לתפוס ארנבת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לתפוס ארנבת
Catch that Rabbit
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
הוצאה Street & Smith עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה פברואר 1944 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Astounding Science Fiction, גיליון פברואר 1944
סדרה
סיפור קודם הגיון עריכת הנתון בוויקינתונים
סיפור עוקב בריחה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לתפוס ארנבתאנגלית: Catch That Rabbit) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הסיפור פורסם לראשונה בגיליון פברואר 1944 של Astounding Science Fiction, ותורגם לעברית בשנת 1970 בספר אני, רובוט.

שם הסיפור נובע מהשוואה שמשווה פאואל את תיקון הבעיה של הרובוט להכנת נזיד ארנבת, באומרו "הצעד הראשון בהכנת נזיד ארנבת הוא לתפוס ארנבת. ובכן, אנחנו חייבים לתפוס את הארנבת."

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאואל ודונובן הם האחראים מטעם חברת יו אס רובוטים ואנשים מכניים על בדיקות שדה של רובוטים מסוג DV-5 (דייב) על תחנת כרייה באסטרואיד. לסוג זה של רובוט יש שישה רובוטי בת, המתוארים בסיפור כ"אצבעות שלו", אשר נשלטים על ידו דרך שדות פוזיטרוניים, אמצעי שידור אשר עדיין לא הובן במלואו. אך הצוות נתקל בבעיות, כאשר בני האדם אינם באים במגע עם הרובוט, הרובוט מפסיק את עבודות הכרייה. הרובוט אינו זוכר את תקופת הזמן בה הוא לא עובד, עובדה שהרובוט מוטרד ממנה כמו בני האדם. עם זאת, אי אפשר לדעת מדוע הוא מפסיק לעבוד, שכן בנוכחות בני אדם הוא עובד כרגיל.

ללא ידיעת הרובוט, הם צופים בו בחשאי. הם מגלים כי הרובוט מתחיל לבצע צעידות וריקודים מוזרים יחד עם רובוטי הבת שלו בכל פעם שמשהו לא צפוי קורה - דבר שמראה על בעיה בתוכנה. כדי ללמוד עוד על התקלה הם מחליטים להכניס את הרובוט למצב חרום ולבחון את הזמן המדויק שלוקח לרובוט לבצע את הריקוד המוזר, אך בטעות הם נכנסים למצב חרום בעצמם ונלכדים בתוך מערה. בסופו של דבר הם מבינים כי לרובוט יש יותר מדי רובוטי בת. ה"אצבעות" מתפקדות באופן עצמאי עד שיש צורך בלקיחת החלטה חשובה, שנופלת על המוח הראשי. וכך כאשר יש צורך בלקיחת החלטה המוח הראשי שולט פתאום בששת ה"אצבעות", מה שמחייב אותו לקחת יותר יוזמה ויוצר עומס. כאשר בני האדם צפו בו, נוכחותם מפחיתה את מידת היוזמה שעל הרובוט לקחת, וכך מפחיתה את העומס והרובוט לא קורס. פאואל ודונבון מגיעים למסקנה שעליהם להשמיד את אחד מרובוטי הבת, וכך יישארו למוח הראשי רק חמישה רובוטים לשלוט בהם, והעומס יהיה נמוך מספיק כדי שהרובוט הראשי ישלוט בו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]