מדינת שלטון מואחד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
  מדינות שלטון מואחד

מדינת שלטון מואחד[1] או מדינה אוניטרית היא מדינה ריבונית הנשלטת כישות אחת שבה השלטון המרכזי הוא הסמכות העליונה. השלטון המרכזי רשאי ליצור (או לבטל) חלוקות מנהליות,[2] שמפעילות רק את הסמכויות שהשלטון המרכזי בוחר להאציל עליהן. אף על פי שניתן להאציל כוח פוליטי באמצעות האצלה לרשויות מקומיות על פי חוק, הממשל המרכזי רשאי לבטל את פעולותיהן או לצמצם (או להרחיב) את סמכויותיהן.

מדינה אוניטרית היא למעשה ההפך מפדרציה. לרוב גדול של מדינות העולם (166 מתוך 193 המדינות החברות באומות המאוחדות) יש שיטת ממשל אוניטרית.[3]

האצלה לעומת פדרליזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטת ממשל אוניטרית עשויה להיחשב כניגוד של פדרליזם. בפדרציות הממשלות המחוזיות/אזוריות חולקות סמכויות עם השלטון המרכזי כשחקנים שווים באמצעות חוקה, ונדרשת הסכמה של הישות המרכזית והישויות המשניות כדי לבצע תיקונים. המשמעות היא שבפדרציות, בניגוד למדינות שלטון מואחד, ליחידות התת-לאומיות יש זכות קיום וסמכויות שאינן ניתנות לשינוי חד-צדדי על ידי השלטון המרכזי.[4]

עם זאת, ישנם קווי דמיון בין פדרליזם להאצלה. כמו בפדרליזם, האצלה בתוך מדינה אוניטרית עשויה להיות סימטרית, כאשר כל היחידות התת-לאומיות בעלות אותן סמכויות ומעמד, או א-סימטרית, כאשר היחידות התת-לאומיות משתנות בסמכויותיהן ובמעמדן. למדינות אוניטריות רבות אין אזורים בעלי אוטונומיה, כמו מחוזות ישראל, רומניה, אירלנד ונורווגיה.[5]

רשימת מדינות שלטון מואחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכתב נטוי: מדינות שההכרה בהן מוגבלת.

רפובליקות אוניטריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מונרכיות אוניטריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממלכה המאוחדת היא דוגמה למונרכיה אוניטרית. לסקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד יש מידה מסוימת של כוח אוטונומי, אך כוח זה ניתן על ידי הפרלמנט של הממלכה המאוחדת אשר עשוי לחוקק חוקים באופן חד צדדי המשנים או מבטלים את ההאצלה. באופן דומה, בספרד הסמכויות מואצלות לקהילות האוטונומיות באמצעות השלטון המרכזי.

מדינות אוניטריות עם צורת ממשל ייחודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מְדִינַת שִׁלְטוֹן מָאֳחָד במילון דיפלומטיה (תשנ"ט), באתר האקדמיה ללשון העברית
  2. ^ 1 2 3 4 5 "What is a Unitary State?". WorldAtlas. באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Democracy". האומות המאוחדות. 2015-11-20. אורכב מ-המקור ב-2021-02-13.
  4. ^ 1 2 גאי, יאש; רגאן, אנתוני (בספטמבר 2006). "Unitary state, devolution, autonomy, secession: State building and nation building in Bougainville, Papua New Guinea". The Round Table. 95 (386): 589–608. doi:10.1080/00358530600931178. ISSN 0035-8533. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ "unitary system | government". אנציקלופדיה בריטניקה.
  6. ^ "Story: Nation and government – From colony to nation". אנציקלופדיית ניו זילנד. משרד התרבות והמורשת של מנאטו טאונגה. 29 באוגוסט 2013. {{cite encyclopedia}}: (עזרה)
  7. ^ "Social policy in the UK". An introduction to Social Policy. Robert Gordon University – Aberdeen Business School. אורכב מ-המקור ב-4 ביולי 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ גול, איאז (28 בספטמבר 2021). "Taliban Say They Will Use Parts of Monarchy Constitution to Run Afghanistan for Now". Voice of America. אסלאמאבאד, פקיסטן. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ "1964 Constitution of Afghanistan". אוניברסיטת נברסקה–אומהה.
  10. ^ ג'ורג', סוזנה (18 בפברואר 2023). "Inside the Taliban campaign to forge a religious emirate". וושינגטון פוסט. {{cite news}}: (עזרה)