משתמש:Utzli/ארגז חול שבעה עשר

למה שמת תבנית {{עריכה}} בערך?


רוזוול
3) מטווח הטילים ווייט סאנדס
4) המקום בו מצא מאק ברייזל את השרידים
5) נקודת ההתרסקות ליד קורונה
6) מישורי סאן אוגוסטין


שגיאות פרמטריות בתבנית:מפת מיקומים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

בסיסי חיל הים הסורי
 
מינת אל ביידה
מינת אל ביידה
לטקייה
לטקייה
בניאס
בניאס
טרטוס
טרטוס
בסיסי חיל הים הסורי



נולד בירושלים בשנת 1937 למשפחה חילונית בשם עדין שטיינזלץ לאברהם שטיינזלץ שהיה חבר לח"י וקומוניסט ונסע ב-1936 לספרד על מנת להצטרף לבריגדות הבינלאומיות שלחמו במלחמת האזרחים שם. בשנות העשרה שלו חזר בתשובה ולמד בישיבת תומכי תמימים של חסידות חב"ד. בהמשך למד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית ולימודים תורניים בישיבות שונות בירושלים. כשהיה בגיל 24 מונה להיות מנהל בית ספר הצעיר ביותר בארץ. בעל השכלה רחבה בתחומי דעת שונים והוגדר על ידי הטיים מגזין כ"משכיל של פעם במילניום".

מנחה השעשועון היה שחקן הקולנוע היפני טאקאשי קיטאנו אשר הופיע כבעלים של טירה אשר מארגן אתגרים בלתי אפשריים לקבוצת מתמודדים גדולה אשר צריכה לעבור שורה של משימות שונות המכילות אתגרים פיזיים מטופשים בדרכם אל המשימה הסופית בה המתמודדים הנותרים שלא נפסלו משחקים מול טאקאשי במעין מכוניות מתנגשות כאשר הם צריכים לירות ולשבור טבעת נייר המוצבת על מכוניתו של טאקאשי באמצעות אקדחי מים המוצבים על המכוניות שלהם (בעונות המאוחרות יותר אקדחי המים הוחלפו באקדחי לייזר והמטרה הוחלפה במטרה רגישה לאור).

שירת כמפקד החטיבה המנותקת הראשונה במהלך מלחמת בושין.
אנגלית: He served as commander in chief of the Detached First Brigade during the Boshin War.

עיטורים נוספים שזכה להם הם אות מסדר עפיפון הזהב דרגה ראשונה ואות מסדר החרצית.
His Japanese decorations included Order of the Golden Kite (1st class) and Order of the Chrysanthemum.

קטע שהועבר מויליאם ג'ויס:

סיפור מדהים על התפיסה של הנ"ל בדנמרק (נצפה בסרק התעודי בנשיונל גיאוגרפיק "הצבא הגרמני של צ'רצ'יל" ) אחד הקצינים, יהודי ממוצא גרמני (כדאי להשיג את שמו) אשר השתלט על רדיו המבורג שממנו שידר "לורד האו האו" והעביר את השידור החופשי הראשון לאחר הכיבוש, ארבעה שבועות לאחר מכן, בדנמרק, בשעה שקושש עצים למדורה, עם חייל בריטי אחר, נתקל באקראי!!!, בשוטטו ביער בטיפוס מוזר. פנה אליו: "אתה ג'ויס, נכון" הלה הכניס יד לכיסו בתנועה חשודה, והקצין היהודי שלף ראשון וירה לג'ויס כדור בתחת. כך נתפס.


1
 
גאלפפורט
גאלפפורט
סאות'ייבן
סאות'ייבן
האטיסבורג
האטיסבורג
מרידיאן
מרידיאן
גרינוויל
גרינוויל
2
2
3
3
1
1
1) העיר מוני (Money), בה אירעה התקרית בין אמט לקרוליין
2) סמנר, המקום בו נערך המשפט
3) מאונד באיו, ביתו של ד"ר ט.ר.מ. הווארד

אסון מעלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

[תבנית:דגל/*******]] ותכתוב בו: (שם התמונה של הדגל).svg<noinclude> [[:קטגוריה:תבניות - סמלים של צבאות|גרמניה]] </noinclude>

ערכים כלכליים אז והיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

איך מחשבים מה המחיר המקביל היום למחיר של פעם? כלומר, אם משהו עלה ב1930 מיליון ליש"ט, איך אני יודע כמה זה שווה היום? תודה, קלונימוס - שיחה 22:05, 10 בנובמבר 2009 (IST)

45,699,421.97 ליש"ט (אפשר לעגל 3 פני) לפי זה כמובן שאין לכך משמעות אם מדובר בנכס כי ערכו בשוק יכול להיות שונה. שנילישיחה 22:38, 10 בנובמבר 2009 (IST)
חישוב על פי הכנסה ממוצעת מביא אותנו לסכום גדול פי ארבעה - 192,000,000 ליש"ט (ראה כאן). שנילישיחה 22:47, 10 בנובמבר 2009 (IST)
תודה. יש איזה אתר שעוסק בזה? קלונימוס - שיחה 07:00, 11 בנובמבר 2009 (IST)

נתתי לך למעלה שני קישורים, השני יותר מעמיק, הנהו שוב http://www.measuringworth.com/ukcompare/ שנילישיחה 10:49, 11 בנובמבר 2009 (IST)

לא שמתי לב. תודה! קלונימוס - שיחה 15:35, 11 בנובמבר 2009 (IST)


פוקלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבעת לוחמי השירות האווירי המיוחד צונחים כדי להיפגש בלב ים עם אוניית הצי המלכותי "קרדיף" במהלך מלחמת פוקלנד.
אנדרטה על חייל משמר בבואנוס איירס, ארגנטינה לזכרם של הנספים במלחמה

לאחר מספר אזהרות של בריטניה, אספה בריטניה צי גדול של ספינות מלחמה, לרבות נושאות מטוסים, שכונה בעיתונות העולמית "ארמדה". הצי הפליג מדרום אנגליה אל דרום האוקיינוס האטלנטי, והטיל הסגר ימי על אזור איי פוקלנד, תוך אזהרה כי כל ספינה או כלי טיס שייכנסו לתחום ההסגר - יותקפו. ספינת מלחמה ארגנטינאית בשם "גנרל בלגרנו", שהתקרבה לתחום ההסגר, הותקפה על ידי הכוחות הבריטיים וטובעה. אקט זה פתח את שלב הלחימה. הארגנטינאים הגיבו בהתקפות זעם נחושות, בעיקר על ידי מטוסים, על ספינות הצי הבריטי, וטיבעו בשלב מוקדם שתי ספינות, אחת מהן HMS (ספינת הוד מלכותה) "קובנטרי". בהמשך המלחמה איבדו הבריטיים ארבע ספינות נוספות, ובסה"כ איבדו שישה כלי שיט. למזלם של הכוחות הבריטיים, במהלך הקרבות טובעה ספינת אספקה שלהם, ולא ספינת נושאת גייסות ולוחמים ששייטה לידה. במהלך המלחמה תקפו מטוסים בריטיים גם בסיסים של חיל האוויר ושל הצי הארגנטינאי בארגנטינה עצמה, ביבשת.

חיל משלוח בריטי הפליג לפוקלנד כדי לתפוס מחדש את השליטה באיים גופא. הכוח כלל את חטיבת הקומנדו השלישית של חיל הנחתים המלכותי[1], אשר כללה בתוכה את גדודי הקומנדו (40, 42 ,45) של החיל, ויחידות נוספות ובהן שני גדודים מן הרגימנט המוצנח וכן אלמנטים מן הכוחות מיוחדים ובהם צוותים משירות הסירות המיוחד והSAS. כוחות הנחתים והצנחנים, עליהם פיקד בריגדיר ג'וליאן תומפסון[2], איש חיל הנחתים המלכותי, נחתו בסאן קרלוס שבאי פוקלנד המזרחי. במסע רגלי מפרך ובסדרה של קרבות חי"ר קשים, ובהם בין היתר קרב על גוז גרין, בו הצטיין הגדוד השני של הרגימנט הצנחנים[3] כבשו אותו מידי חיילי ארגנטינה, והשלימו את ההשתלטות מחדש על האיים.

  1. ^ ג'וליאן תומפסון, לא פיקניק, הוצאת מערכות, 1992, עמוד 17, "אנשי חטיבתי היו יחידים ומיוחדים. חטיבת הקומנדו 3 הייתה זו שנחתה באי פוקלנד המזרחי ביום הע', צעדה ולחמה לבדה בתריסר הימים הראשונים של המערכה הקרקעית, ואחרי שחצתה את אי פוקלנד המזרחי- בעיקר ברגל וגם במסוקים- נכנסה לפורט סטנלי בארבע עשר ביוני 1982, עשרים ושמונה ימים אחרי הנחיתה הראשונה".
  2. ^ ג'וליאן תומפסון, לא פיקניק, הוצאת מערכות, 1992, עמוד 15, "כשנתתי את הפקודה לנחיתה, אמרתי בין שאר הדברים, שהמבצע שאנו עומדים לפתוח בו לא יהיה פיקניק. גמרתי אומר ששום אדם בחטיבתי לא יחיה באשליות, אלא יבין שנצטרך להילחם כדי לנצח".
  3. ^ ג'וליאן תומפסון, לא פיקניק, הוצאת מערכות, 1992, עמוד 101, "אחר-כך שלחתי מכרק למפקד רגימנט הצנחנים באולדרשוט, שנפתח במילים הבאות: ברצוני לבשר לך שבקרב שנערך היום על דרווין וגוז גרין ניצחה רוח- הלחימה המפוארת של גדוד הצנחנים 2. הגדוד ניצח בקרב זה כמעט בלי עזרה מכל גורם חיצוני".

יציאת האדמו"ר מבעלז מהונגריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התייחסות האדמו"ר מבעלז[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי ישכר דב רוקח, האדמו"ר מבעלז הנוכחי ובנו של רבי מרדכי, התייחס בנאום שנשא בבנייני האומה לפולמוס הדרשה, ובין יתר הדברים אמר:[דרוש מקור]

  • קריאה של מנהיג לבריחה עלולה לזרוע פאניקה ולכן היא פעולה בלתי אחראית, מה גם שליהודים לא היה לאן לברוח.
  • האדמו"ר מבעלז לא היה רב בהונגריה. הוא ברח לשם מעיירתו שבפולין בדרכו לארץ ישראל, ובהונגריה היה שוהה בלתי חוקי. הנאצים דרשו להסגירו ולכן ראה הכרח לעזוב לארץ ישראל. זאת בניגוד לאזרחי המדינה ששהותם בה הייתה חוקית.
  • באותו זמן טרם הוכרע גורלם של יהודי הונגריה. היו דיונים בעניינם וגורלם היה נתון בכף המאזניים. לתפיסת האדמו"ר מבעלז גם בבית דין של מעלה טרם הוכרע גורלם באותה שעה, והוא קיווה כי בתפילותיו וברכותיו יוכל להעביר את רוע הגזירה, תקווה שלא התממשה.

תבנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:תבניות ניווט - צה"ל

טירונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירונות במדינות שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסטרליהאוסטרליה רוב אימוני הטירונות של צבא אוסטרליה מתקיימים במרכז אימון למתגייסים של הצבא (Army Recruit Training Centre,‏ ARTC) בקפוקה, ליד וואגה וואגה במדינת ניו סאות' ויילס, באוסטרליה. הטירונות נמשכת 80 יום, אם כי המתגייסים לצבא העתודה האוסטרלי עוברים טירונות בת 35 ימים. המתגייסים החדשים עוברים תרגילי סדר, אימוני בטיחות בנשק ובסביבת עבודה, תחזוקה בסיסית של הציוד, אימוני צליפה, שדאות, הפעלת ציוד קשר, ואימונים התקפתיים והגנתיים.

יוצאים מכלל זה הם הטירונים המתגייסים ליחידות הסיור האזוריות (Regional Force Surveillance Units,‏ RFSU). יחידות אלה מבצעות משימות סיור באזורים השוממים של צפון אוסטרליה, הנמצאים בשטחן של מדינת קווינסלנד ושל הטריטוריה הצפונית. המגוייסים ליחידות אלה באים לעיתים קרובות משבטים אבוריג'ינים, שהתנאים והנורמות של כלל הצבא אינן מתאימות להם, ולפיכך דורשים אימונים ייחודיים.

אימון הקצינים בצבא אוסטרליה נעשה בקולג' הצבאי המלכותי בדנטרון (Duntroon), פרבר של קנברה. מגוייסים המיועדים לקצונה עוברים אימון בסיסי הנמשך כ-7 שבועות. לאחר האימון הבסיסי ממשיכים פרחי הקצונה באימוני נשק, לימוד היסטוריה צבאית, מנהיגות, אסטרטגיה צבאית ומיומנויות בפיקוד על חוליה, מחלקה ופלוגה. משך הכשרת הקצינים בכללותו נמשך 18 חודשים, עד להסמכתם בדרגת לפטננט.

גרמניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרמניהגרמניה מגוייסים חדשים לבונדסוור עוברים טירונות במסגרת אימון בסיסי כללי (Allgemeine Grundausbildung), הנמשכת שלושה חודשים. במסגרת זו עוברים הטירונים אימון פורמלי, הכולל את הכרת מבנה הצבא (דרגות, דגלים, סמלים וכדומה); אימון נשק בסיסי, כולל ירי ברובה, אקדח ומקלע; קורסים על דמוקרטיה וחוק; אימוני כושר גופני וספורט; אימון בתפקידי שמירה; עזרה ראשונה; ועוד.

המסורת הצבאית הגרמנית מעדיפה יוזמה על פני ציות עיוור. בשל כך נעשה מאמץ שלא "לשבור" את רוחו של הטירון באמצעים אגרסיביים אלא "לעצב" את אישיותו כדי לחנך חייל בעל אישיות משלו.

יוון[עריכת קוד מקור | עריכה]

יווןיוון עד שנת 2000 היה הצבא היווני מבוסס כולו על גיוס חובה. מאותה שנה השתנה הרכב הצבא, היקף הגיוס הוקטן, והיחס בין מגוייסי חובה למתנדבים עומד על 1:1 (לא כולל חיילים וקצינים המשרתים שירות קבע).

ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – טירונות (צה"ל)

ישראלישראל הטירונות בצה"ל שונה באורכה ובאופיה על פי היחידה אליה גויס החייל. הטירונות בחילות המרכיבים את הדרג המסתער (חילות הרגלים, השריון, התותחנים, ההנדסה, מודיעין השדה ועוד) ארוכה וקשה יותר מהטירונות הנערכת לחיילים בחילות וביחידות המוגדרות תומכות לחימה (כמו מקצועות שונים בחיל האוויר וחיל הים, חילות החינוך והנוער, השלישות, הטכנולוגיה והאחזקה, המשטרה הצבאית, ועוד). סוגי הטירונות מתחלקים לפי "רמת הרובאות" לה מוסמכים החיילים בסוף ההכשרה, ובאימוני ההמשך השונים המשתנים לפי סוג היחידה. בניגוד למדינות אחרות, בהן מוכשרים הקצינים בנפרד לגמרי מהכשרת החוגרים, בצה"ל עובר כל חייל את הטירונות, ואיתור המועמדים לקצונה נעשה רק לאחר השלמת שלבים מסויימים בהכשרה הבסיסית.

דנמרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנמרקדנמרק הצבא המלכותי הדני מקיים את האימון הבסיסי לחייליו בשמונה בסיסים ברחבי המדינה. הטירונות נמשכת ארבעה חודשים, והאימונים מתמקדים בהקניית מיומנויות שהן חלק מתפיסת ההגנה של דנמרק, ועל גיוס למשימות הבינלאומיות של הצבא. מטרה נוספת בטירונות היא יצירת מאגר של מועמדים לקורסי פיקוד ברמת מש"קים.

סינגפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינגפורסינגפור שירות לאומי בסינגפור הוא חובה לכל האזרחים הגברים הכשירים פיזית המגיעים לגיל 18, וכן לדור שני של תושבים שאינם אזרחים. המגוייסים עוברים אימון צבאי בסיסי בתחילת שירותם. בבדיקות רפואיות הנערכות לפני השירות הצבאי ממוינים המגויסים על פי כושרם הגופני, ועוברים טירונות המותאמת לתוצאות המיון: טירונות רגילה, משופרת, מותאמת וטירונות למגוייסים בעלי משקל עודף. הטירונות נערכת באי טקונג (Pulau Tekong, ממזרח לאי העיקרי שעליו שוכנת סינגפור עצמה), אם כי ישנן יחידות צבאיות הקולטות ישירות את המגוייסים אליהן והעורכות בעצמם את האימון הראשוני למגוייסים.

במהלך הטירונות עוברים הטירונים אימון גופני, עד למעבר מבחן המיומנות הפיזית האישי; אימון בנשק ברובה הסער SAR 21 והשלכת רימוני יד; מעבר מסלול מכשולים סטנדרטי וקרבי; שדאות; ועוד. בסיום הטירונות עוברים הטירונים מסלול של 24 קילומטרים בחגור מלא, וצעדה בטקס סיום. טירונים שהגיעו להישגים טובים בטירונות מזומנים לקורסי פיקוד - מש"קים וקצינים.

סרי לנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרי לנקהסרי לנקה טירונים שגויסו לשירות כחוגרים בצבא סרי לנקה עוברים טירונות בביה"ס לאימונים צבאיים, כ-10 קילומטרים ממזרח לעיר הבירה קולומבו, ובבסיסים נוספים. לאחר הטירונות עוברים החיילים לאימון המתקדם, המתבצע במרכזי האימונים של הרג'ימנטים השונים אליהם מוינו. טירונים המיועדים לשרת כקצינים יעברו את האימון הבסיסי באוניברסיטת ההגנה על שם גנרל סיר ג'ון קותלוואלה (General Sir John Kotelawala Defence University), ולאחריו ימשיכו את האימון באקדמיות הצבאיות של זרועות הצבא השונות.

חיילים שגויסו לצי של סרי לנקה עוברים טירונות הנמשכת כששה חודשים, ומתקיימת בכמה בסיסים יבשתיים. לאחר הטירונות ימשיכו המגוייסים את האימון בשיטת הכשרה תוך כדי עבודה (On Job Training) באחת מאוניות הצי או באחד מהבסיסים היבשתיים.

מגוייסים לחיל האוויר של סרי לנקה עוברים את אימון בסיסי בכנף האימונים בסיס חיל האוויר בדייאטאלוואה (Diyatalawa), במרכז הרמות שבדרום האי.

פינלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

פינלנדפינלנד כל המגוייסים לצבא הפיני עוברים טירונות בת חודשיים, הזהה בעיקרה בכל זרועות הצבא. הטירונות כוללת אימוני צליפה ברובה הסער RK-62 (נגזרת של רובה הסער AK-47), אימון בכמה סוגי נשק אחרים, אימונים טקטיים, תרגול עזרה ראשונה ושדאות. בסוף החודשיים הללו זוכים הטירונים לדרגתם הצבאית הראשונה. לאחר מכן ממשיכים החיילים לאימונים ספציפיים, בהתמחויות שונות, הנמשכים בין 5.5 ל-11.5 חודשים. האימון הארוך ביותר הוא לחיילים הממשיכים לקורסי מש"קים ולאחר מכן לקורס קצינים.

צרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

צרפתצרפת חיילים המתגייסים לצבא צרפת ממוינים לזרוע הצבאית ולרג'ימנט המסויים שבו ישרתו. עם גיוסם מגיעים החיילים לרג'ימנט ושוהים בו מספר ימים, במהלכם הם נקלטים מנהלית, מקבלים ציוד ועוברים בדיקות רפואיות אחרונות. לאחר קליטה זו עוברים המגוייסים הטריים לבסיסי טירונים, שם הם עוברים טירונות בת 12 שבועות. ישנם 10 בסיסי טירונות במדינה, הנקראים "מרכזי הדרכה ראשוניים לחוגרים" (Centre de Formation Initiale des Militaires du Rang). במהלך הטירונות עוברים החיילים אימוני כושר גופני, מעבר מסלול מכשולים, הכשרה ראשונית בנשק (רובה סער FAMAS, אקדח ורימון יד), איתות, שדאות, עזרה ראשונה, תרגילי סדר, ועוד.

עם סיום הטירונות מוסמכים הטירונים כסולדאט מדרגה שנייה (Soldat de Seconde Classe) ושבים לרג'ימנט שלהם, שם הם עוברים אימון התמחות ראשוני (Formation de Spécialité Initiale) במשך 12 שבועות. לאחר סיום שלב זה מצטרפים המגוייסים לפלוגה שלהם, ומתאמנים לקראת פריסה מבצעית אפשרית. ביחידות מיוחדות, כמו כוחות מוצנחים ויחידות ללחימה הררית עוברים המגוייסים גם קורסים ייחודיים, כמו קורס צניחה.

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנדהקנדה עד 1940 לא הייתה בקנדה מערכת מסודרת של אימון מתגייסים חדשים, ועד להקמתם של בסיסי אימון ייעודיים לטירונים העבירה כל יחידה אימון טירונות משלה.

ב1968 אוחדו צבא קנדה, הצי המלכותי הקנדי וחיל האוויר המלכותי הקנדי למסגרת ארגונית אחת, שנקראה הכוחות הקנדיים. במסגרת הארגון מחדש נבנתה מערכת אימון לכל הזרועות, וזו מופעלת עד היום (2018).

מגוייסים המיועדים לשרת כחוגרים בצבא הסדיר עוברים אימון בסיסי בן 13 שבועות במרכז למגוייסים ומנהיגות של הכוחות הקנדיים בסן ז'אן סיר רישלייה, בקוויבק. מגוייסים המיועדים לקצונה עוברים קורס בן 15 שבועות באותו בסיס. לאחר האימון הבסיסי עוברים המתגייסים לאימון ייחודי, על פי הסביבה שבה ישרתו. חיילים בצי עוברים אימון בן חמישה שבועות בסביבה ימית; חיילים בצבא עוברים קורס בן 20 יום, ופרחי קצונה יעברו אימון באורך 12 שבועות. חיילים בחיל האוויר הקנדי ממשיכים ישירות לקורסי הכשרה בחיל.

חיילי עתודה, במיוחד עתודת הצבא, עוברים את האימון הבסיסי והאימון הייחודי לכל מקצוע צבאי במסגרת חלקית, במיוחד בסופי שבוע לסירוגין במסגרת יחידותיהם. מכיוון שרמת שילוב חיילי העתודה בצבא הסדיר גדלה והולכת, מתקיימים חלק מהאימונים לחיילי העתודה במסגרת יחידות של הצבא הסדיר. את הכשרתם משלימים חיילי העתודה בקורס הנמשך 8 שבועות ומתקיים בקיץ. יחידות העתודה של הצי ושל חיל האוויר נהגו להכשיר את חייליהן בדיוויזיית אימון עתודת הצי בבורדן בסיס), באונטריו. כיום מתקיים האימון הבסיסי של עתודת הצי בבסיס ואלקארטיה, בפרברי קוויבק סיטי. לאחר הטירונות רוכשים המגוייסים מיומנות בימאות, כיבוי אש, בקרת נזקים ומיומנויות נוספות.

המכללה המלכותית הצבאית של קנדה היא ההאקדמיה הצבאית של הכוחות הקנדיים, וניתנים בה תארים אקדמיים כבכל אוניברסיטה.

מהערך המלחמה המלוכלכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדעות חלוקות באשר למועד המדויק של תחילת המלחמה המלוכלכת: יש המסמנים את טבח טרלאו ב-1972 כתחילת המלחמה, אחרים רואים בפעולות הברית הארגנטינית נגד הקומוניזם מ-1973 את תחילתה, וישנם הטוענים כי צווי ההשמדה של איסבל פרון נגד ארגוני הגרילה של השמאל במהלך מבצע העצמאות (Operativo Independencia) ב-1975 התחילו את המלחמה.

ב-1955, לאחר שני ניסיונות כושלים, באותה שנה ולפני כן ב-1951, הצליחה הפיכה צבאית נגד שלטונו הדמוקרטי של חואן פרון להפיל את השלטון ולהביא לביטול הפרוניזם באמצעות כוחות חמושים. ההתנגדות הפרוניסטית החלה להתארגן זמן קצר לאחר ההפיכה במקומות עבודה ובאיגודי עובדים. במהלך הזמן הושב שלטון הדמוקרטיה באופן חלקי, אך הבטחות שניתנו באשר לקיומם של חופש הביטוי ושל חירויות פוליטיות נוספות לא כובדו. קבוצות גרילה החלו להופיע לראשונה בשנות ה-60 (המפורסמות שבהן: הגרילות של ה"אוטורונקוס" וה"גוואריסטים"), אך הן היו קטנות וחוסלו במהרה. עד תחילת שנות ה-70 נשדדו כלי נשק מקציני צבא ומשטרה רבים, ורבים מהם נחטפו או נרצחו בפעולות הגרילה מדי שבוע.

המבוקשים היו נעצרים ברחוב, בבתיהם או בכל מקום אחר. לאחר מכן הם היו מועברים למרכז מעצר סודי (מעריכים כי פעלו כ-340 מרכזים כאלה ברחבי המדינה), שבו היו מכים ומענים אותם, בחלק מהמקרים עד מוות. הסופר והעיתונאי רודולפו וולש, לדוגמה, נרצח ברחוב לאור היום לאחר ששלח בדואר מכתב שכותרתו: "מכתב פתוח מסופר לחונטה הצבאית", ובו תיאר את האופן שבו נוצל הכוח לרעה בידי אנשי הצבא בשנת שלטונם הראשונה. חלק גדול מהעצורים נרצחו; שיטות הרצח היו מגוונות. כך, למשל, במקרים מסוימים היו מטיסים אותם, כפותי ידיים ורגליים, לרוב תחת השפעת סמים, ומשליכים אותם לנהר ריו דה לה פלטה או לים.

מספרם המדויק של הנעלמים אינו ידוע. עם כינון הדמוקרטיה בארגנטינה הוענקו פיצויים למשפחות של 9,089 אנשים, אולם מספר הנרצחים בפועל היה כנראה גבוה יותר. ארגון "אמהות כיכר מאי" (הכיכר שבה נמצא בית הנשיא בבואנוס איירס), טוען כי מדובר בכ-30,000 אנשים (למעלה מ-70% מתוכם היו בטווח הגילאים שבין 16 ל-35). עד היום, משפחות רבות אינן יודעות מה עלה בגורל יקיריהן, וארגונים שונים, כגון "אמהות כיכר מאי" ו"סבתות כיכר מאי", מחפשים מידע לגבי הנעלמים. ילדיהם של העצורים, שנולדו במעצר, הועברו בדרך כלל למשפחות אחרות. במקרים רבים היו אלה אותן משפחות של אנשי הצבא שעינו ורצחו את הוריהם.

ידוע כי החונטה הצבאית שיתפה פעולה עם משטרים דיקטטוריים בצ'ילה ובאורוגוואי ודאגה להעלמתם של אזרחים ממדינות אלה כחלק ממבצע קונדור, שנועד לסלק יסודות קומוניסטיים ממדינות שונות באמריקה הדרומית, בעידוד ובתמיכה מסיבית של ממשלת ארצות הברית.

המלחמה המלוכלכת נחשבת עד היום לנקודה כואבת בהיסטוריה הארגנטינאית. בשנת 1986 הכריז הנשיא הנבחר ראול אלפונסין על אי אפשרות העמדה לדין באשמת פשעים נגד האנושות שבוצעו לפני 1983, ובכך סתם את הגולל על העמדה לדין של אנשים שהיו מעורבים במעשים אלו, אך נסטור קירשנר, נשיא ארגנטינה בשנים 20032007, הכריז כי לא ינוח עד שיגיע לחקר האמת. מאות הפגנות נערכות מול בתיהם של אנשי צבא שהשתתפו בעינויים באותה תקופה, תוך חשיפת זהותם ותיאור המעשים שביצעו.

ב-2006 השופט קרלוס רוסנסקי מבית המשפט הפדרלי של ארגנטינה כתב בפסק הדין בשופטו את אסבלדו אצ'קולס, מפקד המשטרה המחוזית של בואנוס איירס באותם ימים, כי למען בניית הזיכרון הקולקטיבי, עליו להוסיף כי כל מה שמואשם בו אותו נאשם הם גם פשעים נגד האנושות שבוצעו במסגרת רצח עם שהתקיים ברפובליקה של ארגנטינה באותן שנים. באמנה אומנם כתוב כי רצח עם הוא "מעשה שבו מושמדות קבוצות לאומיות, אתניות, גזעיות, דתיות ואחרות, בשלמותן או בחלקן", אך במקור נכתב "קבוצות גזעיות, דתיות, פוליטיות ואחרות", אך המילה "פוליטיות" הורדה בעקבות בקשתו של סטלין ב-1948.[1]

השם המלחמה המלוכלכת הומצא על ידי החונטה עצמה. על אף שהמעצרים נעשו על ידי הצבא או המשטרה, המשפחות לא קיבלו אף נתון על מקום הימצאם או מצבם של יקיריהן. התופעה כונתה "היעלמות" בעקבות דבריו של הגנרל חורחה רפאל וידלה, שהיה הנשיא בין השנים 1976 ו-1981, בראיון: "זו חידה, הם אינם חיים ואינם מתים... הם נעלמים (Desaparecidos)".

  1. ^ Beth Van Schaack, ‏The Crime of Political Genocide: Repairing the Genocide Convention's Blind Spot, Yale Law Journal, Vol. 106, No. 2259, 1997, in SSRN