איית את שמי באות ס'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איית את שמי באות ס'
Spell My Name with an S
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה 1958 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה במגזין Star Science Fiction בגיליון ינואר 1956
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איית את שמי באות ס'אנגלית: Spell My Name with an S) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הסיפור הופיע לראשונה בשנת 1958. הסיפור נכתב בהשראת התסכול של אסימוב משגיאות כתיב בשמו כ"אזימוב" (Azimov). הסיפור תורגם לעברית ב-1972 בקובץ מחר כפול תשע, ושוב ב-1980 בקובץ "שקיעה", ופעם נוספת ב-2014 בקובץ כתבי אייזק אסימוב כרך 3. אסימוב העיר שאת החלק האחרון בסיפור הוא הוסיף בדרך אגב. למרות הסוף הטוב המקורי, אסימוב לא היה מרוצה, כי הנומרולוג לא הוסבר. לכן הוא הכניס את החלק האחרון כדי להסביר את הנומרולוג.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש בתקופת המלחמה הקרה ומספר את סיפורו של מרשל זבטינסקי, פיזיקאי גרעיני פולני-אמריקאי, המודאג מהמשך הקריירה שלו ופונה לנומרולוג כדי להכניס אותה לנתיב טוב יותר. הנומרולוג מייעץ לו לשנות את האות הראשונה בשם משפחתו ל"ס": סבטינסקי. סדרה מורכבת של אירועים מתחוללים כאשר שירות הביטחון האמריקאי שם לב לשינוי וחושד בו. מוצאו הפולני של מרשל גורמים להם לחשוד שהוא מנסה להסיח את דעתם מקרוב משפחה שלו בגוש המזרחי. הם מגלים אדם שעשוי להיות קרוב-רחוק שלו - מיכאל אנדרייביץ' זבטינסקי, שהוא גם כן פיזיקאי גרעין, מה שמוביל לגילוי שברית המועצות עובדת על שדות כוח כהגנה מהתקפה גרעינית. האמריקאים מתחילים מיד לפתח שדות הגנה משלהם. עדיין אין להם סיבה רצינית לחשוד במרשל, אבל הם מחפשים דרך דיסקרטית לשים עליו עין ולהוציא אותו מעבודתו. לכן הם ממנים אותו לפרופסור בכיר, הדבר אותו קיווה להשיג כשהלך לנומרולוג.

בסופו של הסיפור, מתגלה כי הנומרולוג הוא למעשה חוצן, וכי הוא התערב עם ידידו החוצן האם הוא יצליח למנוע מלחמה גרעינית על פני כדור הארץ על ידי גירוי קטן. הסיפור מסתיים כאשר שני היצורים עושים התערבות נוספת: האם בשינוי קטן נוסף, היצור יצליח להחזיר את המצב לקדמותו, כך שהתוצאה הסופית של שואה גרעינית תהיה בלתי נמנעת.

הסיפור מדגים תרחיש מסוג שזכה מאוחר יותר לכינוי אפקט הפרפר, כאשר במערכות מסוימות שינוי זעיר בנקודת זמן מסוימת (אדם אחד משנה אות אחת באופן בו שמו מאוית) גורר שינוי אדיר לאחר זמן - האנושות כולה שורדת, מול התוצאה ללא השינוי, בה האנושות משמידה את עצמה ומחריבה תוך כדי כך את הפלנטה כולה. רעיון דומה הובע על ידי סיפורים של סופרים אחרים, לפני ואחרי אסימוב, ביניהם שיר העם הכל בגלל מסמר.