מולטיוואק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מולטיוואק (באנגלית: Multivac) הוא שמו של מחשב על בדיוני המופיע בסיפורים רבים של אייזק אסימוב. באוטוביוגרפיה שלו, in memory yet green, הסביר אסימוב שהשם מולטיוואק הוא חיקוי ליוניוואק (UNIVAC), שאסימוב חשב שפירוש שמו הוא מחשב עם שפופרת ריק יחיד (בעצם פירוש השם הוא מחשב אוטומטי אוניברסלי), ועל בסיס הרעיון הזה, מחשב מרובה שפופרות וחזק הרבה יותר יהיה מולטי-וואק (multivac). בסיפור 'השאלה האחרונה' כתב אסימוב שהסיומת 'אק' פירושה 'מחשב אוטומטי'.

כמו רוב הטכנולוגיות שאסימוב מתאר בספריו, המפרט הטכני המדויק של מולטיוואק משתנה בהופעות השונות שלו. בכל המקרים מדובר במחשב ממשלתי שעונה על שאלות, והוא לרוב קבור מתחת לאדמה לצרכים ביטחוניים. עם זאת, אסימוב מעולם לא הגדיר את גודלו המדויק של המחשב (רק ציין שהוא גדול מאוד). בסיפור "זכות הצבעה" גודלו הוא כקילומטר וחצי לעומק שלוש קומות, לפחות ככל שידוע לציבור, ואילו ב"כל צרות העולם" הוא ממלא את כל וושינגטון. יש אזכורים רבים של מסדרונות ואנשים בתוך מולטיוואק עצמו. שלא כמו המחשבים בסיפורי הרובוטים של אסימוב, השימוש במולטיוואק ממוכן ולמולטיוואק אין אישיות הנראית לעין (ישנם כמה סיפורים יוצאי דופן בעניין זה, למשל "המפתח"). למרות שמולטיוואק משתמש בטכנולוגיה המיושנת של שפופרות ריק, יש בו אזכורים לטכנולוגיה הדומה לאינטרנט (למשל בסיפור "יום השנה"). בסיפור "השאלה האחרונה" מולטיוואק מתקיים אלפי שנים והולך וגדל כל הזמן.

קו עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור מולטיוואק הראשון, "זכות הצבעה", מולטיוואק בוחר מהאוכלוסייה הכללית של ארצות הברית אדם אחד שיהיה הנציג שלה בבחירות, ועל פי דעתו מחשב את דעת האוכלוסייה כולה כדי להחליט את תוצאת הבחירות. אסימוב כתב סיפור זה כדי להגחיך את האבסורד שביכולת של מחשב לחשב תוצאות כלליות ממקרים פרטניים.

בסיפור המפורסם ביותר של מולטיוואק, "השאלה האחרונה", שני טכנאים שתויים שואלים את מולטיוואק האם האנושות יכולה להקטין את האנטרופיה הכללית. מולטיוואק לא מצליח להשיב על השאלה ועונה בהודעת השגיאה "אין מספיק נתונים לתשובה משמעותית." הסיפור ממשיך דרך שנים וטכנולוגיות מחשוב חזקות יותר ויותר. כל מולטיוואק משיב את אותה התשובה עד שהיקום כולו מתכלה. בשלב זה היורש של מולטיווק, הא.ק. הקוסמי, אוסף את כל הנתונים שביכולתו ומוצא את התשובה. על מנת להפוך את כיוון האנטרופיה ולענות על השאלה הוא יוצר את היקום מחדש באומרו "ויהי אור", וכך בעצם מתחבר לבריאת העולם בידי אלוהים בתנ"ך. אסימוב אמר שזהו הסיפור האהוב עליו.

בסיפור "כל צרות העולם" ילד שאביו נעצר לפי הוראות מולטיוואק מונחה על ידי מולטיואק לבצע סדרת פעולות מסובכות. ברגע האחרון נמנע ממנו לבצע את הפעולה האחרונה, שללא ידיעתו הייתה משמידה את מולטיואק. הסתבר שמולטיוואק מתעייף מלמצוא פתרונות לכל הבעיות האנושיות והוא מנסה להתאבד.

רשימת סיפורי מולטיוואק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]