סדרת הרובוטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כריכת הספר הראשון בסדרה

סדרת הרובוטים היא סדרה בת ארבעה ספרים, פרי יצירתו של אייזק אסימוב. בנוסף לספרים, סיפורים רבים של אסימוב קשורים לסדרה, ביניהם אלו שנכללו בקבצים "אני, רובוט" ו"בארץ הרובוטים", וכן הספר "האדם הפוזיטרוני". המקשר בין כל הסיפורים והסדרה הוא קיומם של רובוטים דמויי-אדם הנכפפים לשלושת חוקי הרובוטיקה.

הסדרה נחלה הצלחה מרובה בישראל והוצאה בכמה מהדורות שונות. בין מתרגמיה היו חיים גליקשטיין, רמי שלהבת ועמנואל לוטם.

עלילות הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה סובבת סביב כדור הארץ וחמישים עולמות ההתיישבות סביבו. בכדור הארץ חיים אנשים בצפיפות בערים דחוסות, ואילו בכוכבים השונים יש מרחב ותרבות חיים מבודדת ושונה מאוד. רובוטים דמויי אנוש נפוצים בכל עולמות האדם, אם כי מתייחסים אליהם יותר בחשדנות בכדור הארץ. הספרים הראשונים עוסקים בבלש אלייג'ה ביילי, שחוקר שלוש תעלומות רצח שונות בכוכבי לכת שונים, ובשותפו הרובוטי ר' דאניל אוליבאו. במהלך חקירותיו של ביילי מועלות שאלות פילוסופיות על מקומו של האדם בעולם, על מקומה של החברה בחיי האדם, על ההבדל בין אדם לרובוט ועוד. בסופו של דבר ביילי מייסד את תנועת ההתנחלות החדשה, במסגרתה בני אנוש פורצים חזרה לחלל ומתחילים להתיישב בעולמות שונים, מה שהיווה תחילתה של האימפריה הגלקטית המתוארת בסדרות אחרות. בספר הרביעי הסדרה, המתרחש מאתיים שנה לאחר מכן, מנסה ר' דאניל לעצור מזימה להשמדת כדור הארץ, אך נכשל בשל מגבלותיו הרובוטיות, והוא נחוש בדעתו להצליח להתמודד עימן כדי להגן על האנושות כולה.

הספרים בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת הרובוטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מערות הפלדה, 1954, יצא בעברית ב-1975 בהוצאת מסדה, בתרגומו של חיים גליקשטיין; וב-2005 בהוצאת ינשוף, בתרגומו של רמי שלהבת.
  2. השמש העירומה, בחלקים בכתב עת ב 1956 וכספר ב 1957, יצא בעברית ב-1975 בהוצאת מסדה, בתרגומו של חיים גליקשטיין; וב-2007 בהוצאת ינשוף, בתרגומו של רמי שלהבת, בשם "שמש עירומה".
  3. רובוטים של שחר, 1983, יצא בעברית בהוצאת כתר, בתרגומו של עמנואל לוטם.
  4. רובוטים ואימפריה, 1985, יצא בעברית בהוצאת כתר, 1988, בתרגומו של עמנואל לוטם.

ספרים אחרים הקשורים לסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. אנוכי, הרובוט, 1950, יצא בעברית בהוצאת מסדה, 1970, בתרגומו של יאיר שמעוני ויצא בשנית בשם "אני, רובוט" בהוצאת כתר, 2004 בתרגומו של אורי בלסם.
  2. בארץ הרובוטים, 1964, יצא בעברית בהוצאת מסדה, 1975, בתרגומו של יואב הלוי.
  3. האדם הפוזיטרוני (ביחד עם רוברט סילברברג), יצא בישראל בהוצאת כתר, 1998, בתרגומו של גידי נבו.

רשימת סיפורי הרובוטים הקשורים לסדרה שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני, רובוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוצאת מסדה, 1970. הוצאת כתר, 2004

בארץ הרובוטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוצאת מסדה, 1975.

פנטסיה 2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד ממקורות ההשראה של אסימוב היו הזורומים, גזע של בני אנוש מכניים מהסיפור "הלווין של ג'יימסון" שנכתב על ידי ניל ר. ג'ונס בשנת 1931. אסימוב קרא את הסיפור בגיל 11, והודה כי הסיפור היווה מקור ההשראה שלו לרובוטים טובים המשרתים את בני האדם בהגינות.

הקשר לסדרות אחרות של אסימוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסימוב שילב את סדרת הרובוטים עם סדרת המוסד שלו, כך שר' דאניל אוליבאו הופיע בספרים שונים של הסדרה. הסדרה גם קושרה לסדרת האימפריה. בסדרת האימפריה מוזכר כי כדור הארץ נעשה רדיואקטיבי ולא ראוי למגורי אדם. בספר "רובוטים ואימפריה" מתואר כיצד זה קרה. אמנם בספר "הכוכבים כאבק" מצוין כי כדור הארץ נעשה רדיואקטיבי בשל מלחמה גרעינית, אך אסימוב תירץ את הסתירה בכך שההיסטוריה שובשה ולא נזכרה נכון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]