנוער שחקנית הקולנוע הנבחרת: מדע בדיוני זכייה [9]
הפריצה הנבחרת בסרט מועמדות
2019 פרסי Black Reel שחקנית המשנה הטובה ביותר מועמדות [10]
הופעת הפריצה הטובה ביותר, נשים זכייה
פרס NAACP Image הופעת הפריצה הטובה ביותר בסרט קולנוע זכייה [11][12]
שחקנית המשנה הטובה ביותר בסרט קולנוע מועמדות
פרס גילדת שחקני המסך צוות השחקנים הטוב ביותר בסרט קולנוע זכייה [13]
2023 הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח פרס NAACP Image השחקנית הטובה ביותר בסרט קולנוע מועמדות [14][15]
פרסי Black Reel השחקנית הטובה ביותר מועמדות [16][17]
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקנית אהובה מועמדות [18][19]
פרסי Critics' Choice Super (אנ') השחקנית הטובה ביותר בסרט גיבורי על מועמדות [20]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתואר בסרט קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים (2016)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ New Black Panther Synopsis Revealed, ComicBook (באנגלית)
  3. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  4. ^ Ana Dumaraog, Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  5. ^ 'Avengers: Infinity War's Letitia Wright on Playing The Smartest Character in The MCU, ComicBook (באנגלית)
  6. ^ Dave McNary, ‘Black Panther,’ ‘Walking Dead’ Rule Saturn Awards Nominations, Variety, ‏2018-03-15 (באנגלית)
  7. ^ Pete Hammond, ‘Black Panther’ Tops 44th Saturn Awards With Five; ‘Blade Runner 2049’ , ‘Shape Of Water’, ‘Get Out’ Also Score, Deadline, ‏2018-06-28 (באנגלית)
  8. ^ Dino-Ray Ramos, MTV Movie & TV Awards Winners: ‘Black Panther’, ‘Stranger Things’ Among Top Honorees – Full List, Deadline, ‏2018-06-19 (באנגלית)
  9. ^ T. H. R. Staff, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2018-08-12 (באנגלית)
  10. ^ Black Reel Awards (2019), IMDb
  11. ^ Dave McNary, ‘Black Panther’ Leads NAACP Image Awards Nominations, Variety, ‏2019-02-13 (באנגלית)
  12. ^ NAACP Image Awards 2019 Winners: The Complete List, E! Online, ‏2019-03-31
  13. ^ Variety Staff, SAG Awards Winners: Complete List, Variety, ‏2019-01-28 (באנגלית)
  14. ^ Hilary Lewis, NAACP Image Awards 2023: ‘Wakanda Forever,’ ‘The Woman King’ Among Top Film Nominees, The Hollywood Reporter, ‏2023-01-12 (באנגלית)
  15. ^ Hilary Lewis, NAACP Image Awards: Will Smith, Angela Bassett, ‘Black Panther: Wakanda Forever’ Among Top Winners, The Hollywood Reporter, ‏2023-02-26 (באנגלית)
  16. ^ Valerie Complex, Black Reel Awards Nominations Announced For 23rd Annual Ceremony; ‘The Woman King’ And ‘Black Panther: Wakanda Forever’ Lead With 14 Nominations, Deadline, ‏2022-12-16 (באנגלית)
  17. ^ Valerie Complex, ‘The Woman King’ Wins Big At The 23rd Annual Black Reel Awards, Deadline, ‏2023-02-07 (באנגלית)
  18. ^ Denise Petski, Nate Burleson & Charli D’Amelio To Host Nickelodeon’s Kids‘ Choice Awards; ’Stranger Things’ Leads 2023 Nominations — Full List, Deadline, ‏2023-01-31 (באנגלית)
  19. ^ Kimberly Nordyke, ‘Wednesday,’ ‘Sonic the Hedgehog 2,’ Taylor Swift, Harry Styles Among Winners at 2023 Kids’ Choice Awards, The Hollywood Reporter, ‏2023-03-05 (באנגלית)
  20. ^ Etan Vlessing, ‘Everything Everywhere All at Once’ Wins Big at 2023 Critics Choice Super Awards, The Hollywood Reporter, ‏2023-03-16 (באנגלית)