האבן המדברת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האבן המדברת
The Talking Stone
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה 1955 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה כתב העת The Magazine of Fantasy and Science Fiction גיליון אוקטובר 1955
סדרה
סיפור קודם הפעמון המזמר עריכת הנתון בוויקינתונים
סיפור עוקב הלילה הגווע עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האבן המדברת (באנגלית: The Talking Stone) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הסיפור הופיע לראשונה בגיליון אוקטובר 1955 של כתב העת The Magazine of Fantasy and Science Fiction. הסיפור תורגם לעברית בגיליון מספר 2 של כתב העת פנטסיה 2000, ושוב 2014 בספר כתבי אייזק אסימוב כרך 4. הסיפור האבן המדברת הוא הסיפור השני של אסימוב בו הופיע החוקר ונדל אורת', שהופיע גם בסיפורים הפעמון המזמר, הלילה הגווע והמפתח.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארי ורנדסקי, מהנדס חללונאוטיקה שממוקם לבדו על תחנה חמש, מגלה עניין בסיליקונים, צורת חיים מבוססת סיליקון הנמצאת על אסטרואידים. היצורים גדלים בדרך כלל לעובי מקסימלי של 5 סנטימטרים וניזונים מקרינת גאמא של מחצבים רדיואקטיביים. בנוסף לכך לפי חלק מההשערות הם טלפתיים.

כאשר חללית משא בשם רוברט ק' נוחתת בתחנה לשם תיקון במנוע, עם סיליקון ענק בקוטר של מעל 30 סנטימטרים, ורנדסקי מסיק כי היצור הגיע ממקום עשיר במיוחד באורניום. ורנדסקי מחבל במנוע וקורא לרשויות, אך לפני שספינת הסיור מגיע אל החללית, רוברט ק' נפגעת על ידי מטאורואיד, אשר הורג את אנשי צוותה של החללית. הסיליקון עצמו נפגע אנושות מנפילת הלחץ הפיתאומית.

כאשר הוא מתושאל, מכריז הסיליקון הגוסס כי הקואורדינטות של הבית שלו כתובות על ה"אסטרואיד". ד"ר ונדל אורת' אשר נשאל לכוונת דבריו מסביר כי הסיליקון התכוון למעשה כי המספרים היו כתובים על הספינה, במסווה של מספרי רישום או מספרים סידוריים, מאחר שהספינה מתאימה להגדרה של אסטרואיד (גוף קטן, קטן יותר מכוכב לכת, המקיף את השמש בין מאדים לצדק) לפי ספר האסטרונומיה העתיק אותו הקריאו אנשי הצוות לסיליקון.