שרונה (מושב)

שרונה
בית העם בשרונה
בית העם בשרונה
בית העם בשרונה
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז הצפון
מועצה אזורית הגליל התחתון
גובה ממוצע[1] ‎253 מטר
תאריך ייסוד 1938
תנועה מיישבת תנועת המושבים
סוג יישוב מושב
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 568 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎-0.9% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
8 מתוך 10
http://www.sarona.co.il

שָׁרוֹנָה הוא מושב חקלאי במזרח הגליל התחתון, סמוך לבקעת יבנאל, על הדרך מכפר תבור לכנרת, בתחום המועצה האזורית הגליל התחתון.

המושב קרוי על שם העיירה התלמודית "שרונה", הנזכרת כבר באונומסטיקון של אוסביוס (תחילת המאה ה-4 לספירה), ואשר שמה השתמר ב"ח'רבת סרונה" הסמוכה, בה נתגלו שרידי בית כנסת קדום ותבליטי מנורת שבעת הקנים[3]. הסבר אחר למקור השם שרונה נעוץ בשפה קדומה ( חורית ), ופירושו יער עבות, על שם יער שהיה בסביבה. השורש שר"נ (ולעתים שר) הוא עץ וגם יער. כנראה שהשם שרונה נוצר בהשפעת יער אלוני התבור שהיה בתקופות קדומות באזור, מהגולן ועד הגליל התתתון, לכיוון הכרמל והשרון.

ההתיישבות הראשונה במקום הוקמה בשנת 1913 כחווה חקלאית של חברת "אחוזת שיקגו", שנקראה "חוות רמה". כשפרצה מלחמת העולם הראשונה נפסקה הזרמת הכספים מארצות הברית והיישוב ננטש זמנית. לאחר המלחמה התיישבה בשרונה קבוצת רועי צאן מארגון "הרועה" אולם כעבור כשנתיים עזבו את המקום והצטרפו לגדוד העבודה. ב-1920 שבו כמה ממשפחות "אחוזה שיקגו" למקום אך האחרונות שבהן עזבו ב-1928.

בשנת 1936 קיבל ארגון גורדון של עולים מפולין, 5200 דונם מאדמות לוביה בסביבת שרונה, שנרכשו בידי פיק"א לעיבוד[4]. בקציר של קיץ 1937 הקימו אנשי הארגון מחנה במקום[5]. בתחילה כונה המקום גם "לוביה" על שם הכפר הסמוך.

בנובמבר 1938 הקימו אנשי ארגון גורדון נקודת התיישבות במקום כיישוב חומה ומגדל. באותה עת טרם היה כביש שחיבר את המקום ליישוב הסמוך יבנאל[6], ובחורף היו המתיישבים מנותקים מהסביבה[7].

בשנת 2023 יש במקום כ 600 תושבים ( חברי מושב ושתי הרחבות שנוספו בעשור האחרון ). בשרונה יש 71 משקים. הגידולים העיקריים: רפת, לול, דיר, מטעי זיתים, אבוקדו ורימון, פרדסים ופלחה ובנוסף אורוות סוסים גדולה " דאבל קיי" . במושב יש צימרים לתיירות. רוב התושבים מתפרנסים ממקצועות חופשיים מחוץ למושב.

בישוב יש גני ילדים, בית כנסת, מרפאה, צרכנייה, וברכת שחיה. רוב ילדי בית הספר לומדים בבית ספר " כדורי", אליו מגיעים בהסעות מאורגנות של המועצה האזורית הגליל התחתון. פעילות של תנועת המושבים מתקיימת בישוב.

" מצפה יהל" נמצא בחלקו הצפוני של המושב. אתר הנצחה שהוקם לזכרו של יהל קשת ז"ל בן המושב. האתר משקיף אל שדות הגליל, וואדי אדמי, קרני חיטין, צפון רמת הגולן, הרי צפת והרי נצרת. בחורף רואים את החרמון המושלג.

חברת המושב הוותיקה ביותר היא בת תשעים ושבע היום.

במקום יש מרכז פעילות לוותיקים " הותיכאן" בו מתקיימים מפגשים חברתיים, הרצאות, התעמלות, ערבי שירה, מגרש פטאנק ועוד.

" המאפיה" נמצאת בצד המזרחי של המושב. בית קפה עם מאפים תוצרת בית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרונה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף ינואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ אריאל: כתב עת לידיעת ארץ ישראל - בתי-כנסת בגליל ובגולן, עמ' 60–63, ח' סרונה.
  4. ^ המושבים והארגונים, ארגון גורדון, דבר, 28 בפברואר 1937
  5. ^ תנועת המושבים והארגונים בתרצ"ז - בארגונים ובפלוגות, דבר, 1 באוקטובר 1937
  6. ^ נגולה חרפת השממה מלב הגליל, דבר, 20 בנובמבר 1938
  7. ^ משה גולדנצויג, לתחית שרונה הגלילית, דבר, 18 ביוני 1940
שלט בכניסה למושב