בדחן (סיפור קצר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בדחן
Jokester
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
נושא בדיחה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1956 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Infinity Science Fiction גיליון דצמבר 1956
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בדחן (באנגלית: Jokester) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת הסופר אייזק אסימוב. הסיפור הופיע לראשונה בגיליון דצמבר 1956 של Infinity Science Fiction. הסיפור תורגם לעברית בשנת 1976 בספר גדול ורחב הוא העולם תחת השם 'הליצן', ושוב בשנת 2009 בספר כתבי אייזק אסימוב כרך 1.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נואל מאירהוף הוא "רב-אומן", אחד מתוך קבוצה קטנה של גאונים מוכרים, שיודעים אילו שאלות יש לשאול את מולטיוואק על מנת לקבל ידע חדש שטרם ידוע לאנושות. טימותי וויסטלר, מנתח מערכות בכיר, חושש מדרכי הפעולה של מאירהוף, לאחר שתפס אותו מספר בדיחות למולטיוואק.

טימותי פונה לאברם טרסק, פקיד ממשלתי, ומעלה בפניו את החשש שמאירהוף משתמש בבדיחות כדי להתגבר על הכישורים החברתיים החסרים לו, וכעת נגמרו לו הבדיחות והוא רוצה להשתמש במולטיוואק כדי להמציא בדיחות חדשות.

אברם קורא למאירהוף ושואל אותו למעשיו. מאירהוף מסביר כי הוא מכניס למולטיוואק בדיחות כי הוא חוקר את מוצא הבדיחות, במיוחד מדוע נראה שאין כזה דבר בדיחה מקורית, למעט משחקי מילים, וכל בדיחה שמישהו מספר היא בדיחה שהוא שמע ממישהוא אחר. 

מולטיוואק עונה כי ההומור הוא בעצם כלי מחקר פסיכולוגי שנכפה על  בני האדם על ידי חוצנים במטרה לחקור את הפסיכולוגיה האנושית. מאחר שבני האדם יודעים על השימוש בהומור ככלי מחקר של חוצנים, כלי זה הופך ללא יעיל, וההומור נעלם מן העולם.