יהודה קורייאט (השני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספר 'מאור ושמש' ליוורנו תקצ"ט

הרב יהודה קורייאט (השני; סביב ה'תק"ל, 1770 - אדר ה'תר"ו, 1846) היה רב ומשורר מחכמי מרוקו ודיין בליוורנו שבאיטליה. מחבר הספר 'מאור ושמש'. רבו המובהק של רבי אליהו בן אמוזג.

קורותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי יהודה נולד בטיטואן לאביו רבי אברהם רפאל במרוקו. בשנת תקמ"ז עבר עם אביו לאצווירא, שם התחתן בו' טבת ה'תק"ן עם מסעודה לבית אבן שטון.[1] סביב שנת תקנ"ג אביו עקר לליוורנו, אך רבי יהודה נשאר במוגאדור. בהמשך בעקבות גזירה של מושל העיר מוגאדור, לא יאוחר משנת תקע"ב, ברח לאיטליה יחד עם אחותו, ושם הדפיס את ספרו של אביו - 'זכות אבות'. בהיותו בליוורנו, כיהן דיין בבית הדין יחד עם רבי יעקב נוניס ואיס, רבי יעקב די מדינא, רבי שם טוב סאמון, ועוד.[2] וכן ישב לצד הדיינים רבי אברהם ברוך פאפירנו.[3] וכן היה מחכמי ישיבת 'פרנקו' בעיר.[4]

נפטר באדר ה'תר"ו (1846) בליוורנו.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי יהודה ייחס את עצמו לרבי יהודה בן עטר[5] ולרבי כליפא בן מלכא.[6] מבניו ידועים רבי אברהם קורייאט השלישי שהיה דיין במוגאדור (נפטר בחיי אביו בשנת תר"ה). וכן רבי יצחק מחכמי ליוורנו.[7] אחותו קלרה התלאמנה בגיל צעיר, ונדדה עמו ממרוקו לאיטליה, יחד עם בנה (אחיינו של רבי יהודה) רבי אליהו בן אמוזג שבאותו הזמן היה כבן שלוש,[8] אותו גידל ולימד.[9]

חיבוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספרו 'מאור ושמש' - כולל מקבץ של כמה חיבורים קדמונים בענייני קבלה ודרש, ופירושים שכתב על התורה, נדפס בליוורנו תקצ"ט. אחד החיבורים הוא פירוש קדמון לתפילת 'עלינו לשבח' שמצא בשנת תקע"ו בספרייה של פריז.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו: ר"מ עמאר, הקדמה לספר מעט מים לר"י כנאפו.
  2. ^ ראו כ"י שו"ת זרע יעקב ספריית בית המדרש ללימודי יהדות, ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית Acc. 2943 עמ' 56 בעימוד דיגיטלי.
  3. ^ ראו קטלוג רפאלי 26 פריט 14.
  4. ^ ראו: אסופות חלק א עמ' רפה.
  5. ^ ראו: מאור ושמש דף נד ע"ב.
  6. ^ ראו: מאור ושמש דף יג, ב.
  7. ^ ראו קטלוג ברנד 17 פריט 183.
  8. ^ ראו: רבי אברהם בן אמוזג, בספרו 'אברהם בכל' עמוד א.
  9. ^ ראו: הקדמת רבי אליהו בן אמוזג לספר 'מאור ושמש'.