ויקיפדיה:ביכורים/RF

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ספטמבר 2011: ויקיפד אורח שני RF[עריכת קוד מקור]

שיחת ביכורים

בראשית...[עריכת קוד מקור]

בראשית

בתחילת הדרך היה דרך... היה ולא הייתה (לפחות כך אני חושב). הוא שדאג לכוון, להסביר ולתת טיפים מועילים. אז תודה לו וגם לכל האחרים והאחרות שקיבלו אותי בסבר פנים יפות.

ב-10 במרץ 2011, בשעה 02:24 (זמן ישראל), כך לפי שעון ויקפידיה, נרשמתי לוויקפידיה, כמשתמש:RF. למה RF? כי R זה רפי (שמי הפרטי). ו-F? לא משנה כרגע. ולמה דווקא אני, שאוהב את השפה העברית, בחר כינוי באנגלית? כי אני חי בבוסטון ומעוניין להכנס לחשבון שלי גם ממחשבים שלא מותקנת בהם עברית.

הערך הראשון עליו עבדתי היה שמואל קרויס. הגעתי אליו לאחר שקראתי את כרך ב' (על שני חלקיו) לספרו: "קדמוניות התלמוד". הסקרנות לדעת קצת יותר על כותב הספר הובילה אותי לחפש עליו מידע באינטרנט וכמובן שהגעתי לוויקפידיה. אלא שאז גיליתי שדווקא אחד משני החלקים (לכרך ב') שקראתי לא מוזכר בערך. אז נרשמתי ותיקנתי ולמחרת בדקתי וראיתי שהתיקון נשאר.

אומרים שעם האוכל בא התאבון, ובאמת התחלתי לעבור על ערכים אחרים ולתקן או להוסיף מידע חסר, ואז גיליתי שאין בוויקיפדיה מידע על הכל, ואפילו חסרים ערכים על חוקרים חשובים...

ואלה שמות...[עריכת קוד מקור]

ואלה שמות...

הערך הראשון שיצרתי הוא נפתלי בן מנחם, ביום 27 במרץ 2011.

כשאני מסתכל עכשיו על ערכים נוספים שיצרתי, אני מגלה שרובם נכתבו על חוקרים בתחום היהדות (רובם ביבליוגרפים) או על ספרים: חיים דב פרידברג (וספרו בית עקד ספרים), יצחק ריבקינד, יצחק משה אלבוגן (וספרו התפילה בישראל, בהתפתחותה ההיסטורית), רפאל נתן נטע רבינוביץ (וספרו מאמר על הדפסת התלמוד), יוסף היינימן, וכן מחקרי ירושלים במחשבת ישראל.

ערכים אחרים שהיו קיימים, החלטתי לכתוב מחדש, ותוך כדי עבודה נולדו למעשה ערכים חדשים: יוסף דן, אברהם יערי, דקדוקי סופרים, ישראל לוין (חוקר ספרות) וחיים שירמן. בנוסף תרמתי תרומה חשובה (לדעתי) לערכים הבאים: תחכמוני, אברהם מאיר הברמן, דון קישוט, ישעיה תשבי, חיים ליברמן ושלמה דב גויטיין.

חוץ מזה תרמתי לעשרות ערכים, על ידי תיקונים ותוספות קטנים, כדלקמן: שמואל קרויס, לוד, הקומדיה האלוהית, רמלה, האר"י, 3 באפריל, מנחם צבי קדרי, ספר הבהיר, גבריאל גארסיה מארקס, מיגל דה סרוואנטס, תולדות הדפוס העברי, דפוס סלאוויטא, ביבליוגרפיה, דוד אברהם מנדלבוים, אברהם חיים אדאדי, אתגר קרת, ישראל פורת, פירדוסי, הספרייה הלאומית, ארתור שפנייר, ואלס עם באשיר, ספר הזוהר, יעקב איפרגן, משה אידל, יוסף בן שלמה, זאב גריס, שמחה אסף, יעקב משה טולידאנו, רמב"ם, מתי מגד, רבי עקיבא, צעירי מזרחי, ישיבת וולוז'ין, שלום בארון, ראובן קריץ, מאיר בניהו, חנוך אלבק, יעקב נחום אפשטיין, יצחק יוליוס גוטמן, מיכאל היגר, אברהם יהושע השל, משה דוד קאסוטו, נפתלי הרץ טור-סיני, חיים טשרנוביץ, שאול ליברמן, אלכסנדר מרקס, אהרן פריימאן, מסע משולם מוולטרה בארץ-ישראל, ברטיסלאבה, אברהם אבן שושן, יצחק אבינרי, יצחק בן-צבי, יצחק אייזיק בן יעקב, משה שור, בוסטון, גצל קרסל, ישראל היילפרין, כיבוש היצר, מפעל הביבליוגרפיה העברית, יום-טוב ליפמן צונץ, דור, משפט אייכמן, שלמה פינס, שניאור זלמן שכטר, חמדת ימים (ספר), רחל אליאור, הלל צייטלין, יוסף הקר, פול מנדס-פלור, זאב הרוי, יצחק סגי נהור, מנחם קיסטר, נסים יושע, יוסף טאיטאצאק, יוסף אבן טבול, רמח"ל, משה די לאון, יורם בילו, יוסף ברוך סרמוניטה, יעקב פרנק, ספר החזיונות, פרישות (יהדות), מיסטיקה יהודית, דעת תורה, פיל אפריקני, אריה, טריפוליטנית, תורת המידות (אתיקה), ברוך שפינוזה, קבלה, אברהם צבי אידלסון, שמחה פרידמן, יהודה אריה ממודנה, יוסף יהלום, מרדכי עקיבא פרידמן, אפרים גוטליב, שולמית אליצור, יוסף ברסלבי, יהודה הלוי, רי"ף, מור אלטשולר, שמואל ספראי, מלכויות זכרונות ושופרות, מדרש. ואני מקווה שהרשימה תגדל.

גרשם שלום קורא בזוהר

ויקרא...[עריכת קוד מקור]

כמו כן יצרתי קטגוריה שלימה וקראתי לה: גרשם שלום. איך זה התחיל? כשניגשתי לקרוא על גרשם שלום, היה הערך נראה כך: גרסה מיום 10 במרץ 2011. החלטתי לשפר אותו אבל לאט לאט הוא הפך לערך הארוך ביותר בוויקפידיה (בשיאו הוא היה בגודל 222,288 בתים, ראו גרסה מיום 5 ביוני 2011). מאחר שהייתי עדיין בתהליך הכתיבה שלו (תהליך שנמשך גם כיום), ברור היה לי שהערך רק יגדל. לפיכך הוחלט (יחד עם ויקפידים אחרים) על יצירת ערכים מורחבים לחלק מפרקיו, וכך נוצרה קטגוריה שלימה, שבה כתבתי, עד עתה, את הערכים הבאים: גרשם שלום, ספריית גרשם שלום, ביבליוגרפיה של גרשם שלום, נושאים במחלוקת במשנתו של גרשם שלום (עדיין בתהליך כתיבה), משנתו של גרשם שלום (עדיין בתהליך כתיבה) ובית גרשם שלום (היה קיים וכתבתי מחדש).

אני כרגע ב"חופשת ויקי" מקטגוריה זו כי התחלתי להרגיש שאני משקיע בה יותר מדיי.

בעתיד, אני מתכוון לסיים את הערכים שעדיין בתהליך כתיבה וגם להוסיף את הערכים הבאים לקטגוריה של גרשם שלום:

  1. מצוה הבאה בעבירה - מאמר פורץ הדרך של שלום.
  2. Major trends in Jewish mysticism, באחד מארגזי החול שלי כתבתי את ראשי הפרקים והוספתי מידע ביבליוגרפי. אגב, איזה שם נותנים לערך על ספר שאין לו שם בעברית?
  3. שבתי צבי והתנועה השבתאית בימי חייו - אחד מספרי המחקר החשובים ביותר שנכתבו, במדעי היהדות, במאה העשרים.

במדבר...[עריכת קוד מקור]

במדבר...

מה עוד לעתיד?

  1. לרכז בערך אחד את כל המסעות לארץ ישראל, בכל הדורות, של יהודים, מוסלמים ונוצרים. כמובן שבערך ישולבו כל המסעות שכבר נכתבו עליהם ערכים (למשל בנימין מטודלה, מסעות ארץ ישראל, שמעון ברמן, מסע משולם מוולטרה בארץ-ישראל, וכו'). אני מקווה שאני לא אצטרך לעשות זאת בעצמי ואצליח למשוך לפרוייקט עורכים רבים ככל האפשר.
  2. ללמוד לעצב דפים וערכים.
  3. ללמוד ליצור טבלאות.
  4. לכתוב מחדש את הערכים: יהודה הלוי, ויליאם פוקסוול אולברייט, תולדות הדפוס העברי... (הרשימה ארוכה)
  5. לסיים את המרתון של ניו יורק בזמן הנחוץ, שיאפשר לי להתקבל למרתון של בוסטון.

אלה הדברים...[עריכת קוד מקור]

אלה הדברים אשר דִּבֵּר משה אל כל ישראל...
goodbye
goodbye

מה אני מאחל לוויקפידיה?

  1. שכל האנשים שמשתמשים בוויקפידיה יודו בכך ולא "ישכחו" לתת קרדיט, כדי שתבוא סוף סוף גאולה לעולם (אבות ו ו).
  2. שיותר מרצים באקדמיה ישלחו את תלמידיהם לשפר ערכים בוויקפידיה.
  3. שכותבי ערכים לא יתווכחו ללא סוף רק כדי לא להודות בטעות.
  4. שכתיבת הערכים לא תהיה מגמתית, אלא מדוייקת ככל האפשר.
  5. שהמחלוקות בוויקפידיה יובילו לערכים משופרים ומדוייקים יותר ולא יגלשו למריבות אישיות.
  6. שכל המשחיתים יבינו שהשחתת ערך היא אלימות, וש"הבדיחה" להוסיף קללות או לשנות חלק מהערך לא מצחיקה והתיישנה מזמן.
  7. שמותר יהיה לפרסם תמונות בוויקפידיה, ללא כל הגבלה (ובתנאי שיינתן הקרדיט לצלם).
  8. שתתאפשר גישה חופשית למפתח המאמרים לעברית של אוניברסיטת חיפה.
  9. שלא תוצב "תבנית: הבהרת חשיבות" על שום ערך, ובתנאי שייכתב ברמה המקצועית הנדרשת.
  10. שהוויקפידיה העברית תהיה הוויקפידיה הגדולה והטובה בעולם, כיאה לעם הספר.


ולכל מי שקרא הכל והגיע עד כאן - תודה ולהתראות.