ביום מן הימים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביום מן הימים
Someday
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה 1956 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Infinity Science Fiction גיליון אוגוסט 1956
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביום מן הימיםאנגלית: Someday) הוא סיפור מדע בדיוני קצר שנכתב בידי אייזיק אסימוב בשנת 1956, ותורגם לעברית ב-1976 בקובץ 'גדול ורחב הוא העולם' ושוב ב-2009 תחת השם 'בבוא היום' בקובץ 'כתבי אייזיק אסימוב כרך 1'. הסיפור הוא חלק מסיפורי מולטיוואק.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש בעתיד בו המחשבים מהווים חלק מרכזי בחברה. בני אדם מפעילים את המחשבים, אבל המחשבים מבצעים את כל השאר. תכנות בינארי נלמד בבתי הספר, וקריאה וכתיבה נעשות מיושנות.

הסיפור הוא על שני נערים שמשדרגים מחשב ישן שנועד ליצור מעשיות עבור ילדים. הנערים מורידים ספר על מחשבים לזיכרון של המחשב הפייטן כדי להרחיב את אוצר המילים שלו, אבל הפייטן פשוט משלב מחשבים לתוך המעשיות הרגילות שלו. הסיפור מסתיים לאחר שהנערים עוזבים בהתרגשות את החדר לאחר שהחליטו ללכת לספרייה כדי ללמוד כתיבה כאמצעי להעברת מסרים סודיים. כשהם עוזבים, אחד הנערים בועט בטעות במספר ומפעיל אותו.

לבד בחדר, המספר מתחיל לספר סיפור על מחשב עני בשם שסובל מהתעלמות והתעללות מהאנשים החורגים שלו, שדורשים ממנו כל הזמן ליצור מעשיות. הסיפור מסתיים במילים: "המחשב הקטן ידע שהמחשבים יגדלו ויהיו חכמים וחזקים יותר ויותר; וביום מן הימים- ביום מן הימים-".