מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Star Trek: Deep Space Nine)
מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
Star Trek: Deep Space Nine
כתוביות הפתיחה
כתוביות הפתיחה
מבוסס על מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
יוצרים ריק ברמן
מייקל פילר
על פי מסע בין כוכבים מאת:
ג'ין רודנברי
שחקנים ראו פירוט
פסקול דניס מק'קרת'י
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 7
מספר פרקים 176
תוכנית המשך מסע בין כוכבים: וויאג'ר
הפקה
מפיק איירה סטיבן בהר, ריק ברמן, מייקל פילר עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל אירה סטיבן בהר
ריק ברמן
מייקל פילר
חברת הפקה סרטי פרמאונט (כיום בבעלות CBS)
הפצה CBS Television Distribution, נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים אולפני סרטי פרמאונט, הוליווד, קליפורניה, ארצות הברית
מוזיקה Jay Chattaway עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור סינדיקציה
רשת שידור בישראל הטלוויזיה החינוכית (ערוץ 2)
פורמט (תמונה) NTSC 480i 4:3
פורמט (קול) Dolby SR
תקופת שידור מקורית 23 בינואר 19932 ביוני 1999
קישורים חיצוניים
"חלל עמוק 9" באתר מסע בין כוכבים הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 (במקור Star Trek: Deep Space Nine; או בקיצור ST:DS9) היא סדרת-מדע בדיוני המתרחשת בעולם הבדיוני של מסע בין כוכבים, במאה ה-24, משנת 2369 ועד לשנת 2375. בניגוד לסדרות מסע בין כוכבים אחרות, זירת ההתרחשות המרכזית של חלל עמוק 9 היא תחנת חלל קבועה, וזאת על מנת שלא ישודרו בו-זמנית שתי סדרות אשר במרכזן ספינת חלל[1] (ספינת החלל דיפאיינט נוספה לסדרה בעונה 3, אולם התחנה נשארה המוקד המרכזי של עלילת הסדרה). דבר זה איפשר עלילות בהמשכים והופעות חוזרת של דמויות חוזרות בתדירות רבה יותר. סדרה זו ידועה בשל הדמויות המפותחות הרבות שיש בה, וכן בשל עלילות מקוריות מורכבות. הסדרה עסקה בנושאים אפלים יותר מאשר קודמותיה. פחות חקר פיזי של החלל, ויותר דגש (בעיקר בעונות המאוחרות יותר) על היבטים שונים של מלחמה בין-כוכבית.[2]

הסדרה שודרה בארצות הברית במשך שבע עונות, מינואר 1993 עד יוני 1999, במקור לערוץ סינדיקציה, בישראל הסדרה שודרה בטלוויזיה החינוכית (ערוץ 2) באמצע שנות התשעים. סדרה זו היא הספין אוף הראשון שנוצר ללא מעורבות ישירה של יוצר מסע בין כוכבים ג'ין רודנברי, אם כי הוא נתן את ברכתו לפרויקט זמן קצר לפני מותו בשנת 1991. הסדרה נוצרה על ידי ריק ברמן ומייקל פילר, לבקשתו של ברנדון טארטיקוף, והיא הופקה על ידי חטיבת הטלוויזיה של חברת סרטי פרמאונט.

בהיותה ספין אוף של הדור הבא הפופולרית, חלל עמוק 9 עלתה לאוויר במקביל לסדרת האם שלה, ושתי הסדרות כללו מספר פרקי קרוסאובר: תחנת החלל חלל עמוק 9 הופיעה בפרק של עונה 6 של הדור הבא; בנוסף - בניסיון למשוך צופים מסדרת-האם הפופולרית, שתי דמויות של הדור הבא (מיילס או'בריאן, והחל מהעונה הרביעית: וורף) הפכו לדמויות קבועות בחלל עמוק 9. דמויות נוספות מהדור הבא הופיעו בתפקידי אורח בחלל עמוק 9, בהן: פיקארד/לוקוטוס, קיו, ואש, לורסה, ב'תור, תומאס רייקר ועוד.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה חלל עמוק 9 נהגתה בשנת 1991, זמן קצר לפני מותו של ג'ין רודנברי. הסדרה התרכזה בתחנת חלל קרדאסית בשם "טרוק נור" הסמוכה לכוכב באג'ור. עם סיום הכיבוש הארוך והאכזרי של באג'ור על ידי הקרדאסים, הממשלה הזמנית של באג'ור העבירה את הפיקוד על תחנת החלל לפדרציית הכוכבים המאוחדת, אשר שינתה את שם התחנה לחלל עמוק 9.

לדברי ריק ברמן, אחד מיוצרי הסדרה, נשקלה האפשרות למקם את הסדרה במושבה שעל כוכב לכת, אך הם חשו כי תחנת חלל תמצא חן יותר בעיני הצופים, וכן תוזיל את עלויות הצילומים (שכן צילומי חוץ יקרים יותר מאשר צילומים בתוך אולפן). עם זאת, הם היו בטוחים שהם לא רוצים שהעלילה תתמקם בספינת חלל, שכן הדור הבא טרם הסתיימה. לדבריו, "זה נראה מגוחך שיש שתי סדרות ושתי קבוצות של שחקנים, אשר יוצאים למקום בו איש לא היה קודם לכן".

בפרק הפיילוט, תחנת החלל משנה את מיקומה בסמוך לחור תולעת יציב, אשר נתגלה על יד באג'ור, ושמאפשר מעבר מהיר אל "רביע גמא" - רביע מרוחק של גלקסיית שביל החלב אשר טרם נחקר. גילוי זה הופך את התחנה למרכז של מחקר ומסחר בין-כוכבי, לנכס אסטרטגי, לתמרון פוליטי ובסופו של דבר - לסכסוך מזוין.

בעוד שסדרות מסע בין כוכבים הקודמות נטו לשחזר את הסטטוס-קוו לקדמותו בסופו של כל פרק (דבר מקובל בסדרות שאינן המשכיות בטלוויזיה האמריקאית, שכן הדבר מאפשר צפייה בפרקים בשידורים חוזרים ללא סדר הפרקים המקורי), הסדרה חלל עמוק 9 כוללת בתוכה מספר קווי עלילה המשכיים, שנפרסים על פני מספר פרקים, עונה שלמה או מספר עונות. לעיתים קרובות, עלילת פרק מסוים תלויה בעלילות הפרקים ששודרו לפני כן, וכן נעשה שימוש בקליף האנגר לצורך סיום מספר לא מבוטל של פרקים. מייקל פילר, אחד מיוצרי הסדרה, האמין שזו אחת התכונות הטובות ביותר של הסדרה, המאפשר המשכיות של פרקים קודמים, והיכולת שלהם להשפיע על אירועים עתידיים ולאלץ את הדמויות ללמוד כי לפעולות יש תוצאות. מגמה זו בלטה במיוחד לקראת הסיום של הסדרה, כאשר התסריט, במכוון, נכתב לסדרה כאילו הייתה מלכתחילה סדרת דרמה המשכית.

בניגוד להדור הבא, קונפליקטים בין-אישיים הוצגו בהבלטה בחלל עמוק 9. הדבר נעשה, בין השאר, על פי הצעתם של צוות הכותבים של הדור הבא (שרבים מהם כתבו גם עבור חלל עמוק 9), משום שחשו כי חוסר ההמשכיות של הדור הבא יצר מגבלה ביכולתם לפתח סיפורים מעניינים. במילותיו של פילר, "בין אנשים מכובדים, אצילים, שבאים ממקומות שונים, באופן טבעי יהיו קונפליקטים".

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 - דמויות
הדמויות הראשיות בסדרה
שם השחקן/ית דרגה שם הדמות תפקיד גזע הערות
אייברי ברוקס קומנדר / קפטן בצי הכוכבים בנג'מין סיסקו מפקד תחנת החלל "חלל עמוק 9" אנושי / אמריקאי (מצד האב)
חייזר של חור התולעת (מצד האם)
נאנה ויזיטור מייג'ור / קולונל במיליציה הצבאית של באג'ור
(באופן זמני - הייתה גם קומנדר בצי הכוכבים)
קירה נריס קצינה ראשונה / קצינת קישור באג'ורית
רנה אוברז'ונואה Constable, בכפוף למיליציה הצבאית של באג'ור אודו קצין הביטחון הראשי משתנה
(באופן זמני - היה גם דמויי-אדם בתקופה מסוימת)
קולם מיני צ'יף בצי הכוכבים מיילס או'בריאן ראש אגף המבצעים והמהנדס הראשי אנושי / אירי
אלכסנדר סידיג ד"ר - לוטננט זוטר / לוטננט בצי הכוכבים ג'וליאן באשיר קצין הרפואה הראשי אנושי / מהונדס גנטית
טרי פארל לוטננט / לוטננט-קומנדר בצי הכוכבים ג'דזיה דקס קצינת המדע הראשית טריל עונות 1-6
מייקל דורן לוטננט-קומנדר בצי הכוכבים וורף קצין טקטי
מפקד / קצין ראשון של הדיפאיינט
קלינגון עונות 4-7
ארמין שימרמן אזרח פרנגי קווארק ברמן, מארח ובעלים של בר-קזינו פרנגי
סירוק לופטון אזרח הפדרציה ג'ייק סיסקו תלמיד, סופר, עיתונאי אנושי / אמריקאי
ניקול דה בור סג"ם / לוטננט זוטר בצי הכוכבים אזרי דקס יועצת טריל עונה 7 בלבד
  קציני צי הכוכבים בתפקידי פיקוד או הגאי
  קציני צי הכוכבים בתפקידי מבצעים, הנדסה או אבטחה
  קציני צי הכוכבים בתפקידי מדע או רפואה
  מי שאינם קציני צי הכוכבים
כל הדמויות, על פי סדר הופעתן

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה התפתחה לאורך העונות מסיפור על חיכוך דיפלומטי מקומי, לקנוניה חוצת- גלקסיה. העונות הראשונות הציגו את כוחות הפדרציה החדשים באזור, שהגיעו לאייש את תחנת החלל חלל עמוק 9 (לשעבר "טרוק נור") ככוח חיץ לאחר נסיגת הקרדאסים מבאג'ור. המאבקים הדיפלומטיים השונים בין הבאג'ורים (שיוצגו על ידי מייג'ור קירה בסגל התחנה) לבין ההשפעה הקרדאסית החזקה באזור הציגו פנים שונות של הסכסוך המתמשך (טרוריסטים מול לוחמי שלום, אימפריה מול כובשים), תפיסות דתיות שונות ופתרונות מקומיים. הדגש בתחילת הסדרה היה על שיקום באג'ור מהכיבוש המתמשך, מאבקי ביון קרדאסיים, הסכמי מסחר, גזענות ועוד. לאחר מספר עונות, החלה העלילה להתפתח לצד השני של "חור התולעת" המפורסם של חלל עמוק 9, עם נציגים ראשונים של חייזרים עוינים מהעבר האחר, לצד חייזרים (או ישויות קוסמיות כמו-אלוהיות) החיים בחור התולעת עצמו.

באג'ור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Emissary (מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9)

בפרק הראשון בסדרה, קומנדר צי הכוכבים בנג'מין סיסקו מגיע (ביחד עם בנו הצעיר, ג'ייק) אל חלל עמוק 9, תחנת חלל אשר נבנתה ונוהלה על ידי הקרדאסים בתקופת הכיבוש המדכא שלהם את כוכב הלכת באג'ור. על סיסקו מוטלת המשימה לפקד על תחנת החלל המקיפה את באג'ור, כל עוד הבאג'ורנים המשוחררים מתאוששים מהכיבוש, וזאת על מנת לסלול את דרכם להצטרפות אל פדרציית הכוכבים המאוחדת. סיסקו, יחד עם ג'דזיה דקס - קצינת המדע הראשית שלו, מגלים חור תולעת יציב, אשר קצהו האחד נמצא בסמוך לבאג'ור וקצהו השני נמצא בקצה האחר של הגלקסיה - ברביע גמא. הם מגלים כי חור התולעת מאוכלס על ידי חייזרים רוחניים, אשר אינם על ציר הזמן הליניארי, ואשר נחשבים על פי דת הבאג'ורנים כאלים, המכונים "הנביאים". "חור התולעת", על פי דת הבאג'ורנים, מכונה "המקדש השמימי", ואילו סיסקו - להפתעתו ולמורת רוחו - מגלה כי הוא נבחר להיות "השליח" של הנביאים, אשר אמור להביא את הגאולה לבאג'ור.

סיפור רקע זה, כפי שמתואר כבר בפרק הראשון של הסדרה, נפרש על פני הסדרה כולה. בתחילה, סיסקו חש שלא בנוח ובספקנות כלפי תפקידו כסמל דתי. הוא מתייחס אל "הנביאים" כאל "החייזרים מחור התולעת", בשאיפה לשמור על הפרדה מוחלטת בין תפקידו כמפקד התחנה לבין המחויבויות הדתיות שהבאג'ורנים מייחסים לו. עם הזמן, סיסקו מאמץ בהדרגה את תפקידו הרוחני החדש, וכתוצאה מכך - נוצר חיכוך בעל השלכות פוליטיות ודתיות בינו לבין המנהיגים הרוחניים הבאג'ורנים, בעיקר - עם ווין אדאמי. במהלך העונה האחרונה של הסדרה קו העלילה הדתי/מיסטי מתחזק: סיסקו חושף סודות מעברו, ולומד כי לא במקרה נבחר להיות "השליח".

מאקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מאקי (מסע בין כוכבים)

כבר בעונות המוקדמות, צוות התחנה נאלץ להתמודד עם מחתרת הכוללת בעיקר בני-אדם ובאג'ורנים, המכונה "המאקי". המאקי הם אזרחים של הפדרציה, אשר נוטלים לידיהם נשק כנגד קרדאסיה על מנת להגן על בתיהם. במשך שנים המאקי תקפו את הקרדאסים, אשר נלחמו בהם אך לא הצליחו להביס אותם. בתחילה, הפדרציה מתערבת במלחמתם בקרדאסים, ומסייעת לאחרונים בשמירה על הסכם השלום שנחתם (בין הפדרציה לבין קרדאסיה). אולם בשנים מאוחרות יותר, כאשר האיחוד הקרדאסי מאחד כוחות עם הדומיניון להילחם בפדרציה ובני-בריתה, הדומיניון מסייע לצבא קרדאסיה להשמיד את המאקי (שנת 2373).

המלחמה בדומיניון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחות הפדרציה כוחות הדומיניון והאיחוד הקרדאסי
כוחות הדומיניון והאיחוד הקרדאסי (משמאל) וכוחות
הפדרציה מתכוננים לקרב; מתוך הפרק "Sacrifice of Angels".
ערך מורחב – מלחמת הפדרציה-דומיניון

במהלך עונה 2 מוזכר לראשונה השם "הדומיניון" - אימפריה חסרת רחמים השולטת ברביע גמא, אם כי הם לא נראים על המסך עד לפרק סיום העונה השנייה. הדומיניון נוצר על ידי "המייסדים", המשתייכים לגזע המשתנים בעלי היכולת לשנות צורה. זהו אותו גזע אליו משתייך אודו, קצין הביטחון של התחנה. בעבר, הם סבלו מרדיפות גזעיות מצד גזעים שאינם משני צורה (המכונים "מוצקים" על ידי המייסדים), עד אשר מצאו מחבוא על כוכב מרוחק ברביע גמא, בו הם חיים יחדיו בצורתם הטבעית-הנוזלית, כחלק מ"הקשר הגדול". כעת הם שואפים להשליט "סדר" על כל מי שעלול לפגוע בהם. הגדרה זו כוללת, למעשה, כמעט את כל המוצקים. המייסדים הינדסו גנטית שני גזעים של מוצקים, אשר משרתים אותם בצייתנות: הוורטה - דיפלומטים ערמומיים וחתרניים, והג'מהדאר - חיילים שאינם חוששים מן המוות, אשר נשלטים בכך שהם נולדים כשהם מכורים לסם לבן. שני גזעים אלו מתייחסים אל המייסדים כאל אלים.

בתחילת העונה השלישית, כאשר מתגלה איום התקיפה של הדומיניון, סיסקו מגיע אל מטה צי הכוכבים אשר בכדור הארץ, וחוזר ממנו אל התחנה עם ה"דיפאיינט" - אבטיפוס של ספינת חלל שנבנתה במקור על מנת להילחם בבורג. עם התדרדרות היחסים בין הפדרציה לבין הדומיניון, ברית הגנה צבאית נחתמת בין הדומיניון לבין קרדאסיה, ושתי מעצמות אלו יוצאות יחדיו למלחמה כוללת כנגד רוב המעצמות של רביע אלפא (בהן: הפדרציה, הקלינגונים והרומולאנים), אשר נמשכת עד לסיום עונתה השביעית והאחרונה של הסדרה.

מדור 31[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מדור 31

קו עלילה נוסף, המהווה דוגמה לאופי האפל יותר של הסדרה חלל עמוק 9 לעומת קודמותיה, הוא אודות מדור 31 - ארגון סודי שמטרתו לשמר את אורח החיים של הפדרציה בכל מחיר. קבוצת צללים זו מצדיקה את פעילויותיה הבלתי חוקית, תוך שימוש בטקטיקות חד-צדדיות, בטענה כי הדבר חיוני לצורך המשך קיומה של הפדרציה.

הפרנגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלל עמוק 9, הפרנגים הם כבר לא אויבים של הפדרציה, אלא כוח כלכלי ששומר, לרוב, על נייטרליות פוליטית. מספר מפרקי הסדרה עוסקים בחקר אודות הטבע הקפיטליסטי של גזע זה, בעוד אחרים מתעמקים בנורמות החברתיות שלהם (שמאופיינות, בין השאר, בסקסיזם). בעוד שבפרקי הדור הבא הוצגו דמויות מגזע זה בדרך כלל כלא-יוצלחים סקסיסטיים למטרות קומיות, בחלל עמוק 9 הם בעלי תיאור מורכב הרבה יותר:

  • אישקה, בת-זוגו של "הנגוס הגדול" (מנהיג הפרנגים) - מובילה מאבק למען זכויות נשים על פרנגינר (כוכב הבית של הפרנגים).
  • רום, אחיו של קווארק - מוביל שביתה נגד תנאי העבודה הבלתי-הולמים בבר-קזינו שקווארק מנהל.
  • נוג, בנו של רום וחברו הטוב ביותר של ג'ייק - נאלץ להתמודד עם העמדות הליברליות של צי הכוכבים כלפי נשים (זאת בעוד ג'ייק לומד להתמודד עם הרקע התרבותי השונה של חברו, על מנת שלא לסכן את החברות שביניהם). בסופו של דבר, נוג מצטרף לצי הכוכבים והופך לקצין הפרנגי הראשון.

יקום המראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יקום המראה

עלילותיהם של מספר פרקים בסדרה מתרחשות ב"יקום המראה" - יקום מקביל, אשר הוצג לראשונה באחד מפרקי סדרת מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית. צוות חלל עמוק 9 מגלה לראשונה את יקום המראה במהלך עונה 2, כאשר מייג'ור קירה וד"ר באשיר עוברים דרך חור התולעת, אך בשל תקלה הם אינם מגיעים לתחנתם, ובמקום זאת - מוצאים את עצמם ביקום מקביל שבו קיימת ברית בין הקלינגונים לבין הקרדאסים, אשר הצליחו להשתלט על כל רביע אלפא ולשעבד את בני-האדם (המכונים "ארצנים"). ביקום זה - אין פדרציה, תחנת החלל חלל עמוק 9 היא "טרוק נור" ובאג'ור איננה ידידותית. בעידודם של קירה ושל באשיר (מהיקום הרגיל) - בני-האדם של יקום המראה מתקוממים ומקימים תנועת התנגדות, על מנת להשתחרר משיעבוד הקלינגונים והקרדאסים. על אף שלראשונה ההגעה ליקום המקביל הייתה בטעות, בהמשך הסדרה עוברות מספר דמויות מיקום אחד לשני בכוונת תחילה, בדרך כלל על מנת להוציא לפועל מזימה כלשהי.

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1203 בינואר 199320 ביוני 1993
22626 בספטמבר 199312 ביוני 1994
32626 בספטמבר 199415 ביוני 1995
4262 באוקטובר 199517 ביוני 1996
52630 בספטמבר 199616 ביוני 1997
62629 בספטמבר 199717 ביוני 1998
72630 בספטמבר 19982 ביוני 1999

סדרת המשך פוטנציאלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2020, לאור הצלחת הסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד" ויתר הסדרות החדשות שיצאו החל מ-2017, התקבל דיווח ראשוני לפיו ViacomCBS שוקלת להפיק סדרת המשך ל"חלל עמוק 9".[3][4] הדיווחים לא אושרו על ידי הרשת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עונות 1-2 של חלל עמוק 9 שודרו במקביל לעונות 6-7 של הדור הבא; עונות 3-7 של חלל עמוק 9 שודרו במקביל לעונות 1-5 של וויאג'ר.
  2. ^ הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, במקרי מוות של דמויות רבות מאוד, ביחס לסדרות אחרות: ג'ניפר סיסקו, מייקל אדינגטון, קאי ווין, בראייל אנטוס, וואיון, ג'דזיה דקס, דוקאט, דמאר, טיין, טורה זיאל
  3. ^ Christian Bone, CBS Reportedly Plans To Bring Back Star Trek: Deep Space Nine’s Captain Sisko, October 11, 2020, We Got This Covered
  4. ^ Mikey Sutton, Scoop: CBS Considering 'Deep Space Nine' Revival, October 16, 2020, geekosity magazine