משה נסים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Dafner (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
שורה 21: שורה 21:


==ביוגרפיה==
==ביוגרפיה==
נולד ב[[ירושלים]] לויקטוריה ולרב [[יצחק נסים]], [[הראשון לציון]] ו[[הרב הראשי לישראל]]. לאחר לימודי [[משפטים]] ב{{ה|אוניברסיטה העברית}}, שירת ב[[צה"ל]] שירת כ[[קצין]] משפטים.
נולד ב[[ירושלים]] לויקטוריה ולרב [[יצחק נסים]], [[הראשון לציון]] ו[[הרב הראשי לישראל]]. לאחר לימודי [[משפטים]] ב{{ה|אוניברסיטה העברית}}, שירת ב[[צה"ל]] כ[[קצין]] משפטים.


===קריירה פוליטית===
===קריירה פוליטית===

גרסה מ־19:26, 28 במרץ 2011

תבנית:ח"כ

משה נסים (נולד ב-10 באפריל 1935) היה חבר הכנסת ושר בממשלות ישראל. כיום משמש כחבר בוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה.

ביוגרפיה

נולד בירושלים לויקטוריה ולרב יצחק נסים, הראשון לציון והרב הראשי לישראל. לאחר לימודי משפטים באוניברסיטה העברית, שירת בצה"ל כקצין משפטים.

קריירה פוליטית

שימש כציר לקונגרס הציוני מטעם האיגוד העולמי של הציונים הכלליים, יו"ר הנהלת המפלגה הליברלית וחבר נשיאות המפלגה ויו"ר הנהלת הליכוד.

לקראת הבחירות לכנסת הרביעית הוצע לו על ידי בכירי מפלגת הציונים הכלליים, פרץ ברנשטיין, ישראל רוקח ויוסף ספיר להיכלל ברשימת המפלגה לכנסת. נסים סירב מספר פעמים, אך לבסוף שוכנע על ידי ידיד המשפחה ומבאי ביתו של אביו, הסופר שמואל יוסף עגנון. ב-1959 נבחר לכנסת. נסים היה לחבר הכנסת הצעיר אי פעם (בן 24) וכונה "הינוקא של הכנסת". לאחר מכן, עם איחוד הציונים הכלליים והמפלגה הפרוגרסיבית, המשיך להיות חבר כנסת מטעם המפלגה הליברלית המאוחדת.

בשנת 1969 נבחר לכנסת השביעית מטעם גח"ל, גוש של תנועת החרות והמפלגה הליברלית, וכיהן בכנסת עד 1996 מטעם גח"ל שהתמזגה אל תוך הליכוד. בכנסת השביעית שימש יו"ר הסיעה מטעם המפלגה הליברלית, בצוותא עם מנחם בגין מטעם תנועת החרות.

בראשית שנת 1978 החל לכהן כשר בלי תיק בממשלת בגין, ועם התפטרותו של שמואל תמיר החל נסים לכהן ב-13 באוגוסט 1980 כשר המשפטים. הוא כיהן בתפקיד קרוב לשש שנים תחת שלושה ראשי ממשלה: מנחם בגין, יצחק שמיר וכן בממשלת האחדות הלאומית תחת שמעון פרס.

ב-16 באפריל 1986, בעקבות פיטוריו של יצחק מודעי ממשרת שר האוצר בממשלת האחדות הלאומית בראשותו של פרס, מונה נסים לתפקיד זה. הוא קיבל לידיו משק וכלכלה, שניצלו מקריסה בעקבות תוכנית החירום הכלכלית שהכין פרופ' מיכאל ברונו, והדבר הבולט ביישומה היה הורדת האינפלציה בישראל מקצב שנתי של כ-450% לקצב שנתי של כ-20%.

נסים היה נטול השכלה כלכלית ונטול עניין מיוחד בתחום. הוא המשיך במימוש תוכנית הייצוב הכלכלית של פרס ומודעי והגיש תוכנית לייצוב המשק ותוכנית המשך לצמיחת המשק. בתקופתו יושמו רפורמות יסודיות במס הכנסה ובשוק ההון הונהגה מדיניות תקציבית מרוסנת. לפי עקרונות תוכנית הייצוב ירד מס הכנסה השולי המרבי ליחידים מתחת ל-50% (48%)[דרוש מקור] בסיסמה: "רוב עמלו של אדם בידו" ומס ההכנסה לחברות ירד בשיעור ניכר, מ-61% ל-43%. כמו כן ביטל נסים את מס המעסיקים ועוד כעשרה מסים אחרים שהוטלו שנים אחדות קודם לכן כדי להגדיל את הכנסת המדינה ולממן את התקציב הגרעוני.

בתקופתו לא זו בלבד ששוב לא היה גירעון בתקציב שהגיע לעתים ל-17% אלא התקציב אף הסתיים ביתרות. עקב כך בתקופתו הגיעה צמיחת המשק לכ-6% וצמיחת הסקטור העסקי לשיא של כל הזמנים שעמד על 9.6%. כמו כן נסים הצליח לבצע גם מהפכה זוטא, בהמירו חלק גדול מההלוואות היקרות של ממשלת ישראל מממשלת ארצות הברית בהלוואות בריבית נוחה יותר והביא לחסכון של מילארד וחצי דולר[דרוש מקור], ובהקטנה, בפעם הראשונה מזה עשרות שנים, של מצבת חובות החוץ של ישראל. הוא כיהן בתפקיד גם תחת יצחק שמיר עד סוף שנת 1988. בשל המדיניות המרסנת שהנהיג החל המשק להתייעל ושוב הממשלה לא הפכה מקור למימון הפסדי החברות. החברות נאלצו להתייעל.

עם זאת, התקציב לשנת 1987 לא כלל את הקיצוצים שהתחייבו מתוכנית הייצוב הכלכלי (תוכנית החירום הלאומית). הריבית במשק גדלה כדי למנוע גידול בהיקף האשראי וב-1988 החלה לפוג השפעת תוכנית הייצוב של 1985. האבטלה החלה לטפס לשיעור שלא היה כמוהו מאז מיתון 1966 בישראל. החיסכון הפרטי וההשקעות במשק הצטמצמו והצמיחה שהואצה בשנים 1986 - 1987 הואטה [1].

בסוף שנת 1988 מונה כשר בלי תיק בממשלת האחדות החדשה בראשות יצחק שמיר, ובשנת 1990, לאחר התפטרות אריאל שרון מן הממשלה, מונה לתפקיד שר התעשייה והמסחר וסגן ראש הממשלה.

קריירה פרטית

לקראת תום כהונת הכנסת ה-13, בשנת 1996, החליט משה נסים לפרוש מהפוליטיקה והחל לעסוק במקצועו כעורך דין. בשנת 1999 הקים משרד עורכי דין יחד עם עורכי הדין מוטי רינקוב ואבי סנדרוביץ תחת הפירמה: משה נסים, רינקוב, סנדרוביץ. המשרד העוסק בעיקר במשפט אזרחי-מסחרי גדל והתרחב והוא מונה כיום 70 עובדים.

בשנת 2010 מונה נסים כחבר בוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה.

נסים נשוי לרות, בתו של ח"כ לשעבר וסגן שר האוצר יצחק קורן, שהיא גם אחותו של ח"כ לשעבר דני קורן. אחיו של נסים הוא פרופ' מאיר בניהו. לזוג נסים חמישה ילדים.

קישורים חיצוניים


תבנית:שרי התעשייה, המסחר והתעסוקה