משתמש:וויב ואוטאקו/נוראגמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נוראגמי יפנית:ノラガミ, באנגלית: Noragami, פירוש: אל תועה או אל חסר בית) היא מאנגה ואנימה שונן מסוג אקשן, על טבעי ופנטזיה. שנכתבה ואוירה על ידי Adachitoka.

המאנגה פורסמה לראשונה במגזין שונן חודשי של החברה קודאנשה (Kodansha) בינואר 2011. עיבוד האנימה של הסטודיו בונס (Bones) שודר ביפן מ-5 בינואר 2014 ועד ה-23 למרץ 2014 עם 12 פרקים.

העונה השנייה תחת השם נוראגמי אראגוטו (ノラガミ ARAGOTO) שודרה ביפן מה-2 באוקטובר 2015 ועד ה-25 בדצמבר 2015 עם 13 פרקים.

העולם של נוראגמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מבוססת על דת השינטו ביפן המודרנית בה יש שני עולמות, עולם החיים שהוא העולם הרגיל שאנו מכירים בו נמצאים היצורים החיים, והעולם הבא (המכונה לעיתים נירוונה).

בנירוונה יש אלים, היאקשיים וכלים קדושים (שינקיים).היחידים שיכולים לראות אותם הם: תינוקות, חיות והאנשים שבין הנירוונה (היורי לדוגמה).

האלים נוצרים מרצונות ומשאלות של בני אדם ונועדו לספק את משאלותם ולהרוג היאקשיים. אלים יכולים להימחק אם הם מאבדים את כל האמונה אליהם, אלים גדולים יעבורו גלגול נשמות במקרה וימותו ויווצרו עוד פעם כאלים ואלים קטנים פשוט יפסיקו להתקיים ברגע שימותו. אנשים יכולים להפוך לאלים (כמו ראבו וטנג'ין) במקרה שהם צוברים קהל מאמנים לאחר מותם.

ההיאקשים הם נשמות המתים שמחשבותיהם ורצונם מתגבשים ומקבלים צורה, שכן גדולם וצורתם של היאקשיים מאוד מגוונת. היאקשים משפעים על בני אדם וגורמים להם עצב, דכדוך, כעס, חמדונות, דיכאון ועוד רגשות שלילים וגם יכולים לגרום להם אלימות, פגיעה עצמית, והתאבדות ובגלל זה הם הם נצדים על ידי האלים.

כלים קדושיים (המכונים שינקיס) הם נשמות שלא הוכתמו בשונה מהיאקשיים ורוצים לחיות,הם לרוב יהרגו על ידי תאונות, אלים יכולים לקחת את הכלים תחת חסותיהם בכך שהם נותנים להם כמה שמות (שם כבן אדם, שם ככלי וכו') לאחר מכן במקרה שהאל קורא לשינקי בשם הכלי הוא יהפוך לכלי (כמו:כלי נשק, חפצים ובעלי חיים) והוא יחזור לצורתו כשהאל יקרא לו בשמו האנושי. צורת הכלי תלויה בקשר עם האדון, במקרה שהכלי יוכיח נאמנות לאל הוא יעבור שדרוג וישנה את צורתו (למשל: יוקינה הפך מלהב אחד לשני להבים וקאזומה הפך ממסמר חסר יכולת לעגיל שיכול לכוון שינקיס אחרים), במקרה שהכלי יוכתם האדון יחלה והכלי יצטרך לעבור טיהור.

כלים שיש להם יותר מאל אחד נקראים נורה והם נחשבים כחסרי כבוד על ידי האלים.

גן עדן הוא מקום בו מתגוררים חלק מהאלים ושם מתנהל פיקוח על האלים וישיבות, האלים האחראים שם הם אלים גדולים ואכזריים שיעשו הכל בשביל הכבוד שלהם בין אם זה להרוג אלים ואז לתת להם כלים קדושים שיחנכו את גלגולם הבא.

בנוראגמי יש גם לצמחים נשמה לא ידוע מה קורה עם הנשמות שלהם אך מה שידוע

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחלת העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאטו הוא אחד שמונה מיליון האלים הידועה כאל השליחויות הוא אל קטן בלי מקדש ואם כמות קטנה של מאמנים, ליאטו יש חלום להפוך לאל גדול עם יותר מ120 מיליון מאמנים ושיבנו לו מקדש עצום, אך לאחרונה השינקי היחיד שלו טומונה התפטרה מלהיות כלו.

איקי היורי תלמידת חטיבה יפנית הולכת עם חברותיה בדרך מבית הספר בזמן שיאטו מקבל בקשה להחזיר חתול מחמד שאבד, בדרך לא ידוע היורי רואה את יאטו, יאטו רואה את החתול על הכביש ורץ היורי מנסה להציל אותו מפגיעת אוטובוס ללא ידיעה שהוא אל ונפגעת מהאוטובוס ממקומו. היורי אומרת ליאטו שזה מסוכן להתפרץ לכביש ויאטו מראה לה שהיא מחוץ לגוף שלה.

לאחר מכן היורי קמה בבית חולים שהיא זוכרת שהיא הייתה מחוץ לגופה וראתה בחור מסתורי, היא שואלת מה איתו בזמן שעונים לה שלא היה שום בחור ורק היא נפגע. לאחר מכן היורי מתעוררת בלילה ושומעת קולות מטרידים וזמן קצר לאחר מכן היא רואה את הבחור המסתורי שמתגלה בפניה כאל יאטו, היא חושבת שהוא משוגע עם סריג שקורא לעצמו אל,לאחר שיאטו מדבר עם היורי ואכול חלק מהפירות שהיו בבית חולים הוא קופץ מהחלון ונעלם לחשכה.

לאחר הלילה הזה היורי מרגישה עייפות ומנסה לחפש את יאטו שמנסה ומאבדת את גופה היא רואה את יאטו בעימות עם היאקשי ומנסה לעזור לו ומבינה שיש לה כוח משופר מחוץ לגופה לאחר שהיא חוזרת לגופה יאטו מסביר לה שהיא תקועה בין שני עולמות ושהיא הפכה להיאקשי לחצה ושהיא ככל הנראה תצא מגופה לעיתים קרובות משלמת ליאטו 5 יאן שיחזיר אותה לגופה

לאחר מכן היורי שמה לב שהיא רואה את ההיאקשי ולאחר מכן יוצאת מגופה עוד פעם היא מדברת אם יאטו שאומר שהוא מחפש כלי קדוש שהוא סוג של היאקשי.היורי מחפש ליאטו כלי ולאחר מכן מתקשרת ליאטו שהשתגר אליה ומגלה שהיה מדובר בהיאקשי רגיל והם נכנסים איתו לעימות יאטו מבחין בנשמה טהורה ונותן לו את השם יוקינה והופך אותו לכלי להב עם תחבושות.

יוקינה מתחייס ליאטו בזלזול בגלל שהוא קורא לעצמו אל והוא חיי ברחוב בלי כלום, היורי ששואלת את יוקינה מה הוא היה לפני שהפך לכלי הוא טוען שהוא לא זוכר כלום, הוא ידע שהוא מת ולאחר מכן מצא את עצמו בידיים של יאטו.

בהמשך הסדרה הם נפגשים עם אלים אחרים ומגלים על עברו של יאטו יותר ויותר.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאטו (Yato,夜卜) הדמות הראשית של הסדרה ששמה מבוססת עליו,יאטו הוא אדם בגובה ממוצע עם שיער סגול שמגיע לו לסנטר, עיני חתול כחולות והוא לובש אימונית וסריג, הוא מכנה את עצמו כאל השליחויות, מפרסם את עצמו בעזרת גרפיטי ועושה בקשות רגילות של בני אדם תמורת 5 יאן, לרוב יאטו מוצג כילדותי קמצן וטיפש שנופל להונאות ולוקח דברים משומשים,יאטו רואה את היורי ואת יוקינה כחברים הכי קרובים שלו שהוא מתייחס ליוקינה כדמות ילד וחולק עם היורי רמיזות רומנטיות, בעבר היה יושן במקדשים נטושים ועכשיו מתגורר בביתה של קופקו. בעבר יאטו היה אל האסונות ושמו היה יאבוקו (Yaboku) הוא נהג לרצוח אנשים וגם טבח בשבט מה של בישאמון כבקשת קאזומה, הפסיק להיות אל האסונות בגלל שהוא לא אהב אלימות ואז נשכח על ידי רוב מאמיניו ומאז סובל אתזגורפוביה. שהוא כועס יאטו מציג חלק מהאישיות שלו של אל האסונות: רציני, חכם וחסר רחמים.

היקי היורי (壱岐 ひより, Iki Hiyori) היורי היא תלמידת חטיבה/תיכון בגובה הממוצע עם שיער חום ועיניים סגולות , לאחר שהיא נפגע מאוטובוס היא נתקע בין הנירוונה לעולם הרגיל והפכה להיאקשי למחצה ולעיתים קרובות יוצאת מגופה, היא ביקשה מיאטו לתקן את זה אך לא רוצה כי היא תשכח את יאטו ויוקינה, יש לה רגשות כלפי יאטו ויאטו הפך לאדם הקרוב ביותר אליה עד כדי כך שהיא מסוגלת לזהות אותו לפי הריח, בעלת מערכת יחסים אחותית עם יוקינה שהיא מלמדת ותו מתוך רצונו, במאנגה היורי היא מספרת הסיפור.

יוקינה (雪音,Yukine) הכלי הקדוש הנוכחי של יאטו, שמו בתור כלי הוא סאקי (Sekki,雪 器), צורת הכלי שלו הוא חרב קטאנה עם תחבושות, מראו כאדם הוא נער צעיר דיי נמוך עם שיער בלונדי ועיני הייזל. חייו הקודמים לא ידועים חוץ מכמה פלאשבקים לא מובנים לפי התאוריה הנפוצה ביותר הוריו התגרשו ואימו ואחותו עזבו את הבית, אביו היה אלכוהליסט שהכה אותו והוא מת מטביעה בסוף. יוקינה מקנא בנערים בגלל שהם יכולים לחיות חיים נורמליים ובשינקיס אחרים בגלל שהם חיים אצל אלים גדולים ועשירים הוא גנב והרס דברים והוא בכך חטא ופגע ביאטו וניצל על ידי היורי ועבר את טקס הטיהור, לאחר מכן הפך לצייתני ונאמן עד כדי כך שהוא עבר בירוך והפך לשתי חרבות. יוקינה בדומה ליאטו חושש שהיורי תישכח אותם שתתבגר, יוקינה עבר אימונים עם קאזומה ויודע לתפעל מספר יכולות, יוקינה עדיין קצת קנאי ולא רוצה שיאטו השתמש בכלים אחרים, ומרגיש נבגד ששומע שיאטו משתמש בנורה.

אלים וכלים קדושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופקו (小福,Kofuku ) היא אלת העוני, נראת כבחורה צעירה בעלת שיער ורוד ועיניים סגולות, מוצגת כאנרגתית, ילדותית בעלת ראש אוויר. מאפשרת ליאטו ויוקינה לחיות במקדשה.

דאיקוקו (大黒,Daikoku ) דאיקוקו הוא הכלי הקדוש של קופקו מוצג כגבר גבוה ושירירי, הוא רואה את עצמו כבעל של קופקו מתייחס אליה פעמים לטיפשה ומכה את יאטו לעיתים קרובות, הוא מבוסס על האל דייוקוקוטן אל מגן הילדים ובגלל זה יאטו מציג אותו כפדופיל. שמו ככלי הוא קוקי(Kokki, 黒器) וצורתו בתור כלי הוא מניפה.

טנג'ין(Tenjin, 天神) טנג'ין הוא אל הלמידה, מוצג כאיש זקן ועשיר בעל הרבה כלים וכולן בנות, טנג'ין לעומת אלים אחרים היה סופר מפורסם שמת והפך לאל על ידי קהל מאמיניו.

מאיו(Mayu,真喩) הכלי הקודש של טנג'ין ולשעבר של יאטו, שמה ככלי של יאטו היה טומונה (Tomone, 伴音), מוצגת שאישה צעירה עם שיער שחור ועיניים ירוקות. היא מתייחסת ליאטו כהומלס נחות אך יש לה כבוד אליו, צורת הכלי שלה אצל יאטו היה פגיון קטן ואצל טנג'ין מקטרת.

בישמון (毘沙門天, Bishamonten) בישמון המכונה לעיתים וינה היא אלת המלחמה הכי טובה בשינטו ואחת משבעת אלי המזל, מראה היא אישה בלונדינית עם שיער ארוך. יש לה מלא כלים קדושים בגלל שהיא לא יכולה לנטוש אותם וכך יש לה צוות שלם שמטפל בה. יש לה שנאה עזה ליאטו מפני שטבח בשבט מה (היא נוהגת לחלק את הכלים שלה לשבטים לפי תוקפת זמן)שיתברר מאוחר יותר כבקשת קאזומה מפני שכל כליה הוכתמו וכך הצילו את חייה.

נורה(Nora, 野良) האנטגוניסטית הראשית של הסדרה, הכלי הקדוש לשעבר של יאטו, מוצגת כילדה קטנה עם שיער שחור וחיוך תמידי ומזוייף, יאטו החזיק אותה ככלי למקרה חרום, שמה ככלי הוא היירו(Hiiro ,緋) והיא הפכה לחרב עם מים ושמה האנושי הוא היקי (Hiki ,緋器), המטרה שלה להפוך את יאטו לאל האסונות שוב ושהשתמש רק בה, היא גורמת ליוקינה לאבד את האמון ביאטו, מנסה להרוג את היורי בעזרת היאקשיים ולאחר שזה נכשל היא מוחקת את זיכרונה. היא גם לא זומנה לטקס הטיהור של יוקינה בשביל שלא תהרוג אותו.

קאזומה(Kazuma,兆麻) הכלי הקדוש של בישמון, מוצג כצעיר בעל שיער חום ועיניים ירוקות בעל משקפיים, שמו ככלי הוא צ'וקי(Chōki, 兆器) צורתו המקורית הייתה מסמר חסר ערך אך הוא עבר בירוך ונהפך לעגיל שמכוון כלים אחרים,השורד היחיד משבט מה והכלי הכי קרוב לבישמון מתגלה כמי שהיה אחראי על טבח שבט מה והציל את בישמון, לעומת בישמון הוא רואה את יאטו כחסיד ונאמן לו מפני שהציל את בישמון.

קוראה(Kuraha, 囷巴) הכלי הקדוש של בישמון מוצג כאדם מבוגר עינו צולקה על ידי יאטו, שמו ככלי הוא קינקי(Kinki, 囷器) וצורתו היא אריה,אחד משניים הכלים היחידים שהופכים לחיה.

קוגאה(Kugaha ,陸巴) האנטגוניסט הראשי של עונה 2, היה הכלי של בישמון והיה רופא, אז גורש בגלל בגידה ורצון להפוך לבישמון החדש,שמו ככלי היה רוקי (Rokki ,陸器) וצורתו הייתה מאוזניים, הוא הפך לנורה ושמו בוטל.

איאה(Aiha, 藍巴) אחת מהכלים הקדושים של בישמון הוכתמה ונוצלה על ידי קוגאה בשביל לקדם את המטרתו בכך שהוא נתן לה תרופות שהעלימו את הכתם, צורתה ככלי הוא שריון אביר כסוף.

אקיהה(Akiha, 秋巴) אקיהה הוא אחד מהכלים הקדושים של בישמון, שמו ככלי הוא שוקי(Shuuki, 秋器) והוא הופך לפגיון.

קורואה(Karuha ,刈巴) היא אחת מהכלים הקדושים של בישמון, שמה ככלי הוא גאיקי(Gaiki, 刈器) וצורתה היא אקדח תופי.

קזואה(Kazuha ,数巴) אחד הכלים הקדושים של בישמון, שמו ככלי הוא סוקי(Suuki ,数器) שצורתו הוא אקדח קילבר 45.

קינואה(Kinuha ,紝巴) אחת מהכלים הקדושים של בישמון,שמה ככלי הוא ג'ינקי(Jinki ,紝器) והיא הופכת לשוט.

טסוגאה(Tsuguha ,紹巴) אחת מהכלים הקדושים של בישמון,שמה ככלי הוא שוקי(Shoki ,紹器) והיא הופכת לבגדים של בישמון.

יוגיאה(Yugiha ,靫巴) אחד מהכלים הקדושים של בישמון, שמו ככלי הוא סאיקי(Saiki ,靫器) והוא הופך לחרב ארוכה ועבה.

אביסו(Ebisu, 恵比寿)אל הדיג והמסחר ואחד משבעת אלי המזל. מציע ליאטו למכור את יוקינה או לחלוק אותו כנורה. לעומת אלים אחרים אין לו בעיה להשתמש בנורה ומשתמש בנורה, אביסו גם ניסה להשתמש בהיאקשים למטרות טובות אך גן עדן לא ראו את זה בעין טובה והוציאו אותו להרוג.

ראבו (蠃蚌, Rabō) אנטגוניסט של העונה הראשונה, אל האסונות שעבד עם יאטו, רוצח את כל מה שבדרכו בין עם זה בני אדם,כלים קדושים והיאקשים, משתמש בנורה ככלי קדוש, מטרתו הוא להחזיר את אל האסונות יאטו וניסה להרוג את היורי הגלל שהיא מרככת את יאטו, בעבורו היה שליח צבאי יפני שמת על ידי מפקדיו וצבר קהל מאמינים לאחר מותו.

אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טסיו(Tsuyu, 梅雨) רוח של עץ השזיף שנמצאת עם טנג'ין, היא לא כלי קדוש והיא נמצאת איתו מתוך אהבה, יש לה יכולת לתקשר עם צמחים.

קוטו פוג'יסאקי(Kouto Fujisaki, 藤崎 浩人) האנטגוניסט של הסדרה ''אביהם'' של יאטו ונורה שרד בכך שהוא מחליף גוף כל הזמן וכרגע בגוף של נער בתיכון של היורי, אחד מהסיבות שיאטו לא נמחק הוא בזכותו וכך שהוא לא שכח אותו, יצר את יאטו ונורה בשיבל להשמיד את האלים.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוראגמי הייתה המנגה ה-14 הכי נמכרת ביפן במחצית הראשונה של שנת 2014. קהילת האנימה והמנגה קיבלו בחיוב רב את הסדרה, הסדרה גררה איתה תופעות אינטרנטיות כמו ה-5 ין שהפך לסמל של הסדרה מצד קהל המעריצים

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנימה

שונן

שינטו

יפן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר הרשמי של האנימה (ביפנית)

נוראגמי ב-ANN

נוראגמי ויקי

נוראגמי ב-IMDb

נוראגמי ב-MyAnimeList