אראסט פנדורין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אראסט פנדורין
Эраст Фандорин
פנדורין בגילומו של אולג מנשיקוב
פנדורין בגילומו של אולג מנשיקוב
הוצאה לאור הוצאת "זכרוב"
שם ספר תיבת פנדורין
שם סרט עזאזל
יועץ ממלכתי
גמביט טורקי
הופעה ראשונה עזאזל
הופעה אחרונה איני נפרד
יוצרים בוריס אקונין
גילום הדמות איליה נוסקוב
יגור ברוייב
אולג מנשיקוב
אלכסיי וסיולקין
פיוטר קרסילוב
מידע
תאריך לידה 10 בינואר 1856
מקום לידה מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע בלש
תואר רשם קולגיאלי (1876)
יועץ טיטולארי (1876—1881)
עוזר קולגיאלי (1881—1884)
יועץ חצר (1884—1888)
יועץ קולגיאלי (1888—1890)
יועץ ממלכתי (1890—1891)
שיוך משטרת מוסקבה
אזרחות האימפריה הרוסית
מקום מגורים מוסקבה, האימפריה הרוסית
בריסטול, אנגליה
תאריך פטירה אוקטובר 1919
דמויות קשורות
משפחה הרפתקאות המגיסטר (נכד) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים מאסה
אפאנסיי צבעונימוב
אויבים ד"ר לינד
"גרין"
המעצב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארסט פטרוביץ' פנדוריןרוסית: Эраст Петрович Фандорин) הוא גיבור ספרותי, גיבור סדרת סיפורי הבלשים ההיסטוריים של הסופר הרוסי בוריס אקונין "תיבת פנדורין".

דמותו של פנדורין גילמה את האידיאל של אריסטוקרט מהמאה ה-19: אצילי, בעל חינוך, מסירות נפש, דייקן, נאמן לעקרונות. בנוסף, ארסט פטרוביץ' נאה, הוא בעל נימוסים ללא דופי, פופולרי בקרב נשים, אף על פי שהוא תמיד לבד. הוא גם בעל יכולת יוצאת דופן לנצח בכל משחק מזל ובכלל בכל סכסוך, אם התוצאה נקבעת לחלוטין במקרה.[1]

בביקורות נטען[2][3] כי השם פנדורין הוא רמז לעיתונאי ג'רום פנדור, הגיבור של סדרת ספרי בלשים ידי סופרים צרפתים מרסל אלן ופייר סובסטר על פנטומס (1911–1913) וטרילוגיית הסרטים הצרפתיים של שנות השישים, המבוססת על רומנים אלה, שבהם את תפקידו של פנדור - כמו גם תפקידו של פנטומאס - גולם בידי ז'אן מארה.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארסט פטרוביץ' פנדורין נולד ב-8 (20) בינואר 1856 במשפחת אצילים ותיקה. אביו לכאורה קורנליוס פון דורן נכנס לשירות הרוסי בתקופת שלטונו של הצאר אלכסיי מיכאילוביץ' (המתואר ברומן "אלטין-טולובאס", המהווה חלק מסדרת ספרים נוספת מאת בוריס אקונין על "הרפתקאות המגיסטר"). סמסון דנילוביץ' פנדורין, יליד סוף המאה ה-18. (דמות ברומנים נפרדים שכתב אקונין) והוא, בהתאמה, סבא-רבא של אראסט. אמו של הילד נפטרה במהלך הלידה. לכן, בין רוגז, או ללעג על הגורל המר, האב, פיוטר איסקאביץ', האבל על אשתו אליזבת, כינה את הילד אראסט (בסיפורו הנודע של ניקולאי קרמזין "ליזה המסכנה", הגיבורה ליזה נהרגה על ידי הצעיר אראסט). השם אליזבת (ליזה) הפך מאוחר יותר לקטלני עבור ארסט פטרוביץ' (ארוסתו נהרגה בסוף הרומן "עזאזל").

ילדותו ותבגרותו של ארסט פטרוביץ' עברו בשפע, הוא קיבל השכלה טובה בבית וגימנסיה אנגלית, הילד אימץ באופן מושלם את השפה האנגלית, והחינוך בגימנסיה הקלאסית כלל באופן מסורתי צרפתית, גרמנית ולטינית. לאחר מכן, ארסט פטרוביץ' שלט בבולגרית וטורקית במהלך השתתפותו במלחמת רוסיה-טורקיה, יפנית, בתקופת כהונתו כסגן קונסול האימפריה הרוסית ביוקוהמה, יפן. בגיל חמישים הוא תכנן ללמוד סינית וערבית. בגיל חמישים ואחת, למד ספרדית ובגיל חמישים ושתיים, איטלקית.

ההתמכרות של אביו, פיוטר איסקאביץ' פנדורין, להימורים, כמו גם "פרויקטים" כלכליים שונים הובילה בסופו של דבר לחורבת המשפחה. פיוטר איסקאביץ' לא יכול היה לעמוד במכת הגורל ומת מדום לב ולא הותיר לבנו שום אמצעי קיום. כתוצאה מכך נשללה מאראסט פנדורין האפשרות ללמוד באוניברסיטה ולקבל השכלה גבוהה ונאלץ לפרנס את עצמו, בגינו נכנס לשירות המדינה.

התעניינותו בכל מה שקשור לחקירת פשעים הובילה אותו למחלקת משטרת מוסקבה, שם הפך הממונה על החקירה המנוסה ביותר קסברי פייופילקטוביץ' גרושין למפקדו והמנטור הראשון שלו. פנדורין ממלא תפקיד של פקיד במחלקת הבילוש, ובמקרה מעורב בחקירת ההתאבדות המסתורית של סטודנט באוניברסיטת מוסקבה, שהפך לחשיפת הארגון המסתורי והחזק "עזאזל". פנדורין מצליח לפרום את פרשת עזאזל; במהלך חקירה זו, הוא מועבר לדרגת יועץ טיטולארי ומסונף רשמית לעבוד במשרד החוץ, אם כי למעשה הוא נכנס לשירות המחלקה השלישית בלשכת הוד מעלת הקיסר.

במהלך החקירה מגלה ארסט פטרוביץ' כי המזל, שאיננו מרוצה כל כך מהוריו, העניק לו את היכולת לנצח תמיד ובכל המשחקים הקשורים לריגוש וסיכון (קלפים, קוביות, הגרלות ועוד). כמו כן, ארסט פטרוביץ' מאמץ בחקירת עזאזל, בדרגת יועץ ממלכתי, את ההרגל האופייני, למנות כל העובדות הראשוניות וההשלכות ההגיוניות הנובעות מהן ("זה אחד", "זה שניים","זה שלושה"...).

בנוסף, הוא פוגש את יו"ר בית המשפט לצדק במוסקבה, היועץ החשאי הברון אלכסנדר אפולודורוביץ' פון אוורט-קולוקולצב ובתו אליזבטה (ליזנקה) בת ה-17, שהופכת לאשתו. עם זאת, כתוצאה מניסיון להתנקש בחייו של ארסט פטרוביץ', שבוצע ביום החתונה, ליזנקה מתה באופן טרגי מיד לאחר החתונה. אירוע זה מוביל לכך שפנדורין רוכש שני מאפיינים אופייניים: קווצות שיער אפורות וגמגום קל - תוצאה של הלם רגשי; הגמגום נעלם לחלוטין כשפנדורין מציג אדם אחר, נמצא במתח עצבי קיצוני או חווה זעם. בנוסף, ההלם ממות אשתו הוא כה גדול, עד שפנדורין מאבד את מרבית הרגשות הטבועים בו (כלשונו של המחבר - "הופך לנכה רגשית").

בשנים 18761878, בנסיעתו לבלקן והאימפריה העות'מאנית, נופל בייאוש לאחר מות אהובתו, ארסט פטרוביץ' מתנדב בשירות הסרבים. פנדורין לוקח חלק במלחמת רוסיה-טורקיה. בקרבות כבדים, נפילתו בשבי (שישפיע לרעה על המוניטין שלו ביפן), וטלטלה קשה תיפול בחלקו. לאחר שזכה בחופש מהפאשה בוידין במשחק שש-בש, הוא נשלח למפקדתו של המפקד הרוסי, מכיוון שהוא מחזיק במידע בעל חשיבות יתרה. בדרך הוא פוגש את ה"אישה המודרנית" ורווארה אנדרייבנה סובורובה בת ה-23, שעושה את דרכה למחנה הצבא אל חתנה. יחד הם יצטרכו לחפש את המרגל הטורקי אנואר אפנדי, שנמצא, על פי מקורות מסוימים, במטה הרוסי. אורעים אלה מתוארים ברומן "גמביט טורקי".

לאחר השלמת פרשת "הגמביט הטורקי" באופן מוצלח, פנדורין, למרות הצעותיו המסחררות של הבוס שלו, ראש המחלקה השלישית ומפקד חיל הז'נדרמים המיוחד, הגנרל לבוורטי ארקדיביץ' מיזינוב, מבקש לשלוח אותו לתפקיד מזכיר שגרירות האימפריה הרוסית ביפן.

בשנת 1878 בדרך למלא את משרתו, פנדורין חושף סדרת מעשי רצח מסתוריים שהתרחשה בפריז ועל ספינת הנוסעים לויתן, מנהל רומן חולף בהודו עם אחת הנוסעות, קלריסה סטומפ, שגרמה לעיכובו בהגעה ליפן ומקבל מתנה שלא יכול לסרב לה - שעון סבא ענק ולא נוח: "ביג בן" בגרסה זעירה. הם הצילו את חייו על ידי נפילה על ראשו של אדם שניסה להרוג אותו במהלך התנדנדות בים. אירועים אלה מתוארים ברומן "לויתן".

בשנת 1878 הוא הגיע ליוקוהמה. יפן. עם הגעתו ליפן, פנדורין צריך לקחת על עצמו את תפקידיו של סגן הקונסול הרוסי ביוקוהמה במקום את תפקיד מזכיר השגרירות בטוקיו.

ביפן, פנדורין שוב מוצא את עצמו מעורב בתככים פוליטיים ופושעים, שבה פוליטיקאים ושודדים יפניים בולטים ממאורות יוקוהמה, כמו גם שינובי נינג'ה מסתורי הופכים למשתתפים בה. פנדורין זוכה בנאמנותו של איש היאקוזה מסאהירו שיבאטה, בן ה-18, שכונה טנוקי ("כלב זאב דביבון"), שחייו וכבודו (שמאסה העריך יותר מחייו) ניצלו בזכות המזל של פנדורין בהימורים. מאסהירו (מאסה), עורך טבילה אורתודוקסית ומאמץ את השם מיכאיל אראסטוביץ' פנדורין (אירוע המתואר ברומן "כל העולם במה"), הופך מעתה למשרתו של פנדורין, חברו היחיד ובן לוויה נאמן בכל הרפתקאותיו.

בנוסף, אראסט פטרוביץ' פוגש את הגיישה היפה או-יומי (שמה האמיתי הוא מידורי). תשוקה מתלקחת בין מידורי לפנדורין. מידורי מתגלה כבתו של ראשו האחרון של שבט שינובי העתיק מומוצ'י טמבה. בזכות מומוטי, פנדורין מכיר את כישורי אומנויות הנינג'ה. בעזרת מידורי, מאסה וטמבה, פנדורין מסיר את סבך התככים ומעניש את הנבל הראשי. אך, בצירוף מקרים גורלי, על מידורי להקריב את חייו כדי להציל את אראסט (כתוצאה, מתברר כי או-יומי שרדה, ואף הולידה את בנו הבלתי לגיטימי, אך זה לנצח יישאר סוד עבור פנדורין). לאחר "מות" מידורי, פנדורין סוגר לבסוף את לבו ("אני לא יכול לאהוב, אני לא יכול לאהוב", - הוא חוזר על מדורת הלוויה שלה) ומקדיש את כולו ללימוד אמנות "הזחילה": שינובי. מומוטי טמבה הופך לחונך שלו. תקופת זו בחייו של ארסט פטרוביץ' מתוארת בכרך השני של הרומן "מרכבת היהלום". ב-שנת 1881, פנדורין חוקר ביפן מקרה זאב קטן. מתואר בסיפור "Sigumo" (אוסף "מחרוזת הירקן").

ב-שנת 1882, במוסקבה פנדורין חוזר מיפן, הוא ממונה למשרת הפקיד למשימות מיוחדות בפיקודו של המושל הכללי במוסקבה, הוא חוקר את נסיבות מותו הפתאומי המוזר ביותר של חברו לנשק, הגנרל מיכאיל דמיטרייביץ' סובולב (המבוסס על מיכאיל סקובלב). במהלך החקירה פנדורין שוב בא במגע עם פרשת עזאזל. הספר "מות אכילס" מוקדש לאירועים אלה.

ב-1883 במוסקבה. פנדורין חוקר את רצח יזם הרכבות העשיר ביותר לאונרד פון מאק. במהלך החקירה נאלץ אראסט פטרוביץ' להתחזות לסטודנט במכון למהנדסי רכבת (למעשה, בית הספר להנדסה במוסקבה במשרד הרכבות נוסד בשנת 1896). בדיוק אז הופיע הדיוקן המפורסם של פנדורין במדי מהנדס רכבת. מתואר בסיפור "מחיי השבבים" (אוסף "מחרוזת ירקן").

ב-שנת 1884, פנדורין חושף רצח סוחר העתיקות פריאכין. מחקירת פנדורין שהושלמה בהצלחה, יש מחרוזת ירקן עתיקה שהייתה שייכת לחכם הסיני טה גואנגזי. במהלך חייו הבאים, חרוזי המחרוזת הללו יסייעו למחצה לפנדורין לרכוש "הארה לא רציונלית". בהמשך יוריש את מחרוזת התפילה לבנו אלכסנדר והנכד ניקולאי. מתואר בסיפור "מחרוזת ירקן". ב-1886, מול פנדורין מתמודד נוכל המצאה שמכונה מומוס. במהלך החקירה הזו, לפנדורין יש עוזר חדש - פקיד זוטר בשם אניסיי פיטירימוביץ' צבעונימוב. מתואר בסיפור מתוך משימות מיוחדות.

ב-1888, פנדורין וצבעונימוב נתקלים באגדה מסתורית על סקרפי בסקקוב, שקשורה באופן בלתי מובן למותה של האחרונה מבני בסקקוב, בעלת האדמות העשירה סופיה קונסטנטינובנה. שם פוגש ארסט פטרוביץ' את היפהפייה המקומית אנג'לינה קראשניקניקובה. מתואר בסיפור "העכנאי של בני בסקאקוב", מתוך מחרוזת ירקן.

ב-1889, פנדורין עסוק בחקירת המקרה של רוצח מטורף שכונה "מעצב", שלימים התברר שהוא ג'ק המרטש בעצמו. במהלך חקירה זו, צבעונימוב מת. כשהוא מבין שקשה לעצור את המטורף באמצעים חוקיים, אראסט פטרוביץ' מוציא להורג את הרוצח במו ידיו. אחרי זה אנג'לינה קראשניקניקובה, שאוהבת אותו, כבר לא יכולה לחיות עם פנדורין ועוברת למנזר. מתואר בסיפור "מעצב" (ברומן "משימות מיוחדות").

ב-1890, פנדורין חוקר רצח שמוגדר כתאונת ציד. כתוצאה מהחקירה הוא הולך לחקור רצח אחר. במקרה, הוא מגלה את העובדה שמחברת בין שני הפשעים הללו. לסיפור יש סוף פתוח, אך הקורא יכול לחזות את הפתרון לשתי הרציחות. מתואר בסיפור "עשירית האחוז" (אוסף "מחרוזת ירקן").

ב-1891, פנדורין, נערך להיכנס תפקיד מפקד המשטרה במוסקבה. אלא שתוכניותיהם של פנדורין ופטרונו מופרעות על ידי ההתנקשות הבלתי צפויה והנועזת בכרכרתו של שר הפנים לשעבר, הגנרל חראפוב, שזה עתה מונה למושל הכללי של סיביר. הרצח בוצע על ידי מחבל "הקבוצה הלוחמת" בראשות אדם בשם "גרין", שהצליח להתקרב לגנרל והתחזה, לפנדורין עצמו. אם הפשע לא ייפתר בהקדם האפשרי, המושל הכללי המוסקבאי, הנסיך דולגורוקי עומד בפני התפטרות מוקדמת. אראסט פטרוביץ' מתחיל בחקירה. עם זאת, העניין מורכב מנסיבות רבות. ראשית, מגיע מסנקט פטרבורג סגן מנהל מחלקת המשטרה לעניינים פוליטיים, הנסיך פוז'ארסקי, חוקר מצטיין, אך במקביל חסיד של סיעה פטרבורגית המתנגדת לדולגורוקי. שנית, פנדורין מתחיל רומן מהירה עם אוהדת בלתי צפויה לסוציאליסטים ובתו של הבנקאי העשיר ביותר אבשלום אפרימוביץ' ליטווינוב (מבוסס על לזר פוליאקוב) אסתר. שלישית, עד מהרה מתברר כי למחבלים יש מודיע בין האנשים החוקרים את רצח חראפוב. אראסט פטרוביץ' חושף את רצח חראפוב ומוצא את הבוגד, מה שמוביל להרס הקבוצה הלוחמת ולכידתו של "גרין". אך העובדות שנחשפו כתוצאה מחקירת פנדורין ומותו של הנסיך פוז'ארסקי הטילו צל על ההנהגה הבכירה של האימפריה הרוסית. בנוסף, הנסיך דולגורוקי לא מצליח למלא את תפקידו. כתוצאה מסכסוך עם המושל הכללי החדש, אחיו של הקיסר, הדוכס הגדול סמיון אלכסנדרוביץ', נאלץ פנדורין לעזוב את רוסיה בחופזה. אירועים אלה מתוארים ברומן "יועץ ממלכתי".

ב-1891, בריסטול שבבריטניה, ארסט פטרוביץ' הוא בגלות עם אמצעים מוגבלים מאוד. הוא נאלץ לשכור דירה צנועה ממיס פאלמר (ששם המשפחה שלה הוא אנגרמה של שם המשפחה של מיס מארפל, בלשית חובבת מספרי אגתה כריסטי). משרתת זקנה וגברת אמיתית, היא מתגלה כאדם ממולח ביותר שיש לו נטייה מסוימת לחקור סוגים שונים של תעלומות. כתוצאה מכך, פנדורין ובעלת הבית שלו, שזכו להנאה כנה משיתוף פעולה אינטלקטואלי, חושפים את היעלמותו המסתורית של לורד ברקלי הזקן, וגם משיבים בהצלחה את שרשרת שביל החלב הגנובה ומקבלים על כך תגמול כספי נאה. פנדורין מבין לפתע שהמיומנויות האנליטיות שלו יכולות להיות דרך טובה להתפרנס. מתואר בסיפור "שעת התה בבריסטול" (מתוך הרומן "מחרוזת ירקן"). בעוזבו את בריטניה עובר פנדורין לארצות הברית. בסביבות 1893, בניו יורק, הוא נתקל לראשונה במארגן המפורסם של פשעים רבים ומוכרים בשם "ד"ר לינד" (המקרה של ניסיון שוד של בנק איסטרן יונייטד).

ב-1894, ויומינג ארצות הברית, אראסט פנדורין, בהזמנתו של קולונל מוריס סטאר (יליד רוסיה, מאוריציוס כריסטופורוביץ' סטארובוזדביצ'נסקי) מגיע למערב הפרוע כדי לחקור אירועים המסתוריים הקשורים להופעה במקום שנקרא עמק החלומות של כנופיית פשע. במהלך החקירה, אראסט פטרוביץ' יצטרך להתמודד עם אינדיאנים, מתנחלים מורמונים, מתיישבים רוסים מקהילת "קרן האור", פרש מסתורי חסר ראש, בוקרים המרתקים, וגם לפגוש את העלמה קליגן, שהפגישה איתה תהפוך לאחת ההרפתקאות המרגשות ביותר של פנדורין. מתואר בסיפור "עמק החלומות" ברומן "מחרוזת ירקן".

1896 מוסקבה. ערב הכתרתו של הקיסר ניקולאי השני הפושע בינלאומי, ד"ר לינד, מבצע פשע בגן נסקוצ'ני עם חטיפה נועזת של אחד מבני דודיו של הקיסר, מיקה הצעיר (הדוכס הגדול מיכאיל גאורגייביץ'). רק במזל הגיע אראסט פטרוביץ' בזמן, רודף אחרי "חברו הוותיק" לינד, בכך נמנע חטיפתה של הדוכסית הגדולה קסניה גאורגייבנה. אך ככופר עבור הילד דורש ד"ר לינד לא פחות מיהלום אורלוב, שריד מפורסם לבית רומנוב. למרות התנגדויותיו הזועמות של מושל מוסקבה, סימון אלכסנדרוביץ', דוד הקיסר ותחת חסותו של אחיו הבכור, הדוכס הגדול קיריל אלכסנדרוביץ', מפקד המשמר, שזוכר היטב את פנדורין מחקירת מות הגנרל סובולב, ארסט פטרוביץ', בחיפוש אחר לינד, מצא את עצמו במוסקבה מקבל סמכויות יוצאי דופן מבני המשפחה הקיסרית להציל את הילד, לנטרל את ד"ר לינד ולשמר את יהלום אורלוב. במהלך החקירה הופכים המשרת הדוכס הגדול אפאנסיי זיוקין, כמו גם אומנתו של הנער החטוף, מדמואזל דקליק, לעוזרים בלתי מודעים ליועץ הממלכתי בדימוס. בנוסף, פנדורין מנהל רומן קצר, אפלטוני לחלוטין, עם הדוכסית הגדולה קסניה גאורגייבנה. לינד נחשף, אך לא ניתן להציל את מיקה הקטן. בנוסף, שנאתו של הדוכס הגדול סימון אלכסנדרוביץ' כלפי פנדורין תאלץ את האחרון לעזוב את רוסיה שוב. מתואר ברומן הכתרה.

ב-1900 פריז. במהלך התערוכה העולמית, אראסט פטרוביץ', יחד עם מאסה, עוצר את הפורץ המפורסם - הגנב לה קולברה (מתואר ברומן פשוט מאסה). ארסט פנדורין חוזר לרוסיה לזמן קצר, עם הופעתו של "מועדון המתאבדים" במוסקבה. בחקירת המקרה של "מועדון המתאבדים" פנדורין פוגש את מריה מירונובה, אדם מודרני ומתקדם שמעדיף את השם "קולומביין". מתואר ברומן אהובת המוות.

במקביל, פנדורין נתקל במפתיע בקהילה אחרת של "אוהבי המוות" - על חיטרובקה, ברובע הפשע במוסקבה. "מוות" הוא הכינוי לאישה צעירה ויפה להפליא, הידועה בעובדה שלכל מי שעימו היא נכנסת לרומן אהבה מת תוך זמן קצר, פנדורין. פנדורין רוכש היכרות חדשה עם נער הרחוב ממוסקבה סנקה סקוריק. לסקוריק יש גם סוד משלו: הוא מצא אוצר עתיק של כסף שבעזרתו הוא רוצה להתעשר ובכך למשוך את תשומת ליבו של המוות, שהקסים אותו. "מוות" לא רוצה להשמיד את סנקה ולא את פנדורין, ולכן היא דוחה את שניהם. העניין מסתבך מהעובדה שבאותה תקופה החלו להתבצע רצח, בחיטרובקה. פנדורין מגיע למסקנה שהפשעים העקובים מדם קשורים איכשהו גם ל"מוות" וגם לסנקה, או ליתר דיוק, עם האוצר שמצא. מתואר ברומן "אהוב המוות".

ב-1901, פנדורין נאלץ לעזוב את תשוקתו החדשה בפסטיבל ביירוית ונזעק במהירות על ידי מברק של אדון משק הבית הקיסרי, אפאנסיי זיוקין, המשתתף בפרשת חטיפתו של הדוכס הגדול מיכאיל גאורגייביץ'. לכוכב המזרח הקדוש, בו חשודים כמה זרים בכירים (מתואר ברומן "פשוט מאסה"). בשנים 19021903, באיי טנריף וסנט-קונסטנטין, פנדורין הוא כבר בלש פרטי בעל תהילה ועושר רב, כעת הוא מבצע חקירות לא למען כסף, אלא גם בשל הייחודיות שלהן. פנדורין מקדיש את הזמן הפנוי שנראה למימוש חלומו, המשלב גם את תשוקתו של פנדורין להתקדמות טכנית וגם אהבה לפתרון חידות: בעזרת הצוללת שלו "לימון-2" (שתוכנן על ידי פנדורין ועל ידי 90% על ידי עוזרו, האמריקני ממוצא רוסי פיט בול), הוא מבצע חיפוש תת-ימי אחר הספינה הספרדית "סן פליפה" שטבעה בסמוך לאי ארובה בשנת 1708 עם מטען זהב ענק (20 טון משקלו). התבודדות שלו נקטעת על ידי מבקר, סוכן הסקוטלנד יארד, שהציע לפנדורין להשתתף בחיפוש אחר מטורף שצד נערות עם שחפת, שגופותיהן חסרות הדם נמצאות אז באמבטיות עם חבצלות לבנות צפות. פנדורין מסכים לקחת חלק בחקירה, אך עד מהרה מגלה כי האינטרס של החקירה הוא לא רק בחיפוש אחר הרוצח, אלא גם בפעילות מסדר הדו-חיים הסודי, שהחליט להפוך את כדור הארץ לכוכב מים. החקירה מתוארת בסיפור "כוכב המים".

ב-1905 עם פרוץ מלחמת רוסיה-יפן, פנדורין, שחיפושיו אחר אוצרות תת-ימיים החלו להניב את התוצאות הראשונות, מחליט לחזור מהגלות למולדתו, מכיוון שהוא מבין שמומחים על יפן נדרשים בדחיפות במולדתו... יתרה מכך, אי-רצונו האישי, המושל הכללי במוסקבה, הדוכס הגדול סימון אלכסנדרוביץ', כבר מת בקרמלין מפצצה קטלנית. פנדורין אמון על הבטחת בטיחות הרכבות הרוסיות; מאסה, שעבורו אדונו רכש דרכון עם שם סיני. במהלך הלחימה במזרח הרחוק, במלחמה בין שתי מדינות מולדתו, מקפיד באופן עקרוני על נייטרליות במסגרת חקירות מתמשכות, אך באופן אישי פנדורין ממשיך להתנשא עליו. סוכן יפני הפועל ברוסיה בשם מפקד המטה וסילי ריבניקוב (המכונה גם מר סטן) ומוכר לשירות המודיעין הנגדי הרוסי בכינוי "קלמיק" מתכוון לבצע פעולות חבלה ברכבת החשובה ביותר. מתקני תשתית של הרכבת הטרנס-סיבירית, שתוביל לשיתוק מלא של האספקה הצבאית ותאפשר ליפן לנצח במלחמה. דמותו של מרגל יפני המכנה את עצמו "קפטן המטה ריבניקוב". קפטן המטה המסתורי, ריבניקוב, נמצא בזמן בכל מקום ואף על פי שהחקירה הצליחה לעלות על עקבותיו, כמעט תמיד הוא מצליח להקדים לפחות צעד אחד לפני יריביו. אך באופן בלתי צפוי משימתו של ריבניקוב מונעת מנסיבות אישיות. הוא לומד שפנדורין מנהל את החקירה. שמו האמיתי של ריבניקוב אינו ידוע. אך ידוע שהוא מגיע משבט טמבה והוא נינג'ה. קפטן המטה המסתורי ריבניקוב (המכונה מר סטן, המכונה "קלמיק" ו"אקרובט") התגלה כבנם של פנדורין ומידורי משבט טמבה. מידורי עצמה לא מתה, כפי שחשב פנדורין. היא נאלצה לציית לאביה ולזייף את מותה שלה, אך אראסט מעולם לא מגלה על כך. אירועים אלה מתוארים בכרך הראשון ובאפילוג לרומן מרכבת היהלום.

שנת 1906, גילוי ספינת סן פליפה הביא לפנדורין עצמאות כלכלית מוחלטת. הוא מנהל חיי רווחה בפריז, כאשר הוא לומד במפתיע מעיתון רוסי על הרצח האכזרי במחוז עבר הוולגה הרחוק של אביג'רית מסוימת בשם פברוניה, מעולמה של אנג'לינה קרשניניקובה. פנדורין הולך לרוסיה לבדו כדי לחקור אותו ולנקום את מותה של האישה שאהבה אותו פעם. מתואר בסיפור הקצר "מפרש בודד". בסביבות 1908, פנדורין מוצא בהצלחה את כתב היד החסר של צ'כוב, פוגש את אלמנתו, שחקנית מפורסמת של תיאטרון האמנות במוסקבה, וחברה בוועדה בנושא המורשת הספרותית של צ'כוב (תואר ברומנים "כל העולם במה" ו"העיר השחורה").

שנת 1911. לבקשתה הדחופה של אולגה לאונרדובנה קניפר-צ'כובה, פנדורין מתחייב לחקור אירוע מסתורי בתיאטרון "תיבת נח", שבסופו של דבר הביא לסדרה של רציחות עקובות מדם. בהצגה המבוססת על הגורל לסיפור "ליזה המסכנה" מאת קרמזין, הבלש בן ה-55 מתאהב בלהט במבצעת התפקיד של ליסה, השחקנית בת ה-30 אליזה אלטאירסקאיה-לואנטין. כדי לזכות באהבתה, אראסט פטרוביץ' אפילו מחליט להיות מחזאי וממש מלחין תוך כמה ימים מחזה "אידיאלי" ברוח היפנית - "שני שביטים בשמיים ללא כוכבים", שהתקבל מיד על ידי מנהל "תיבת נח". מתואר ברומן "כל העולם במה".

ב-1912, פנדורין שמח על כל הזדמנות לחמוק מאשתו, ובערב השנה החדשה מסתבך בחקירת שוד הרכבות שביצע השודד הפולני בולסלב רוז'ביץ', שכונה "צוקרצ'יק". הרדיפה מסתיימת בתחילת 1912 ו-1913 בקרקוב האוסטרו-הונגרית, שם על צוקרצ'יק למסור את הכסף הגנוב ל"פאן קובצ'בסקי". מתואר בסיפור הקצר "לאן זה נפליג?".

שנת 1914. ערב מלחמת העולם הראשונה, פנדורין יוצא לציד אחר מחבל מהפכן מסוכן בשם אודיסאוס / נקר, שהוזכר בעבר בכינוי "טראש" בספר "מרכבת היהלומים". 'הרקורד' של המחבל כולל רציחות של שני מושלים, אספקת נשק למרד במוסקבה בשנת 1905 ושודים נועזים. הוא הנציג האישי של המנהיג הבולשביקי לנין ושותפו של "קובה" (לאחר מהפכת 1917, "דרוזד" / "אודיסאוס" / "נקר", המכונה "החבר אורלוב", יהפוך לחבר בצ'קה).

הרומן מסתיים בסצנה בעיר באקו, השותף הבולשביקי גאסים, דוחק את פנדורין לבניין ישן נטוש ומדהים אותו במכה בראשו. ארסט פטרוביץ' מתעמת, אך גאסים, בידיעה שפנדורין הוא איש של כבוד ולא ילך נגד שבועתו, מזמין את אראסט פטרוביץ' לתת את דבר הכבוד שלו שהוא יעזוב ולא יפריע לענייניו. פנדורין מסרב, וגאסים יורה בראשו. כתוצאה מכך, פנדורין, אשר למטרות אלה הוחזר שוב לשירות המדינה ואף הועלה לדרגת אלוף כחבר מלא במועצה המדינית, נשללת ממנו האפשרות למלא את המשימה החשובה ביותר של הקיסר ניקולאי השני - לחקור את רצח הארכידוכס פרנץ פרדיננד בסרייבו, ואיבד סיכוי ממשי לעצור את מלחמת העולם הראשונה ולמנוע את קריסת האימפריה הרוסית. כאן מוזכר גם שהסיכוי אכן היה יותר מממשי, שכן קודם לכן חקר פנדורין מקרה חסוי מסוים של בית הבסבורג, שדרש כמה פגישות אישיות עם הקיסר פרנץ יוזף, מה שמסביר את האמון המלא שאראסט פטרוביץ' נהנה ממנו עם המשפחה הקיסרית האוסטרית. מתואר ברומן "העיר השחורה".

השנה היא 1918. בפרק הראשון של הספר איני נפרד, מתואר כי אראסט פטרוביץ' שרד לאחר שנפצע בבאקו, אך נפל לתרדמת: "הכדור עבר דרך החלק הימני העליון של הגולגולת. האדון ניצל ממוות רק מכיוון שהאקדח היה בעל קליבר קטן." פנדורין נשאר בתרדמת עד 1918. מאסה לקח אותו לעיתים קרובות לפרופסורים שונים. בהמלצת אחד מהם, הלך המשרת הנאמן לסמרה כדי לראות מרפא מסין, שעזר רבות בשיקום פנדורין. אבל הוא עדיין היה בתרדמת.

במהלך מספר חודשים של שהותם במסע בסמרה, החלו להתרחש תהפוכות קשות במדינה, אשר סיבכו מאוד את המשך הטיפול באדונו. המרפא הסיני החליט לחזור למולדתו, ומאסה נאלץ לעזוב את העיר עם האדון. ברכבת שהייתה בדרך למוסקבה, התמודד מאסה עם ניסיון שוד נוסעים. ירייה לא מוצלחת של השודד שרטה את ראשו של פנדורין, ובכך הוציאה אותו מתרדמת. במוסקבה אראסט פטרוביץ', עדיין נכה למחצה, עם קושי רב להתאושש מההשלכות של תרדמת בת שלוש שנים, חושף את השחקן הרוצח נבסקי וזוכה בידידות ובכבוד של אהרון ווליה, אחד המנהיגים הבולטים של האנרכיסטים הרוסים ומורו של נסטור מאכנו.

שנת 1919. לאחר שבילה שנה שלמה במנזר רחוק בצפון מחוז וולוגדה, פנדורין עושה את דרכו ממרכז רוסיה לסבסטופול, שם מצפה לו מאסה. בדרך הוא פוגש פסל-בת מונה - בתה של הפסיכיאטרית מסנקט פטרבורג אליזבטה אנטולייבנה טורוסובה, שאמה, ורווארה אנדרייבנה טורוסובה, לבית סובורובה, הדמות הראשית של הרומן "גמביט טורקי", שכונתה "מונה", על שם החיוך המסתורי שמזכיר את מונה ליזה. בחרקוב, במפקדת צבא המתנדבים, על אראסט פטרוביץ', במיוחד, לקחת חלק בחיפושים אחר המרגל של האדומים פאבל מקולצב (קולצוב), עוזרו האישי של מפקד צבא המתנדבים. עסקיו האחרונים של פנדורין מתבררים כחקירת קשירת קשר של קצין מטה הצבא, קולונל סקוקין. החבלה של הקושרים מסתיימת בפיצוץ קרון הרכבת עליו עוזב פנדורין את חרקוב. ב-1920, מונה, בהריון מאראסט פטרוביץ', מהגרת מחצי האי קרים לשווייץ, שם קיבל אביה משרה באוניברסיטה. בקופסה השייכת למשפחת פנדורין, אותה שמרה לזכר בעלה, מכילה במיוחד את מחרוזת הירקן המפורסמת וגיליון קלף קרוע עם מחצית מטקסט צוואתו של קורנליוס פון דורן. זה מוזכר באפילוג לספר "איני נפרד".

זמן קצר לאחר מכן מאסה עוזב למולדתו, יפן. כעת הוא רואה עצמו רונין אצילי - סמוראי שאיבד את אדונו והחל חיים בודדים עצמאיים. הרפתקאותיו ביוקוהמה ובטוקיו, שם הוא פותח סוכנות בילוש עצמאית, מסופרות ברומן "פשוט מאסה".

ספרים על ארסט פנדורין[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. עזאזל — ספר בילוש שערורייתי (האירועים מתרחשים בשנת 1876 במוסקבה, לונדון ובסנקט פטרבורג)
  2. גמביט טורקי — ספר ריגול (האירועים מתרחשים בשנים 1877—1878 בבולגריה, רומניה וטורקיה)
  3. לוויתן — ספר בילוש בהשראת אגתה כריסטי (האירועים מתרחשים בשנת 1878 על סיפון אונייה השטה מסאות'המפטון לכלכותה)
  4. מות אכילס — סיפור על רוצח נתעב (האירועים מתרחשים במוסקבה של שנת 1882)
  5. משימות מיוחדות:
    1. נסיך העלה — סיפור על נוכלים במוסקבה של שנת 1886
    2. המעצב — סיפור על רוצח סדרתי במוסקבה של שנת 1889
  6. יועץ ממלכתי — ספר בילוש פוליטי (מתרחש בשנת 1891 במוסקבה)
  7. הכתרה, או האחרון מבני רומנוב — ספר בילוש אופטימי (אירועי הספר מתרחשים בשנת 1896 במוסקבה)
  8. אהובת המוות — מתרחש בשנת 1900 במוסקבה
  9. אהוב המוות — מתרחש במקביל לאירועי הספר "אהובת המוות"
  10. מרכבת היהלום — ספר בילוש אתנוגרפי:
    1. לוכד השפיריות, חלק ראשון (מתרחש בשנת 1905 בסנקט פטרבורג ובמוסקבה)
    2. בין השורות, חלק שני (מתרחש בשנת 1878 בהרי יפן, בטוקיו וביוקוהמה)
  11. ין ויאנג — סיפור קצר שמתרחש בשנת 1882 באחוזתו של זיגיסמונד בורצקי, בפרברי מוסקבה
  12. מחרוזת הירקן — קובץ סיפורים קצרים:
    1. סיגומו — מתרחש בשנת 1881 ביוקוהמה
    2. Table-talk — מתרחש בשנת 1882 במוסקבה
    3. מחיי השבבים — מתרחש בשנת 1883 במוסקבה
    4. מחרוזת ירקן — מתרחש בשנת 1884 במוסקבה
    5. העכנאי של בני בסקאקוב — מתרחש בשנת 1888 בפרברי מוסקבה; עלילת כלבם של בני בסקרוויל מאת ארתור קונאן דויל, שהועתקה לערבות מוסקבה
    6. עשירית האחוז — מתרחש בשנת 1890 במוסקבה ובסנקט פטרבורג; העלילה חוזרת על מוטיבים מספרה של פטרישה הייסמית', "זרים ברכבת".
    7. שעת התה בבריסטול — מתרחש בשנת 1891 בבריסטול
    8. עמק החלומות — מתרחש בשנת 1894 במדינת ויומינג שבארצות הברית
    9. לפני סוף העולם — מתרחש בשנת 1897 בוולגודצ'ינה
    10. אסירת המגדל, או דרכם הקצרה, אך היפהפייה של שלושת החכמים — מתרחש בשנת 1899 בנורמנדי.
  13. כל העולם במה — ספר בילוש תיאטרלי (מתרחש במוסקבה בשנת 1911)
  14. העיר השחורה — מתרחש בשנת 1914 בעיר באקו
  15. כוכב המים — מורכב משלושה סיפורים:
    1. כוכב המים — ספר בילוש טכנוקרטי שמתרחש בשנת 1903 באזור האי טנריפה
    2. שיט בודד — ספר בילוש נוסטלגי. מתרחש בשנת 1906 במחוז עבר הבאיקל
    3. לאן זה נפליג? — מתרחש בשנת 1912 בפולין
  16. איני נפרד — מתרחש בשנת 1918[4]

פנדורין בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "ארסט פנדורין", 2002, RAMT. במאי: אלכסיי בורודין (ארסט פנדורין - פיוטר קרסילוב)
  • "יין ויאנג. גרסה שחורה". 2006, RAMT. במאי: אלכסיי בורודין (ארסט פנדורין - אלכסיי וסיולקין)
  • "יין ויאנג. גרסה לבנה". 2006, RAMT. במאי: אלכסיי בורודין (ארסט פנדורין - אלכסיי וסיולקין)
  • "לוויתן". 2010, מאז 2012 ההצגה שינתה את שמה ל"הרפתקאות פנדורין". במאית: טטיאנה ודוביצ'נקו (ארסט פנדורין - דמיטרי פלמרצ'וק)
  • "הרפתקאות פנדורין". שנת 2017. תיאטרון מחוז מוסקבה. במאית - טטיאנה ודוביצ'נקו. (ארסט פנדורין - אלכסנדר סוקולובסקי, אנטון סוקולוב, קיריל זייצב)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Эраст Петрович Фандорин".
  2. ^ Пригодич В. «Кошачий ящик» : избранные заметки для газеты «London Courier», литературного интернет-журнала «Русский переплёт» и сетевого альманаха «Лебедь». — СПб.: Геликон Плюс, 2004. — 259 с. — С. 29-32. — ISBN 5-93682-120-X
  3. ^ Лев Данилкин. Убит по собственному желанию. // Борис Акунин. Особые поручения. — М.: Захаров, 2000. — С. 317—318.
  4. ^ Facebook borisakunin