Cities: Skylines

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיטיס: סקייליינס
Cities: Skylines
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה Microsoft Windows, macOS, Linux
WW10 במרץ 2015
Xbox One
WW21 באפריל 2017
PlayStation 4
WW15 באוגוסט 2017
Nintendo Switch
WW13 בספטמבר 2018
סוגה בניית ערים, סימולציות ניהול ובנייה
פיתוח Colossal Order
הוצאה לאור Paradox Interactive
ארץ מקור פינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות רוסית, ספרדית, פולנית, פורטוגזית ברזילאית, צרפתית, אנגלית, גרמנית, קוריאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיצוב קרולינה קורפו
הנרי חיימקאין
מיסקה פרדמן
סדרה Cities: Skylines עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות נדרשים מעבד ומערכת הפעלה התומכים ב-64 ביט.
מערכת הפעלה מינימלית: Windows XP או OS X 10.11 או אובונטו 12.04
מערכת הפעלה מומלצת: Windows 7 או macOS 10.12 או אובונטו 14.10
דרישות תוכנה
גרסה 1.13.1-f1 (יצאה ב-4 ביוני 2020)[1]
מנוע משחק יוניטי
מצבי משחק שחקן יחיד
דירוג E ‏(ESRB)[2][3][4]
3 ‏(PEGI)[5]
פלטפורמות Microsoft Windows
Linux
macOS
Xbox One
PlayStation 4
Nintendo Switch
מדיה DVD, הורדה דיגיטלית
דרישות מערכת
מעבד מינימום: Intel Core 2 Duo במהירות של 3.0GHz או AMD Athlon 64 X2 6400+ במהירות של 3.2GHz
מומלץ: Intel Core i5-3470 במהירות של 3.2GHz או AMD FX-6300 במהירות של 3.5GHz
זיכרון מינימום: 4GB
מומלץ: 6GB
כרטיס מסך מינימום: Nvidia GeForce GTX 260 או ATI Radeon HD 5670 בעל זיכרון וידאו של 512MB ותומך ב-DirectX 9.0c
מומלץ: Nvidia GeForce GTX 660 או AMD Radeon HD 7870 בעל זיכרון וידאו של 2GB ותומך ב-DirectX 11
מקום פנוי 15GB (כ-4GB למשחק הבסיס ועוד כ-11GB להרחבות)
מערכת קול תומך ב-DirectX 9.0c
בקרים מקלדת ועכבר או ג'ויסטיק
www.citiesskylines.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Cities: Skylinesתרגום חופשי לעברית: ערים: קווי רקיע; נהגה כ-סיטיס: סקייליינס) הוא משחק וידאו מסוגת הבניית ערים וסימולציות ניהול ובנייה שפותח על ידי Colossal Order ומופץ על ידי Paradox Interactive, אשר יצא לאור למערכות ההפעלה Microsoft Windows, לינוקס ו-macOS ב-10 במרץ 2015 לקונסולת המשחקים Xbox One ב-21 באפריל 2017, לקונסולת המשחקים פלייסטיישן 4 ב-15 באוגוסט 2017 ולקונסולת המשחקים נינטנדו סוויץ' ב-13 בספטמבר 2018. במשחק, המשוחק ביחידות, השחקנים מתכננים ובונים ערים על ידי בניית תשתיות ואזורים, שליטה במיסוי, בנייה ותחזוקה של שירותים ותחבורה ציבורית תוך שמירה וניטור התקציבים, רמת הזיהום, בריאות הציבור ותעסוקתם. בנוסף השחקנים יכולים לנהל את העיר במצב ארגז חול, אשר מאפשר להם טווח פעולה רחב יותר.

Cities: Skylines מהווה התקדמות משמעותית בפיתוח משחקי סדרת Cities in Motion על ידי Colossal Order, אשר התרכזו בעיקר בעיצוב תחבורה ציבורית יעילה. בעוד שצוות המפתחים חשב כי יש לו את המיומנויות הטכניות הנדרשות על מנת להרחיב אותו למשחק בניית ערים מלא, המפיצה Paradox דחתה את הרעיון בטענה כי סדרת משחקי הווידאו סים סיטי כבר שולטת בז'אנר. אף על פי כן, בעקבות ביקורות שליליות רבות על המשחק SimCity אשר יצא לאור ב-2013, המפיצה אישרה את המשך פיתוח המשחק. מטרת המפתחים הייתה ליצור מנוע משחק המסוגל לדמות את הפעילויות היומיומיות של כמיליון אזרחים ייחודיים, תוך כדי שמירה על פשטות, כך שהשחקנים יוכלו להבין בקלות מה מתרחש בעיר שתכננו, עיצבו ובנו. הסימולציות כוללות עומסי תנועה מציאותיים ועומסים בשירותי העיר ובמחוזותיה. מאז ההוצאה לאור של המשחק, הרחבות רבות ותוכן נוסף להורדה (אנ') (DLC) יצאו לאור. כמו כן, המשחק בנוי לעבוד עם יצירות ומודים מותאמים אישית של הקהילה.

המשחק זכה לביקורות חיוביות רבות ונחשב להצלחה מסחרית, כאשר נכון ליוני 2022 נמכרו בסך הכל 12 מיליון עותקים של המשחק לכל הפלטפורמות.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת המשחק מקבל השחקן שטח אדמה ריבועי בגודל של 4 קמ"ר שמחובר לכביש מהיר, וסכום כסף התחלתי. עליו לסלול דרכים חדשות בתוך השטח שהוקצה, לקבוע אזורי שימוש למגורים, מסחר ותעשייה, להקים תשתית להפקת חשמל, מתקן לשאיבת מים, מערכת ביוב ומטמנת פסולת. בנוסף עליו לקבוע מדיניות של מיסוי מוניציפלי, ולספק שירותים ציבוריים לתושבים כמו בתי ספר, כיבוי אש, שיטור עירוני, מרפאות, תחבורה ציבורית, בתי קברות, ופארקים ציבוריים.

המשחק מאפשר להקים עיר מטרופולינית שמכילה עד מיליון תושבים. תושבי העיר אינם מסתובבים באופן אקראי ברחבי העיר, אלא מקיימים שגרת חיים המתנהלת בין מקום המגורים, מקום התעסוקה ומוקדי המסחר והבילוי המובחנים של כל אחד מהתושבים. התושבים והעסקים הפועלים בעיר מגיבים על המדיניות שקובע השחקן, וככל ששביעות רצונם גבוהה יותר, גובר הביקוש למגורים ולעסקים נוספים להגיע לעיר. מנגד, ככל ששביעות רצונם של התושבים והעסקים נמוכה יותר, הביקוש ירד והתושבים והעסקים המקומיים יחלו לעזוב את העיר.

ככל שהעיר מתפתחת וגדלה, מקבל השחקן אפשרויות חדשות ומתקדמות יותר. לדוגמה, בניית מכון טיהור שפכים שתאפשר להימנע מהזרמת הביוב לנהר, קביעת אזורי מגורים בבניה צפופה המאפיינת עירוניות מתחדשת, הקמת רכבות תחתית ורכישה של קרקעות הגובלות בעיר על מנת להגדיל את שטחה. התפתחות העיר מייצרת גם אתגרים חדשים של עומסי תנועה, זיהום אוויר מוגבר וצורך גובר בשירותים עירוניים מתקדמים כמו אוניברסיטה, בית חולים ונמל תעופה.

המשחק מאפשר לסמן אזורים מסוימים כמחוזות ולהחיל עליהם מדיניות נפרדת מזו של שאר חלקי העיר. כך, על כל מחוז יכולים להיות מוטלים תעריפי מס שונים, וניתן לקבוע כי באזור שמיועד לתעשייה במחוז מסוים תתאפשר רק תעשיית עץ או חקלאות.

חבילות הרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז יציאת משחק המקורי לשוק, יצאו מספר חבילות הרחבה שהרחיבו את גבולות המשחק המקורי:

רשימת ההרחבות למשחק
שם ההרחבה תאריך הוצאה לאור תיאור
After Dark 24 בספטמבר 2015 הוספת מבני תיירות וחיי לילה כמו קזינו ומלונות יוקרה. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי שהוסיף מחזור יום-לילה למשחק.
Snowfall 18 בפברואר 2016 הוספת שלג ותופעות אחרות של מזג אוויר חורפי, ואפשרויות גרפיות חדשות המאפשרות לשנות את פני השטח הפיזיים במשחק.
Match Day 9 ביוני 2016 הרחבה חינמית המאפשרת להקים בעיר אצטדיון פוטבול.
Natural Disasters 29 בנובמבר 2016 ההרחבה מאפשרת מגוון של אסונות טבע כמו שרפות, רעידות אדמה וצונאמי. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי שהוסיף תחנות רדיו לעיר.
Pearls From the East 22 במרץ 2017 הוספת מבנים ומאפיינים בהשראת מזרח אסיה, כמו מקדש סיני וגן חיות של פנדות ענק.
Mass Transit 18 במאי 2017 הוספת אמצעי תחבורה ציבורית לרבות רכבל, מונורייל, ספינת אוויר ומעבורת. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי שהוסיף שמות רחובות והיכולת לנהל צמתים על ידי רמזורים ותמרורים.
Concerts 17 באוגוסט 2017 מיני-הרחבה המאפשרת הקמת אתרים המיועדים לאירועי תרבות המוניים כמו קונצרט ופסטיבל, ולהחיל עליהם רגולציה.
Green Cities 19 באוקטובר 2017 מאפשרת לשפר את איכות הסביבה בעיר באמצעות תאים סולריים על גגות מבנים, רכבים חשמליים ואמצעים אחרים של עירוניות בת קיימא. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי ששינה את אופן הפעולה של זיהום הרעש בכבישים, והוסיף עצים חדשים ומכוניות חשמליות.
Parklife 24 במאי 2018 הוספת מגוון של גני חיות, גנים ציבוריים ופארקים לאומיים. נוספו גם מבנים חדשים וסיורי תיירות.
Industries 10 באוקטובר 2018 הוספת ענפי תעשייה בעיר ומפעלים שונים, ופיתוח אמצעי לוגיסטיקה ושינוע סחורות. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי שהוסיף דברים כגון ביתני אגרה.
Campus 21 במאי 2019 מאפשרת לייעד אזור כקמפוס אוניברסיטאי מאחד הסוגים הבאים: בית ספר למסחר, מכללה למדעי הרוח או אוניברסיטה. בנוסף כוללת מבנים חדשים כגון מוזיאונים ומתקני ספורט בקמפוס. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי שהוסיף ספריות ציבוריות ואוטובוסי בית ספר, שעובדים כמו אוטובוסים עירוניים רגילים.
Sunset Harbor 26 במרץ 2020 הוספת ייעוד של תעשיית דיג, וכלי רכב חדשים כגון אוטובוסים בין עירוניים, מסוקים ורכבת תחתית. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי ששינה את מערכת המטרו, והוסיף לה את האפשרות לעבוד גם מעל האדמה.
Airports 25 בינואר 2022 מאפשרת לייעד אזור כנמל תעופה ובנוסף כוללת מבנים חדשים כגון מוזיאונים ומטה חברת התעופה. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי שהוסיף עצים חדשים, ואת היכולת לשנות את העצים שבכבישים.
Plazas and Promenades 14 בספטמבר 2022 מאפשר ליצור אזורים ללא גישה לכלי רכב. ההרחבה שוחררה עם עדכון חינמי שהוסיף כבישים חדשים ופסי מטרו חד כיווניים.

בנוסף לחבילות ההרחבה הרשמיות של המשחק, קיימים מודים שונים של בניינים וכלי רכב שפותחו על ידי השחקנים וניתנים להורדה והתקנה דרך חנות המשחקים הדיגיטלית סטים.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב הביקורות שניתנו ל-Cities: Skylines היו חיוביות, וחלקן טענו שהוא מתעלה על סדרת סים סיטי הוותיקה.[6] המשחק נחשב כסימולטור מדויק דיו כדי שעיריית סטוקהולם, שבה נמצאים משרדי חברת Paradox Interactive שהפיצה את המשחק, נעזרה בו כדי לתכנן מערכת תחבורה חדשה בעיר.[7]

להלן הדירוג שניתן על ידי חלק מהמבקרים עם יציאת המשחק בשנת 2015:

Destructoid 9/10
Game Informer 8.75/10
GameSpot 8/10
IGN 8.5/10
PC Gamer (US) 86/100
The Escapist חמישה כוכבים

בשנת 2020 דורג המשחק במקום הרביעי בסוגת משחקי הניהול למחשב האישי על ידי האתר Rock, Paper, Shotgun.

משחק המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2023 הוכרז על משחק המשך ל-Cities: Skylines.[8] ההמשך, שנקרא Cities: Skylines II, יצא לאור ב-24 באוקטובר 2023 למחשב האישי, וצפוי לצאת בגרסאות לפלייסטיישן 5 ו-Xbox Series X/S ברבעון השני של 2024.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Cities: Skylines בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Colossal Order‏, Patch notes for 1.13.1-f1, אתר Steam, ‏‏4 ביוני 2020 (באנגלית)
  2. ^ Entertainment Software Rating Board‏, Cities: Skylines Rating for Linux, Macintosh, Windows PC and Xbox One (באנגלית)
  3. ^ Entertainment Software Rating Board‏, Cities: Skylines Rating for PlayStation 4 (באנגלית)
  4. ^ Entertainment Software Rating Board‏, Cities: Skylines Rating for Nintendo Switch (באנגלית)
  5. ^ Pan European Game Information‏, Cities: Skylines Rating (באנגלית)
  6. ^ The 'SimCity' Empire Has Fallen and 'Skylines' Is Picking Up the Pieces, www.vice.com (באנגלית)
  7. ^ Christian Nutt, Did you know Stockholm used Cities: Skylines for urban planning?, www.gamasutra.com (באנגלית)
  8. ^ Dustin Bailey published, Cities: Skylines 2 seems to be tackling the original city builder's biggest problem head-on, gamesradar, ‏2023-03-06 (באנגלית)
  9. ^ Logan Plant, Xbox Games Showcase 2023: Everything Announced, IGN, ‏2023-06-11 (באנגלית)