ג'יין פוסטר (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יין פוסטר
Jane Foster
הופעה ראשונה תור עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות נטלי פורטמן
דיבוב נטלי פורטמן ("מה אם...?")
מידע
כינויים תור האדירה
מקצוע אסטרופיזיקה
יועצת של .S.H.I.E.L.D
תואר דוקטור
שיוך .S.H.I.E.L.D
ממלכת אסגארד החדשה
כלי נשק מיולניר
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
חברים תור
ד"ר אריק סלוויג
דרסי לואיס
ולקיריה
פריגה
אויבים מלקית' הארור
גור שוחט האלים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יין פוסטראנגלית: Jane Foster) היא דמות בדיונית המגולמת על ידי נטלי פורטמן בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

נכון לשנת 2023, פוסטר הופיעה בשלושה סרטים: "תור", "תור: העולם האפל" ו"תור: אהבה ורעם". גרסאות חלופיות של הדמות הופיעו בסרט "הנוקמים: סוף המשחק" ובסדרה "מה אם...?" בדיבובה של פורטמן.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצעירותה, אביה של ג'יין פוסטר נפטר, וכעבור זמן לא רב, אמה איליין חלתה במחלה סופנית. לפני שאיליין נפטרה, היא אמרה לג'יין לא לפחד, ושתמיד תמשיך להילחם.[א]

פוסטר למדה וקיבלה תואר מאוניברסיטת קולוור, היכן שאביה ואריק סלוויג עבדו יחד.[ב]

היכרות עם תור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור (סרט)

בשנת 2011, ד"ר אריק סלוויג, ד"ר ג'יין פוסטר האסטרופיזיקאית ודרסי לואיס המתמחה שלה, מוצאים את תור האסגארדי בניו מקסיקו, שם הוא נחת לאחר שגורש מאסגארד. פוסטר ותור נמשכים זו לזה, בזמן שתור מחפש אחר המקבת שלו. תור חוזר לאסגארד כדי להתעמת עם לוקי, ופוסטר והצוות שלה מחפשים דרך לפתוח פורטל לאסגארד.

האיתר והזוגיות עם תור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור: העולם האפל

בשנת 2013, פוסטר נוסעת עם לואיס ועם המתמחה שלה למפעל נטוש בלונדון בו מופיעים פורטלים למימד אחר, ומשבשים את חוקי הפיזיקה סביבם. פוסטר נשאבת ונשלחת לעולם אחר, שם, מעבר לעיניו רואות-הכל של היימדל, היא סופגת את האיתר. היימדל מזהיר את תור, אזהרה שמובילה את תור לכדור הארץ. כשתור מוצא את פוסטר, היא משחררת בלי משים כוח מסתורי, ותור שב איתה לאסגארד. אודין, שמזהה את הכוח ככלי נשק הידוע בשם האיתר, מזהיר שהאיתר יהרוג את פוסטר, וששובו של כוח זה מבשר על נבואה הרת-אסון.

מלקית', מנהיג האלפים האפלים, שהתעורר בעקבות שחרורו של האיתר, תוקף את אסגארד. במהלך הקרב, מלקית' ואלגרים מחפשים אחר פוסטר – חשים שהיא מכילה את האיתר. פריגה, אמו של תור, נדקרת ונפצעת אנושות כשהיא מגנה על פוסטר, ומלקית' ואלגרים נאלצים לברוח ללא פוסטר.

בניגוד לפקודתו של אודין להישאר באסגארד, תור משחרר את לוקי (אשר יודע על פורטל סודי לסווארטאלפהיים, ביתם של האלפים האפלים) באי-רצון, שם השניים ישתמשו בפוסטר כדי לפתות את מלקית' ולהתעמת עימו. בתמורה, תור מבטיח ללוקי לנקום במלקית' על מות אמם.

תור, לוקי ופוסטר הולכים לסווארטאלפהיים, כשוולסטאג וסיף מעכבים את החיילים האסאגרדים ופאנדרל מסייע להם בבריחתם. בסווארטאלפהיים, לוקי מרמה את מלקית' לשאוב את האיתר מפוסטר, אבל הניסיון של תור להשמיד את החומר החשוף נכשל.

תור ופוסטר מגלים פורטל נוסף במערה סמוכה ומתאחדים בלונדון עם המנטור של לואיס ופוסטר, ד"ר אריק סלוויג - שאושפז לזמן קצר עקב הטראומה שחווה במהלך המתקפה של לוקי על כדור הארץ.

הם מגלים שמלקית' מתכנן להחזיר את האלפים האפלים לשלטון על ידי שחרור האיתר ב"התכנסות" בגריניץ' – מקום התלכדות העולמות, בו יופיעו פורטלים המקשרים בין העולמות. לאחר שתור נלחם במלקית' ומביס אותו, פוסטר ותור מתאחדים על פני כדור הארץ.

לאחר מכן, השניים שבים לניו מקסיקו ומתחילים מערכת יחסים. אולם עם הזמן, תור ממשיך לעבוד עם הנוקמים ופוסטר הופכת עסוקה במחקר שלה על השפעות ה"התכנסות", עליו היא מועמדת לפרס נובל. בשנת 2015, פוסטר נפרדת מתור.[ג]

אבחון הסרטן והפיכה לתור האדירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור: אהבה ורעם

בשנת 2018, פוסטר התפוררה בהבזק, והושבה לחיים כעבור חמש שנים.[2]

בשנת 2023, פוסטר אובחנה עם סרטן סופני.

בשנת 2024, פוסטר מגלה שהטיפול הרפואי לא יעיל ולואיס מעודדת אותה לחפש טיפול רפואי באסגארד החדשה. פוסטר נוסעת לשם בתקווה שהפטיש של תור – מיולניר, שנהרס בעבר על ידי הלה[ד] – עשוי לרפא אותה. בשל הכישוף שתור הטיל על הפטיש ללא ידיעתו שנים קודם לכן כדי להגן על פוסטר, מיולניר מחשל עצמו מחדש ונקשר אליה.

תור, שהגיע לאסגארד החדשה כדי להתמודד עם מתקפה של גור שוחט האלים, מופתע למצוא את פוסטר אוחזת במיולניר. אף על פי כן תור חובר אליה, אל ולקיריה – מלכת אסגארד החדשה – ואל קורג כדי להילחם בגור. הקבוצה מסכלת את תוכניתו של גור, אבל הוא בורח וחוטף מספר ילדים אסגארדים לממלכת הצללים.

הקבוצה נוסעת לעיר האומניפוטנטית כדי להזהיר את האלים האחרים ולבקש מהם עזרה. זאוס, מנהיג האלים, פוחד מגור ולא מוכן לעזור. הוא חושב שהאלים יכולים להישאר בטוחים מפני גור בעיר. זאוס מורה על לכידת הקבוצה כדי למנוע מהם לחשוף את מיקומה של העיר האומניפוטנטית לגור, אך הם נלחמים בכוחותיו של זאוס ונמלטים.

כשהמסע נמשך, תור ופוסטר מחדשים את מערכת היחסים הרומנטית שלהם ופוסטר חושפת את דבר מחלתה. הקבוצה נוסעת לממלכת הצללים כדי להציל את הילדים האסגארדים. אולם, הדבר מתברר כתחבולה של גור כדי לקחת את סטורמברייקר – הגרזן של תור– בו הוא מתכוון להשתמש על מנת לפתוח את הביפרוסט ולהגיע אל נצח (Eternity), במטרה לבקש את השמדת כל האלים.

מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור: אהבה ורעם

פוסטר מתרוקנת מכוחותיה בכל פעם שהיא משתמשת במיולניר, ומוזהרת ששימוש נוסף בו יהרוג אותה. תור משכנע את פוסטר לתת לו להילחם בגור לבד בזמן שהיא מתאוששת. כשפוסטר חשה שגור עומד להרוג את תור, היא מצטרפת לקרב עם מיולניר כדי להציל אותו. השניים הורסים את החרב של גור, אבל השלושה מובאים אל נצח.

תור מפציר בגור להחיות את בתו במקום להשמיד את האלים. תור עוזב את גור להחליט וניגש לפוסטר, שנכנעת למחלתה בזרועותיו לאחר שהשלימו זה עם זו. נרגש מהמעשה שלהם, גור מבקש מנצח להחיות את בתו לאב, בקשה אשר מתמלאת.

נשמתה של פוסטר מגיעה לשערי ולהאלה, שם היימדל מברך אותה לעולם הבא ומודה לה על שעזרה להציל את בנו.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוד אבן המציאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2013, פוסטר נמצאת באסגארד ומספר נשים אסגארדיות מציגות בפניה את חדרה. בזמן שהיא ישנה, רוקט ראקון מתגנב פנימה ומשתמש במכשיר כדי לשאוב ממנה את אבן המציאות.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2014 תור: העולם האפל פרסי בחירת הנוער שחקנית הקולנוע הנבחרת: מדע בדיוני/ פנטזיה מועמדות [3]
2023 תור: אהבה ורעם פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקנית אהובה מועמדות [4][5]
פרסי Critics' Choice Super (אנ') השחקנית הטובה ביותר בסרט גיבורי על מועמדות [6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתור בסרט "תור: אהבה ורעם"
  2. ^ כפי שמתואר בסרט "תור"
  3. ^ כפי שמתואר בסרטים "הנוקמים: עידן אולטרון" ו"תור: אהבה ורעם"
  4. ^ כפי שמתואר בסרט "תור: ראגנארוק"

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ Cooper Hood, Avengers: EVERY Confirmed Victim of Thanos' Infinity War Snap, ScreenRant, ‏2020-09-08 (באנגלית)
  3. ^ Teen Choice Awards (2014), IMDb
  4. ^ Denise Petski, Nate Burleson & Charli D’Amelio To Host Nickelodeon’s Kids‘ Choice Awards; ’Stranger Things’ Leads 2023 Nominations — Full List, Deadline, ‏2023-01-31 (באנגלית)
  5. ^ Kimberly Nordyke, ‘Wednesday,’ ‘Sonic the Hedgehog 2,’ Taylor Swift, Harry Styles Among Winners at 2023 Kids’ Choice Awards, The Hollywood Reporter, ‏2023-03-05 (באנגלית)
  6. ^ Etan Vlessing, ‘Everything Everywhere All at Once’ Wins Big at 2023 Critics Choice Super Awards, The Hollywood Reporter, ‏2023-03-16 (באנגלית)