שאטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שאטל פנימי חינמי ביציאה מטרמינל 3, נמל התעופה בן-גוריון

שאטל הוא קו אוטובוס, הנוסע במסלול קצר יחסית לקווי אוטובוס אחרים. כאוטובוסים ורכבות, שאטלים בדרך כלל נוסעים בין שתי נקודות לשני הכיוונים. שאטלים משמשים לצורך תעבורה גדולה של אנשים בין נקודות מסוימות, פעמים רבות למטרות קישור פנימי, כגון הסעה בין שער אוניברסיטה מרוחק לכיתות בו, בין טרמינלים בנמל תעופה, או כקו פנימי בתוך ערים.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטל לנמל תעופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטל לנמל תעופה או אוטובוס לנמל תעופה הוא קו אוטובוס (ובמקרים נדירים סוג של רכבת) הנוסע בין מרכז עיר לנמל התעופה שלה. מערכת שאטלים לנמלי תעופה תהיה זולה יותר לתפעול מאשר מערכת רכבות לנמל תעופה, אך יעילה פחות ובעלת טווח קטן יותר. לעיתים שאטלים אלה יעברו באזורי מלונות ותיירות, ויקבלו את הכינויים "שאטל מלונות" או "קו מלונות". באילת, מופעלים קווים 31, 32 ו-50 של חברת אגד משכונות העיר לנמל התעופה רמון, וקו 30 ממעבר טאבה דרך אזורי התיירות והמלונאות לשדה, ולכיוון השני, גם הוא של אגד.

שאטל נמל תעופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטל נמל תעופה או אוטובוס נמל תעופה הוא קו אוטובוס פנימי בנמל תעופה, המקשר בין חלקיו. שאטל כזה יכול לקשר בין התחבורה הציבורית המקומית המרכזית (כמו חניונים פנימיים ותחנות רכבת) לטרמינלים השונים בשדה. שאטלים כאלה מופעלים בעיקר בשדות תעופה גדולים, ובישראל מוכרים במיוחד הקווים הפנימיים בנמל התעופה בן-גוריון, הנוסעים בקו בין החניונים פנימיים - טרמינל 3 ותחנת הרכבת - טרמינל 1.

שאטל למערכת תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטל למערכת התחבורה מקשר בין יישובים או שכונות לתחבורה הציבורית המרכזית באזורם. כך, לדוגמה, יישוב הנמצא מרחק קילומטרים אחדים מהכביש הראשי הקרוב לו, יוכל להפעיל שאטל לכביש ראשי על מנת למנוע מתושביו הליכה מרובה. עיר תוכל להוציא שאטל לתחנת רכבת בין שכונותיה לתחנה הקרובה אליהן. שיטה זו נפוצה בארץ בפרוורי המרכז, פתח תקווה לדוגמה, כמענה לתושביהן הגרים רחוק יחסית מתחנות הרכבת.[1]

שאטל כתחליף לרכבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרים מסוימים, חברות רכבות יפעילו שאטל כתחליף לרכבת שאינה פועלת. קווים אלה ישרתו בדרך כלל בין מספר תחנות לאורך תוואי הרכבת המקורי, ויהיו נפוצים יותר כפיצוי לרכבות קלות. בגוש דן משמש שנים קו 1 של חברת דן על תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה כתחליף לה, עד שתפתח.

שאטל ארגון פנימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטל ארגון פנימי עובד בין תחנות מסוימות של אזור פרטי גדול, כאשר הסוג הנפוץ בהם הוא שאטל אוניברסיטאי הפועל בין קמפוסים ושערים שונים ב אוניברסיטאות. שאטלים כאלה לעיתים רחוקות ישמשו גם כשאטל למערכת התחבורה. שאטלים פנימיים עשויים להיות מוצא יחיד במקומות שאינם מאפשרים לכלי רכב חיצוניים לנסוע בהם. שאטלים אוניברסיטאיים משמשים כמעט בכל האוניברסיטאות בישראל, ודוגמה בולטת לשאטל ארגון פנימי באזור פרטי גדול נמצא בפארקי שעשועים גדולים בעולם, ובעבר גם בלונה פארק תל אביב.

שאטל עובדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטל עובדים ואוטובוס תלמידים מקשרים בין בתי עובדים או תלמידים למקום העבודה או הלימודים שלהם. שאטלים אלה יכולים לעיתים לקשר בין מקומות עבודה או בתי ספר שונים. סוג זה של שאטלים הוא נדיר ביותר.

שאטל קהילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאטל קהילתי העוזר לבעלי מוגבלויות ולמתקשים בתנועה וכולל ציוד מיוחד המותאם להם, כגון כבשים או מעלונים. מוכרים במיוחד הנכוניות של יד שרה, המסייעות למוגבלי תנועה ושימוש בהם כרוך בהשתתפות סמלית.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שאטל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]