ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/ניווט ראשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כאן מוצעת רשימת ערכים שרוצים לכתוב במסגרת המועדון. לאחר יצירת ערך, כדאי להוסיף לדף השיחה את התבנית {{המועדון הנורדי}}. התבנית תיראה כך:

ערך זה נכתב או הורחב במסגרת המועדון הנורדי
מועדון חובבי סקנדינביה לשם הרחבת הערכים, וחיזוק הזהות הצפונית.
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת המועדון הנורדי
מועדון חובבי סקנדינביה לשם הרחבת הערכים, וחיזוק הזהות הצפונית.

הערה במקרה בו נכתוב ערך בויקיפדיה השוודית, נוכל להוסיף את המשפט הבא לדף השיחה:

Den här artikeln skapades av den [[Wikipedia:Ambassaden#עברית|Hebreiska Wikipedias]] ''Nordiska Klubben'' <small>([[:he:ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי|titta här]])</small>.

עם הכותרת Nordiska Klubben. כך, גם בגולה ידעו הגוים כי אנו, הנורדים דוברי העברית, משתלטים על העולם!

הערה שימו לב שכל לשונית נפתחה עם הקטגוריות הבאות: אישים, היסטוריה, ספורט, ערים ושמורות טבע. ניתן (ואף כדאי ומומלץ) להוסיף ערכים גם בתחומים נוספים שחושבים עליהם. בכדי להוסיף קטגוריה חדשה, הוסיפו את הקטע הבא ללשונית המתאימה, לפי מיקומה באלף-בית העברי.


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשוניות2

פרמטרים ריקים [ יישור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

למעלה משמאל ובכיוון השעון: סמל אולנדדגל אולנד • מפת אולנד • מיקום באזור הנורדי

אולנדשוודית Åland, בפינית Ahvenanmaa) היא קבוצת איים בים הארכיפלג שבים הבלטי, בין פינלנד ושוודיה.

אולנד היא פרובינציה אוטונומית ומפורזת השייכת לפינלנד. יש לה פרלמנט, דגל, בולים וכח משטרה משלה. כמעט כל תושבי אולנד הם שוודים מבחינה אתנית, ושפת הפרובינציה היא שוודית. תושבי המקום נושאים דרכונים פיניים עם הכיתוב Åland.

הצעת רשימה (מתוך הרשימה המוצעת בויקי האנגלית)[עריכת קוד מקור]

(אנ') - היסטוריה של אולנד

(אנ') - כדורגל באולנד
(אנ') - נבחרת אולנד בכדורגל
(אנ') - התאחדות הכדרוגל של אולנד

רשימת ערים, עיירות ואיים באולנד[עריכת קוד מקור]

ערכים כלליים[עריכת קוד מקור]

  • (אנ') - עיירות באולנד, קישור לרוב העיירות באולנד
  • קונט (פינלנד) (אנ') - מועצה מקומית/אזורית בפינלנד (אולנד שייכת לפינלנד), הפועלת בדומה לקומין השוודי.

ערכים על מקומות מסויימים[עריכת קוד מקור]

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/אולנד/שמורות טבע

למעלה משמאל ובכיוון השעון: סמל איי פארודגל איי פארו • מפת איי פארו • מיקום באזור הנורדי

איי פארופארואזית: Føroyar, "איי הצאן", בדנית: Færøerne) הם קבוצת איים השוכנת בצפון האוקיינוס האטלנטי, בין סקוטלנד, נורווגיה ואיסלנד. האיים זכו למעמד של אזור אוטונומי בממלכת דנמרק בשנת 1948, ומלבד ענייני חוץ וביטחון, תושבי האיים (המכונים פארואזים) מנהלים את חייהם באופן עצמאי. איי פארו חברים במועצה הנורדית, ארגון בינלאומי אזורי של מדינות סקנדינביה.

(אנ') - מפורסמים מאיי פארו (יש לשים לב לחשיבות אנצ')

(אנ') - היסטוריה של איי פארו

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/איי פארו/ספורט

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/איי פארו/שמורות טבע

למעלה משמאל ובכיוון השעון: סמל איסלנדדגל איסלנד • מפת איסלנד • מיקום באזור הנורדי

איסלנדאיסלנדית: Ísland) היא מדינת אי בצפון האוקיינוס האטלנטי (אי מרכזי ומספר איים סמוכים), הממוקמת בין גרינלנד, נורווגיה וסקוטלנד, צפון מערבית לאיי פארו. צפיפות האוכלוסייה בה היא מהקטנות בעולם הואיל ושטחה 103,000 קמ"ר, אך האוכלוסייה מונה כ־358,780 נפש בלבד, מחציתה בעיר הבירה רייקיאוויק.

בשנים האחרונות נהנית איסלנד מגידול האוכלוסין הגבוה ביותר באירופה, בעיקר בשל כניסת מהגרים המהווים כ־7% מאוכלוסייתה (2015), רובם מפולין. האי איסלנד הוא חלק מהרכס המרכז־אטלנטי שנקודתו הגבוהה ביותר היא הר קְוואנַדַלְסְנְיוּקוּר (Hvannadalshnjúkur) אשר גובהו 2,111 מטר מעל פני הים. 11% משטח האי מכוסה בקרחונים ובהם קרחון ואטנאייקוטל, הקרחון הגדול באירופה. באי פעילות געשית וגאותרמית רבה המספקת אנרגיה זולה ונקייה.

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/איסלנד/היסטוריה

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/איסלנד/ספורט

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/איסלנד/ערים

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/איסלנד/שמורות טבע

למעלה משמאל ובכיוון השעון: סמל גרינלנדדגל גרינלנד • מפת גרינלנד • מיקום באזור הנורדי (למעלה באדום)

גרינלנדגרינלנדית: Kalaallit Nunaat - ‏ IPA: ‏[kaˈlaːɬːit ˈnunaːt] - "ארץ הכלשיט") הוא האי הגדול ביותר בעולם מבחינת שטח (כ-2.166 מיליון קמ"ר) הוא נמצא בצפון האוקיינוס האטלנטי, המוקף באוקיינוס האטלנטי מדרום, האוקיינוס הארקטי מצפון, ים גרינלנד ממזרח ומפרץ באפין ממערב. גרינלנד היא טריטוריה דנית בעלת שלטון עצמי רחב.

גרינלנד הייתה אחת ממושבות הכתר הנורווגי עד 1814. בשנה זו עבר האי לרשות דנמרק והיא הפכה לחלק אינטגרלי מממלכת דנמרק ב-1953. ב-1 במאי 1979 היא קיבלה אוטונומיה (ימסטירה, Hjemmestyre בדנית) על ידי הפרלמנט הדני; ההחלטה נכנסה לתוקף בשנה שלאחר מכן. בנובמבר 2008 75.54% מתושבי האי הצביעו בעד הרחבת האוטונומיה מדנמרק במסגרת משאל עם שנערך באי; ההחלטה נכנסה לתוקף ב־21 ביוני 2009. מלכת דנמרק מרגרטה השנייה נשארה ראש המדינה של גרינלנד.

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/גרינלנד/אישים

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/גרינלנד/היסטוריה

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/גרינלנד/ספורט

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/גרינלנד/ערים

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/גרינלנד/שמורות טבע

למעלה משמאל ובכיוון השעון: סמל דנמרקדגל דנמרק • מפת דנמרק • מיקום באזור הנורדי

דֶנְמַרְקדנית: Danmark, הגייה: [ˈtænmɑk]; שם ארכאי: דֶנְיָה) היא מדינה בצפון אירופה, הקטנה והדרומית שבין המדינות הנורדיות. היא משתייכת באופן מסורתי למדינות סקנדינביה, אם כי אינה שוכנת על חצי האי סקנדינביה. המדינה, שמצויה ברובה על חצי האי יוטלנד, גובלת בים הבלטי בצידה הצפון-מזרחי, בים הצפוני בצידה הצפון-מערבי, ובגרמניה בדרומה. האיים גרינלנד ואיי פארו משתייכים לדנמרק כחלק מממלכת דנמרק; הם נמצאים תחת חסות הכתר הדני אולם נהנים משלטון אוטונומי.

דנמרק היא המונרכיה האירופית העתיקה ביותר שמתקיימת ברציפות עד היום. כיום מוגדרת שיטת הממשל בה כמלוכה חוקתית. היא חברה באיחוד האירופי מאז 1973 (גרינלנד ואיי פארו אינן חברות באיחוד), וכן חברה מייסדת של המועצה הנורדית וברית נאט"ו.

במשך מאות שנים הסתמכה כלכלתה של דנמרק על חקלאות, דיג וימאות משום שאין בה משאבי טבע חשובים, אולם בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 היא חוותה תקופה אינטנסיבית של תיעוש ועיור, שתרמה בהמשך להפיכתה למדינת רווחה בשנות השלושים. במלחמת העולם השנייה הייתה המדינה תחת כיבוש גרמניה הנאצית. בשנת 1949 הייתה לאחת החברות המייסדות של נאט"ו. בשנת 2017 דורגה דנמרק במקום השני בין האומות המאושרות ביותר בעולם לפי מדדי בריאות, רווחה וחינוך.

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/דנמרק/אישים

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/דנמרק/היסטוריה

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/דנמרק/ספורט

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/דנמרק/ערים

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/דנמרק/שמורות טבע

למעלה משמאל ובכיוון השעון: סמל נורווגיהדגל נורווגיה • מפת נורווגיה • מיקום באזור הנורדי

ממלכת נורווגיה (נכתב גם נורווגיה; בנורווגית: Kongeriket Norge בנורווגית ספרותית; Kongeriket Noreg בנורווגית חדשה) היא מדינה נורדית בסקנדינביה שבצפון אירופה. לנורווגיה צורה מוארכת וקו חוף נרחב לאורך האוקיינוס האטלנטי הכולל את הפיורדים המפורסמים שלה. היא גובלת בשוודיה, רוסיה ופינלנד. היא חברה מייסדת של המועצה הנורדית וברית נאט"ו.

נורווגיה היא מדינה מודרנית מתועשת וכשכנותיה היא מובילה מדיניות רווחה מפותחת ומשק סוציאליסטי עם מיסוי פרוגרסיבי, לצד מעורבות ביחסים בינלאומיים ובדגש על נושאי זכויות האדם והגנת הטבע והסביבה. יוקר המחיה בה הוא מהגבוהים בעולם, ובסקר של דירוג ערים לפי מדד יוקר המחיה לשנת 2011 הגיעו עיר הבירה אוסלו ועיר הנפט סטוונגר, למקומות השני והרביעי בעולם (בהתאמה), ולמובילות רשימת ערי יבשת אירופה. בבדיקה שבוצעה על ידי האו"ם, דורגה נורווגיה כמדינה שהכי טוב להתגורר בה בין השנים 2001–2006 ושוב בין 2009–2011. בנוסף, נורווגיה משמרת מורשת תרבותית ענפה, שמקיימת בתוכה גם ייצוג ניכר למיעוט הלאפי המתגורר בעיקר בצפון המדינה.

על פי האטימולוגיה המודרנית, משמעות השם נורווגיה (Norge) היא "הנתיב הצפוני" (Nor = צפוני gen = דרך).

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/נורווגיה/אישים

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/נורווגיה/היסטוריה

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/נורווגיה/ערים

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/נורווגיה/שמורות טבע

דגל הסאמים

סאמים (ביחיד סאמי), הם בני העם היושב בלפלנד שנמצאת בצפון סקנדינביה. השם לאפים, שמקורו בשפות סקנדינביות כדוגמת שוודית או נורווגית נתפס כפוגעני בעיני רבים מהם, המעדיפים שיקראו להם "סאמים".

מרביתם של הסאמים חיים בצפון נורווגיה (בין 40 ל-50 אלף איש) ובצפון שוודיה (כ-17,000). מיעוטם חי בצפון פינלנד (כ-6,000 סאמים) ובצפון רוסיה באזור הגובל עם פינלנד (כ-2,000 סאמים). צפון ומרכז סקנדינביה מכונים בשפת בני הסאמי "סאפמי", היינו, ארץ הסאמי.

שפתם של הסאמים נקראת סאמי, והיא משתייכת לקבוצת השפות הפינו-אוגריות.

סוברים כי השבטים הלאפים נדדו ממרכז אסיה (מונגוליה) אל צפון סקנדינביה בסוף המילניום הראשון. שבטים אלו היו בעלי תרבות טכנולוגית פשוטה. הפולחן העתיק של הסאמים, השמאניזם, התבסס על אמונה במספר רב של אלים. במהלך המאות האחרונות בהשפעת מיסיונרים פרוטסטנטים, החלו חלק מהסאמים להאמין בנצרות והסתגלו לתרבות המערבית.

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/סאמי/ספורט

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/סאמי/שמורות טבע

למעלה משמאל ובכיוון השעון: סמל פינלנדדגל פינלנד • מפת פינלנד • מיקום באזור הנורדי

רפובליקת פינלנדפינית: Suomen tasavalta, בשוודית: Republiken Finland) היא מדינה בצפון אירופה, התחומה על ידי הים הבלטי בדרום־מערב, המפרץ הבוטני במערב והמפרץ הפיני בדרום. לפינלנד גבול ארוך עם רוסיה במזרח, וגבולות נוספים עם נורווגיה בצפון ועם שוודיה בצפון־מערב.

שמה של פינלנד בשפת תושביה הוא סואומי (Suomi), השם פינלנד מקורו בשפה השוודית. הסימול הבינלאומי המקוצר של פינלנד הוא SF, ראשי התבות של שני שמות המדינה.

אקלימה של פינלנד מאופיין בטמפרטורות קרות, כמעט ארקטיות, אך עדיין מתונות יחסית בזכות השפעתם של הים הבלטי ואגמיה הרבים - 187,888 אגמים. פני השטח נמוכים ומישוריים ברובם, עם גבעות קטנות.

אוכלוסייתה של פינלנד מונה כ־5.5 מיליון בני אדם (נכון לפברואר 2021), ומרוכזת ברובה במישור החוף שבדרום ובדרום־מערב המדינה. היא מורכבת מרוב פיני יציב, ממיעוט שוודי וממיעוט סאמי. רוב אזרחיה הם נוצרים לותרנים, אך ישנו גם מיעוט של נוצרים אורתודוקסים וחסרי דת. כמו כן, בפינלנד כ־1,500 יהודים המתגוררים בעיקר בהלסינקי ובטורקו.

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/פינלנד/ספורט

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/פינלנד/ערים

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/פינלנד/שמורות טבע

למעלה משמאל ובכיוון השעון: סמל שוודיהדגל שוודיה • מפת שוודיה • מיקום באזור הנורדי

ממלכת שוודיהשוודית: Konungariket Sverige – "קוניניאריקט סווריה" או בקיצור סווריההאזנה?‏) היא מדינה בסקנדינביה אשר בצפון אירופה, הגדולה מבין המדינות הנורדיות והשישית בגודל שטחה באירופה. היא גובלת בנורווגיה ממערב, בפינלנד מצפון-מזרח ובים הבלטי ובמפרץ הבוטני ממזרח. בדרום-מערב מפריד מצר קטגט את המדינה מדנמרק. בשל צפיפות האוכלוסין הנמוכה במדינה, נשמרו הנופים המייחדים את שוודיה ובהם היערות והשממות ההרריות.

מלחמת העולם השנייה (לעריכה לחץ כאן)[עריכת קוד מקור]

  • sv:IFK Norrköping 2022 – ערך על עונת 2022 של קבוצת הכדורגל נורשפין, אלופת שוודיה ומחזיקת הגביע ואלופת אלוף-האלופים ב-2015! (בוויקיפדיה השוודית)
  • en:2022 IFK Norrköping season – ערך על עונת 2022 של קבוצת הכדורגל נורשפין, אלופת שוודיה ומחזיקת הגביע ואלופת אלוף-האלופים ב-2015! (בוויקיפדיה האנגלית)
  • עונת 2022 של נורשפין – ערך על עונת 2022 של קבוצת הכדורגל נורשפין, אלופת שוודיה ומחזיקת הגביע ואלופת אלוף-האלופים ב-2015! (בוויקיפדיה העברית)

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/שוודיה/ערים

נושאים כלליים[עריכת קוד מקור]

תפקידים רשמיים[עריכת קוד מקור]

מפלגות ואידיולוגיות[עריכת קוד מקור]

פוליטיקאים ונושאי תפקידים[עריכת קוד מקור]

ויקיפדיה:מועדונים/המועדון הנורדי/שוודיה/שמורות טבע

ארצות צפון-מערב אירופה ומזרח אירופה היוו כר פורה לפשיטות של אבותינו הויקינגים משלהי המאה ה-8 לספירה ועד התנצרות הארצות ודמדומי האלים. בתקופה המודרנית ניתן לדבר על הקשר התרבותי, הכלכלי והחברתי שנוצר בין הארצות הגובלות עם ממלכות הצפון. תחת לשונית זאת אנו מציינים את הערכים שכתבנו במסגרת המועדון הנורדי בכל הקשור למדינות אלו. אפשר כמובן להוסיף ארצות נוספות. חשבתי שלוגי ישמח לצרף את ערכי המארשים הגרמאניים, אני אשמח לכתוב על אוקראינה, פולין, צ'כיה והארצות הבאלטיות, וכמובן שבריטניה הגדולה, כמקום המזוהה ביותר עם העידן הויקינגי, ראויים להצטרף גם.
אז כרגיל, תהנו.



שגיאות פרמטריות בתבנית:לשוניות2

פרמטרים ריקים [ יישור ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
  • מתקפת הטילים הרוסית בפולין (2022) - ירי שני טילי שיוט רוסים ביום עקוב מדם ברחובות ערי אוקראינה, ובעיקר בעיר הבירה, קייב. זוהי היתה מתקפת הטילים הראשונה במסגרת הפלישה הרוסית לאוקראינה שפגעה במדינה חברה בנאט"ו. בהמלך המתקפה נרצחו 2 שני אזרחי פולין בפיצוץ שנגרם מהירי. טיליו של פוטין לא הבחינו בין דם לדם, ורצח פולינים ואקראינים על ידי אותם הטילים באותו היום הדגיש את חוסר התוחלת שבמלחמה, ובהכרח להחזיר את רוסיה לגבולותיה הטבעיים, הרחק מהאזורים בהם חיים בני אדם חפצי חיים.

ביקורים רשמיים[עריכת קוד מקור]

  • ביקור נשיא אוקראינה זלנסקי בארצות הברית - ביקורו הראשון של זלנסקי במדינה כלשהי ב-2022 מאז פרוץ המלחמה. במהלך הביקור נשא נאום לעם האמריקאי, וחשוב מכל, זכה להשיג את סוללות ההגנה מסוג פטריוט הראשונות שהועברו לאוקראינה אי פעם.

חגים לאומיים[עריכת קוד מקור]

מבנים[עריכת קוד מקור]

  • הרכבת התחתית של דונצק - קו רכבת תחתית של 9.6 קילומטרים, שזמן הבניה שלה הוא כ-40 שנה (ועדיין סופרים). דוגמה ומופת לשחיתות שלטונית אופיינית.

נאומים[עריכת קוד מקור]

נאומים בויקיטקסט, מתורגמים לעברית:

ערים[עריכת קוד מקור]

  • באחמוט - עיר מרכזית בדונבס. שמה יצא בעולם בעיקר עקב הקרבות המרים סביב העיר.

קטגוריות[עריכת קוד מקור]

קרבות[עריכת קוד מקור]

שירים[עריכת קוד מקור]