תחבולה שלוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תחבולה שלוש
Gimmicks three
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פנטזיה
הוצאה
תאריך הוצאה נובמבר 1956 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין The Magazine of Fantasy and Science Fiction, גיליון נובמבר 1956
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תחבולה שלוש (באנגלית: Gimmicks three) הוא סיפור פנטזיה קצר שנכתב בידי אייזק אסימוב בשנת 1956. הסיפור תורגם לעברית ב-1976 בקובץ גדול ורחב הוא העולם, ושוב ב-2009 בשם 'תעלולים שלושה' בקובץ כתבי אייזק אסימוב כרך 1. שם הסיפור מתייחס לשלוש תחבולות שחוקות בהן משתמשים סופרים כדי להשיג התעניינות מצד הקורא: ברית עם השטן, תעלומת חדר נעול ומסע בזמן, ולכך שגיבור הסיפור ניצל באמצעות התחבולה השלישית.

במקור פרסם אסימוב את הסיפור תחת השם "חדר המתכת הנעול".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איזידור וולבי זה עתה עזב את הצבא ונזרק על ידי חברתו, והוא חש אבוד ומיואש. בייאושו הוא מוכר את נשמתו לשד בשם שאפור. החוזה מבטיח לו חיים מוצלחים אולם לאחר עשר שנים הוא ייאלץ להיכנס לגיהנום, אם כנשמה אומללה ואם כחבר הסגל השטני.

עשר שנים מאוחר יותר, וולבי הופך לאיש עסקים מצליח ומתחתן עם חברתו לשעבר. שאפור מופיע שוב ודורש את התשלום. אם וולבי יצליח לבצע משימה באמצעות כוחות שטניים, הוא יתקבל כחבר של האליטה של גיהנום. אחרת, הוא יהיה רק נשמה ארורה רגילה.

וולבי נכלא בתוך חדר ברונזה אטום וצריך למצוא דרך להימלט. לבסוף הוא מבין שהוא מסוגל לנוע בזמן ובורח מהחדר על ידי מסע אחורה בזמן.

בסוף הסיפור מתגלה כי הוא חזר בזמן ולא חתם על החוזה עם שאפור, למרבה זעמו של השד. וולבי הצליח בעבודה קשה להשיג את אותם חיים מוצלחים אבל בלי שנשמתו תמכר לשטן.