שניות מאסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
שניות מאסון
Seconds From Disaster
סוגה דרמה דוקמנטרית
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 6
מספר פרקים 67
הפקה
חברת הפקה אגודת נשיונל ג'יאוגרפיק עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Graham Reilly עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45-50 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק
תקופת שידור מקורית 6 ביולי 2004 – 22 בפברואר 2018
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שניות מאסוןאנגלית: Seconds from Disaster) היא סדרה דוקומנטרית שבוחנת אסונות מעשי ידי אדם (תאונות קשות ופיגועים) ואסונות טבע שאירעו במאה העשרים, ובודקת את הגורמים והנסיבות שהובילו לכל אסון.

בסדרה מוצגים שחזורים, ראיונות, עדויות והדמיות ממוחשבות שמציגות לקהל הצופים את התרחשות האירועים שנייה לאחר שנייה.

הסדרה משודרת בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק. בסך הכל שודרו 45 פרקים בשלוש עונות. לאחר מכן היא הוחלפה בסדרה דומה בשם "מצב קריטי" (Situation Critical), ששודרה לראשונה בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק ב-12 ביוני 2007.

אופי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה "שניות מאסון" ניתן דגש לרצף הכרונולוגי של האירועים. כמעט ולא מוצגים בה דיאלוגים בין השחקנים בשחזורים, וברובה ניתן לשמוע את קולו של הקריין.

כל פרק מתחיל בהצגת קטע קצר משחזור של האסון. השחזור המלא מחולק תמיד למספר סצנות המציגות רגעים קריטיים של האסון המתגלה, כאשר זמן התרחשות האירוע מופיע על כל סצנה. לאחר הצגת השתלשלות האירועים, הסדרה "רצה לאחור" לאורך הסצנות כדי לבחון את הגורמים והאירועים שהובילו לאסון. בסדרה נעשה שימוש בולט בהדמיה ממוחשבת להצגת פרטי ההתרחשות.

הסדרה מתקרבת לסיומה כאשר שחזור האסון מורץ לאחור ומתחיל מחדש. השעון שמראה את הזמן מוחלף בטיימר שסופר לאחר, והממצאים של חקירת האסון משולבים יחד עם השחזור. לעיתים קרובות, התוכנית מסתיימת עם רגע קצר של סנטימנטליות (ובו המעורבים באסון מדברים על רגשותיהם בעקבות האסון) ולאחר מכן מוצגות התקדמויות טכנולוגיות שנועדו למנוע מאסון דומה להישנות.

פרקי הסדרה - אסונות שהוצגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה (2004)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "התרסקות הקונקורד". תאריך האסון: 25 ביולי 2000 מטוס קונקורד של אייר פראנס (טיסה מספר 4590) החל להאיץ על מסלול התעופה בנמל התעופה הבינלאומי שארל דה-גול בפריז. לפני המראתו, הגלגל השמאלי עבר על חתיכת מתכת שנפלטה ממטוס DC-10 של חברת קונטיננטל איירליינס, מיד לפני המראתו של הקונקורד. הגלגל התפוצץ בעת המגע עם המתכת וחלקים ממנו פגעו במכל הדלק של הכנף השמאלית וקרעו חוט חשמלי באזור. ניצוץ מחוט החשמל גרם לפיצוץ הדלק, וכך נוצרה שרפה שכמעט כילתה את הכנף השמאלית. שתי דקות לאחר מכן, המטוס איבד את כוח הדחף שלו והתרסק לתוך בית מלון בגאנס. בהתרסקות נהרגו 109 נוסעים ועוד 4 נופשים של בית המלון.
  2. "מנהרת התופת". תאריך האסון 24 במרץ 1999. סיגריה הושלכה בטעות לאגזוז של משאית שנמצאה במנהרת המון בלאן, המחברת בין צרפת לאיטליה. הנהג חש כי משהו אינו כשורה ויצא לבדוק את העניין, אבל אז המשאית התפוצצה. מטען המשאית – מלאי של מרגרינה, היווה דלק טוב לאש. הרוח במנהרה נשבה לעבר אחורי המשאית, והעשן לכד והרג 38 איש במכוניותיהם.
  3. "הפיצוץ באוקלהומה". תאריך האסון: 18 באפריל 1995 טימותי מקווי, שלא היה מרוצה מממשלת ארצות הברית מהתנהלותה במצור בווייקו, החליט לפוצץ את הבניין הפדרלי שבאוקלהומה בעזרת משאית תופת. הפיצוץ העז ריסק עמוד תומך בבניין, הבניין התמוטט וכך נהרגו 168 איש.
  4. "אש על הכוכב". תאריך האסון: 7 באפריל 1990. אדם הלוקה בפירומניה החליט להצית מספר שמיכות באוניית נוסעים בשם הכוכב הסקנדינבי, שהייתה באותו זמן באוסלו, נורווגיה. האש התפשטה דרך מערכת האוורור, ויצרה עשן רעיל שמכיל פחמן חד-חמצני ומימן ציאנידי. העשן הרעיל נוצר כאשר האש כילתה טפטים שהכילו חומר רעיל. ההימלטות מהאש הייתה קשה בשל התכנון המבלבל של תאי האוניה וכן בשל הבדלי השפה בין צוות האוניה לנופשים. האסון הסתיים במוות של 158 איש כתוצאה משאיפת עשן.
  5. תאריך האסון: 3 ביוני 1998. באשדה שבגרמניה, גלגל של רכבת נוסעים מהירה לא עמד בעומס והתפרק. הגלגל השבור נתקע בקטע של המסילה. הרכבת המשיכה קדימה, שלושת הקרונות הראשונים הגיעו לתחנה הבאה, אבל שאר הקרונות ירדו מהפסים והתרסקו אל גשר קרוב ומוטטו אותו. 101 איש נהרגו באסון ו-88 איש נפצעו.
  6. תאריך האסון: 22 בספטמבר 1993. אונית משא קטנה פגעה בגשר, מפני שהקפטן לא הודרך כיצד להשתמש במכ"ם ולמנוע מהמטען שלו לפגוע בעמודים. מעל לגשר הייתה מסילת רכבת שהתעוותה בעת הפגיעה, וכשרכבת של חברת אמטרק עברה שם היא ירדה מפסים. נפילת הרכבת גרמה להתמוטטות הגשר ובאסון נהרגו 47 איש.
  7. "תופת בגוודלחרה". תאריך האסון: 22 באפריל 1992. נורות מתכת שהונחו במערכת הביוב של גוודלחרה החלו להחליד, וכך החל לדלוף מהם דלק. ניצוץ שנגרם על ידי עובד בנייה הוביל לסדרת פיצוצים במערכת הביוב שנמשכה ארבע שעות. בפיצוצים התמוטטו כבישים, דרכים ובתים, ו-206 איש נספו באסון.
  8. "אש במדרון הסקי". תאריך האסון: 11 בנובמבר 2000. אש פרצה ברכבת שהובילה נופשים לאתר הסקי קפרון שבאוסטריה. הרכבת נעצרה בתוך מנהרה משופעת בעת השרפה. 12 איש ניצלו על ידי כך שהלכו במורד המנהרה, הרחק מהאש, אבל 152 נספו מפני שעלו במעלה המנהרה, בעקבות מסלול העשן. עוד שלושה אנשים נספו בתחנה שנמצאת בראש המנהרה.
  9. "פיצוץ בים הצפוני". תאריך האסון: 6 ביולי 1988. אסדת קידוח שהייתה ממוקמת 110 מייל מחופיה של סקוטלנד התפוצצה. באסון נספו 167 מתוך 229 פועלים.
  10. "הצפה בסכר סטאבה". תאריך האסון: 19 ביולי 1995. סכר באיטליה התבקע וגרם להצפה אדירה שהכילה מים ובוץ, והרגה 268 איש במשך 210 שניות. צינור דולף בסכר שלא תוחזק כראוי הציף את חלקו העליון של הסכר במים. כאשר הלחץ על הקיר החיצוני היה חזק מדי הוא התמוטט. כך חלקו התחתון של הסכר הוצף עד שגם הוא לא עמד בלחץ וקרס.
  11. "התנגשות על מסלול התעופה". תאריך האסון: 27 במרץ 1977. ערפל סמיך ותקשורת לקויה בין הטייסים ובין מגדל הפיקוח, גרמו להתנגשות בין טיסה 4805 של חברת KLM לבין טיסה 1736 של חברת Pan Am על מסלול ההמראה בטנריפה, שבאיים הקנריים. שני המטוסים עלו בלהבות ו-583 איש נהרגו.
  12. פיגועי 11 בספטמבר: תאריך האסון: 11 בספטמבר 2001. אנשי צוות הפנטגון שמעו בתקשורת על אסון התאומים שהתרחש באותו זמן בניו יורק, ולא היו מודעים לכך שהם היעד הבא. טיסה 77 של אמריקן איירליינס נחטפה על ידי טרוריסטים מאל-קאעידה, והמטוס רוסק לעבר אחד מפאות הפנטגון. בשל התכנון של הפנטגון המבנה רק קרס חלקית. באסון נהרגו 64 נוסעי המטוס, ו-125 איש מעובדי הפנטגון.
  13. "אסון צ'רנוביל". תאריך האסון: 26 באפריל 1986. בעודם עורכים ניסוי בטיחות, העובדים בכור מספר 4 של תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל ביצעו מספר טעויות קריטיות שהובילו להמסת הליבה ולמות 31 עובדים. נשורת רדיואקטיבית מפיצוץ הכור הגיעה לכל העולם, וגבתה עוד קורבנות שימותו מסרטן.

עונה שנייה (2005–2006)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "טיסתה האחרונה של הקולומביה". תאריך האסון: 1 בפברואר 2003. כאשר מעבורת החלל קולומביה שוגרה לחלל ממרכז החלל קנדי, 16 יום לפני חזרה המתוכננת, חתיכה של קצף מבודד נפלה ממכל הדלק החיצוני ופגעה בכנף השמאלית של המעבורת, באחד מהאריחים המבודדים שלה ליתר דיוק. כאשר היא חדרה לאטמוספירת כדור הארץ, היא נשרפה בשל החום האדיר וכך נספו כל שבעת האסטרונאוטים שלה.
  2. "צונאמי באלפים". תאריך האסון: 23 בפברואר 1999. הפרק בחן מפולת שלגים בכפר האוסטרי גאלטור. השלג קבר 57 איש, מתוכם 31 לא שרדו.
  3. "התרסקות על הכביש המהיר". תאריך האסון: 8 בינואר 1989. מטוס בואינג 737 חדש (היה חודשיים בשירות) של חברת מידלנד הבריטית המריא מנמל הית'רו לבלפסט. לאחר ההמראה התגלתה תקלה במנוע השמאלי. הטייס כיבה בטעות את המנוע הימני והתכונן לנחיתת חירום בנמל מידלנד הנמצא בסמוך לכביש מהיר. בגישה לנחיתה, המנוע הפגוע כשל לחלוטין ועלה באש. הטייסים ניסו להוביל את המטוס לנחיתה בדאייה, אבל המטוס התרסק על הכביש המהיר וכך נהרגו 47 איש.
  4. הר סנט הלנס בוושינגטון התפרץ בפעם הראשונה מזה 123 שנה, בתאריך 18 במאי 1980. הלבה גרמה למותם של 57 איש.
  5. אסון המעבורת בבלגיה - תאריך האסון: 6 במרץ 1987. ספינת משא שהכילה מכוניות יצאה מנמל זבריחה מבלגיה כשדלתות המטען שלה פתוחות. במהלך המשא הספינה התמלאה במים ושקעה. 193 איש טבעו.
  6. רעידת האדמה בקובה - בעיר קובה שביפן התחוללה רעידת אדמה חזקה ב-17 בינואר 1995. הרבה בתים שנבנו באופן מסורתי קרסו בשל הגגות הכבדים שלהם והקירות החלשים. התרחש ניזול של הקרקע באזור החוף והנמל של העיר. מעל 5,500 איש נספו באסון.
  7. "נחיתת אונס בסיו סיטי". תאריך האסון: 19 ביולי 1989. טיסה 232 של יונייטד איירליינס איבדה את הלחץ ההידראולי שלה לאחר שלהב במנוע הזנב התפרק והתפוצץ. הנזק למטוס היה כה חמור עד כדי כך שהוא יכול היה לפנות ימינה בלבד. הטייסים ניסו לנחות בסיו סיטי שבאיווה. לאחר שהמטוס צלל לכיוון מסלול הנחיתה במהירות הגבוהה פי 6 מהרגיל בגישה לנחיתה, המטוס התגלגל לימין והתרסק על המסלול, התבקע לשלושה חלקים והפך לכדור אש. 111 איש מתוך 258 שהיו על המטוס נספו בנחיתת האונס.
  8. "הפיצוץ בבאלי". תאריך האסון 12 באוקטובר 2002. מחבלים בבאלי הפעילו שלושה מטענים שונים. המטען הראשון, התפוצץ במועדון לילה. השני, משאית תופת, התפוצצה 15 שניות לאחר הפעלת המטען הראשון. 45 שניות לאחר מכן, הופעל המטען השלישי, שמוקם ליד שגרירות ארצות הברית. באירוע נספו 202 איש.
  9. תאריך האסון: 15 במרץ 1999. בית מלון בסינגפור התמוטט בשל סדקים שהתרחבו בעמודים שתמכו בו. הסדקים נוצרו עקב משקל יתר שהועמס על המבנה. לאחר מבצע חילוץ שנמשך שבוע ימים, 17 איש ניצלו, אך 33 איבדו את חייהם.
  10. תאריך האסון: 17 ביולי 1996. טיסת טרנס וורלד איירליינס 800 יצאה מניו יורק לפריז בעיכוב של 80 דקות. 12 דקות לאחר תחילת הטיסה, נוצר קצר חשמלי במערכת החשמלית שנגרם משדר רדיו, ולכן הטייסים לא יכלו לתקשר עם מגדל הפיקוח. אדי דלק במכל הדלק ניצתו כתוצאה מהקצר. הפיצוץ גרם לאף המטוס להישבר. המטוס עלה באש וצנח לים. כל 230 הנוסעים נהרגו.
  11. תאריך האסון: 27 ביוני 1988. רכבת נוסעים לפריז אולצה לעצור מפני שאחת הנוסעות הפעילה את מעצור החירום. הצוות אתחל את מערכת הבלמים והמשיך את הנסיעה. אבל, הם ביצעו מספר טעויות שהובילו לכך שהרכבת לא יכלה לבלום או להאט. כאשר הרכבת הגיעה לתחנה גר דה-ליון, היא התנגשה ברכבת אחרת שעמדה שם וכך נהרגו 56 איש.
  12. אסון ההינדנבורג - תאריך האסון: 6 במאי 1937. ספינת האוויר הינדנבורג התכונה לנחיתה בארצות הברית. סופות ברקים הוסיפו למטען הסטטי של גוף הספינה. הספינה ביצעה שתי פניות חדות בגישה לאזור הנחיתה, דבר שהספינה לא תוכננה לעשות. כבל של אחד מתאי המימן יצא ממקומו. כאשר חבלי העגינה נגעו בקרקע, הן נטבלו במי הגשם. ניצוץ סטטי הדליק את תא המימן שניזוק. הספינה התפוצצה, ובאסון נספו 35 איש מתוך 97 הנוסעים ואיש צוות אחד.
  13. תאריך האסון: 21 בנובמבר 1996. במשך ימים, היה ריח רע בחנות הנעליים "הימברטו וידאל" הנמצאת בסן חואן שבפוארטו ריקו. הריח נגרם כתוצאה מגז פרופן שדלף מצינור לא מתוחזק מתחת לחנות הנעליים. מישהו הפעיל מזגן עם מערכת חיווט רופפת, וגרם לניצוץ שהוביל לפיצוץ. באסון נהרגו 33 איש ו-69 איש נפצעו.
  14. תאריך האסון: 17 ביולי 1981. 1,500 איש הצטופפו על רחבת הריקודים שבמלון הייאט ריג'נסי בקנזס סיטי. תכנון לקוי של עמודי התמיכה של הקומה השנייה והרביעית גרמו להתמוטטות. קריסת הרחבה הובילה למותם של 114 איש. היה זה אסון החמור ביותר שבו התמוטט מבנה בארצות הברית.
  15. "התרסקות מטוס בסכיפהול". תאריך האסון: 4 באוקטובר 1992. הפרק סקר את טיסה מספר 1862 של חברת אל על. מטוס מדגם בואינג 747 של החברה המריא מנמל התעופה סכיפהול שבאמסטרדם, הולנד. עייפות מתכת של הפין המחבר את המנוע הפנימי של הכנף הימנית גרמה לפין להישבר, וכך במהלך הטיסה המנוע עף מהכנף. המנוע לא צנח ישר לארץ, אלא פגע במנוע החיצוני של הכנף הימנית וכן בחלק גדול מהכנף עצמה. כוח הדחף בין הכנפיים הפך לא מאוזן, אבל מהירותו של המטוס באותו רגע יכלה להשאיר אותו באוויר. 8 דקות לאחר מכן, הצוות הכין את המטוס לנחיתת חירום, אבל המטוס נטה בחוזקה ימינה והחל לאבד גובה. הטיסה הסתיימה כאשר המטוס התרסק לתוך מבנה מגורים ובאסון נספו 43 איש.
  16. "שקיעתה של הקורסק". תאריך האסון: 12 באוגוסט 2000. במהלך משימת אימונים, טורפדו דולף שהיה בצוללת קורסק שחרר מימן על-חמצני. הגז הגיב עם חלודת הצוללת ונוצר פיצוץ בקדמת הצוללת. לצוללת היו קירות חסיני פיצוץ, אך הפיצוץ התפשט דרך פתחי האוורור. 135 שניות לאחר מכן, פיצוץ נוסף זעזע את הצוללת. הצוללת טבעה, ורק 23 מלחים שהיו בסיפון שרדו. בעודם מחכים להצלה, לוחות מיוחדים שמפיקים חמצן לנשימה נפלו על הרצפה המשומנת, כך החלה תגובה כימית שיצרה שרפה, שגרמה למות הניצולים.
  17. "השרפה בקינגס קרוס". תאריך האסון: 18 בספטמבר 1987. אדם שעישן סיגריה השליך אותה על המדרגות הנעות בתחנת הרכבת קינגס קרוס באנגליה. הסיגריה הדליקה שעווה שהייתה מתחת למדרגות. מישהו הבחין בדליקה ועצר את המדרגות הנעות. לאחר מכן, הלהבות החלו לעלות על המדרגות. השרפה גדלה והתחזקה כל כך עד שהיא גרמה לפיצוץ שקטל את חייהם של 31 איש. האפקט שהתרחש באסון ידוע כיום כאפקט טרנץ'.
  18. ההתקפות על שגרירויות ארצות הברית בקניה ובטנזניה - תאריך האסון: 7 באוגוסט 1998. בדאר א-סלאם שבטנזניה ובניירובי שבקניה משאיות תופת פוצצו את שגרירויות ארצות הברית באזורן, קטלו את חייהם של 223 איש ופצעו אלפים. אוסמה בין לאדן וארגון אל-קאעידה הם האחראים לאירוע.
  19. תאריך האסון: 11 במאי 1996. טיסה 592 של וליוג'ט, שעליה היו 110 נוסעים עמדה לצאת לדרכה מאטלנטה ג'ורג'יה למיאמי שבפלורידה. בעת הנסיעה על מסלול התעופה, מכלים ליצירת חמצן שפג תוקפם החלו לפעול בתא המטען. פרצה שרפה בשל החום הרב שנוצר בתגובה הכימית. זמן קצר לאחר ההמראה, תא הנוסעים התמלא בעשן מהשרפה בתא המטען. הטייסים איבדו את השליטה על המטוס והוא התרסק לתוך ביצה. איש לא ניצל בהתרסקות.

עונה שלישית (2006–2007)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "שקיעתה של הטיטניק". תאריך האסון: 15 באפריל 1912. ספינת התענוגות טיטניק שהייתה במסע הבכורה שלה מסאות'המפטון לניו יורק ועלייה 2,000 נוסעים פגעה בקרחון. מים החלו לחדור לחמישה תאים בספינה, בעוד שהיא הייתה מסוגלת להתמודד רק עם הצפה של ארבעה תאים. בתוך שעתיים וארבעים דקות הספינה שקעה ולקחה עמה את חייהם של 1,503 איש.
  2. "אש על נושאת המטוסים". תאריך האסון: 29 ביולי 1967. נושאת המטוסים האמריקאית פורסטל התכוננה למתקפה אווירית על וייטנאם. רקטת "זוני" נורתה על הסיפון. הטיל פגע במטוס חמוש ומתודלק וכך החלה סדרה של פיצוצים ושרפות על נושאת המטוסים. מכבי האש גרמו לאש להתפשט לסיפון התחתון בעודם מנסים לכבות אותה. באסון נהרגו 132 אנשי צוות, 62 איש נפצעו ו-2 גופות מעולם לא נמצאו.
  3. "התרסקות מטוס בקווינס". תאריך האסון: 12 בנובמבר 2001. טיסה 587 של אמריקן איירליינס עמדה לצאת לדרכה מנמל התעופה על שם קנדי לסנטו דומינגו. זמן קצר לאחר ההמראה, המטוס נכנס לזרם האוויר שהותיר מאחוריו מטוס בואינג 747 של ג'פן איירליינס, שהמריא מאותו מסלול 30 שניות קודם לכן, והחל לרעוד ולרטוט. הטייס לחץ שוב ושוב על דוושת הגה הכיוון כדי לייצב את המטוס, אבל הלחץ שהוא הפעיל על המנגנון גרם לזנב המטוס להתפרק מהמטוס. ללא זנב המטוס לא ניתן לשלוט בתנועתו, ולכן המטוס נכנס לסחרור ולבסוף התרסק בקווינס. באסון נהרגו 260 נוסעי המטוס ועוד 5 אנשים שהיו באתר ההתרסקות.
  4. "הטבח במינכן". תאריך האסון: 56 בספטמבר 1972. במהלך המשחקים האולימפיים במינכן, 11 אתלטים ישראלים הוחזקו כבני ערובה על ידי טרוריסטים פלסטינים. החוטפים דרשו את שחרורם של אסירים פלסטינים מהכלא בתמורה לחיי הספורטאים הישראלים. ניסיון חילוץ כושל שנערך בנמל התעופה פירסטנפלדברוק הוביל למותם של 17 איש, ובהם בני הערובה.
  5. "קריסת הכלבו": תאריך האסון: 29 ביוני 1995. בעלי חנות כלבו בת חמש קומות בסיאול שבקוריאה הדרומית, המשיכו לאפשר ללקוחות להיכנס למבנה, על אף שביצעו שינויים לא חוקיים במבנה והיה חשש שהוא לא בטוח. באחר הצהריים של אותו יום, החנות התמוטטה ובאסון נהרגו 501 איש. הניצול האחרון נמצא לאחר 16 יום מתחת להריסות.
  6. "התרסקות בנהר הפוטומק". תאריך האסון: 13 בינואר 1982. טיסה 90 של אייר פלורידה עמדה לצאת מנמל התעופה הבינלאומי רונלד רייגן שבוושינגטון למיאמי, כשעליה 79 נוסעים ואנשי צוות. מטוס הבואינג 737 עוכב במשך שעות בשל מזג אוויר רע, וקרח הצטבר על כנפי המטוס ופגע בעיצוב האווירודינמי שלהן. שניות לאחר ההמראה, המטוס הזדקר באוויר ולאחר מכן התרסק על גשר באזור והמשיך לעבר נהר פוטומק הקפוא. חמישה ניצולים נמשו מהנהר הקפוא אבל 78 איש איבדו את חייהם, 4 מהם היו אופנוענים שנסעו על הגשר.
  7. "צונאמי אסיאתי". תאריך האסון: 26 בדצמבר 2004. רעידת האדמה השנייה בעוצמתה מזה 40 שנים, 9.3 בסולם ריכטר, התחוללה בסמוך לחופי אינדונזיה. במהרה נוצר צונאמי שקטל 230,000 איש שחיו לחופי האוקיינוס ההודי.
  8. "התרסקות הקומט". תאריך האסון: 10 בינואר 1954. מטוס הנוסעים הסילוני הראשונים בעולם, קומט-1, המריא מרומא. 26 דקות לאחר תחילת הטיסה הוא התפוצץ ובאסון נהרגו 35 איש. מספר חודשים לאחר מכן, מטוס אחר מאותו דגם התפוצץ באוויר. הסיבה לפיצוצים הייתה גוף המטוס שהיה עשוי אלומיניום. הלחץ שהופעל על המטוסים קימט את מעטפת האלומיניום הדקה וגרם לעייפות מתכת, בעיקר ליד חלונות הנוסעים.
  9. תאריך האסון: 25 במאי 1979. טיסה 191 של אמריקן איירליינס החלה להמריא מנמל התעופה בשיקגו. בעוד שהמטוס החל להתרומם, המנוע של הכנף השמאלית יצא ממקומו, הותיר חור בכנף והתרסק על מסלול ההמראה. התקלה התרחשה בשל תחזוקה לקויה וניסיון החברה לחסוך בכסף. 31 שניות לאחר ההמראה, המטוס החל לנטות על צדו השמאלי מפני שלא היה ניתן לשלוט באיזון הכנפיים ובדחף המטוס, והתרסק על פארק סמוך. כל 271 האנשים שהיו על המטוס (נוסעים ואנשי צוות) נהרגו, וכן שני אנשים שהיו באתר ההתרסקות.
  10. תאריך האסון: 23 במרץ 2005. במפעל לזיקוק יבש שנמצא בטקסס, בדיקה שנערכה במגדל הזיקוק השתבשה לחלוטין. פסולת נוזלית הצטברה במגדל וזרמה החוצה. ניצוץ פגע בנוזל הדליק וגרם לפיצוץ. הפיצוץ הרס משאית גרר שחנתה בקרבה מסוכנת לאתר. 15 עובדים נהרגו באסון. בפרק הזה, להבדיל מיתר פרקי הסדרה, לא הופיע טיימר שרץ לאחור בשחזור האסון.
  11. "התפרצות טורנדו". תאריך האסון 3 באפריל4 באפריל 1974. ההתפרצות האלימה ביותר של סופות טורנדו התרחשה באותם יומיים, ובה 149 סופות פגעו ב-13 מדינות בארצות הברית ובדרום בקנדה. אלפי בתים נהרסו ומעל 350 איש נהרגו בתקופת ההתפרצות. 5,000 איש נותרו פצועים ומחוסרי בית. הפרק התמקד ב-148 הסופות שפגעו בארצות הברית, ולא כלל את הסופה ה-149 שפגעה בדרום קנדה.
  12. "אסון מעבורת החלל צ'לנג'ר". מעבורת החלל צ'לנצ'ר שוגרה מקייפ קנברל ב-28 בינואר 1986. 73 שניות לאחר השיגור, המעבורת התפוצצה והשברים נפלו לים. כל שבעת האסטרונאוטים שהיו בה נהרגו. בנאס"א החליטו לשגר את המעבורת למרות הטמפרטורה הנמוכה ששררה באתר השיגור. דיסקית אטימה מגומי איבדה את יכולותיה האלסטיות בטמפרטורות אלה, והיא שהובילה לאסון.
  13. תאריך האסון: 25 ביולי 1997. הר געש ולקני התפרץ באחד מהאיים הקאריביים, האי מונטסראט, כבר ב-18 ביולי שנת 1995. ותושבי האי פונו לחלקו הצפוני. שנתיים לאחר מכן, ההתפרצות הייתה עזה יותר. הלבה הרותחת זרמה לכל עבר ופגעה בבירה פלימות' ובנמל התעופה בראמבל, 23 איש נהרגו. בנוסף לכך, ההתפרצות גרמה לגל צונאמי קטן. תושבי האי נמלטו ממנו בספינות, כשהם יודעים שהוא נהרס לחלוטין ולא יוכלו לחזור אליו בזמן הקרוב. הפרק התמקד בהתפרצות השנייה (שנת 1997) ולא בהתפרצות הראשונה.

עונה רביעית (2011)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "9/11". תאריך האסון: 11 בספטמבר 2001. ארבעה מטוסי נוסעים נחטפו בידי מחבלים מוסלמים ורוסקו בכוונה במקומות שונים ברחבי ארצות הברית. שניים מהמטוסים רוסקו על מגדלי התאומים, אחד על הפנטגון, ואחד התרסק בשדה סמוך לפנסילבניה לאחר שהנוסעים ניסו להתגבר על החוטפים. בפיגועים נרצחו 3,000 בני אדם.
  2. "פרל הארבור". תאריך האסון: 7 בדצמבר 1941 במהלך מתקפה אווירית שבוצעה על ידי הצבא היפני, הופגז הבסיס הימי פרל הארבור שבהוואי. במסגרת ההתקפה נהרגו 2,403 בני אדם ונפצעו כ-1,178, ומאורע זה גרר את ארצות הברית, ששמרה עד אז על נייטרליות, אל מלחמת העולם השנייה.
  3. "אסון הרכבות בפדינגטון". תאריך האסון: 5 באוקטובר 1999. שתי רכבות נוסעים התנגשו אחת בשנייה בשעות הבוקר של 5 באוקטובר סמוך לתחנת פדינגטון שבלונדון, לאחר שאחת הרכבות לא צייתה לרמזור אשר הורה לה להאט. 31 נהרגו, כולל שני נהגי הקטר, ו-523 נפצעו.
  4. "התנגשות בגובה 35 אלף רגל". תאריך האסון: 1 ביולי 2002. מטוס טופולב 154 של חברת בשקיריאן איירליינס, שהיה בטיסה 2937 ממוסקבה-דומודדובו לנמל התעופה של ברצלונה, התנגש במטוס מטען מדגם בואינג 757 של חברת DHL, שהיה בדרכו משדה התעופה בברגמו ליד מילאנו לבריסל. שני המטוסים התנגשו זה בזה בגובה של כ-35,000 רגל, וכל נוסעיהם, 71 במספר, נספו.
  5. "התנגשות באלפים". תאריך האסון: 3 בפברואר 1998. מטוס של חיל האוויר האמריקני עבר בטעות מעל כבל אשר הסיע רכבל נוסעים הסמוך לעיר האיטלקית קוולסה, וחתך אותו. כתוצאה מכך הרכבל צנח אל התהום והוביל למותם של 20 איש.
  6. "הסיוט בבופאל". תאריך האסון: 3 בדצמבר 1984. מיכל ובו גז רעיל ביותר מסוג מתיל איזוציאנט (MIC) התפוצץ במפעל סמוך לעיר בופאל שבהודו, והגז שהשתחרר ממנו גרם למותם של למעלה מ-3000 איש.

עונה חמישית (2012)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "פוקושימה". תאריך האסון: 11 במרץ 2011. האסון הגרעיני שנגרם כתוצאה מהרס הכור הגרעיני בפוקושימה שביפן עקב רעידת אדמה הרסנית בעוצמה של 9 בסולם ריכטר, והצונאמי שהתחולל בעקבותיה.
  2. "הביסמרק". תאריך המאורע: 27 במאי 1941. הטבעתה של אוניית המערכה הנאצית "ביסמרק", מהגדולות ביותר שנבנו אי פעם, על ידי חיל הים המלכותי.
  3. "צונאמי הררי". תאריך האסון: 9 באוקטובר 1963. מפולת שנגרמה סמוך לסכר וג'ונט שבאיטליה, הסכר הגבוה ביותר בכל אירופה, גרמה להרס של מספר כפרים ועיירות סמוכות, וקטלה כ-2000 איש.
  4. "כת וייקו". תאריך המאורע: 28 בפברואר 199319 באפריל 1993. הפשיטה של כוחות ביטחון הפנים של ארצות הברית על מבצר "הר כרמל" שבווייקו, טקסס, בו התבצרו חברי "כת הדיווידים" של דייוויד כורש. בשיא הקרב, כוחות ה-FBI פורצים למקום, אך שריפה שהתחוללה במתחם גבתה את חייהם של 82 מחברי הכת ו-4 סוכנים. מאורע זה היה לימים המאורע אשר ידחוף את טימותי מקוויי לבצע את הפיגוע במשרדי הממשל באוקלוהומה סיטי, מאורע שסוקר כבר בעונה הראשונה של הסדרה.
  5. "דיפווטר הורייזון". תאריך האסון: 15 באפריל 2010. סדרה של טעויות אנוש וכשלים מובילות להתפוצצות של אסדת קידוח נפט, ולדליפת הנפט הגדולה ביותר בהיסטוריה.
  6. "הטבח במומבאי". תאריך האסון: 26 בנובמבר 2008. סדרת פיגועים שבוצעו על ידי 10 מחבלים מוסלמים מארגון לשקאר א-טייבה, בהם נרצחו 166 איש.

עונה שישית (2012)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלתה לאוויר שנה לאחר אירועי הטבח בנורווגיה שבוצע ב-22 ביולי 2011, ומסוקר בפרק הראשון שנחשב כ"פרק ספיישל".

  1. "הטבח בנורווגיה: הייתי שם". תאריך האסון: 22 ביולי 2011. פרק ספיישל שעלה לאוויר ביום השנה לטבח בנורווגיה שבוצע על ידי אנדרס ברינג בריוויק ובו נרצחו 77 בני אדם.
  2. "התאבדות כת ג'ונסטאון". תאריך האסון: 18 בנובמבר 1978. ג'ים ג'ונס, אמריקני אשר הנהיג כת בגיאנה שבדרום אמריקה, הוביל את מאורע ההתאבדות ההמונית הגדול ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, ובמסגרתו התאבדו כ-909 מחברי הכת.
  3. "אש בתא הטייס". תאריך האסון: 2 בספטמבר 1998. מטוס נוסעים בדגם מקדונל דאגלס MD-11 מתרסק אל תוך הים סמוך לנובה סקוטיה שבקנדה עקב שריפה שהשתוללה בתא הטייס.
  4. "בלק הוק דאון". תאריך המאורע: 3 באוקטובר4 באוקטובר 1993. קרב שמתחולל בין יחידת ריינג'רס אמריקנית לבין חמושים סומלים מסתיים במותם של 18 חיילים אמריקנים ו-1000 חמושים סומלים.
  5. "אל תוך אזור המוות". תאריך האסון: 10-11 במאי 1996. שמונה מטפסים נקלעו לסופת שלגים חמורה בירידתם מפסגת הר האוורסט ונהרגו.
  6. "אימה מעל טוקיו". תאריך האסון: 12 באוגוסט 1985. מטוס מדגם בואינג 747-SR46 שטס מטוקיו לעבר אוסקה, התרסק על צלע הר טאקאמהגארה, כמאה קילומטרים מטוקיו, כתוצאה מנזק למערכות ההידראוליות שבמטוס. כל 15 אנשי הצוות ו-505 מבין 509 הנוסעים נהרגו.
  7. תאריך האסון: 25 באפריל 2005. רכבת ירדה מהפסים והתרסקה סמוך לתחנת אמאגאסאקי שבטוקיו. כתוצאה מרשלנות ותנאי עבודה לא נאותים בהם היה מועסק נהג הקטר. בתאונה זו נהרגו 107 בני אדם ונפצעו כ-562.
  8. "נגסאקי - הפצצה הנשכחת". תאריך האסון: 9 באוגוסט 1945. בשלהי מלחמת העולם השנייה, ארצות הברית מטילה בפעם השנייה בהיסטוריה פצצה גרעינית, שכינוייה היה "איש שמן", הפעם על נגסאקי שביפן. הפיצוץ הגרעיני קטל רבבות ופצע מאות אלפים, רבים מהם נשאו עימם את נזקי ההפצצה גם עשרות שנים לאחר המלחמה.
  9. "הטבעת הקובנטרי". תאריך: 25 במאי 1982. הטבעת אוניית המלחמה הבריטית "קובנטרי" בידי חיל האוויר הארגנטינאי, במהלך מלחמת פוקלנד.
  10. "התרסקות מסוק הצ'ינוק". תאריך האסון: 2 ביוני 1994. מסוק מדגם צ'ינוק של חיל האוויר המלכותי שהיה בטיסה מצפון אירלנד אל סקוטלנד פגע בקרקע בחופה המערבי של סקוטלנד שבבריטניה. בתאונה נספו כל 29 יושבי המסוק (25 נוסעים וארבעה אנשי צוות).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]