סקוט לאנג (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקוט לאנג
Scott Lang
הופעה ראשונה איש הנמלה עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות פול ראד
בזלו ולון לקלר (בינקותו)
ג'קסון דאן (בצעירותו)
לי מור (בזקנתו)
דיבוב פול ראד ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי סקוט לאנג
כינויים איש הנמלה
מין זכר
דמויות קשורות
חברים סטיב רוג'רס
הופ ואן דיין
האנק פים
ג'אנט ואן דיין
קלינט ברטון
סם וילסון
נטשה רומנוף
ברוס באנר
אויבים תאנוס
דארן קרוס
אווה סטאר
קאנג הכובש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סקוט לאנגאנגלית: Scott Lang) הידוע גם בכינויו איש הנמלה (Ant-Man), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי פול ראד בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

סקוט הוא גנב שהפך לגיבור-על לאחר שקיבל גישה לטכנולוגיה של האנק פים והכשרה. עיקר ההכשרה היה בשימוש בחליפה מתקדמת המאפשרת לו לשנות גודל, וכן לתקשר עם נמלים. סקוט מגויס על ידי סטיב רוג'רס להצטרף לנוקמים. בעקבות ההבזק, סקוט מניח את הבסיס לשימוש במסע בזמן כאמצעי לביטול מעשיו של תאנוס. הנוקמים מצליחים להשיג את אבני האינסוף מצירי זמן חלופיים ומשיבים לחיים טריליוני חיים ברחבי היקום. סקוט משתתף בקרב האחרון מול תאנוס. לאחר מכן, סקוט מתאחד עם חברתו הופ ואן דיין ובתו קאסי, תוך שהוא כותב ביוגרפיה על חייו. לאחר שנלכד בשוגג במימד הקוונטים, הוא נתקל בקאנג הכובש ומונע ממנו לברוח.

נכון לשנת 2023, סקוט לאנג הופיע בחמישה סרטים: "אנטמן", "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "אנטמן והצרעה", "הנוקמים: סוף המשחק" ו"אנטמן והצרעה: קוונטומאניה". כמו כן, גרסאות חלופיות של הדמות מופיעות בסדרה "מה אם...?" בדיבובו של ראד.[1] בזלו ולון לקלר גילמו את סקוט התינוק, ג'קסון דאן מגלם את סקוט בן ה-12 ולי מור מגלם את סקוט בן ה-93.[2]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקוט לאנג סיים את לימודיו במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס עם תואר בהנדסה, אך פנה לחיי פשע כדי להעניש תאגיד שהונה את לקוחותיו. בזמן שהיה בכלא, אשתו מגי התגרשה ממנו וקיבלה את המשמורת על בתם, קאסי.[א]

הפיכה לאיש הנמלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אנטמן (סרט)

בשנת 2015, סקוט משוחרר על תנאי ועובר לגור עם לואיס, חברו לשעבר לתא. הוא מבקר את קאסי ללא הודעה מוקדמת, ומגי וארוסה, בלש המשטרה ג'ים פקסטון, מייסרים אותו על שלא שילם מזונות. סקוט לא מסוגל להחזיק בעבודה בגלל עברו הפלילי, ומסכים להצטרף ללואיס וצוותו לפריצה. בעקבות עצה, סקוט פורץ לבית ומפצח את הכספת שבו, רק כדי לגלות ולגנוב חליפת אופנוע ישנה. כשהוא מודד את החליפה, הוא מתכווץ לגודל של חרק. הוא מחזיר את החליפה לבית אך נעצר ומשוחרר מהכלא על ידי האנק פים, בעל הבית שאליו פרץ.

האנק חושף שפעל בעבר בתור גיבור העל בשם איש הנמלה ותמרן את סקוט לגנוב את החליפה כמבחן. האנק מגלה שהוא רוצה שסקוט יגנוב את חליפת היילוג'אקט מבן חסותו לשעבר, דארן קרוס, ששיחזר את טכנולוגית "חלקיקי פים" שלו. האנק ובתו הופ ואן דיין מאמנים את סקוט להילחם, להשתמש בחליפת איש הנמלה ולשלוט בנמלים. האנק מגלה שאמה של הופ, ג'אנט ואן דיין, נעלמה במימד הקוונטים התת-אטומי בזמן שניטרלה טיל גרעיני סובייטי למעלה מ-30 שנה קודם לכן. האנק מזהיר את סקוט שהוא עלול לסבול מגורל דומה אם יעקוף את הרגולטור של החליפה שלו.

סקוט נשלח לגנוב מכשיר ממתחם הנוקמים. הוא נלחם לזמן קצר בסם וילסון ומביס אותו. סקוט, יחד עם צוותו ונחיל נמלים מעופפות, חודר למפקדה של "פים טכנולוגיות" כשקרוס מארח טקס בבניין כדי לחשוף את חליפת היילוג'אקט המשוכללת שלו. סקוט והופ הורגים סוכני הידרה באירוע, מפעילים חומרי נפץ ומפוצצים את הבניין. קרוס עוטה את חליפת היילוג'אקט ולוקח את קאסי כבת ערובה כדי לפתות את סקוט לקרב. סקוט עוקף את הרגולטור ומתכווץ לגודל תת-אטומי. הוא חודר לחליפה של קרוס ומחבל בה, הורג את קרוס. סקוט נעלם לתוך מימד הקוונטים, אך מצליח להפוך את ההשפעות וחוזר לעולם הרגיל. מתוך הכרת תודה, פקסטון מחפה על סקוט כדי להרחיקו מהכלא.

מגויס על ידי סטיב רוג'רס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

בשנת 2016, סקוט מגויס על ידי וילסון לעזור לסטיב רוג'רס, שהפך למבוקש בעקבות יישום הסכמי סוקוביה. קלינט ברטון וונדה מקסימוף אוספים את סקוט ולוקחים אותו לשדה התעופה בלייפציג כדי להצטרף לרוג'רס, וילסון ובאקי בארנס. בשדה התעופה הם מתעמתים עם טוני סטארק, נטשה רומנוף, ג'יימס רודס, טצ'אלה, פיטר פארקר וויז'ן. במהלך הקרב, סקוט משתמש בחליפה שלו כדי לגדול לגודל עצום, מה שמאפשר לרוג'רס ובארנס לברוח. סקוט מופל על ידי פארקר, סטארק ורודס, נלכד ונשלח לרפסודה, מתקן כליאה צף, לצד וילסון, ברטון ומקסימוף. מאוחר יותר הם משוחררים על ידי רוג'רס ורומנוף. סקוט, לצד ברטון, מנהלים משא ומתן עם תדאוס רוס וממשלת ארצות הברית, ושוהים במעצר בית.

עבודה עם הצרעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אנטמן והצרעה

בשנת 2018, סקוט מגלה שהוא נשזר ללא ידיעתו עם ג'אנט ואן דיין לאחר שהוא מקבל ממנה הודעה ממימד הקוונטים. סקוט יוצר קשר עם האנק לגבי ג'אנט, שיחד עם הופ, חוטף את סקוט, ומשאיר פיתיון כדי לא לעורר חשד אצל סוכן ה-FBI ג'ימי וו. הם עובדים על בניית מנהרה יציבה כדי שיוכלו לקחת רכב למימד הקוונטים ולהשיב את ג'אנט. הם מארגנים את קניית החלק הדרוש למנהרה מסוחר השוק השחור סוני בורץ'. בורץ' מבין את הרווח הפוטנציאלי שניתן להרוויח מהמחקר של האנק ובוגד בהם. הצרעה נלחמת בבורץ' ואנשיו עד שהיא מותקפת על ידי אישה רעולת פנים לא יציבה מבחינה קוונטית. סקוט מנסה לעזור להדוף את האישה, אבל היא בורחת עם המעבדה של האנק, שכווצה לגודל של מזוודה. השותף המנוכר לשעבר של האנק, ביל פוסטר, עוזר להם לאתר את המעבדה, שם "רוח" לוכדת את השלישייה וחושפת שהיא אווה סטאר. אביה אליאס, עוד אחד משותפיו לשעבר של האנק, מת יחד עם אשתו במהלך ניסוי שגרם למצבה הלא יציב של סטאר.

פוסטר מגלה שסטאר גוססת וסובלת מכאבים מתמידים כתוצאה ממצבה, והם מתכננים לרפא אותה באמצעות האנרגיה הקוונטית של ג'אנט. מתוך אמונה שזה יהרוג את ג'אנט, האנק מסרב לעזור להם ונמלט עם הופ, סקוט והמעבדה. האנק, הופ וסקוט פותחים גרסה יציבה של המנהרה ומצליחים ליצור קשר עם ג'אנט. ג'אנט מוסרת להם מיקום מדויק למצוא אותה אך מזהירה שיש להם רק שעתיים לפני שהטבע הלא יציב של המימד יפריד ביניהם. סקוט חוזר הביתה לפני שוו מגיע, בעוד האנק והופ נעצרים על ידי ה-FBI, מה שמאפשר לסטאר לקחת את המעבדה. סקוט משחרר את האנק והופ ממעצר והם משחזרים את המעבדה בעזרתו של לואיס. סטאר, בורץ' ואנשיו תוקפים, אבל האנק וג'אנט חוזרים בשלום ממימד הקוונטים, וג'אנט מעניקה מרצונה חלק מהאנרגיה שלה לסטאר כדי לייצב אותה זמנית. סקוט חוזר הביתה פעם נוספת, בדיוק בזמן כדי שוו, שכעת חשדן, ישחרר אותו ממעצר בית.

מאוחר יותר, האנק, ג'אנט, הופ וסקוט משתמשים במנהרה הקוונטית הקטנה יותר שנבנתה בטנדר של לואיס ומתכננים לאסוף אנרגיה קוונטית כדי לעזור לסטאר להישאר יציבה. עם זאת, בזמן שסקוט נמצא במימד הקוונטים, הוא נלכד פתאום.[3]

מסע בזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2023, סקוט משתחרר ממימד הקוונטים לאחר שחולדה מפעילה בשוגג את המנהרה הקוונטית והוא מוצא את עצמו במחסן. עד מהרה הוא לומד על ההתפוררות, ממהר לביתה של קאסי ומגלה שהיא עדיין בחיים. לאחר שנודע לו על מה שקרה, סקוט מגיע למתחם הנוקמים. הוא מסביר לרוג'רס ורומנוף שהוא חווה רק חמש שעות במימד הקוונטים, ומעלה השערה שהמימד יכול לשמש כאמצעי למסע בזמן. השלישייה מבקרת את סטארק בביתו ומסבירה את התוכנית שלהם למסע בזמן כדי להשיג את אבני האינסוף מצירי זמן חלופיים ולהשתמש בהם כדי לבטל את ההתפוררות, אבל סטארק מסרב. לאחר מכן הם נפגשים עם ברוס באנר והוא מסכים לעזור להם. אולם, הניסיונות הראשוניים שלהם למסע בזמן אינם מוצלחים, וסקוט הופך לתינוק, ילד וקשיש. סטארק מתרכך ומגיע לעזור.

ברגע שתור, רוקט ראקון, נביולה, רודס וברטון חוזרים למתחם, הם מגבשים תוכנית. סקוט מצטרף לבאנר, רוג'רס וסטארק, והארבעה מגיעים לניו יורק במהלך הפלישה של לוקי בשנת 2012. הניסיון של סקוט לגנוב את אבן החלל משתבש, ומחייב את רוג'רס וסטארק לנסוע לשנת 1970 ולהשיג בחזרה גם את אבן החלל וגם חלקיקי פים נוספים. לאחר מכן באנר משיב לחיים בהצלחה טריליוני חיים ברחבי היקום. עם זאת, תאנוס חלופי משנת 2014 מגיע ופותח במתקפה. סקוט מציל את רוקט, באנר ורודס, ומשתתף בקרב האחרון נגד תאנוס וצבאו, כשהוא מתאחד עם הופ ששבה לחיים. סקוט הורג את קול אובסידיאן במהלך הקרב. לאחר שסטארק הקריב את חייו כדי לנצח את תאנוס וצבאו, סקוט חוזר הביתה ומבלה עם הופ וקאסי. כשבוע לאחר מכן, סקוט, יחד עם הופ, האנק וג'אנט ששבו לחיים, משתתפים בהלוויה של סטארק.[4]

היתקלות בקאנג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אנטמן והצרעה: קוונטומאניה

בשנת 2025, סקוט כתב והוציא לאור ביוגרפיה בשם "Look Out for the Little Guy".

בשנת 2026, כשסקוט מסתובב ברחבי העיר, אנשים זרים מזהים אותו ומברכים אותו. כמו כן, כשהוא הולך לבתי קפה או מסעדות, משלמים עבורו. סקוט גם שמר על ידידות עם הסוכן וו. לאחר אירוע חתימת ספרים בחנות ספרים, הוא מקבל הודעה מהמשטרה והולך לתחנה כדי לשחרר את קאסי, שכיווצה ניידת משטרה בזמן שניסתה לעזור למחנה חסרי בית שנעקרו בהתפוררות. הם חוזרים לביתם של פים ואוכלים ארוחת ערב שבה קאסי מגלה שהיא, הופ והאנק עבדו יחד על לוויין קוונטי במרתף.

עם הפעלת הלוויין, פורטל נפתח והאנק וג'אנט נשאבים למימד הקוונטים. הופ, קאסי וסקוט נכנסים גם הם אחריהם. סקוט וקאסי מופרדים מהאחרים ונתקלים במינים שונים של יצורים שחיים במימד הקוונטים. נאמר לסקוט שמישהו מחפש אותו בגלל הקשר שלו עם ג'אנט. הם נתפסים על ידי חיילים ודארן קרוס – ששרד את המפגש הקודם ביניהם והפך לאדם שעבר מוטציה, משופר קיברנטית עם ראש גדול מהממוצע הידוע בשם .M.O.D.O.K. סקוט וקאסי מוכנסים לתאי מעצר בכלא ופוגשים את קאנג הכובש.

קאנג חוקר את סקוט, ומגלה שהוא זקוק לו כדי להשיב לעצמו ליבת כוח הרב-יקום המניעה את הספינה שלו שתאפשר לקאנג להימלט ממימד הקוונטים. סקוט מסרב בתחילה, אך מאוחר יותר עושה עסקה עם קאנג על מנת להציל חייה של קאסי. בעודו מנסה להשיג את ליבת הרב-יקום, סקוט פוגש גרסאות רבות אחרות שלו. סקוט, בעזרת הופ, מכווץ את המנוע לגודלו הרגיל.

קאנג לוקח בכוח את המנוע מסקוט מבלי להחזיר את קאסי, מפר את העסקה שלהם, ומתחיל לנסות לברוח. לאחר שסקוט והופ מנסים להשיב מלחמה, קאנג גורם להם לאבד את ההכרה. האנק מופיע עם נמלים שחיו במימד הקוונטים וכתוצאה מכך הפכו לחכמות יותר. סקוט, הופ והאנק עושים את דרכם לאימפריה של קאנג כדי לנסות למנוע מקאנג לברוח וכדי לנסות להציל את קאסי.

סקוט נקלע לקרב קצר עם קאנג עד שהנמלים מתקהלות סביב קאנג, נותנות לסקוט זמן כדי לעצור את הספינה מלהתניע. ג'אנט מצליחה לפתוח עבורם פורטל כדי לברוח, אבל לפני שסקוט מצליח לעבור הוא מתעמת עם קאנג. קאנג מכניע את סקוט וכמעט הורג אותו, אך סקוט ניצל על ידי הופ ושניהם דוחפים את קאנג למנוע, ולכאורה הורגים אותו. לאחר מכן סקוט והופ עושים את דרכם דרך הפורטל ויוצאים ממימד הקוונטים.

מספר ימים לאחר מכן, סקוט חוזר לחיים רגילים, אך הופך לפרנואידי וחושב על כך שקאנג אמר שהוא מונע ממשהו יותר גרוע לקרות. סקוט מתחיל לתהות אם קאנג באמת מת או שאולי הוא גרם בטעות למשהו גרוע יותר לקרות, אך מתנער מכך.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סערת הסתברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אנטמן והצרעה: קוונטומאניה

בשנת 2026, סקוט מארץ-616, מוחזר למימד הקוונטים ונתקל בסערת הסתברות, שבה הוא פוגש מספר אינסופי של גרסאות חלופיות של עצמו, כאשר סקוט אחד מעולם לא הפך לאיש הנמלה והוא רק עובד של בסקין-רובינס, וסקוט אחר בצורת ענק נפרם לרצועות למוות.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2015 אנטמן פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: הכוכב של הקיץ מועמדות [5]
2016 פרסי איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי השחקן הטוב ביותר בסרט פעולה מועמדות [6][7]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר מועמדות [8][9]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הגיבור הטוב ביותר מועמדות [10]
2019 אנטמן והצרעה פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: פעולה מועמדות [11]
הנוקמים: סוף המשחק מועמדות
2023 אנטמן והצרעה: קוונטומאניה פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הגיבור הטוב ביותר מועמדות [12][13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שתואר בסרט "אנטמן" (2015)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ Avengers: Endgame, TVGuide.com (באנגלית)
  3. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  4. ^ Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  5. ^ Variety Staff, Teen Choice Awards 2015 Winners: Full List, Variety, ‏2015-08-17 (באנגלית)
  6. ^ Patrick Hipes, Critics’ Choice Awards Nominations: ‘Mad Max’ Leads Film; ABC, HBO, FX Networks & ‘Fargo’ Top TV, Deadline, ‏2015-12-14 (באנגלית)
  7. ^ Patrick Hipes, Critics’ Choice Awards: ‘Spotlight’ Wins Best Picture; ‘Mr. Robot’ Best Drama Series, Deadline, ‏2016-01-18 (באנגלית)
  8. ^ Saturn Awards 2016 Nominees Announced, Comicbook.com (באנגלית)
  9. ^ David S. Cohen, ‘The Force Awakens’ Rings Up Eight Saturn Awards, Variety, ‏2016-06-23 (באנגלית)
  10. ^ Variety Staff, MTV Movie Awards Winners: Complete List, Variety, ‏2016-04-10 (באנגלית)
  11. ^ Dan Clarendon, Teen Choice Awards 2019: Complete List of Winners and Nominees, Us Weekly, ‏2019-08-12 (באנגלית)
  12. ^ Denise Petski, MTV Movie & TV Awards: ‘Top Gun: Maverick’, ‘Stranger Things’, ‘The Last Of Us’ Lead 2023 Nominations — Full List, Deadline, ‏2023-04-05 (באנגלית)
  13. ^ 2023 MTV Movie & TV Awards Winners: See The Full List, MTV (באנגלית)