נשים לגופן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשים לגופן
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2005–הווה (כ־19 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.wtb.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נשים לגופן היא עמותה רב-מקצועית הפועלת למען קידום בריאות, רווחה ואיכות חיים של נשים ונערות בישראל ולמען שינוי חברתי כולל בתחום הבריאות והמיניות.

הקמה ועקרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה הוקמה בשנת 2005 על ידי קבוצה של נשים מתחומי הבריאות וקידום מעמד האשה בישראל, כדי להעלות אל סדר היום הציבורי את מצב בריאותן של נשים ממגוון הקבוצות בארץ וכן מתוך כוונה ליצור מאגר ידע בהיר ונגיש שיאפשר לנשים להכיר את גופן, מיניותן ובריאותן ולהשתמש בשירותי הבריאות בצורה מושכלת ומלאה.

פעילות העמותה מתמקדת בחינוך ובהפצת ידע, בעבודה עם נשות מקצוע, בהעצמת נשים ונערות ובקידום מנהיגות נשים ונערות. נקודת המוצא של הפעילות היא אמונה בנשים כמקור סמכות ביחס לגופן וכשותפות מלאות לקבלת החלטות, החל בבריאות אישית וכלה במדיניות הבריאות הציבורית.

בשנים בהן נכתבו הספרים פעלו בעמותה יותר מ-350 פעילות ומתנדבות ממגוון תחומים העובדות בכל רחבי הארץ ומייצגות מגוון תרבותי, דתי, חברתי וגילאי רחב ורב-מקצועי. נשים מתחומי הרפואה והבריאות, הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה ועוד. פעילות העמותה מתאפיינת ביצירה ובשמירה של קשרים בין פעילות שטח, ארגונים חברתיים, אקדמיה והממסד הרפואי, קשרים הבאים לידי ביטוי גם בזרימה דו כיוונית של ידע. בנוסף לכך פועלת העמותה ליצירת לובי בנושאים הנוגעים לבריאות האשה בשיתוף פעולה עם ארגוני נשים.

בשנת 2011 זכתה העמותה בתואר "Women’s Health Hero" מטעם הפרויקט הפמיניסטי העולמי "Our Bodies, Ourselves". דנה וינברג, המייסדת והמנכ"לית של "נשים לגופן", דורגה ב-2013 במקום התשיעי בקרב 100 המשפיעים לשנה זו במגזין "דה מרקר".

פעילויות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה הפיקה שני ספרים[1][2] עבי כרס שהם מדריכים מקיפים לבריאות נשים, בעברית ובערבית - "נשים לגופן" (בעברית, בהוצאת מודן) ו"المرأة وكيانها" (בערבית, בהוצאה עצמית של העמותה). הם ראו אור ב-2011, בעריכתה של טל תמיר, מנהלת הידע והפעולה של העמותה בשיתוף עם דנה וינברג המייסדת. מדובר בשתי מהדורות מקיפות ומותאמות תרבותית של הספר האמריקאי פורץ הדרך "Our Bodies Ourselves". ליציאתן לאור קדמו שש שנות עבודה, בהשתתפות כ-350 נשות ואנשי מקצוע ממגוון תחומי הבריאות, הרפואה והמגדר. כמו כן שולבו בספרים ראיונות עם נשים מקבוצות אוכלוסייה מגוונות בכל רחבי הארץ.

הספרים נועדו לצמצם חוסר ידע הנוגע לבריאות ולאפשר עמדה מודעת יותר. הם מאפשרים לנשים להכיר טוב יותר את גופן, על הבריאות והחולי, על השינויים במעגל החיים, מילדות דרך התבגרות, פריון, אמהות, גיל המעבר והזדקנות.

סדנאות וקבוצות פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה מקיימת סדנאות שבהן משתתפות מדי שנה בשנה כאלף נשים. הן עוסקות בזכויות בריאות, בהקשרים של גוף ומיניות. הסדנאות מועברות בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית על ידי מנחות קבוצות מיומנות העוברות הכשרה במגוון תחומי התמחות הנוגעים לבריאות, גוף ומיניות של נשים.

לאחר שהתברר בסדנאות כי נשים ונערות רבות מבקשות לפעול ולהשפיע על קהילותיהן, הוקמו בעמותה "קבוצות ידע ופעולה". ביניהן כאלה המתמקדות ברפואה מגדרית לנשים הסובלות מפיברומיאלגיה, נשים בתקופת גיל המעבר ולנשים הסובלות ממיגרנות; קבוצות של נערות מאוכלוסיות שונות וגן של זקנות וקשישות; וקבוצות של התעצמות והנהגה בקרב אוכלוסיות רב-תרבותיות, כגון נשים ערביות במזרח ירושלים ונשים יוצאות חבר המדינות מכל רחבי הארץ.

ההרצאות, קבוצות הידע והפעולה והסדנאות מתקיימות בין השאר בקרב נשים קשישות, שכבת גיל שאינה זוכה להתייחסות מספקת[דרושה הבהרה] בחברה ובה נשים בודדות, עניות וחולות; נשים בגיל המעבר; נשים הלוקות במחלות "שקופות" (כתסמונות כאב כרוני ואנדומטריוזיס); יוצאות חבר המדינות ואתיופיה וכן נשים ונערות ערביות. כמו כן מתקיימות סדנאות לקבוצות של עובדות משרד הבריאות, מתנדבות מרכזי סיוע, אחיות טיפת חלב, מטפלים/ות בנשים קשישות ובבעלות מוגבלויות, מקלטים לנשים מוכות, "בתים חמים" לנשים ולנערות ברחבי הארץ וגם לנשות עסקים, פורום המנהלות ופורום נשות הדיפלומטים הזרים.

מרכז מומחיות "נערות לגופן"[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז[3] שהקימה העמותה מכשיר צוותים חינוכיים-טיפוליים, הורים וכל המתעניינ/ת בעבודה מקצועית ומכוונת עם נערות בכל הנוגע למיניות, להתפתחות גופנית ורגשית ולמניעת פגיעה בנערות וצעירות (בנות 11–24 שנים).

"נערות לגופן" היא תוכנית שפותחה בעמותת "נשים לגופן" מתוך אג'נדה חברתית, הנשענת על ההבנה שהשיח והידע על אודות נערות וגופן הוא חסר, מושתק ואינו מעודד צמיחה של נשים בריאות בגופן ובנפשן. התוכנית פותחה בכוונה ברורה לתרום לשינוי חברתי משמעותי בתחום זה. המרכז משלב מתודות ותכנים שמטרתם לסייע לנערות להשיג שליטה מחודשת (reclaim) על גופן ועל חייהן. דרכי הפעולה הן: הנגשת ידע לנערות, להורים ולצוותים חינוכיים וטיפוליים העובדים עם נערות; העלאת מודעות ויצירת ידע מותאם אישית בשיתוף עם הנערות עצמן; וקבוצות ידע ופעולה - לאחר תהליך למידה הדדי עם נשות מקצוע, מובילות הנערות שינוי.

במסגרת זו מתקיים מחקר "נערות לגופן". חלקו הראשון הוא איכותני ובסיומו יחל מחקר כמותני שבו ייאסף מידע פרטני באמצעות סקר מובנה בקרב 500 נערות ברחבי הארץ. התובנות שיאספו ישמשו לתכנון מדיניות ופרויקטים חסרים בתחום בארגון, כמו להשפעה על מקבלי ההחלטות ברמת המיקרו (כיועצות ומורות) והמקרו (מדיניות, משרדי ממשלה ועוד).

שיתופי פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמותת נשים לגופן היא חלק מרשת בינלאומית של ארגונים לקידום בריאות נשים המופעלת על ידי The Boston Women's Health Book Collective.

בישראל עובדת העמותה עם מגוון גופים, כגון עמותות המפעילות "בתים חמים" והוסטלים; קרנות המפעילות שירותים חברתיים: קרן רש"י, אשלים בג'וינט ישראל ועוד; האגף לקידום נוער, שפ"י והמחלקה לקידום בריאות במשרד החינוך; עיריות; תוכניות כגון "החצר הנשית" ביפו ובחיפה, "להיות נערה" בבת ים, תוכנית המנטורינג במכללת ספיר, אג'יק - מכון הנגב, האגודה לזכויות האזרח, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, "דלת פתוחה" ואיתך-מעכי.

שיתופי פעולה עם גורמים מקצועיים בתחום הבריאות מתקיימים בין השאר עם האגודה לגינקולוגיה של נערות ומתבגרות, ההסתדרות הרפואית (הר"י), בתי החולים איכילוב, הדסה עין כרם והלל יפה וכן עם מרפאת לוינסקי בתל אביב.

עמותת "נשים לגופן" מתקיימת מתרומות של קרנות וגופים המזדהים עם מטרותיה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הספר "נשים לגופן"
  2. ^ 2 בשנת 1982 פורסם בעברית תרגום חלקי של הספר באנגלית 0ur bodies ourselves בהוצאת המין השני. הספר נקרא גופנו עצמיותינו
  3. ^ מרכז "נערות לגופן"