אמ. ג'יי (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמ. ג'יי
MJ
הופעה ראשונה ספיידרמן: השיבה הביתה
גילום הדמות זנדאיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
שם אמיתי מישל ג'ונס-ווטסון
דמויות קשורות
חברים פיטר פארקר
נד לידס
סטיבן סטריינג'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מישל ג'ונס-ווטסון[1]אנגלית: Michelle Jones-Watson), המכונה בדרך כלל אמ. ג'יי (MJ), היא דמות בדיונית המגולמת על ידי זנדאיה בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). דמותה של מישל ג'ונס מבוססת על גרסה חלופית של מרי ג'יין ווטסון בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

נכון לשנת 2023, הדמות הופיעה בשלושה סרטים: "ספיידרמן: השיבה הביתה", "ספיידרמן: רחוק מהבית" ו"ספיידרמן: אין דרך הביתה".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החיים בתיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: השיבה הביתה

בשנת 2016, מישל לומדת בבית הספר "מידטאון" למדע וטכנולוגיה, והיא חלק מקבוצת קרב-העשר האקדמי. מישל טוענת שאין לה חברים ולכן היא יושבת בקפיטריה בשולחן עם פיטר פארקר ונד לידס. היא משתתפת במסיבה של ליז, ראשת קבוצת קרב-העשר האקדמי.

מישל נוסעת יחד עם הקבוצה לוושינגטון די.סי על מנת להשתתף באליפות קרב-העשר האקדמי. היא עונה נכונה על השאלה אשר מביאה את הניצחון לבית ספרה. כשהקבוצה מגיעה לסיור בו זכו באנדרטת וושינגטון, מישל לא מסכימה לעלות לראש האנדרטה בטענה שהיא לא מוכנה לעלות על מבנה שנבנה על ידי עבדים. מישל נבחרת להחליף את ליז כראשת קבוצת קרב-העשר האקדמי. היא נפתחת יותר בפני חבריה לקבוצה – אומרת להם שחבריה קוראים לה "אמ. ג'יי". כשנד אומר לה שהוא חשב שאין לה חברים, היא משיבה לו שכעת יש לה.

השיבה לחיים והטיול באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: רחוק מהבית

בשנת 2018 אמ. ג'יי נופלת קורבן להתפוררות,[א] ומושבת לחיים בהבזק בשנת 2023.[ב] בשנת 2024, היא יוצאת לטיול כיתתי לאירופה עם פיטר ונד ובני-כיתה נוספים. במהלך הטיול פיטר ובראד דייוויס מחפשים את חיבתה.

בוונציה, אמ. ג'יי ובני-כיתתה מותקפים על ידי אלמנטל מים אך ניצלים על ידי קוונטין בק. לאחר מכן בפראג, אמ. ג'יי יוצאת עם פיטר לטיול הליכה ומסיקה שפיטר הוא ספיידרמן. השניים מגלים שבק השתמש במקרנים הולוגרפיים כדי ליצור חזותית את פלישת האלמנטלים, ופארקר יוצא לברלין כדי להזהיר את פיורי בנוגע לתרמית של בק. כשהכיתה מותקפת בלונדון, אמ. ג'יי ונד מפנים את התלמידים ונלחמים לצד הפי הוגאן בזמן שפיטר משמיד את המל"טים ומביס את בק.

אמ. ג'יי וחבריה לכיתה חוזרים לניו יורק, כשהיא ופיטר מתכננים דייט. לאחר שהסתובבו בעיר, אמ. ג'יי ופיטר צופים בשידור של ג'יי ג'ונה ג'יימסון מרשת החדשות "הדיילי בוגל" המציג סרטון ערוך של בק שמפליל את פיטר בביצוע המתקפה בלונדון וחושף את זהותו כספיידרמן, לזעזועו של האחרון.

משבר רב-יקומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: אין דרך הביתה

לאחר שפיטר הופלל ברצח בק, אמ. ג'יי ופיטר חוזרים לדירתה של מיי, דודתו של פיטר, כדי לברוח מהעיתונות. אמ. ג'יי נחקרת על ידי בקרת נזקים יחד עם מיי, פיטר ונד. אמ. ג'יי, פיטר ונד הופכים לידועים לשמצה, וכתוצאה מכך בקשות הקבלה שלהם למכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס נדחות. פיטר מתייעץ עם סטיבן סטריינג' בנוגע לכישוף שיעזור לאנשים לשכוח שהוא ספיידרמן. סטריינג' מטיל עבורו את הכישוף, אשר משתבש כשפיטר מנסה לפטור את אהוביו ממנו ומסיח את דעתו של סטריינג' בשוגג. כתוצאה מכך, מספר יריבים של ספיידרמן מיקומים אחרים אשר יודעים שפיטר הוא ספיידרמן מגיעים ותוקפים אותו.

אמ. ג'יי ונד עוזרים לפיטר לאתר שלושה מהאויבים. הם מגלים שסטריינג' מתכוון לשלוח את האויבים חזרה ליקומים שלהם אל מותם הוודאי. פיטר מתנגד לכך ולאחר מאבק לוקח את השריד המקודש אשר מכיל את הכישוף ואת הטבעת של סטריינג' ומפקיד אותם בידי אמ. ג'יי ונד, מכיוון שהוא בחר להחזיר את האויבים לצורתם האנושית.

לאחר שנודע להם על מותה של מיי בידי הגובלין הירוק – האלטר אגו של נורמן אוסבורן – אמ. ג'יי ונד משתמשים בטבעת של סטריינג' כדי לנסות לאתר את פיטר, אך במקום זאת מוצאים גרסה חלופית שלו (המכונה מאוחר יותר "פיטר 3") בניסיון אחד, וגרסה חלופית נוספת (המכונה מאוחר יותר "פיטר 2") בניסיון נוסף. אמ. ג'יי ונד מוצאים את פיטר האבל על גג והולכים לנחם אותו. הם מציגים אותו בפני הגרסאות החלופיות שלו, אשר מנחמים אותו ומייעצים לו עצה.

במהלך העימות בין הספיידרמנים לבין האויבים שלהם בפסל החירות, אמ. ג'יי ונד מגנים על השריד המקודש. אמ. ג'יי נופלת מהפסל לאחר שפצצה של אוסבורן מתפוצצת על השריד המקודש, מערערת את יציבות הכישוף פעם נוספת ומאיימת על מרקם המציאות. פיטר מנסה להציל אותה אך אוסבורן מרחיק אותו. היא ניצלת על ידי פיטר 3, שאיבד את חברתו במצב דומה.[ג]

סטריינג' מתקן את הכישוף לאחר שפיטר מבקש ממנו למחוק אותו מזיכרון כולם, לשלוח את הספיידרמנים האחרים והאויבים שלהם בחזרה ליקומים שלהם ולשמור על רצף מרחב וזמן. פיטר ואמ. ג'יי מתוודים על אהבתם זה לזו ומתנשקים לפני שהכישוף הושלם, אבל לא לפני שהיא ונד גורמים לפיטר להבטיח למצוא אותם. מאוחר יותר, פיטר שוקל להציג את עצמו מחדש בפני אמ. ג'יי ונד, אך מחליט שלא לעשות זאת.

אפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון וואטס – במאי הסרטים "ספיידמן: השיבה הביתה", "ספיידרמן: רחוק מהבית" ו"ספיידרמן: אין דרך הביתה" – השווה את אמ. ג'יי לאליסון רינולדס מ"מועדון ארוחת הבוקר" בגילומה של אלי שידי וללינדזי וויר מ"זרוקים ויורמים" בגילומה של לינדה קרדליני.[2]

זנדאיה תיארה את הדמות כ"מאוד יבשה, מביכה, אינטלקטואלית".[3]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2017 ספיידרמן: השיבה הביתה פרסי בחירת הנוער הפריצה הנבחרת בסרט מועמדות [4]
כוכבת הקולנוע הנבחרת של הקיץ זכייה
2018 פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקנית אהובה זכייה [5]
פרס סאטורן ההופעה הטובה ביותר של שחקן צעיר מועמדות [6][7]
2019 ספיידרמן: רחוק מהבית פרסי בחירת הנוער כוכבת הקולנוע הנבחרת של הקיץ זכייה [8]
פרס סאטורן שחקנית המשנה הטובה ביותר זכייה [9]
פרס בחירת הקהל כוכבת הסרטים של השנה זכייה [10]
2020 פרסי בחירת הילדים של ניקולדיאון שחקנית אהובה מועמדות [11][12]
2022 ספיידרמן: אין דרך הביתה פרסי Critics' Choice Super (אנ') השחקנית הטובה ביותר בסרט גיבורי על מועמדות [13][14]
פרסי בחירת הילדים של ניקולדיאון שחקנית אהובה זכייה [15]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הנשיקה הטובה ביותר (עם טום הולנד) מועמדות [16]
פרסי ה-BET השחקנית הטובה ביותר זכייה [17]
פרס סאטורן השחקנית הטובה ביותר מועמדות [18][19]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמ. ג'יי בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במהלך אירועי הנוקמים: מלחמת האינסוף (2018).
  2. ^ במהלך אירועי הנוקמים: סוף המשחק (2019).
  3. ^ כפי שמתואר בסרט "ספיידרמן המופלא 2" (2014).

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Richard Newby, All the Easter Eggs You Might Have Missed in Spider-Man: No Way Home, Vulture, ‏2021-12-17 (באנגלית)
  2. ^ Peter Sciretta, 'Spider-Man: Homecoming' Set Visit: Everything We Learned, /Film, ‏2017-04-03 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Tatiana Siegel, Zendaya Responds to ‘Spider-Man’ Casting Controversy, Mary Jane Rumors: “People Are Going to React Over Anything”, The Hollywood Reporter, ‏2016-11-09 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Rebecca Rubin,JD Knapp, Rebecca Rubin, J. D. Knapp, Teen Choice Awards 2017: ‘Riverdale,’ Fifth Harmony Shut Out Competition, Variety, ‏2017-08-14 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ T. H. R. Staff, Kids’ Choice Awards: Complete List of Winners, The Hollywood Reporter, ‏2018-03-24 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Dave McNary, ‘Black Panther,’ ‘Walking Dead’ Rule Saturn Awards Nominations, Variety, ‏2018-03-15 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Pete Hammond, ‘Black Panther’ Tops 44th Saturn Awards With Five; ‘Blade Runner 2049’ , ‘Shape Of Water’, ‘Get Out’ Also Score, Deadline, ‏2018-06-28 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Dan Clarendon, Teen Choice Awards 2019: Complete List of Winners and Nominees, Us Weekly, ‏2019-08-12 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Ethan Anderton, 2019 Saturn Awards Winners: 'Avengers: Endgame' Dominates With Six Total Awards, /Film, ‏2019-09-15 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Kimberly Nordyke,Annie Howard, Kimberly Nordyke, Annie Howard, People’s Choice Awards: ‘Avengers: Endgame’ Named Best Movie, The Hollywood Reporter, ‏2019-11-10 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ Denise Petski, ‘Avengers: Endgame’ Leads Nickelodeon’s Kids’ Choice Awards Nominations; Chance The Rapper Set As Host, Deadline, ‏2020-02-13 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Bruce Haring, Kids’ Choice Awards: ‘Avengers: Endgame’, ‘Stranger Things’, Dwayne Johnson Among Winners At Nickelodeon Show, Deadline, ‏2020-05-03 (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Clayton Davis, Critics Choice Super Awards: ‘Spider-Man,’ ‘Justice League’ Among Film Nominees; ‘Evil,’ ‘Midnight Mass’ Lead TV, Variety, ‏2022-02-22 (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ Critics Choice Super Awards (2022), IMDb
  15. ^ Bruce Haring, Nickelodeon’s Kids’ Choice Awards Sets Sliming Record — Winners List, Deadline, ‏2022-04-10 (באנגלית אמריקאית)
  16. ^ Ethan Shanfeld, MTV Movie and TV Awards Full Winners List: Zendaya, Tom Holland Win Top Honors, Variety, ‏2022-06-06 (באנגלית אמריקאית)
  17. ^ Chloe Melas, BET Awards 2022: See the complete list of winners, CNN, ‏2022-06-26 (באנגלית)
  18. ^ Armando Tinoco, Saturn Awards Nominations: ‘The Batman’, ‘Nightmare Alley’, ‘Spider-Man’, ‘Better Call Saul’ Top List, Deadline, ‏2022-08-12 (באנגלית אמריקאית)
  19. ^ Ryan O'Rourke, Saturn Award Winners Headlined By 'Everything Everywhere All At Once,' 'Top Gun Maverick,' and 'Better Call Saul', Collider, ‏2022-10-26 (באנגלית)