קלינט ברטון (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלינט ברטון
Clint Barton
הופעה ראשונה תור עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ג'רמי רנר
דיבוב ג'רמי רנר ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי קלינטון פרנסיס ברטון
כינויים הוקאיי
רונין
מין זכר
מקצוע סוכן .S.H.I.E.L.D
נוקם
ויג'ילנטי
שיוך .S.H.I.E.L.D
הנוקמים
כלי נשק חץ וקשת
קשת גלגלות
קשת אולימפית
קטאנה (כרונין)
שוריקן (כרונין)
סכין קרב
מגוון חיצים מיוחדים
מגוון כלי ירייה
דמויות קשורות
משפחה לורה ברטון (בת זוג)
קופר ברטון (בן)
לילה ברטון (בת)
נתניאל פייטרו ברטון (בן)
חברים קייט בישופ
נטשה רומנוף
סטיב רוג'רס
ונדה מקסימוף
סם וילסון
אויבים לוקי
אולטרון
תאנוס
מאפיית הטרנינגים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלינטון פרנסיס ברטוןאנגלית: Clinton Francis Barton), הידוע גם בכינויו הוקאיי (Hawkeye), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי ג'רמי רנר בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

ברטון הוא צלף מומחה, קשת ולוחם קפא"פ, שהנשק המועדף עליו הוא קשת אולימפית. ברטון, סוכן של .S.H.I.E.L.D, נשלח להרוג את נטשה רומנוף אך מחליט לחוס על חייה ובמקום זאת לגייס אותה לארגון. ברטון מגויס על ידי סטיב רוג'רס, הופך לחבר מייסד של הנוקמים, ומשתתף בקרב על ניו יורק, במאבק מול הידרה, ובעימות נגד אולטרון. ברטון מצדד ברוג'רס במהלך הסכסוך הפנימי בנוקמים בעקבות הסכמי סוקוביה; כתוצאה מכך הוא שוהה במעצר בית. לאחר שמשפחתו של ברטון נפלה קורבן להתפוררות, הוא לוקח את החוק לידיו ועוסק במצוד והריגה של חברי ארגוני פשע מאורגן ברחבי העולם בתור רונין. הוא מצטרף שוב לנוקמים במהלך משימתם לבטל את פעולותיו של תאנוס באמצעות מסע בזמן; ברטון משיג את אבן הנשמה לאחר שרומנוף הקריבה את עצמה על מנת להשיג את האבן. ברטון ובני בריתו משיבים לחיים בהצלחה טריליוני חיים ברחבי היקום, והוא משתתף בקרב האחרון נגד תאנוס. לאחר שהתאחד עם משפחתו ששבה לחיים, תקופתו כרונין גורמת לעימותים מתמשכים עם גורמים שונים של פשע מאורגן והוא לוקח בת חסות בשם קייט בישופ.

נכון לשנת 2023, הדמות הופיעה בשישה סרטים: "תור", "הנוקמים", "הנוקמים: עידן אולטרון", "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "הנוקמים: סוף המשחק" ו"האלמנה השחורה".[1] הדמות מופיעה בתפקיד ראשי במיני-סדרה "הוקאיי". כמו כן, גרסאות חלופיות של הדמות הופיעו בסדרה "מה אם...?", בדיבובו של רנר.[2]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוכן של .S.H.I.E.L.D[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – האלמנה השחורה (סרט, 2021), תור (סרט)

קלינט ברטון, סוכן .S.H.I.E.L.D, נשלח להרוג את נטשה רומנוף, אך במקום זאת מחליט לגייס אותה. השניים הופכים לחברים קרובים ועובדים יחד במשימות שונות, כולל אחת בבודפשט שבה רומנוף מנסה להרוג את גנרל דרייקוב.[א] בשלב מסוים, ברטון מתחתן עם לורה, סוכנת.S.H.I.E.L.D, וניק פיורי מסייע לו להקים בית מסתור למשפחתו בחווה באיווה הכפרית.[ב]

בשנת 2010, ברטון נשלח למשימה בניו מקסיקו, שם הוא מתחמש בקשת גלגלות, ומתכונן להרוג את תור כדי למנוע ממנו להשיג את מיולניר. לאחר שראה שתור לא מצליח להרים את הפטיש, הוא בוחר שלא להרוג אותו.

הקרב על ניו יורק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים (סרט)

בשנת 2012, ברטון עובד עם פיורי במתקן נידח של .S.H.I.E.L.D כאשר לוקי מגיע ומשתמש בשרביט שלו כדי להשתלט על מוחו של ברטון ולגנוב את הטסרקט. הם נוסעים לשטוטגרט, שם בזמן שלוקי גורם להסחת דעת, ברטון גונב אירידיום הדרוש לייצוב כוחו של הטסרקט.

לוקי נכנע ומועבר לנושאת המסוקים של .S.H.I.E.L.D, אשר מותקפת על ידי ברטון וסוכנים אחרים הנשלטים על ידי לוקי. על סיפון נושאת המסוקים, ברטון נלחם ברומנוף, שגורמת לו לאבד את ההכרה, שוברת את השליטה של לוקי עליו. רומנוף עוזרת לו להתאושש.

ברטון מגויס על ידי רוג'רס והופך לחבר מייסד של הנוקמים יחד עם רוג'רס, רומנוף, טוני סטארק, ברוס באנר ותור. הוא משתתף בקרב על העיר ניו יורק כנגד הצ'יטאורי ועוזר להביס את לוקי. לאחר מכן, ברטון ורמנוף עוזבים יחד.

עידן אולטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: עידן אולטרון

בשנת 2015, ברטון והנוקמים תוקפים מתקן של הידרה בסוקוביה בניסיון להשיג את השרביט של לוקי. עם זאת, ברטון נפצע קשה מידי פייטרו מקסימוף ומידי נשק של הידרה, אך נרפא על ידי ד"ר הלן צ'ו במגדל הנוקמים. ברטון משתתף במסיבה החגיגית של הנוקמים, שם הוא מתוודע לג'יימס רודס וסם וילסון, ומנסה להרים את מיולניר ללא הצלחה. ברטון עד להתקפה הראשונה של אולטרון ולבריחתו.

ביוהנסבורג, ברטון והנוקמים מאתרים את אולטרון ומנסים לעצור בעדו, אבל ונדה מקסימוף מכניעה את כולם עם חזיונות מטרידים, למעט ברטון. ברטון לוקח את הנוקמים לבית המסתור שלו כדי להתאושש. שם מתגלה לצוות שיש לו רעיה הרה בשם לורה וילדים בשם קופר ולילה. פיורי מגיע ומעודד את הצוות לגבש תוכנית ולעצור את אולטרון.

רומנוף, רוג'רס וברטון מגיעים לסיאול כדי למנוע מאולטרון להעביר את עצמו לגוף עשוי ויברניום המופעל על ידי אבן המחשבה. הם מצליחים במשימתם, וברטון מעביר את הגוף המלאכותי למגדל הנוקמים. הוא גם מאתר בסוקוביה אות מרומנוף שנלכדה. לאחר שוויז'ן מתעורר, הנוקמים חוזרים לסוקוביה כדי לעצור את אולטרון. שם, ברטון מתאחד עם רומנוף, משתתף בקרב נגד אולטרון ומשכנע את ונדה להפוך לנוקמת. הוא ניצל על ידי פייטרו שמקריב את חייו כדי להגן על ברטון וילד סוקוביאני מירי של אולטרון.

לאחר הקרב, ברטון פורש וחוזר הביתה, שם הוא ולורה קוראים לבנם שנולד נתניאל פייטרו ברטון, לכבודם של רומנוף ופייטרו.

הסכמי סוקוביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

בשנת 2016, ברטון, שפרש, חוזר כדי לעזור לרוג'רס שמתנגד לשליטת האומות המאוחדות בנוקמים דרך הסכמי סוקוביה. ברטון הולך למתחם הנוקמים כדי לאסוף את מקסימוף, אך מתעמת עם ויז'ן, עד שמקסימוף מנטרלת את ויז'ן. לאחר מכן ברטון ומקסימוף מגייסים את סקוט לאנג ונוסעים לנמל התעופה בלייפציג כדי להצטרף לרוג'רס, וילסון ובאקי בארנס. עם זאת, הם מעוכבים על ידי הצוות של סטארק המורכב מרודס, רומנוף, פיטר פארקר, טצ'אלה וויז'ן.

לאחר שרוג'רס ובארנס נמלטים, ברטון, וילסון, מקסימוף ולאנג נתפסים ונכלאים ברפסודה, מתקן כליאה צף. כאשר סטארק מבקר אותם ברפסודה, ברטון נוזף בו קשות בגלוי. מאוחר יותר, רוג'רס משחרר אותו, את לאנג, וילסון ומקסימוף. ברטון ולאנג מנהלים משא ומתן עם ממשלת ארצות הברית בהתאם להסכמים כדי לשהות במעצר בית במקום.

רונין והמסע בזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, ברטון, עדיין שוהה במעצר בית, נהנה מפיקניק עם משפחתו, אך נתפס לא מוכן כאשר לורה, לילה, קופר ונתניאל נעלמים לפתע.[3] לאחר שלמד מה קרה מרומנוף ורוג'רס, ברטון, בצערו, לוקח את החוק לידיו ומכנה עצמו רונין. הוא עוטה תלבושת נינג'ה וקטאנה ומתחיל לצוד ולחסל את הפשע המאורגן ברחבי העולם, הורג פושעים שהוא מאמין שמגיע להם למות במקום חפים מפשע כמו משפחתו. בניו יורק, הוא תוקף את מאפיית הטרנינגים ורוצח רבים מחבריה, כולל ויליאם לופז, והופך את מנהיג מאפיית הטרנינגים וילסון פיסק ובתו של לופז, מיה, לאויבים. בשלב מסוים, הוא נוסע למקסיקו ושוחט קרטל סמים. רודס מנסה לאתר אותו אך לא מצליח.

בשנת 2023, ברטון נוסע לטוקיו ורוצח חברי יאקוזה, לפני שרומנוף פונה אליו, ומספרת לו שהנוקמים גילו דרך למסע בזמן שיבטל את ההתפוררות. ברטון חוזר למתחם הנוקמים ומתאחד עם שאר הנוקמים, כמו כן, הוא פוגש את רוקט ונביולה. ברטון מתנדב לבדוק את המנהרה הקוונטית ומועבר למימד הקוונטים שם הוא נוסע לציר זמן חלופי בו הוא רואה את הבית שלו ושומע את קולה של בתו לפני שהוא מועבר חזרה לציר הזמן הראשי. לאחר שהנוקמים מגבשים תוכנית להשגת אבני האינסוף מנקודות זמן שונות, ברטון ורומנוף נוסעים לשנת 2014 חלופית.

ברטון ורומנוף נוסעים בבנאטאר בחלל, ונוחתים על כוכב הלכת וֶרְמיר. הם פוגשים את הגולגולת האדומה, שאומר להם שכדי להשיג את אבן הנשמה, נדרש קורבן חיים. ברטון בוחר להקריב את עצמו, אך נעצר על ידי רומנוף. הם מתעמתים אחד עם השנייה על מי ימסור את נפשו אבל, בסופו של דבר, רומנוף מתגברת עליו ונופלת אל מותה, מאפשרת לברטון להשיג את אבן הנשמה. לאחר שחזר לציר הזמן הראשי, ברטון מוכה היגון והנוקמים המקוריים מתאבלים על רומנוף מחוץ למתחם. לאחר בניית הכפפה עם טכנולוגיית הננו, ברטון צופה בבאנר משתמש בכפפה כדי לבטל את ההתפוררות. ברטון מקבל שיחת טלפון מאשתו ששבה לחיים. לאחר מכן המתחם מותקף על ידי טילים שנשלחו מספינת המלחמה של תאנוס חלופי וברטון נלכד מתחת למתחם הנוקמים ההרוס. ברטון מוצא את הכפפה ומגן עליה מפני הפולשים, לפני שהוא מצטרף לקרב. ברטון צופה בסטארק מקריב את עצמו כדי להשמיד את צבאו של תאנוס ולאחר הקרב, חוזר הביתה ומתאחד עם משפחתו. שבוע לאחר מכן, ברטון ומשפחתו משתתפים בהלוויה של סטארק, שאחריה, ברטון מתאחד עם מקסימוף.[4]

הכרת קייט בישופ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הוקאיי (סדרת טלוויזיה)

בשנת 2024, ברטון, עכשיו בעל מכשיר שמיעה, מבלה עם ילדיו את חג המולד בעיר ניו יורק, וצופה במחזמר בברודוויי על רוג'רס והנוקמים. ברטון עוזב מוקדם את ההצגה בגלל שהוא מוטרד מתיאור הקרב על ניו יורק ומהתזכורות של רומנוף. באותו לילה, הוא לומד מהחדשות המקומיות שמישהו השיג את חליפת הרונין שלו ונלחם במאפיית הטרנינגים כשהוא לובש אותה. לאחר שהציל את האדם המחופש מפני המאפיה, הוא חושף את פניו ומגלה שזו בחורה צעירה בשם קייט בישופ, קשתית מיומנת שגדלה להעריץ אותו לאחר שהוא הציל אותה ללא ידיעתו במהלך הקרב על ניו יורק.

בישופ לוקחת את ברטון לדירתה, אבל הם מותקפים על ידי המאפיה ונאלצים להשאיר את חליפת הרונין מאחור כשהם מתפנים עם לאקי, גולדן רטריבר עם עין אחת שבישופ הצילה ואימצה קודם לכן. אחר שעבר לדירה של דודתה של בישופ, ברטון שולח את ילדיו הביתה, ומבטיח לחזור עד חג המולד. הוא מלווה את בישופ לעבודתה ואז משיג בחזרה את חליפת הרונין מאירוע לארפ בסנטרל פארק. מאוחר יותר, ברטון מניח לעצמו להיתפס על ידי המאפיה כדי ללמוד עוד על התוכניות שלהם. בישופ, שלא מודעת לכוונתו, מאתרת את מיקומו כדי לחלץ אותו ונלכדת תוך כדי. מיה לופז חוקרת את ברטון על זהותו האמיתית של רונין וברטון אומר לה שרונין נהרג על ידי רומנוף. לאחר שהצליח לשחרר את עצמו ואת בישופ, השניים עובדים יחד כדי להילחם ולהתחמק מלופז והמאפיה בגשר מנהטן.

חקירת מאפיית הטרנינגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון, מלווה בבישופ ולאקי, משיג מכשיר שמיעה חדש והולך לפנטהאוז של אימה של בישופ, אלינור, כדי ללמוד עוד על הטרנינגים באמצעות מאגר הנתונים של החברה שלה. אולם, בישופ ננעלת מחוץ לחשבון של אימה, וברטון מתעמת עם ג'ק דוקיין, ארוסה של אלינור שמחזיק בחרב רונין של ברטון. המצב מתמוסס לאחר שאלינור ודוקיין מזהים את ברטון. אלינור מבקשת ממנו להרחיק את בישופ מהחקירה שלו בזמן הוא לוקח בחזרה בסתר את חרבו. בעזרת אשתו לורה, ברטון מגלה שדוקיין הוא המנכ"ל של Sloan Limited, תאגיד מעטפת שמלבין הון עבור מאפיית הטרנינגים. באותו לילה, בישופ עורכת לו וללאקי מסיבת חג מולד קטנה כדי לפצות על הזמן שהוא מחסיר עם משפחתו, והשניים מתחברים דרך פעילויות שונות. ברטון מספר לבישופ על עברו עם רומנוף כשהיא מסיקה שהוא היה רונין.

ביום המחרת, ברטון מאתר את הסגן של לופז, קאז'י קאז'ימיארצק, ודורש ממנו לשכנע את לופז לסיים את מסע הנקמה שלה נגד רונין. לאחר מכן, לורה מודיעה לברטון ששעון רולקס שחולץ ממתחם הנוקמים, נגנב על ידי הטרנינגים ושולח אותות מעקב מבניין דירות. ברטון ובישופ הולכים לקחת אותו, ומוצאים את השעון בדירתה של לופז, שם היא גם שומרת רשומות על ברטון ומשפחתו. בזמן שבישופ נלחמת בלופז, ברטון מותקף על ידי מתנקש רעול פנים שמתגלה כילנה בלובה, שהפכה אותו למטרה שלה לאחר שנודע לה על מעורבותו במותה של רומנוף,[א] לפני שהיא בורחת. ברטון מחליט שהוא לא יכול להמשיך להעמיד את בישופ בסכנה ומפסיק את השותפות ביניהם.

ניצוד על ידי לופז ובלובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון מוצא מחסה בדירה של חברו החדש גרילס, כבאי במחלקת הכבאות של העיר ניו יורק. הוא מבקר באנדרטת הנוקמים המקומית ומדבר אל רומנוף המנוחה, ומתנצל על מה שהוא עומד לעשות. ברטון קובע פגישה עם לופז בה הוא עוטה את חליפת הרונין שלו, מנטרל במהירות את כל אנשיה, ונלחם ומביס את לופז. הוא חס על חייה של לופז ומוריד את המסכה, מזהיר אותה שהמשך האיומים על משפחתו יביאו למותה, ומגלה שהוא קיבל מידע ממודיע שעובד עבור הבוס של לופז שרצה במותו של אביה. לופז מצליחה לפצוע את ברטון שניצל לאחר מכן על ידי בישופ ולופז בורחת. בישופ מגלה לברטון שהוא ניצוד על ידי בלובה. בלובה שולחת לבישופ הודעת טקסט המודיעה לה שאמה עובדת עם הבוס של לופז, שברטון מזהה כראש הפשע המאורגן, וילסון פיסק.

ברטון צופה בסרטון שבלובה שלחה לבישופ ומגלה שאלינור הרגה את ארמנד והפלילה את דוקיין. בערב חג המולד, ברטון ובישופ משתתפים במסיבת החג של אלינור במרכז רוקפלר. קאז'י מנסה להתנקש בחייה של אלינור בהוראת פיסק, אך מאוחר יותר מכוון לברטון. ברטון מגייס את עזרתם של גרילס ומחלקת הכבאות של העיר ניו יורק כדי לפנות את אורחי המסיבה, ולאחר מכן מצטרף שוב לבישופ ומביס את מאפיית הטרנינגים. בישופ עוזבת מאוחר יותר כדי לחפש את אלינור, בעוד ברטון מתעמת עם בלובה, שדורשת את האמת על מותה של רומנוף. ברטון נענה אך המאבק מוביל לקרב שבו ברטון משכנע בסופו של דבר את בלובה לסגת ולחוס על חייו. לאחר מכן, אלינור נעצרת על ידי המשטרה על רצח ארמנד, בעוד פיסק מצליח להימלט אך נורה מאוחר יותר על ידי לופז. בחג המולד, ברטון עוזב את ניו יורק במכונית עם בישופ ולאקי. כשהוא מגיע לבית שלו, הוא מציג את בישופ ולאקי למשפחתו, רואה את ילדיו פותחים את המתנות שלהם ומחזיר את השעון הגנוב, מזכרת מ-.S.H.I.E.L.D, לאשתו לורה. מאוחר יותר, ברטון ובישופ שורפים את חליפת הרונין.

יצירה ואפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2010, פורסם שנעשים מגעים עם רנר בנוגע לגילום דמותו של הוקאיי בסרט "הנוקמים",[5] וביולי אושר ליהוקו לתפקיד.[6]

רנר אמר שהוקאיי אינו חסר ביטחון לגבי האנושיות שלו. "להפך, הוא היחיד שבאמת יכול להפיל את הענק הירוק עם החיצים שלו [בעלי הראש עם סם ההרגעה]. הוא מכיר את המגבלות שלו. אבל כשזה מגיע אליהן, חייבת להיות תחושת ביטחון כמו בכל גיבור על".[7]

רנר תיאר את הוקאיי בסרט "הנוקמים: עידן אולטרון" כ"סוג של מתבודד", ו"שחקן קבוצה רק בגלל שהוא חייב להיות. הוא לא באמת איש חברה. קפטן אמריקה יכול להיות הבחור הזה. ב[עידן אולטרון] תבינו למה [הוקאיי] חושב כמו שהוא חושב".[8]

רנר ציין את הסיבות של ברטון להצטרף לצד של רוג'רס: "קפטן היה הראשון שהתקשר. בוא נסיים את העבודה כדי שאוכל להגיע הביתה למשפחה",[9] יחד עם תחושת מחויבות להיות לצדה של מכשפת השני, מפני שאחיה, פייטרו מקסימוף, הקריב את עצמו כדי להציל את ברטון בסרט "הנוקמים: עידן אולטרון".[10]

על הפיכתו של הוקאיי לרונין, ג'ו רוסו הרגיש שהסצנה בה המשפחה של ברטון נעלמת היא "סצנה טראגית מאוד לפתוח איתה את הסרט. זו אחת הסצנות הבודדות בסרט שבאמת גורמת לי לדמוע כשאני צופה בה, כי אני חושב על המשפחה שלי... ואז אתה חושב על מה שיקרה לך, כאבא. היית הופך למאוד הרסני".[11]

בנובמבר 2021, עלתה הסדרה "הוקאיי".[12] רנר אמר שהפגישה עם קייט בישופ מביאה "התקפה של בעיות" לחייו של ברטון,[13] שכן ברטון לא מבין את האובססיה שלה אליו.[14]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2013 הנוקמים פרס בחירת הקהל הכימיה הקולנועית של השנה (עם סקרלט ג'והנסון) מועמדות [15]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הקרב הטוב ביותר (עם צוות השחקנים) זכייה [16]
2016 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים פרסי בחירת הנוער הכימיה הטובה ביותר (עם כריס אוונס, סבסטיאן סטן, אנתוני מאקי ואליזבת אולסן) מועמדות [17][18]
2017 פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון #יחידה (עם צוות השחקנים) מועמדות [19]
2019 הנוקמים: סוף המשחק פרס סאטרון שחקן המשנה הטוב ביותר מועמדות [20]
2022 הוקאיי פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקן טלוויזיה אהוב מועמדות [21][22]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלינט ברטון בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 כפי שמתואר בסרט האלמנה השחורה (2021).
  2. ^ כפי שברטון אומר במהלך אירועי הנוקמים: עידן אולטרון (2015).

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Black Widow: All Easter Eggs, MCU Connections & Hidden Details, ScreenRant, ‏2021-07-09 (באנגלית)
  2. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  3. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  4. ^ Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  5. ^ Borys Kit, Zorianna Kit, Jeremy Renner near deal to join Marvel's "Avengers", Returers, ‏4.6.2010
  6. ^ Joss Whedon talks 'The Avengers': Jeremy Renner confirmed as 'Hawkeye' (Exclusive) - 07/23/2010 | Entertainment News from OnTheRedCarpet.com, web.archive.org, ‏2013-11-10
  7. ^ Anthony Breznican Updated September 29, 2011 at 08:03 PM EDT, 'Avengers': Thor, Hulk, Iron Man, Captain America - EXCLUSIVE PICS, EW.com (באנגלית)
  8. ^ Erik Davis, 'AVENGERS: AGE OF ULTRON': CHECK OUT OUR TOP-SECRET MEETINGS WITH CAPTAIN AMERICA AND HAWKEYE, Fandango, ‏2.3.2015
  9. ^ Sneak peek: Captain America goes rogue in 'Civil War', USA TODAY (באנגלית)
  10. ^ A. B. C. News, 'Captain America: Civil War' Star Jeremy Renner Surprises 'GMA' Audience, ABC News (באנגלית)
  11. ^ Avengers Endgame: 26 Spoilers Explained By The Directors And Writers, Empire, ‏2020
  12. ^ Aaron Couch,Borys Kit, Aaron Couch, Borys Kit, Marvel Unveils Post-‘Endgame’ Slate with ‘Eternals’, ‘Shang-Chi’ and Multiple Sequels, The Hollywood Reporter, ‏2019-07-20 (באנגלית)
  13. ^ Christian Holub July 29, 2021 at 11:00 AM EDT, Exclusive: Clint Barton finally meets Kate Bishop in 'Hawkeye' first look, EW.com (באנגלית)
  14. ^ Blair Marnell, Hawkeye Producer Teases the Show's "Christmas Spirit", Comic Book Movies and Superhero Movie News - SuperHeroHype, ‏2021-08-31 (באנגלית)
  15. ^ People's Choice Awards 2013: The Complete Winners List, MTV (באנגלית)
  16. ^ Gregory Ellwood, 2013 MTV Movie Awards winners and nominees – complete list, UPROXX, ‏2013-04-14 (באנגלית)
  17. ^ Teen Choice Awards 2016--Captain America: Civil War Leads Second Wave of Nominations, E! Online, ‏2016-06-09
  18. ^ Allison Crist,Kimberly Nordyke, Allison Crist, Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2016-07-31 (באנגלית)
  19. ^ Kids' Choice Awards 2017 Winners: The Complete List, E! Online, ‏2017-03-12
  20. ^ 2019 Saturn Awards Winners: 'Avengers: Endgame' Dominates With Six Total Awards, /Film, ‏2019-09-14 (באנגלית)
  21. ^ Erik Pedersen, Kids’ Choice Awards Nominations Set; Miranda Cosgrove & Rob Gronkowski To Host Show, Deadline, ‏2022-03-09 (באנגלית)
  22. ^ Ryan Gajewski, Kids’ Choice Awards: ‘Spider-Man: No Way Home’ Wins Big; Dr. Jill Biden Speaks, The Hollywood Reporter, ‏2022-04-10 (באנגלית)