לת'ר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל הגאווה למיניות תרבות הלת'ר
משתתפי מצעד הגאווה בלונדון עם בגדי לת'ר
גברים לבושים לת'ר במצעד הגאווה בקלן

לת'ראנגלית: Leather subculture) הוא מושג המציין שיטות וסגנונות סביב פעילויות מיניות המערבות לבוש עור, כגון מעילי עור, אפודות, מגפיים, רתמות או פריטים אחרים. לבישת בגדי עור היא דרך אחת בה משתתפים בתרבות זו מבדילים את עצמם באופן מודע מתרבויות מיניות רגילות. משתתפים רבים מקשרים בין תרבות הלת'ר לבין תרבות ה-BDSM (שיעבוד/משמעת, דומיננטיות/כניעה, סאדו/מזוכיזם, המכונה גם "SM" או "S&M") ותרבויות המשנה הרבות שלה. עבור חלק, בגדי עור שחורים הם אופנה ארוטית המבטאת גבריות מוגברת או ניכוס של כוח מיני.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרבות הלת'ר הזכרית קיימת מאז סוף שנות הארבעים, סביר להניח שהיא צמחה מתרבות האופנוענים שלאחר מלחמת העולם השנייה. מועדוני האופנועים החלוצים כללו את מועדון האופנועים Satyrs, שהוקם בלוס אנג'לס בשנת 1954. מועדון האופנועים אדיפוס, שהוקם גם הוא בלוס אנג'לס בשנת 1958, ומועדון האופנועים בניו יורק. מועדוני לת'ר תפצו תאוצה בסידני החל משנת 1970. בשנות ה-70 הייתה לברלין סצנת לת'ר ענקית עם מספר מועדוני לת'ר. הסרטים הפורנוגרפיים של אחד הדוגמניות של טום מפינלנד פיטר ברלין מברלין, כמו סרטו "לילות בלת'ר שחור" משנת 1973, שיקפו וקידמו גם את האסתטיקה התת-תרבותית לת'ר. בשנת 1975 החל אירוע הפטיש הגדול ביותר באירופה, חג הפסחא בפסטיבל הלת'ר בברלין.

ביוני 1989 שימש דגל מיוחד את קבוצת הלת'ר במצעד הגאווה שבפורטלנד, אורגון, שהייתה הופעתו הראשונה במצעד גאווה.[1]

קבוצות גיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית תרבות הלת'ר בקרב הגברים נקשרה לגברים מעל גיל 40, אך בשנים האחרונות יש מספר גדל והולך של גברים צעירים יותר, ובחלקים גדולים בשאר העולם, כולל אירופה ואוסטרליה, יש מיזוג של קהילת הלת'ר המבוגרת יותר עם צעירים וצעירות לת'ר וקהילות קינק/פטיש.

אירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יריד רחוב פולסום, החל בשנת 1984, הוא רחוב תת-תרבות BDSM ולת'ר שנתי שנערך בחודש ספטמבר, ונקרא "שבוע גאוות הלת'ר" של כובעי סן פרנסיסקו. יריד רחוב פולסום, המכונה לעיתים פשוט "פולסום", מתקיים ברחוב פולסום בין רחובות 8 ו-13, ברובע דרום השוק של סן פרנסיסקו. האירוע הוא אירוע הצופים השלישי בגודלו בקליפורניה בחיק הטבע ואירוע הלת'ר והראווה מהגדולים בעולם למוצרי BDSM וכדומה.

אירועים גדולים אחרים כוללים את פסחא בברלין (אירוע הלת'ר הגדול ביותר באירופה) (אנ'), מיסטר לת'ר הבינלאומי (אנ'), מיסטר לת'ר אירופה (אנ'), ומצעד הגאווה לת'ר של אמסטרדם.[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לת'ר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Timeline, web.archive.org, ‏3 באוגוסט 2010
  2. ^ ויקיפדיה, Amsterdam Leather Pride, Wikipedia, 17 באוגוסט 2021