סוזן קלווין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוזן קלווין
יוצרים אייזק אסימוב
גילום הדמות מקסין אודלי, אן פירבנק, Beatrix Lehmann, ברידג'ט מוינאהן עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
תאריך לידה 1982
מין נקבה
מקצוע רובופסיכולוגית ראשית בחברת יו אס רובוטים ואנשים מכניים
אזרחות אמריקנית
תאריך פטירה 2064
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר סוזן קלווין (אנגלית: Dr. Susan Calvin) היא דמות בסדרת ספרי המדע הבדיוני של אייזק אסימוב העוסקים ברובוטיקה. הד"ר קלווין הייתה הרובופסיכולוגית הראשית בחברת יו אס רובוטים ואנשים מכניים, היצרנית הגדולה של רובוטים במאה ה-21 והוותה את הדמות הראשית ברבים מסיפוריו הקצרים של אסימוב הנוגעים לרובוטים, שנאספו מאוחר יותר בין השאר בספרים "אני, רובוט" ו"בארץ הרובוטים".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוזן קלווין נולדה בשנת 1982, באותה שנה שבה התאגדו החברות 'רובוטי ארצות הברית' ו'אנשים מכניים'. בגיל 16 היא כתבה את המאמר הראשון שלה תחת השם "היבטים מעשים של הרובוטיקה". המאמר התפרסם לאחר שסוזן השתתפה בסמינר פסיכו-מתמטיקה, שבו הציג ד"ר אלפרד לנינג מרובוטי ארצות הברית את הרובוט הנייד הראשון שצויד בקול.

לאחר שסיימה את לימודיה לתואר ראשון באוניברסיטת קולומביה בשנת 2003, התחילה סוזן ללמוד תואר מתקדם בקיברנטיקה ולמדה לבנות מוח פוזיטרוני כך שניתן יהיה לחזות מראש את תגובותיו לגרויים מסוימים. לאחר סיום הדוקטורט שלה, הצטרפה לחברת 'רובוטי ארצות הברית ואנשים מכניים' בשנת 2008 כרובופסיכולוגית הראשונה שלהם. כבר כשנה לאחר-מכן, בשנת 2029, כאשר עזבה סוזן בפעם הראשונה את כדור הארץ כדי לבקר בבסיס 'היפר', תוארה הרשמי היה 'רובופסיכולוגית ראשית של החברה'.

סוזן פרשה מחברת 'רובוטי אמריקה ואנשים מכניים' בשנת 2057, אך המשיכה לפעול בכמה הזדמנויות כיועצת חיצונית שלהם. סוזן מתה בשנת 2064, בגיל 82.

בסיפור "ראייה" כאשר נשאלה האם רובוטים שונים מבני אדם מבחינה מנטלית, ענתה ד"ר קלווין: "הם מעולמות שונים. הרובוטים הגונים מיסודם". סיפוריו של אסימוב מתארים אותה כאדם מחושב ומבריק ובה-בשעה כקרה ומרוחקת עד כדי התנהגות הגובלת במיזנתרופיה כלפי בני-אדם איתם היא באה במגע, אך לא כלפי רובוטים.

רשימה סיפורי אסימוב, בהן מופיעה סוזן קלווין ושתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]