האדם הפוזיטרוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האדם הפוזיטרוני
The Positronic Man
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב ורוברט סילברברג
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
הוצאה הוצאת כתר
תאריך הוצאה 1992
מספר עמודים 245
הוצאה בעברית
תאריך 1998
תרגום גידי נבו
סדרה
סדרת ספרים סדרת הרובוטים
ספר קודם Robot Visions עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא מערות הפלדה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001783743
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האדם הפוזיטרוניאנגלית: The Positronic Man) הוא ספר מדע בדיוני מאת אייזק אסימוב ורוברט סילברברג שנכתב בשנת 1992 ותורגם לעברית בהוצאת כתר בשנת 1998.

הספר מהווה הרחבה לסיפור קצר בשם איש יובל המאתיים (באנגלית: The Bicentennial Man) שנכתב על ידי אסימוב בשנת 1976 (תורגם לעברית בגיליון 12 של מגזין פנטסיה 2000).

הספר והסיפור מגוללים את סיפורו של אנדרו, רובוט בעל מאפייני אישיות יוצאי דופן, הנאבק על הכרתו כבן אנוש. הספר מתרחש ביקום של סדרת הרובוטים, אך ללא קשר ישיר לסדרה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאה העשרים ואחת רובוטים פוזיטרונים נפוצים ברחבי כדור הארץ. משפחת מרטין רוכשת את הרובוט NDR-113 שהופך ליותר ממשרת בלבד, ונעשה חברן של בנות המשפחה.

הסיפור מסופר מנקודת מבטו של אנדרו. בתחילת הסיפור מודגשת הרובוטיות שלו; הוא אינו מסתדר היטב במצבים חברתיים ומתנהג כמו כל רובוט אחר. עם הזמן מתגלת באנדרו יצירתיות יוצאת דופן, והוא מתחיל לגלף יצירות אומנות, ולהרוויח כסף ממכירתן.

אנדרו מנסה להשיג הכרה משפטית כבן אדם, וממיר את גופו לעשוי מחלקים אורגניים. דור אחר דור במשפחת מרטין מנסים לסייע לו להתקבל לעולם שחושד ופוחד ממנו, אך גם הם לא מכירים באנדרו כאדם.

במהלך הספר, ההיסטוריה של הרובוטיקה כפי שהיא משתקפת בסיפורי רובוטים אחרים של אסימוב מוזכרת ברקע, ומושפעת מאנדרו, כאשר מתוך חשש ממנו מפסיקים לייצר רובוטים בודדים ומתחילים לייצר רובטים הנשלטים מרחוק בידי יחידות מחשב ענקיות.

אנדרו מגיע לבסוף למסקנה שמה שלא יעשה, בני האדם לא יכירו בו כאחד מהם בשל חיי האלמוות שלו. לכן, הוא מחבל במכוון במוחו, מה שגורם למותו ביום השנה המאתיים שלו. ביום זה הוא מוכר רשמית כבן אנוש.

הסיפור של אנדרו מוזכר בקצרה בספר רובוטים של שחר.

סרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 יצא הסרט "איש המאתיים", שבוסס על הספר. הוא בוים על ידי כריס קולומבוס, ומככבים בו רובין ויליאמס, סם ניל, אמבת' דייוויץ ואוליבר פלאט. המוזיקה לסרט נכתבה על ידי ג'יימס הורנר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]