שאנג-צ'י (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שאנג-צ'י
Shang-Chi
הופעה ראשונה שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות
גילום הדמות סימו ליו
מידע
שם אמיתי שו שאנג-צ'י
כינויים שון
מקצוע מתנקש
עובד מלון
שיוך עשר הטבעות
דמויות קשורות
משפחה ונוו (אב)
יינג לי (אם)
שיאלינג (אחות)
יינג נאן (דודה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שו שאנג-צ'יסינית מפושטת: 徐尚气; בפין-יין: Xú Shàngqì: באנגלית: Xu Shang-Chi) הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי סימו ליו בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

שאנג-צ'י הוא בנם של ונוו – המייסד והמנהיג הראשון של ארגון הטרור עשר הטבעות– ויינג לי. שאנג-צ'י אומן על ידי אביו להיות אמן לחימה מיומן ומתנקש, לצד אחותו שיאלינג. שאנג-צ'י עזב את עשר הטבעות עבור חיים רגילים בסן פרנסיסקו, אך כאשר ונוו מחפש אותו, שאנג-צ'י נשאב בחזרה לעולם שהשאיר מאחור.

נכון לשנת 2023, שאנג-צ'י הופיע בסרט אחד: "שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שו שאנג-צ'י נולד לשו ונוו, המנהיג העתיק של ארגון עשר הטבעות, וליינג לי, שומרת הכפר המיסטי טא לו. ילדותו של שאנג-צ'י הייתה מאושרת, כאשר אביו נטש את דרכיו הפליליות על מנת לבלות עם משפחתו ואמו מבדרת אותו ואת אחותו שיאלינג בסיפורים על הכפר שלה.

יינג לי נרצחה על ידי כנופיית הברזל, יריבים ותיקים של ארגון עשר הטבעות. ונוו עונד את עשר הטבעות המיסטיות שלו ולוקח איתו את שאנג-צ'י למקום המחבוא של כנופיית הברזל, שם הוא טובח באכזריות בכנופיה. ונוו מפעיל שוב את ארגון עשר הטבעות ומאמן את שאנג-צ'י באמנויות לחימה כדי להפוך למתנקש תחת הדרכתו האכזרית של סוחר המוות.

בגיל 14, שאנג-צ'י נשלח להרוג את מנהיג כנופיית הברזל כנקמה על מות אמו. שאנג-צ'י מצליח במשימה אך סובל בעקבותיה מטראומה. הוא בורח לסן פרנסיסקו כדי להתחיל חיים חדשים, תוך שהוא מאמץ את השם "שון". שאנג-צ'י משאיר מאחור את אחותו הצעירה שיאלינג עם אביו. בזמן שלמד בתיכון, שאנג-צ'י התיידד עם קייטי, והשניים יצרו ידידות קרובה בבגרותם.

עימות עם עברו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כעבור עשר שנים, שאנג-צ'י מותקף על ידי ארגון עשר הטבעות בהובלתו של רייזור פיסט. שאנג-צ'י מביס אותם אך מאבד את התליון שלו שניתן לו על ידי אמו. הוא חושש שארגון עשר הטבעות יתקפו את שיאלינג עבור התליון שלה. שאנג-צ'י מאתר את שיאלינג וחושף את עברו בפני קייטי, אשר מסכימה לעזור לו.

השניים מוצאים את שיאלינג במועדון קרב מחתרתי במקאו, אך מותקפים על ידי ארגון עשר הטבעות בהובלתו של סוחר המוות. ונוו מגיע, מפזר את הקרב ולוכד את שאנג-צ'י, קייטי ושיאלינג. השלושה נלקחים למתחם עשר הטבעות, שם ונוו חושף שהוא מאמין שיינג לי עדיין בחיים ומוחזקת בטא לו, ושניתן להיכנס לכפר באמצעות מפה הנוצרת משני התליונים. ונוו מתכנן לשחרר את יינג לי ולהרוס את הכפר, וכולא את שאנג-צ'י והאחרים כשהם מתנגדים לתוכניותיו.

שאנג-צ'י, קייטי ושיאלינג בורחים מהמתחם בעזרתו של טרבור סלאטרי וחברו מוריס ההונדון ונוסעים לטא לו כדי להזהיר את הכפר מפני עשר הטבעות. בטא לו, שאנג-צ'י מוצג בפני יינג נאן, דודתו ואחות אמו. היא מסבירה לו את ההיסטוריה של טא לו וחושפת שוונוו מושפע על ידי "השוכן באפלה" – שגורם לו להאמין שיינג לי עדיין בחיים כדי שיוכל להשתמש בטבעות להימלט מכלאו.

יינג נאן מעניקה לשאנג-צ'י בגד שעוצב מקשקשי דרקון אדומים של המגן הגדול, השומר הדרקון של טא לו, ומלמדת אותו את סגנון הלחימה של טא לו. שאנג-צ'י מגן על הכפר עם בני בריתו החדשים כאשר ונוו ועשר הטבעות מגיעים להשמיד את החותם הכולא את השוכן באפלה. שאנג-צ'י נלחם באביו, אך מובס ומושלך לאגם. שאנג-צ'י מושב לחיים על ידי המגן הגדול ומשתמש בכוחותיו החדשים כדי לפרוק את ונוו מנשקו.

לאחר שהשוכן באפלה נמלט מהכלא שלו, ונוו מקריב את עצמו כדי להציל את שאנג-צ'י מהשוכן. ונוו מוריש את עשר הטבעות לשאנג-צ'י, שמשתמש בהן ובסגנון הלחימה של טא לו כדי להשמיד את השוכן. מאוחר יותר שאנג-צ'י מכין פנס נייר ומדליק אותו לזכרו של אביו.

בחזרה בסן פרנסיסקו, המכשף העליון וונג מזמין את שאנג-צ'י וקייטי להתלוות אליו לקאמאר-טאג', שם הם מוצגים בפני ברוס באנר וקרול דנברס באמצעות הולוגרמה. וונג, באנר ודנברס מגלים שהטבעות משדרות אות מסתורי אשר וונג נשבע להמשיך ולחקור. לאחר מכן שאנג-צ'י מציע להם ללכת לבר, והוא, וונג וקייטי שרים יחד קריוקי.

יצירה ואפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הצלחת הסרטים "הפנתר השחור" ו"עשיר בהפתעה", מארוול העבירה לפיתוח מהיר סרט על שאנג-צ'י. בדצמבר 2018, מארוול שכרה את דייוויד קאלאהם לכתיבת התסריט. במרץ 2019, דסטין דניאל קרטון נשכר כבמאי.[1][2][3] ביולי 2019, הוכרז כי סימו ליו לוהק לתפקיד שאנג-צ'י.[4]

קרטון תיאר את שאנג-צ'י כ"דג מחוץ למים בארצות הברית שמנסה להסתיר זאת בעזרת כריזמה",[5] וש"אינו יודע מי הוא באמת".[6] ליו אמר על החלטתו של שאנג-צ'י לחיות חיים נורמליים: "מה שהוא עושה זה מעט קיצוני. וזה גם משום שהוא גדל תחת נסיבות מאוד קיצוניות...אני לא יכול באמת להאשים אותו בנקיטת צעדים קיצוניים כדי להימלט מהמצב הזה".[7]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2021 שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות פרס בחירת הקהל כוכב הסרטים של השנה מועמדות [8]
כוכב סרטי הפעולה של השנה זכייה
Unforgettable Gala – Asian American Awards שחקן פורץ דרך בסרט זכייה [9]
2022 פרסי Critics' Choice Super (אנ') השחקן הטוב ביותר בסרט גיבורי על מועמדות [10][11]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הגיבור הטוב ביותר מועמדות [12][13]
הקרב הטוב ביותר מועמדות
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר מועמדות [14][15]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mike Fleming Jr, ‘Shang-Chi’ Marvel’s First Asian Film Superhero Franchise; Dave Callaham Scripting, Search On For Director Of Asian Descent, Deadline, ‏2018-12-03 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Mia Galuppo,Graeme McMillan, Mia Galuppo, Graeme McMillan, Marvel Developing Shang-Chi Movie with ‘Wonder Woman 1984’ Writer, The Hollywood Reporter, ‏2018-12-03 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Aaron Couch,Borys Kit, Aaron Couch, Borys Kit, Marvel’s ‘Shang-Chi’ Sets Director Destin Daniel Cretton, The Hollywood Reporter, ‏2019-03-13 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Borys Kit,Mia Galuppo, Borys Kit, Mia Galuppo, Marvel Finds Its Shang-Chi in Chinese-Canadian Actor Simu Liu, The Hollywood Reporter, ‏2019-07-20 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Exclusive: Simu Liu suits up in first look at 'Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings', EW.com (באנגלית)
  6. ^ Tom Tapp,Anthony D'Alessandro, Tom Tapp, Anthony D'Alessandro, ‘Shang-Chi And The Legend Of The Ten Rings’: 2nd Trailer For Marvel Movie May Reveal Abomination, Deadline, ‏2021-06-25 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Simu Liu Interview: Shang-Chi, Brad Allan, And His Marvel Audition, Empire, ‏2021-03-09 (באנגלית)
  8. ^ See all the People's Choice Award winners, EW.com (באנגלית)
  9. ^ Alexandra Del Rosario, ‘Shang-Chi’s Simu Liu Talks “Super Power” Of Being “Unapologetically Asian” At Unforgettable Gala; Sandra Oh, John Cho & More Receive Honors, Deadline, ‏2021-12-12 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Aaron Couch, ‘Spider-Man,’ ‘Shang-Chi’ Lead Critics Choice Super Awards Film Nominations, The Hollywood Reporter, ‏2022-02-22 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ See the full 2022 Critics Choice Super Awards winners list, EW.com (באנגלית)
  12. ^ Michael Schneider, ‘Spider-Man: No Way Home,’ ‘Euphoria’ Lead MTV Movie & TV Awards 2022 Nominations (FULL LIST), Variety, ‏2022-05-11 (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Kimberly Nordyke, MTV Movie & TV Awards: ‘Spider-Man: No Way Home,’ ‘Euphoria’ Top Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2022-06-05 (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ Armando Tinoco, Saturn Awards Nominations: ‘The Batman’, ‘Nightmare Alley’, ‘Spider-Man’, ‘Better Call Saul’ Top List, Deadline, ‏2022-08-12 (באנגלית אמריקאית)
  15. ^ Ryan O'Rourke, Saturn Award Winners Headlined By 'Everything Everywhere All At Once,' 'Top Gun Maverick,' and 'Better Call Saul', Collider, ‏2022-10-26 (באנגלית)