סחור-סחור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סחור-סחור
Runaround
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
מקום התרחשות כוכב חמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות 2015 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה מרץ 1942 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Astounding Science Fiction, גיליון מרץ 1942
סדרה
סיפור קודם ניצחון שלא בכוונה עריכת הנתון בוויקינתונים
סיפור עוקב הגיון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סחור-סחוראנגלית: Runaround) הוא סיפור קצר מאת אייזק אסימוב, המשתייך לסוגת המדע הבדיוני. הסיפור נכתב באוקטובר של שנת 1941 ופורסם במגזין מדע בדיוני חודשיים לאחר מכן. בשנת 1950 הסיפור הופיע בספרו של אסימוב, "אני, רובוט".

הסיפור מפורסם בהיותו הסיפור הראשון מסיפוריו של אסימוב שבו שלושת חוקי הרובוטיקה תופסים מקום מרכזי בעלילה, מוטיב שיחזור מאוחר יותר ברבים מסיפוריו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש בשנת 2015. גרגורי פאואל וחברו מייקל (מייק) דונובן נשלחים לכוכב חמה יחד עם רובוט בשם SPD-13 (המכונה גם "ספידי") במטרה להחזיר לפעולה תחנת כרייה שננטשה 10 שנים לפני כן.

לאחר שהם מגיעים, פאואל ודונובן מגלים שהתאים הפוטואלקטריים תומכי החיים שבתחנה ריקים מסלניום ויפסיקו לפעול בקרוב. בריכת הסלניום הקרובה ביותר נמצאת במרחק שבעה מיל מהתחנה, ומאחר ורק הוא מסוגל לשרוד באקלים הקיצוני ספידי נשלח אל הבריכה כדי להביא סלניום. לאחר שהוא לא חוזר כעבור חמש שעות, פאואל ודונובן מתחילים לדאוג. הם משתמשים ברובוט פרימיטיבי יותר שנמצא בתחנה כדי למצוא את ספידי.

כאשר הם מגיעים לבריכת הסלניום, פאואל ודונובן מגלים שספידי מסתובב במעגל סביב הבריכה. לאחר שהם מבקשים ממנו לחזור, ספידי מתחיל לדבר באופן מוזר ולהגיד מילים אקראיות. פאואל מבין שספידי רואה בבריכת הסלניום איום בלתי צפוי. בנסיבות רגילות, רובוטים שמים את טובת בעליהם לפני טובתם, אך מאחר שספידי הוא רובוט יקר במיוחד הוא תוכנת באופן ההפוך. לכן, ספידי "כלוא" בין שני החוקים, מאחר שבשני המצבים הוא מפר את אחד החוקים.

מאחר שהחוק היחיד שחזק יותר משני החוקים האחרים הוא החוק הראשון ("לא יפגע רובוט לרעה בבן אדם, ולא יניח, במחדל, שאדם ייפגע"), פאואל מחליט לסכן את חייו ולצאת אל האקלים המסוכן. ספידי נאלץ לבטל את הפקודות הקודמות ולהציל את פאואל, והבעיה נפתרת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]