שיחה:כינויי גנאי בשיח הפוליטי בישראל/ארכיון 1

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

יודונאצים[עריכת קוד מקור]

יסלחו לי רבותי על השאלה, אבל כיצד זה השתמש ישעיהו ליבוביץ' בכינוי "יודונאצים" לתיאור מעשי ישראל באינתיפאדת אל-אקצה, אם זו החלה בשנת 2000 בעוד ליבוביץ' נפטר כמה שנים קודם לכן?


נו מה דעתכם על הערך? להשאיר או למחוק? ברק 04:04, 7 בינואר 2008 (IST)

לדרוש תימוכין לשמישות המושג ולהעביר אותו לוויקי-מילון. תימוכין למשימות חייבים להראות שהרבה אנשים משתמשים במושג למשך הרבה זמן. אם יהיו פה עשרה ציטוטים של אנשים שונים ממקומות וזמנים שונים, יהיה קשה להתווכח על הקיום של המושג.Eddau 04:29, 7 בינואר 2008 (IST)

להשאיר. ברור.

מנשקי קמעות[עריכת קוד מקור]

הוספתי את הכינוי הנפוץ שהפך ממש למטבע לשון. אשמח אם מישהו ירחיב את הנושא. 79.180.189.198 17:42, 14 ביוני 2016 (IDT)

סוכני אש"ף[עריכת קוד מקור]

לדעתי הכינוי צריך להיות תחת כינויי גנאי נגד השמאל Artist - שיחה 21:13, 15 בספטמבר 2008 (IDT)

כמה השגות[עריכת קוד מקור]

  • "בלי חירות ומק"י" אינו כינוי גנאי.
  • "העשירון הנאור" על פי חיפוש מהיר בגוגל, הוא איזה סלנג פנימי של קבוצת פייגלין. אין כל מקום לשימוש בו.
  • אפשר להכניס עוד הלחמים נאים כ"יודונאצים" של ליבוביץ', "אשכנאצים" הרווח אף הוא, ועוד הלחמים נאים מסוג זה. השאלה היא למה זה טוב? לתת פרס למשתמש מתסיס? מקומם של "ביטויים" אלו בוויקימילון. לדעתי, כתיבת ערך מסוג זה דורשת יותר מ"רשימת מכולת" של גידופים. צריך קצת סקירה היסטורית רחבה, קצת אסמכתאות, ניתוח סוציולוגי, ובמיוחד דרישות סף מה נכנס לערך ומה לא. אם פייגלין חושב שהששששמאלנים ששולטים במדינה הם "העשירון הנאור", האם יש מקום להגיג זה בוויקיפדיה העברית בכל צורה שהיא? הערך יהפוך עד מהרה למזבלה של נאצות וגידופים מכל קצוות הקשת הפוליטית, ופרט להיותו מעין שסתום להסרת הלחץ אצל כותבים מסויימים, או מטמנה למיני ערכים מסוג "העשירון הנאור" על מנת למנוע הצבעות מחיקה ודיונים מיותרים, נזקו יכול להיות רק גדול מתועלתו. אלמוג*הצטרפו למיזם המדינות* 08:00, 7 בינואר 2008 (IST)
כיוון שמפעם לפעם צץ ויקיפד המבקש לכתוב ערך על אחד מביטויי השנאה הרווחים בישראל המקוטבת, מצאתי לנכון ליצור ערך שבו ידורו ערכים אלה בכפיפה אחת, כדי שהקורא יוכל לראות את התמונה השלמה. בעת הרחבת הערך, זיכרו שאתם כותבים אנציקלופדיה: הקפידו על כתיבה נייטרלית, והשאירו את דעותיכם מחוץ לערך. אני מקווה שנצליח לגלות מי יצר את הביטוי (כולל אסמכתאות), או לפחות באיזה שנה החל להיות רווח בציבור. אני מציע לתת לערך להתפתח, ולהשתדל לעשותו לערך ראוי לאנציקלופדיתנו, כזה שאכן משקף את פני החברה הישראלית. דוד שי 08:06, 7 בינואר 2008 (IST)
אני ממש לא מסכים עם העיקרון שהצעת. בגלל שמישהו פותח מידי פעם ערך לא אנציקלופדי בעליל, אז אוסף ערכים כאלו הופך לאנציקלופדי? יש אינסוף כינויי גנאי מ"הפודל של פרס" ועד "רפול ושבעת הגמדים" ואני מניח שהיו עוד כמה מאות אלפי כינויי גנאי (שלא לדבר על בדיחות לוי אשכול ודוד לוי) במהלך 60 השנים האחרונות, במיוחד אם תכלול גם את הפוליטיקה העירונית (ואין סיבה מהותית שלא). אין פה ולו שמץ ערך אנציקלופדי. אפשר לעשות מהתוכן פה רב-מכר, אבל לא ערך אנציקלופדי. ‏DGtal08:40, 7 בינואר 2008 (IST)
אני מסכים עם דוד. לגבי טענת דיגיטל אני חושב שרצוי להימנע מכינויים אישיים שהודבקו לח"כים מסויימים כמו "האיש ליד באדר" וכדומה ולהתמקד בביטויים כלליים. מבחינה זו אפשר להכניס לכאן גם את מבחן בוזגלו ומסעודה משדרות. השמח בחלקו (-: 08:50, 7 בינואר 2008 (IST)
מבחן בוזגלו ומסעודה משדרות הם ביטויים שאין בהם בהכרח גנאי אלא בעיקר ביקורת. אם נימנע מכינויים אישיים, אז יילך חצי ערך. יש לעניות דעתי לדון בחשיבות כל ביטוי פוליטי לגופו (מחמסטאן ועד כלנתריזם), אבל אין מקום למשהו שיחבר בצורה מלאכותית ביותר את הכל. אפשר להוסיף את התוכן המשותף (אם יש כזה) כפסקה בערך כינוי גנאי, לא יותר. ‏DGtal08:56, 7 בינואר 2008 (IST)
מבחן בוזגלו אכן אינו כינוי גנאי אבל אפשר אולי להרחיב את הערך ל"ביטויים וכינויים בשיח הפוליטי בישראל" שיכלול גם סטראוטיפים פוליטיים ועוד שלל מושגים כמו "חמסטאן" החיוניים למתלמדים בנושא פוליטיקה בישראל. השמח בחלקו (-: 09:04, 7 בינואר 2008 (IST)
אני מסכים עם אלמוג ועם דיגיטל. אם למישהו דחוף להשתמש בביטוי "יודונאצים", שיקרא על כך בישעיהו ליבוביץ', ועל "האיש שישב ליד חבר הכנסת באדר" אפשר לקרוא בערך מנחם בגין. פתיחת ערך כזה משום ש"מפעם לפעם צץ ויקיפד המבקש לכתוב ערך על אחד מביטויי השנאה הרווחים בישראל" היא סוג של - אם כבר בביטויים פוליטיים עסקינן - פרס לטרור. את מבחן בוזגלו ואת חמאסטן (כמו גם ביטויים אחרים שכבר יש לנו ושיהיו לנו אולי בעתיד) אפשר להכניס לקטגוריה: ביטויים וכינויים בשיח הפוליטי בישראל. עידושיחה 09:13, 7 בינואר 2008 (IST)
מסכים עם דוד שי מנימוקיו. דרור 14:40, 7 בינואר 2008 (IST)
יש חשיבות בערך כנקודת מוצא, בעתיד יש לקוות שחלק מהביטויים הזוועתיים זם יועברו למקומות, הממ, צנועים יותר, ויש לקוות שאחרים יקרמו עוד וגידים ויתפתחו לערך בפני עצמם. יחסיות האמת • כ"ט בטבת ה'תשס"ח 17:51:22
מסכים עם משפטו הראשון של יחסיות, וסקפטי לגבי שאר דבריו. אין ספק כי ביטויי גנאי בשיח הפוליטי הישראל הם דבר נפוץ מאוד ובהחלט ניתן לכתוב עליו ערך. לא אתפלא אם חיפוש יעלה גם כמה מחקרים אקדמים בנושא בתחום הבלשנות או הסוציולוגיה וכך יהיה ניתן לתת תמונה כוללת עוד יותר שאולי תסביר את סימפטומי התופעה. במידה ואכן ימצאו מחקרים כאלו ואלו אכן יצליחו להביא להרחבה אנציקלופדית רבתי של אחד הסעיפים - אולי אז באמת יהיה מקום להפריד. זהר דרוקמן - I♥Wiki18:22, 7 בינואר 2008 (IST)
מסכים עם יחסיות . רצוי להפוך חלק מהביטויים לערכים בזכות עצמם , כמו היודונאצים הבלתי נשכח. הערך עצמו חשוב ומעניין . --דרול * שיחה ו 18:25, 7 בינואר 2008 (IST)
מישהו יכול להצביע על הבדל מהותי בין כינויי גנאי בשיח הפוליטי לכינויי גנאי בשיח הספורטיבי, בשיח המדעי, בשיח העיתונאי או בכל תחום אחר? לחלופין, האם יש הבדל מהותי (מלבד הבדלי שפה) בין כינויי גנאי בפוליטיקה הישראלית לפוליטיקה של מדינות אחרות? אם לא תהיה לאף אחד תשובה חיובית (ואשמח להיות מופתע ולגלות שיש), הרי שהמידע הזה איננו אלא מקרה פרטי של כינוי גנאי וככל מקרה פרטי אין סיבה ליצור לו ערך עצמאי כשהערך הראשי הוא קצרמר. ‏DGtal20:02, 7 בינואר 2008 (IST)
יש לכינויים האלו (או לפחות למוצלחים בינהם) הקשר פוליטי. אלמלא ההקשר הזה הם היו יכולים להחשב כסתם שמות תואר כמו יודונאצים או העשירון הנאור. --דרול * שיחה ו 00:09, 8 בינואר 2008 (IST)
לDGtal, בהיותי האדם שהמציא את הדימוי "שלגיה ושבעת הגמדים" (בוויכוח רדיופוני עם זנדברג), אני מבקש לציין שלא מדובר בכינוי גנאי, אלא בדימוי שבא לשים דברים בפרופורציה האמיתית. בברכה. ליש 20:41, 7 בינואר 2008 (IST)
משפט שיצא מפיך, אינך אדון לו יותר. השאלה איננה למה אתה התכוונת, אלא מה המשמעות הנפוצה של הביטוי "רפול ושבעת הגמדים". דוד שי 20:44, 7 בינואר 2008 (IST)
כתבתי לפני התנגשות עריכה: התנצלותי הכנה. ב"ה אני חלש בקללות, אז אני לא מכיר הרבה דוגמאות מוצלחות. ‏DGtal20:46, 7 בינואר 2008 (IST)
לשאלותיו של DGtal:
  • "מישהו יכול להצביע על הבדל מהותי בין כינויי גנאי בשיח הפוליטי לכינויי גנאי בשיח הספורטיבי, בשיח המדעי, בשיח העיתונאי או בכל תחום אחר?" - הערך מדבר בעד עצמו: אלה כינויי גנאי שמקומם רק בשיח הפוליטי, והם נבנים בתוך שיח זה. כלל לא ידוע לי על כינויי גנאי בשיח המדעי, אבל אם מישהו יכתוב על כך ערך ראוי, אקבלנו בשמחה. את השיח הספורטיבי אינני מכיר במידה מספקת, אבל לביטוי "השופט בן זונה" אופי שונה לחלוטין משל אלה המופיעים כאן.
  • "האם יש הבדל מהותי (מלבד הבדלי שפה) בין כינויי גנאי בפוליטיקה הישראלית לפוליטיקה של מדינות אחרות?" וכי לא די בהבדלי שפה כדי להצדיק ערך? מיפוי השימושים המגוונים בשפה העברית הוא מטרה מובהקת של ויקיפדיה העברית, וערך זה הוא תרומה חשובה לקידום מטרה זו.
  • הערך הראשי, כינוי גנאי הוא קצרמר, וזה עניין מצער מאוד, אבל זו בוודאי לא סיבה לשתק את התפתחותו הנאה של הערך שלפנינו. אין מוקדם ומאוחר בוויקיפדיה. דוד שי 21:36, 7 בינואר 2008 (IST)

בהתחשב בכך שבדף שיחה זה הציגו ויקיפדים אחדים את הדעה כי הם מוצאים חשיבות בערך ואף נימקו אותה, הגיע הזמן לסיים את דיון החשיבות, ולהתמקד בשיפור הערך. כדי להעניק לכך חגיגיות, אני מכריז בזאת כי הערך הוא חלק מחגיגות שנת ה-60 למדינת ישראל - כן, ב-60 שנה אלה סללנו כבישים, ייבשנו ביצות, קלטנו עלייה והפרחנו את השממה, וגם, מה לעשות, דיברנו דופי. ויקיפדיה איננה פראבדה, ועליה לשקף את הטוב ואת הרע. דוד שי 20:43, 7 בינואר 2008 (IST)

הדיון עוד באמצעיתו ואף לא עברו 24 שעות מתחילתו, מה גם שאני מחכה לתשובה לשאלתי האחרונה. קצת סבלנות לא תזיק. ‏DGtal20:46, 7 בינואר 2008 (IST)
את חגיגות שנות השישים למדינה יש לחגוג בדרכים אחרות. הערך הזה הוא מסלקה לכינויי שיטנה פוליטיים, חלק מהם לא מצאו את מקומם לשיח העיקרי ונותרו מעין סלנג ליודעי ח"ן בקבוצות שוליים. אם יש למישהו מספיק שינאה בלב כלפי סמולנים/ימנים/דוסים/ערבושים/פרענקים/ווזווזים וכיוצא בזה, שיעסוק בכתיבת הערך הזה, בהוספת גידופים ונאצות נוספים, ובביאורם באופן "אובייקטיבי". אני מדיר ממנו ומהדיון בו את רגלי, פרט לכך שאם הוא יעלה להצבעת מחיקה (ולכך הוא ראוי), אצביע בשקט בעד. אלמוג*הצטרפו למיזם המדינות* 20:48, 7 בינואר 2008 (IST)
גם אני סבור שדינו של הערך מחיקה. יוסאריאןשיחה 20:59, 7 בינואר 2008 (IST)
אני מציע לשנות את השם לכינויים בפוליטיקה הישראלית ולהוסיף גם כינויים בעלי קונוטציה חיובית או ניטרלית, למשל "הזקן" (יש כמה), "מון ג'נרל", "צ'רלס" וכדומה. בברכה. ליש 21:07, 7 בינואר 2008 (IST)
גם נושא שכזה לא ראוי לטעמי לערך. הבעייה אותה בעייה. אם כבר, ערך כזה על ספורט (השריף, האווירון, היהלום, העיט וכו' וכו') יהיה יותר צבעוני. ‏DGtal21:17, 7 בינואר 2008 (IST)
אין להרחיב את נושאו של הערך. הנושא הנוכחי רחב יריעה, וראוי לערך בפני עצמו. דוד שי 21:38, 7 בינואר 2008 (IST)

"קצת סבלנות לא תזיק", DGtal? בהתחשב בכך ששמת על הערך את תבנית "חשיבות" פחות משעה לאחר שיצרתי אותו, נדמה לי שיפה כאן הביטוי "טול קורה מבין עיניך". את התשובה שביקשת, קיבלת (לעיל, בסמוך לשאלה). דוד שי 21:37, 7 בינואר 2008 (IST)

ערך מעולה! נהנתי והחכמתי מקריאתו! טוקיוני 22:28, 7 בינואר 2008 (IST)
דוד צודק בקשר לחוסר סבלנותי, אך עדיין אינני מסכים עם מסקנותיו לגופו של דיון. ‏DGtal23:08, 7 בינואר 2008 (IST)
חוששתני שגם אני. מוטב שהבטויים בערך זה יפוזרו בערכי האישים או שיעמדו כערך בפני עצמם. דורית 23:23, 7 בינואר 2008 (IST)
אם את מציעה ערך לכל ביטוי (שומו שמים!) הרי מובן שראוי שיהיה ערך שמקבץ את כולם יחד כדי שנראה גם את התמונה הכללית. אני מעדיף שלא יהיה ערך לכל ביטוי, ומשער שלא רבים מהם כאלה שמוצדק ערך שלם לביטוי יחיד.
לשם כך קיימות קטגוריות. עידושיחה 23:49, 7 בינואר 2008 (IST)

אחד מיתרונותיו של ערך טוב, שהוא מצביע על חוסר בערך חשוב שחמק מתודעתנו. תוך כדי כתיבת ערך זה, נצבע באדום בוהק המושג יורדים. יש לנו ערך על עלייה לארץ ישראל, אבל אין לנו ערך על ירידה מארץ ישראל. זה מלמד שאנחנו עם גישה חיובית. בכל אופן, במסגרת חגיגות שנת השישים למדינה, חובה לכתוב ערך חשוב זה. דוד שי 23:36, 7 בינואר 2008 (IST)

כמובן שאיני מציעה ערך לכל ביטוי, אבל יודונאצים או תשקורת יכולים לזכות בערך לעומת "חתרן בלתי נלאה" נניח שיכול להיות מוזכר בערכים אחרים (פרס, רבין). בעיני זה נראה כמו ערך המורכב מפסקאות טריוויה. זה מעניין, אבל איני בטוחה עד כמה אנציקלופדי. כנראה שנידונו להיות חלוקים בנקודה זו, אבל מאוחדים בשאיפתנו לערכים חשובים רבים בוויקיפדיתנו. דורית 23:52, 7 בינואר 2008 (IST)
אני בעד השארת הערך. לא צריך למחוק כל מה שזז. אם הוא מרכז את כינויי הגנאי וגם נותן רקע, דיינו. איתןשיחה 01:04, 8 בינואר 2008 (IST)

נדמה לי שהוגה המילה הוא אמנון יצחק. אולי מן הראוי לציין זאת, שכן זה מלמד על ההקשר הסוציו-רליגיוזי בו נוצרה. ברי"אשיחה • א' בשבט ה'תשס"ח • 20:53, 7 בינואר 2008 (IST)

אני דווקא הייתי מהמר על אדיר זיק ז"ל. לרב אמנון יצחק יש כנראה קופירייט על טמבלויזיה. ‏DGtal21:13, 7 בינואר 2008 (IST)
זו לא אורנה בנאי? השמח בחלקו (-: 21:46, 7 בינואר 2008 (IST)

כתב מוקטן== משפט זוטא ==

מה אתם אומרים, הכינוי של פרס כ'לוזר' הוא כינוי גנאי או ציון עובדה (גם לאחר היבחרו לנשיאות?)? יחסיות האמת • כ"ט בטבת ה'תשס"ח 21:53:45

בעת שנעשה שימוש נרחב בכינוי "לוזר" (קודם היבחרו לנשיאות) הוא שימש לציון עובדה (או מה שנחשב בעיני המשתמשים כעובדה), ולא ככינוי גנאי. דוד שי 22:17, 7 בינואר 2008 (IST)
במקרה של פרס קרה מקרה הפוך, ובתקופה מסוימת אחרי 1996 שמו שלו הפך בחוגים מסוימים (דווקא לא ימנים) לכינוי גנאי בשימוש כללי. למשל, כשמישהו החטיא זריקה פשוטה בכדורסל, הוא היה אומר "איזה פרס אני", בלוויית המבטא המתאים. אין לי סימוכין לכך פרט לזכרוני הרופף. דב ט. 23:08, 7 בינואר 2008 (IST)
האם אדם שהיה פעמיים ראש ממשלה, מכהן כנשיא המדינה, הקים את הכור בדימונה, רקם את עסקות הנשק עם צרפת וזכה בפרס נובל (שהרבה בזכותן זכינו במידה מסוימת במבצע קדש ובמידה מכרעת בששת הימים), והישראלי שזוכה להערכה הרבה ביותר בעולם הוא לוזר ? בעיני ההדיוטות כן והמונח שגור בפי חלק, אך בעיני הוא גדול המנהיגים בדורנו (כמה ישראלים זכו לאותם הישגים ?). רוב האנשים היו מתים לכאלו הישגים, מי הגיע או יגיע לכך ? האם יש טעם בכלל לערך זה ? צחי לרנר 09:17, 8 בינואר 2008 (IST)
אף אחד לא טוען פה ששמעון פרס הוא לוזר, כמו שהכותבים לא מתכוונים לומר שחיילי צהל הם יודונאצים. הערך מציין כינויי גנאי שמצויים בפוליטיקה, ולא מזדהה איתם. טוקיוני 17:24, 8 בינואר 2008 (IST)
הדבר ברור. ונשאלת השאלה האם ראוי בכלל ערך כזה בויקיפדיה צחי לרנר 18:04, 8 בינואר 2008 (IST)

האם דוד לוי קרא כך באופן ברור לארנס אישית, או שדיבר באופן כללי על "פרופסורים"? דב ט. 23:10, 7 בינואר 2008 (IST)

למיטב זכרוני ההתבטאות הופנתה ישירות כלפי ארנס (כמה פרופסורים כבר יש במרכז הליכוד). לדוד לוי לא היה שום דבר נגד פרופסורים באופן כללי (אף שכולם ביחד שווים פחות מחצי מעברה) אלא רק נגד פרופסור אחד (הנה עוד אחד שזוכר). דוד שי 23:17, 7 בינואר 2008 (IST)
אני זוכר במעורפל שהוא דיבר על "פרופסורים" באופן כללי, ייתכן ששנינו צודקים. חשוב להקפיד על סימוכין ולא להסתמך רק על הזיכרון. (שאל את ידין דודאי עד כמה משלה אמונתנו ביציבות זכרונותינו). דב ט. 23:55, 7 בינואר 2008 (IST)
יש למשל המון אנשים שזוכרים באמת ובתמים שרבין השתמש בביטוי "קורבנות השלום", אך הוא לא אמר זאת מעולם. דב ט. 23:56, 7 בינואר 2008 (IST)
אני מסכים עם עיקרון זה, ומקווה שבהמשך דרכו של ערך זה הוא יורחב ויובאו בו סימוכין לכל כינוי (כפי שכבר יש לאחדים). דוד שי 23:58, 7 בינואר 2008 (IST)

עוד כמה כינויי גנאי[עריכת קוד מקור]

  • "הם לא נחמדים" של גולדה מאיר נגד הפנתרים
  • "אליטות", ו"אליטות אשכנזיות".

טוקיוני 23:47, 7 בינואר 2008 (IST)

"הם לא נחמדים" אינו כינוי גנאי אלא הבעת דעה (שכמובן אפשר שלא להסכים אתה). דוד שי 23:49, 7 בינואר 2008 (IST)
אם אני חושב שמישהוא הוא מניאק, ואני אומר את זה, האם זה הבעת דעה או כינוי גנאי? איפוא הגבול? מתי הבעת דעה שלילית הופכת לכינוי גנאי?טוקיוני 23:52, 7 בינואר 2008 (IST)
"הם לא נחמדים" פשוט איננו כינוי. מבחינה לשונית זהו משפט חיווי. אף שלדעתי הם נחמדים, יש מרחק גדול בין מניאק לבין "הם לא נחמדים". לפעמים גם אני לא נחמד. דוד שי 23:55, 7 בינואר 2008 (IST)
הביטוי המדוייק, אגב, הוא "הם אינם בחורים נחמדים". עידושיחה 23:56, 7 בינואר 2008 (IST)
לי זה נשמע כמו כינוי גנאי. אם אקרא למישהו "אתה לא סטרייט" כאילו קראתי לו "הומו". כנ"ל כאן - היא קראה להם "לא נחמדים", אך כאילו קראה להם "בני #!@~"... ‏Yonidebest Ω Talk00:14, 8 בינואר 2008 (IST)
אני חושב שגולדה פשוט לא הכירה קללות יותר חריפות.טוקיוני 08:42, 8 בינואר 2008 (IST)
יוני, תן לה קצת יותר קרדיט...--‏sir kiss שיחה 18:11, 8 בינואר 2008 (IST)

היו לנו גם ג'וקים מסוממים [בבקבוק?], ונדמה לי שמגיעים לערך שני פרקים נפרדים, אחד לשריד (שלצערי אני מתקשה להזכר בקילוסיו) ועוד אחד לעובדיה יוסף (עיזה עיוורת). נשגב ממני מה יתאים לערך ומה פריפרי מדי. יוספוסשיחה 19:34, 8 בינואר 2008 (IST)

לפני שאתם רצים להצבעת מחיקה[עריכת קוד מקור]

לאחר שנמצאו לא מעט תומכים ולא מעט נימוקים בעד השארתו של ערך זה, אני מסיר ממנו את תבנית "חשיבות". לפני שמתעבי הערך רצים להעלות אותו להצבעת מחיקה, אני מציע שישקלו שוב צעד זה. ויקיפדיה גדולה ורחבה, ועוסקת בהיבטים רבים ומגוונים של הדעת. אם נושא זה אינו לרוחכם, אל תשחיתו את זמנכם וזמנה של הקהילה בהצבעת מחיקה מיותרת. מי שהערך קרוב ללבו יטרח על שיפורו, ומי שנושאים אחרים קרובים ללבם, יטרחו על נושאיהם. חלק גדול מהדיון לעיל התקיים ב-12 השעות הראשונות של הערך, בזמן שהיה במצב ראשוני ביותר, וחבל שבכלל נפתח בשלב כה מוקדם בהתפתחותו של הערך. אין לחזור שוב על טעות זו בפתיחתה של הצבעת מחיקה. כבר היו הצבעות מחיקה אחדות על ערכים לשוניים מסוג זה, שנכשלו כולן. דוד שי 20:08, 8 בינואר 2008 (IST)

איפכא מסתברא, הערך הזה הוא בסגנון ערכי הרשימות. מרבית ההצבעות על ערכים שהכילו רשימות הסתיימו במחיקת הערך. אם יש מונח שראוי לערך, הוא ימצא אדם שישמח לכתוב עליו. רשימת מונחים (שיש ביניהם, לטעמי, קשר מפוקפק) היא רשימה מיותרת. ‏DGtal20:49, 8 בינואר 2008 (IST)
כמאמר חז"ל, "השנאה מקלקלת את השורה" - שנאתך לערך זה פוגעת בשיקול דעתך. הערך רחוק מאוד מלהיות רשימה. גם אם מופיעות בו דוגמאות לכל אחת מהקטגוריות, הרי הן מנותחות, עם רקע היסטורי ולשוני. לוּ היו מופיעים כאן הכינויים ותו לא, הייתה זו רשימה, אך אין זה המצב. דוד שי 21:25, 8 בינואר 2008 (IST)
הגזמת עם ניחושי הרגשות. זו רשימה עם פירוט. דומה מאוד במבנה למונחונים הקלאסיים, כך שאולי תעביר לפוליטיקה ישראלית - מונחי גנאי. ‏DGtal21:28, 8 בינואר 2008 (IST)
אני מודה שבצורה הקודמת של הערך הוא היה מקובל עלי בהחלט, כפי שהבעתי את דעתי קודם לכן, אבל בצורתו הנוכחית הוא נראה לי מעט מוגזם. זהר דרוקמן - I♥Wiki22:27, 8 בינואר 2008 (IST)
תוכל להיות יותר ספציפי, ולציין מה מוגזם? דוד שי 22:34, 8 בינואר 2008 (IST)

ניסיון לגבש את מבנה הערך[עריכת קוד מקור]

הסרתי מהערך כינויים אחדים:

  • "צ'חצ'חים", "אספסוף" ו"פרענקים" - אלה כינויי גנאי כלליים, ולכן אין מקומם בערך זה.
  • "הזקנה" - כינוי שלא תפס, ומשקלו זניח.
  • "בוא אלינו אווירון" - זה שיר מחאה, ולא כינוי גנאי.
  • "לא נחמדים" - כפי שציינתי לעיל, זה לא כינוי גנאי.

אין צורך לגרד את תחתית החבית. הערך בא לעסוק בתופעה, ולכן ראוי שיעסוק במייצגים בולטים שלה. אין צורך לחפש כל מילת גנאי או ספק מילת גנאי ששימשה פוליטיקאי אי פעם. דוד שי 20:02, 8 בינואר 2008 (IST)

תשמע, אני לא חושב שאפשר להתעלם מה"צ'חצ'חים" המפורסם, זהו אחד מ"כינויי הגנאי בשיח הפוליטי בישראל" הנודעים ביותר. יחסיות האמת • א' בשבט ה'תשס"ח 20:29:39
מה גם שהיתה לו השפעה לא מבוטלת על תוצאות הבחירות... ברי"אשיחה • ב' בשבט ה'תשס"ח • 20:33, 8 בינואר 2008 (IST)
"צ'חצ'חים" הוא כינוי גנאי שהתקיים בשפה העברית הרבה לפני שדודו טופז השתמש בו, יצרתי סעיף לשיבוצו. דוד שי 20:40, 8 בינואר 2008 (IST)
"אספסוף" זה כינוי גנאי שלא מזוהה פוליטית? מה עם כל המדבקות של "אני אספסוף גאה" שחילק הליכוד? מה עם המהומה על הדברים שאמרה תיקי דיין בכנס בחירות של העבודה? התותח האדום 23:00, 8 בינואר 2008 (IST)
להחזיר את אספסוף.

".-30 באפריל 1999, במהלך הבחירות לכנסת, נערך כנס של אמני ישראל בקיבוץ שפיים, שם נאם המועמד לראשות הממשלה, אהוד ברק. אחת הנואמות הראשונות בכנס הייתה דיין, שתקפה את תומכי בנימין נתניהו וכינתה אותם "אספסוף מהשוק". חוסר התייחסותו של ברק נוצל במהירות על ידי הליכוד כתמיכה שלו בדבריה, כמו הדבקת צחוקו לנאומה, מתוך כוונה ליצור אפקט הדומה לזה של אמירת הצ'חצ'חים של דודו טופז בבחירות 1981. אנשי הליכוד אף חילקו מדבקות בנוסח "אני אספסוף גאה".

" כמדומני היא סבלה מהתקרית בכך שהודרה ממסעי פרסום. איתןשיחה 23:11, 8 בינואר 2008 (IST)

הוספתי. דוד שי 08:22, 9 בינואר 2008 (IST)
עוד משהו - אם יש על רקע דתי, או על יורדים, למה שלא יהיה על רקע עדתי(כמו פרענקים, ווזווזים)? התותח האדום 23:09, 8 בינואר 2008 (IST)
למה אף אחד לא עונה לי? למה על רקע דתי או על יורדים מהארץ זה כן על רקע פוליטי ורקע עדתי זה לא? דוד שי - אתה שחזרת, תענה לי. התותח האדום 20:53, 9 בינואר 2008 (IST)
חוצמזה גם תשקורת זה בכלל לא כינוי, אלא ביטוי, וגם שמאלנים משתמשים בו כדי לתאר את איכותה המהוללת של התקשורת בארץ. ואגב - מתנחבלים זה לא פוליטי - זה על מתנחלים ולא משנה שמאלנים או ימנים, ובטח "יודונאצים" זה נגד כל החיילים בשטחים, ימנים כשמאלנים, וזה לא כינוי גנאי ממש רווח, ופרופלורים זה גם נגד המפגינים של רמת הגולן וכך הלאה... התותח האדום 23:08, 8 בינואר 2008 (IST)

חץ מסילבי[עריכת קוד מקור]

הכינוי "ביביהו" מיוחס, עד כמה שאני יודע, לסילבי קשת. ערןב 21:30, 8 בינואר 2008 (IST)

ואת "תשקורת" אפשר להעביר לביטויים נגד השמאל. זה השימוש הראשוני והנפוץ של הביטוי. ערןב 21:31, 8 בינואר 2008 (IST)
העברתי את תשקורת, כדבריך. בהזדמנות זו הסרתי את "הקיבוצניקים המיליונרים עם בריכות השחיה שלהם" - בדומה ל"הם לא נחמדים", זהו יותר תיאור של המציאות בעיניו של בגין, ולא כינוי גנאי. אמנם לא תיאור מחמיא, אבל גם לא כינוי גנאי. דוד שי 22:26, 8 בינואר 2008 (IST)
אני חושב/חושש שאפשר לפתוח את "לא יעלה על הדעת" של רפי מן ולמלא ערך זה בנפח נוסף. ערןב 22:27, 8 בינואר 2008 (IST)
בשלב זה, הערך אינו חסר נפח, אלא עומק. בשמחה הייתי מקצץ חלק מהביטויים בני שורה אחת המופיעים בסעיף "כינויי גנאי אישיים". במקביל אני מקווה שנצליח להעמיק יותר בניתוח התופעה. דוד שי 22:37, 8 בינואר 2008 (IST)
דוד, גם "אוכלי שפנים" לא נאמר בפי הרב שך ככינוי גנאי, אלא כמציאות, על כל פנים לדעתו, שקיימת בקיבוצים. שך אמר זאת בכאב, כפועל יוצא של תפיסת עולמו החרדית. ברי"אשיחה • ב' בשבט ה'תשס"ח • 22:52, 8 בינואר 2008 (IST)
הרב שך כלל לא אמר "אוכלי שפנים" (ראה נאום השפנים והחזירים). הוא אכן תיאר את המציאות כפי שראה אותה. כינוי הגנאי נותר בעקבות דבריו, ככינוי גנאי ולא כתיאור מציאות. דוד שי 07:49, 9 בינואר 2008 (IST)

הערך הולך והופך לרשימת מכולת של כינויי גנאי. לדעתי צריך להסתפק בשתי דוגמאות בלבד מכל סוג. רוב כינויי הגנאי מקבלים הד תקשורתי בתקופה שנאמרו ואחר כך הם נשכחים, אפילו כותבי הערך מציינים "כינויים אלה לא נתפסו, ונעלמו במהירות.", אז מדוע אנחנו צריכים להזכיר אותם בכלל. אביהושיחה 07:46, 9 בינואר 2008 (IST)

אני מסכים עם גישה זו. על הערך לעסוק בתופעה, ולהסתפק בדוגמאות בולטות בכל קטגוריה (אולי יותר משתיים). דוד שי 07:49, 9 בינואר 2008 (IST)

עיזה עיוורת[עריכת קוד מקור]

למיטב זכרוני התואר הנכסף הוענק דווקא לביבי. עידושיחה 08:02, 9 בינואר 2008 (IST)

תוקן. דוד שי 08:21, 9 בינואר 2008 (IST)

טומי לה-פן[עריכת קוד מקור]

דמיון מצלולי לשמו של ז'אן מארי לה-פן? אולי דמיון מצלולי שגוי (שמו הוא Le Pen). אני מתלבט האם יש צורך לערוך/לתקן שורה זו. אלדדשיחה 08:12, 9 בינואר 2008 (IST)

הציבור הנאור[עריכת קוד מקור]

השימוש במושג העשירון הנאור (שלא שמעתי עליו מעולם, אבל ניחא) לא מכוון נגד זכויות אדם אלא נגד שימוש ברטוריקה של זכויות אדם כדי להשליט את הערכים של אהרון ברק והעשירון הנאור שלו על המדינה. בקיצור, בכוונתי למחוק משם את הזכויות. הצגת הימין כמתנגד לזכויות אדם אינו תואם את מדיניות ויקיפדיה. יעקב 17:59, 9 בינואר 2008 (IST)

אני מניח שהתכוונת לומר "הצגת הימין באופן גורף כמתנגד לזכויות אדם היא שגויה, ואין לכתוב מידע שגוי בוויקיפדיה", שהרי יש בימין כאלו התומכים בעליונות המדינה, על זכויות אדם מסוימות (פרטיות למשל), ויש שלא, כמו שיש כאלו בשמאל שתומכים בעליונות החברה על זכויות האדם (קניין למשל) ויש שלא. ערןב 19:18, 9 בינואר 2008 (IST)
כוונתי היא שהנוסח בערך אינו נכון ואני מניח שזו גם דעתך. על השאר העניינים נוכל לדון בפורום הפוליטי הקרוב לביתינו. יעקב 19:28, 9 בינואר 2008 (IST)
הסרתי את "העשירון הנאור", לאחר שבדיקה חוזרת בגוגל העלתה רק 48 אזכורים. מספר זעיר כזה של אזכורים מלמד שזהו ביטוי זניח שבזניחים, ואינו ראוי להופיע בערך זה. דוד שי 20:45, 9 בינואר 2008 (IST)
אז תוסיף את אשפיסטים - [1]. יעקב 20:55, 9 בינואר 2008 (IST)
אש"פיסטים ראוי מבחינת מהותו, אבל כל שאני יודע לומר עליו הוא שפירושו "תומכי אש"ף". אחכה שיגיע מי שמסוגל לומר יותר, כגון מתי נוצר, מי יצר. דוד שי 21:17, 9 בינואר 2008 (IST)
אברושמי טוען שאמרו לו את זה, לפי הקישור. אבל יפי נפש הוא הרבה יותר קלאסה. הוא מצטלצל לי עם אהרן פאפו. יעקב 21:35, 9 בינואר 2008 (IST)
מוחה בתוקף.אני ניתקלתי בביטוי ב"נקודה", ב"הצופה" וב"שיחת השבוע", כאשר לאחרון יש תפוצה המתחרה היטב בזו של עיתון "הארץ". מבחן גוגל הוא כלי עזר חביב אך הוא רחוק מלהיות נייר לקמוס. אני מבקש להחזיר את העשירון לערך. תודה.--דרול * שיחה ו 01:22, 10 בינואר 2008 (IST)
בהקשר של ביטוי עכשוי, אי אפשר להתעלם מגוגל, והתוצאה מעידה על ביטוי זניח. האם תוכל לציין מיקום מדויק יותר של הביטוי, כוונתי תאריך פרסום ושם מחבר המאמר? ל"הצופה" ול"שיחת השבוע" יש אתר אינטרנט, כך שאולי תוכל למצוא את המופעים באינטרנט. להחזרת הביטוי יעזור גם מידע נוסף, כגון מיהו אביו מולידו?
ההקשר שבו אנו משוחחים מחייב להעלות את השאלה: הייתכן שבשמו של עלון פרשת השבוע, "שיחת השבוע", המילה "שיחת" היא כמשמעותה בפרשת "וישב"?דוד שי 05:45, 10 בינואר 2008 (IST)
חא חא. זה היה טוב. בהתוועדות הבאה אני אשאל את זה. אני יודע שיש להם אתר אינטרנט אבל זה לא אומר שהם מחזיקים שם את כל החומר מחמש השנים האחרונות. אני אשאל בשכונה מי אחראי לביטוי הזה. הניחוש שלי שזה מוטי קרפל , אבל נבדוק.--דרול * שיחה ו 11:01, 10 בינואר 2008 (IST)
נבדק ואושר. מוטי קרפל אחראי לביטוי כפארודיה על הוירטואוזיה המשפטית , הציבור הנאור.--דרול * שיחה ו 11:10, 10 בינואר 2008 (IST)

"הרפורמות שערך האוצר בראשות בנימין נתניהו בנושא קצבאות הילדים מכונות בתקשורת החרדית 'גזרות אולמרט'" - איך אולמרט נדחף לסיפור? הרפורמות שבהן מדובר נערכו בעת שנתניהו היה שר האוצר, וראש הממשלה היה אריאל שרון. אולמרט היה בממשלה זו שר התעשייה המסחר והתעסוקה, קשור לקיצוץ קצבאות הילדים ככל שר אחר, לא במידה שתצדיק "גזרות אולמרט". דוד שי 16:52, 12 בינואר 2008 (IST)

האמת פשוטה יותר - חשבתי על משהו אחר שכתבתי. טרול רפאים 17:03, 12 בינואר 2008 (IST)

לגרד את תחתית החבית[עריכת קוד מקור]

לביטוי "רפול ושבעת הגמדים" יש 17 מופעים בגוגל. לביטוי "לפיד ו-14 הגמדים", מוצאים רמזים, ואף לא מופע אחד ככינוי מפורש. זו יותר התבטאות מאשר כינוי. דוד שי 07:39, 30 בינואר 2008 (IST)

אתה צודק לחלוטין. אני פשוט מתפלא על אלמוג שדרש להסיר את הכינוי "העשירון הנאור" שמופיע כמה מאות פעמים , גם בYNET גם בNFC וגם באתר של גלי צה"ל, ובכלל לא שם לב שהכינוי של רפול והגמדים מופיע הרבה הרבה פחות. כנראה שהוא לא שם לב לזה , אבל לא נורא, זה מסוג הדברים שניתן לתקן במהירות.דרול * שיחה ו 01:42, 14 ביולי 2008 (IDT)

טומי לפיד - ארצ'י בנקר הישראלי[עריכת קוד מקור]

הכינוי היה בשימוש 10 שנים לפני הבחירות לכנסת ה-16.

"
רגע השיא של התוכנית נרשם כאשר טומי לפיד, ששימש אז כדמות הקולנית
והתוקפנית ביותר בפאנל הקבוע של התוכנית פנה אל אביב ואמר : "הכירו לי
פעם בחור צעיר, מאוד נחמד, שהיו לי בעיות איתו כי לא הבנתי אותו. זה
היה האבא שלך. עכשיו זה אתה... בעצם כל מה שאתה עושה זה פוזה".
אביב הביט אליו בחיוך וענה : "לכל אחד יש פוזה. גם לך יש פוזה ... של
ארצ'י בנקר"
"[2]

בברכה, פי☮שיחה 02:34, 27 במאי 2008 (IDT)

כינויי הגנאי לערפאת[עריכת קוד מקור]

הם כינויי גנאי בשיח הפוליטי בישראל? איתי ° הקלפיות פתוחות-בואו להצביע 16:30, 2 ביוני 2008 (IDT)

כן, הם הושמעו על-ידי פוליטיקאי ישראלי, כחלק מפעילותו הפוליטית. דוד שי - שיחה 19:54, 2 ביוני 2008 (IDT)

אני רק רוצה לומר[עריכת קוד מקור]

שזה ערך מצויין. פשוט תענוג. טוסברהינדי (שיחה) 10:36, 5 ביוני 2008 (IDT)

ממש כך! YoniSch - שיחה 08:23, 8 במאי 2020 (IDT)

ציונאצים[עריכת קוד מקור]

למה זה שוחזר? טוסברהינדי (שיחה) 14:02, 27 ביוני 2008 (IDT)

הערך אמור להציג כינויי גנאי שגורים ובולטים, ולא לגרד את תחתית החבית ולהציג כינוי שאיש אינו משתמש בו. בדיקה בגוגל העלתה שהביטוי "נאציונים" מופיע 7 פעמים בלבד. הביטוי "ציונאצים" מופיע 619 פעמים, בעיקר בעקבות הפגנה של ערביי ישראל שבה נישאו כרזות עם ביטוי זה [3]. לא מצאתי כל קשר לעדה החרדית, שלה מיוחסים הביטויים בעריכה ששוחזרה. דוד שי - שיחה 18:20, 27 ביוני 2008 (IDT)

מתנחבלים - לעיתים?[עריכת קוד מקור]

"לעתים משמש הביטוי כביטוי שנאה, ולעתים הוא משמש לתיאור מתנחלים שיצאו לפעולות נקם בכפרי הפלסטינים. כפי הנראה נטבע על ידי סילבי קשת." מה הלעיתים קשור כאן? זה אף פעם לא נאמר בחיבה. ‏Ori‏ • שיחההמורשת העולמית. פשוט עולמית! 23:36, 6 ביולי 2008 (IDT)

מסכים. אלגוריתמיקאי - שיחה 00:31, 7 ביולי 2008 (IDT)
הכוונה ל"לעתים" הראשון, אני מניח. יחסיות האמת • ה' בתמוז ה'תשס"ח 01:00:58
כן, הלעיתים הראשון שכבר הוסר. אלגוריתמיקאי - שיחה 01:09, 8 ביולי 2008 (IDT)

אשכנאצים[עריכת קוד מקור]

הכללת הכינוי אשכנאצים במסגרת כינויי גנאי בשיח הפוליטי בישראל דורש מתיחת גבולות הפוליטי בצורה אריסטוטלית כמעט. אם כך, הכל פוליטי. במה שונה מהותית הכינוי אשכנאצים מ"ווזווזים"? האם הכינוי "ווזווזים" (ממש כמו "פרענקים" ודומיו) לא נאמר גם כחלק מהקרב החברתי-פוליטי בין האשכנזים למזרחים? האם באמת מטרתו של הכינוי אשכנאצים להשוות אחת לאחת בין יחס הנאצים ליהודים ליחסם של האשכנזים למזרחים או שמא מדובר בעוד הלחם פרובוקטיבי שמטרתו להעליב ולסנוט, ממש כמו ווזוזים, פרענקים, צ'חצ'חים ודומיו? לדעתי יש להוריד את הכינוי מרשימת כינויי הגנאי בשיח הפוליטי בישראל.

הביטוי "אשכנאצים" מיוחס למוני יקים שהיה פעיל במסגרות פוליטיות שונות (הפנתרים השחורים) בשנות השבעים וכותב טוקבקים היום (בהנחה שמי שמזדהה בשם הזה הוא אכן מוני יקים) וטבע אותו בהקשר הזה. ברור שמטרת הביטוי היא לסנוט ולעורר מדון. זה נכון על חלק גדול מהביטויים בערך. אלגוריתמיקאי - שיחה 18:39, 26 ביולי 2008 (IDT)
"מיוחס למוני יקים" נשמע לי מפוקפק. יש מקור אמין לדבר? למה זה לא כתוב בערך? כי זה לא בדיוק אמין או בגלל שמוני יקים הוא לא מספיק חשוב מכדי שאפילו שמו יוזכר בערך. בנוסף, אני מניח שבמסגרת מאבקם, הפנתרים אף כינו אשכנזים בשמות גנאי אחרים דוגמת "ווזוזים". מדוע ביטוי זה נעדר מהערך? מדוע ביטויים נגדיים, הקשורים גם הם למאבק הבינעדתי, כמו "פרענקים" לא מוזכרים בערך?
בלי לדעת מי יצר את המילה "אשכנאצים", אין לי ספק שיש לה משמעות פוליטית עזה, בניגוד למילים "ווזווז" ו"פרענק" שהן כינויי גנאי כחלק מהמתח הבין עדתי, אך חסרות כל משמעות פוליטית. המילה "אשכנאצים" יוצרת משוואה (לא אכתוב אותה, אבל לא קשה להבינה), שלה משמעות פוליטית קשה ביותר, איומה. בשום אופן אי אפשר לומר זאת על "ווזווז" ו"פרענק", שהן מילים "לא נחמדות", כינויי גנאי, אבל לא יותר מזה. דוד שי - שיחה 20:00, 26 ביולי 2008 (IDT)
לא שוכנעתי. מה שעומד על הפרק הוא לא מידת החריפות של הכינויים - והרי אין ספק שאשכנאצים הוא כינוי חריף הרבה יותר - אלא מידת הקשר שלהם לשיח הפוליטי. מה שעומד על הפרק, אם אני מבין על מה הערך, זו השאלה האם הכינויים הקשורים לסכסוך האשכנזי-מזרחי (אשכנאצי, ווזווז, פרענק ודומיו) הם (או היו) חלק מהשיח הפוליטי בישראל. במידה והתשובה היא חיובית (וגוגל מגלה גם הקשרים פוליטיים-פרלמנטרים לכינוי "פרענקים") אזי הכינויים צריכים להיות חלק מהערך.
ראוי לעסוק בערך שלפנינו בכינויי גנאי ששימוש עיקרי בהם הוא בהקשר פוליטי. "אשכנאצים" עומד בקריטריון זה, "ווזווז" ו"פרענק" - לא. דוד שי - שיחה 21:41, 26 ביולי 2008 (IDT)
מה זה אומר "שהשימוש העיקרי בהם הוא בהקשר פוליטי"? אני מבין מה זה "שהשימוש העיקרי", אבל אני לא מבין מה זה אומר "בהקשר פוליטי". שנאמרים בעיקר על ידי אישים פוליטיים? שנאמר בעיקר במסגרת השיח הפוליטי-פרלמנטרי? שנאמר בעיקר במסגרת השיח החברתי?

האם אי התגובה מאפשר לי למחוק את הכינוי המדובר או לחלופין להוסיף אחרים?

בדיון משתתפים שלושה אנשים. שניים בעד הסטטוס קוו, לכן אינך יכול פשוט למחוק את הכינוי המדובר או להוסיף כינויי גנאי סתמיים ללא קשר מובהק לפוליטיקה.
אם תסתכל במקורות בסעיף תראה הקשרים פוליטיים משמעותיים בשימוש בכינוי. בקשר למוני יקים כיוצר הביטוי, חיפוש זריז בגוגל יעלה את הטענה הזאת, אבל המקורות האלה לא מספיקים כדי לבסס אותה בערך עצמו (ישנה כמובן גם האפשרות שמספר אנשים חשבו על הביטוי הגאוני הזה באופן בלתי תלוי). אני מציע שתתחיל לחתום על הודעותיך בדף השיחה. אלגוריתמיקאי - שיחה 11:21, 28 ביולי 2008 (IDT)

נהנתניהו[עריכת קוד מקור]

  • אלגוריתמיקי סבור ש"נהנתניהו כינוי גנאי לראש ממשלת ישראל לשעבר, בנימין נתניהו, המדגיש את הביקורת והטענה על נטייתו לנהנתנות, במיוחד על חשבון הציבור."
  • ברור שהכינוי עצמו אינו מתייחס כלל לשאלה על חשבון מי מפעיל נתניהו את הנהנתנות המיוחסת לו.
  • הסיבות לשימוש בכינוי יכולות להיות רבות: התנגדות לכל אחד מקווי המדיניות של נתניהו, סלידה אישית ממנו, דחף בלתי מוסבר (או מוסבר) של המשתמש בכינוי לפגוע בנתניהו ולהעליבו מבלי להתייחס לסיבות ההתנגדות לנתניהו לגופן ועוד. אולם הכינוי עצמו אינו מדגיש או מתייחס לאף אחת מן הסיבות הללו, אלא, לנהנתנות עצמה.
  • גם הקישור שהביא אלגו אינו מראה את הקשר בין הכינוי עצמו לבין הסיפא של המשפט "במיוחד על חשבון הציבור". לכל היותר הוא מראה כי יש ביקורת לגבי השימוש בכספי ציבור על ידי נתניהו אולם זאת ללא כל הוכחה שהביטוי עצמו מתייחס לשאלה על חשבון מי באה הנהנתנות.
  • לפיכך, ובהתחשב בעובדה כי הביטוי "במיוחד על חשבון הציבור" הוכנס על ידי אלגו שוב ושוב, למרות שהוצא על לא רק על ידי, נראה לי כי יש לשחזר את השחזור העיקש של אלגו לגירסה האחרונה של דוד שי.--Act - שיחה 03:22, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
  • בנוסף, הגירסה שהוכנסה על ידי אלגו ב-21 ביולי אליה מתייחס השחזור שלו שהתה על גבי ויקיפדיה פחות מחודש ימים ברציפות, כך שאין לייחס לה קדושה יתרה.--Act - שיחה 03:27, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
אל תשתמש בביטוי שחזור עיקש ועל תתקוף אישית.
במקור שהבאתי בודאי מוזכרת ביקורת על שימוש כספי ציבור או תורמים ולא כספו האישי. אתה באמת חולק על כך שהביטוי מייצג ביקורת על שימוש בכספים ציבוריים? אדרבה, הדגם שימוש בו לא היו מעורבים כספי ציבור. אלגוריתמיקאי - שיחה 11:36, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
שחזרתי את אלגוריתמיקאי. אם זה שנוי במחלוקת, מוטב קודם לדון על כך בטרם מכניסים את זה. לא הגנתי על הערך בתקווה שלא אשוחזר, אך אם אתבדה אפעל בהתאם. ירוןשיחה 11:40, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
המשפט נמצא בערך זמן רב ואין להוציאו עכשיו פתאום בגלל טענותיו של act. זה טיפול לא סביר. נא להחזיר את הטענה (מצטער על המחיקה הקודמת). אלגוריתמיקאי - שיחה 11:45, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
חודש אינו זמן רב, ומכל מקום לאחר שהובעה ההתנגדות של שני משתמשים, ההתעקשות להחזיר את הטענה הזו בנימוקים טכניים היא דווקנית. ירוןשיחה 11:47, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
החוקים מה נחשב זמן רב משתנים תדירות. בבקשה, אפעל לפי כללים אלה גם בערכים אחרים. אלגוריתמיקאי - שיחה 12:00, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
גם אני סבור שהתוספת "במיוחד על חשבון הציבור" מיותרת - אין לה אחיזה בביטוי. דוד שי - שיחה 13:36, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
אנא הבא דוגמה לשימוש בביטוי שלא כרוכים בו כספי ציבור. אלגוריתמיקאי - שיחה 14:56, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
כמו שאפשר לראות כאן, הכינוי נטבע כבר בשנת 2001 אם לא קודם, ותצטרך לעמול קשה מאוד כדי להוכיח אפוא את טענתך. יחסיות האמת • כ"ח באב ה'תשס"ח 18:42:59
אתה גם קורא לפני שאתה מגיב? איפה טענתי שמדובר בביטוי חדש? הרקע לכינוי הוא סיפורים ותיקים (עוד לפני בחירתו לראשות הממשלה) על נטייתו לחיים הטובים על חשבון אחרים (המנעות מתשלום במסעדות "בדיוק שכחתי את הארנק" ועוד). אלגוריתמיקאי - שיחה 06:06, 30 באוגוסט 2008 (IDT)
אין זכר בביטוי ל"על חשבון הציבור". המניעים של מדביקי הכינוי אינם רלוונטיים. הביטוי עצמו אינו רומז אפילו עליהם.--Act - שיחה 13:07, 2 בספטמבר 2008 (IDT)
בודאי שמניעי וכוונת המשתמשים בביטוי רלונטיים - הם אלה שמעניקים לו משמעות. אגב, שיחת הערך יעקב לוינסון מחכה לתגובתך. אלגוריתמיקאי - שיחה 20:49, 2 בספטמבר 2008 (IDT)
אני מסכים עם העמדה של ירון (שלא צריך לציין 'במיוחד על חשבון הציבור'), אבל אני לא חושב שיש מקום לשים הגנה על הערך. הגנה היא אמצעי של מוצא אחרון, וכאן זה לא המקרה. טוקיוני 16:14, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
כיצד אתה מסכים עם עמדתי, אם לא הבעתי אותה בשום שלב? מלחמת העריכה המשיכה, לכן האפשרויות שעמדו לרשותי היו חסימה או הגנה. הגנה היא לא המוצא האחרון (אלא חסימה), ולכן העדפתי להשתמש בה. ירוןשיחה 16:26, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
הנחתי שזאת עמדתך מכיוון שהגנת על הנוסח של Act ולא של אלגורתמיקאי. אני חושב שאם אלגורתמיקאי יסכים לדיון ענייני וגם לקבל את דעת הרוב, אזי אין צורך בהגנה. טוקיוני 16:51, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
הסברתי את בחירת הגרסה לעיל, ולא היה זה נימוק תוכני. אני מסכים, אך קודם לכך (ובפרט לאמירתך הראשונה) יש לקבל את הסכמת אלגוריתמיקאי. ירוןשיחה 16:54, 29 באוגוסט 2008 (IDT)
אני מוכן לפי שעה לא להכניס את המשפט שהושמט. ירון, אמני מצפה לפעולתך בערך יעקב לוינסון (כי תוציא מהגרסה הנעולה את המשפט שאקט מנסה לדחוף). אלגוריתמיקאי - שיחה 16:56, 29 באוגוסט 2008 (IDT)

בשום אופן אינו כינוי גנאי לאנשי הימין , אלא כינוי גנאי על רקע עדתי.--דרול * שיחה ו 17:53, 16 בספטמבר 2008 (IDT)

בס"ד את האיזכור של הרב מרדכי אליהו זצ"ל שמופיע בערך צריך לנסח בלשון עבר, בעקבות פטירת הרב. ליאתשיחה • (מישהי שאיכפת לה) 19:56, 20 באוקטובר 2010 (IST)

תיקנתי. דוד שי - שיחה 20:19, 20 באוקטובר 2010 (IST)

את הכינוי צ'חצ'חים הוגים במלעיל דמלעיל (ההטעמה היא על הצ'ח הראשון מבין השניים). בערך נכתב כי לאחר נאום הצ'חצ'חים הגה אותו בגין במלרע (כלומר, הטעמה על ההברה האחרונה חים). אולם לי ידוע כי הוא ביטא זאת במלעיל (כלומר ההטעמה על הצ'ח השני). היש מישהו שיוכל להחכים אותי באמת ההיסטורית של הפרט הקרדינלי הזה? גרש - שיחה 01:02, 23 בנובמבר 2010 (IST)

אהוד ברח - מקור?[עריכת קוד מקור]

למיטב זכרוני, הטענה (גם של שריד בזמנו) היתה שהביטוי "אהוד ברח" נטבע לא על רקע פרשת צאלים ב' אלא על רקע היעדרותו של ברק מהצבעה חשובה, עוד בימיו כשר בממשלת רבין/פרס. יוסי שריד הביע תרעומת על כך שחושבים שהוא טבע את המונח בהקשר הנבזי של צאלים (לטענתו הביטוי בהקשר זה נהגה לראשונה ע"י הימין, כאסוציאציה די ברורה). לצערי אין לי סימוכין, אבל גם לטענה הנגדית אני לא רואה סימוכין בערך... מה לעשות? --יובל ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

הסרתי את הייחוס ליוסי שריד. דוד שי - שיחה 07:58, 6 בדצמבר 2010 (IST)
קראתי לא מזמן שהקופירייטר האמיתי הוא בכלל חיים אורון, שלחש בישיבת הממשלה ליוסי שריד, וזה אמר בקול רם. לא הצלחתי לאתר את המקור לזה. עידושיחה 08:05, 6 בדצמבר 2010 (IST)

משוב מ-25 באפריל 2012[עריכת קוד מקור]

מה בדבר הכינוי "אישה מוכרת דגים בעכו" ? האם בגין לבן גוריון? 79.179.191.14 23:05, 25 באפריל 2012 (IDT)

כינוי ש"טרם התבסס"[עריכת קוד מקור]

בהתייחס לתקציר העריכה של דוד שי: בעוד שחלק מהכינויים שבערך התאזרחו בשיח הישראלי ונצרבו בתודעה ("יודונאצים", "פרופלורים", "חתרן בלתי נלאה", "לוזר" וכהנה), חלק נכבד מהכינויים מקורם באמירות חד-פעמיות ואקראיות של אישים שונים והם נמוגו כלעומת שבאו (למשל: "פרופסור", "יוסי דרוויש", "ג'נטלמן אירופי", "חבר הכנסת ליפסטיק" וכהנה). הכינוי "זועבי'ס" שיצא מפי יאיר לפיד אינו שונה מהכינויים שבקבוצה השנייה. לפי התגובות וההתייחסויות השונות, שביטוי להן נמצא באתרים, בפורומים ובבלוגים, עושה רושם שהוא אף עולה עליהם. גרש - שיחה 21:13, 5 בפברואר 2013 (IST)

כשאתה כותב "דף השיחה" ומשחזר את העריכה של מישהו אחר, אתה מטעה את העורכים לחשוב שהושגה הסכמה על דעתך, למרות שבמקרה זה היא לא הושגה.
אני מסכים אתך במקרה זה, אבל דוד שי חושב אחרת ולכן אין לך ברירה אלא להמתין שהוא ינמק את עמדתו. Nachi שיחה 01:34, 6 בפברואר 2013 (IST)
אינני משוכנע שבכלל צריך לציין בערך כינויי גנאי שנאמרו באופן חד-פעמי על ידי אומר יחיד, כמו "זועבי'ס", גם אם עוררו הדים. אם נציין כינויים אלה, ראוי לציין את תפוצתם המוגבלת. דוד שי - שיחה 06:28, 6 בפברואר 2013 (IST)
כיוון שאני ממשיך לפגוש את "זועבי'ס" באתרי החדשות, אני מסיר את התנגדותי להכללתו בערך. דוד שי - שיחה 13:19, 8 בפברואר 2013 (IST)
כשמזכירים את הכינוי, יש לספר גם על "שיחת הפיוס" של לפיד עם אחמד טיבי, ראו: ‫צביקה ברוט, כתב ynet ו"ידיעות אחרונות", פסילת ה"זועביז": לפיד וטיבי יישרו את ההדורים, באתר ynet, 7 בפברואר 2013‬. אגב, האם הוא באמת אמר באותה הודעה לתקשורת "זועבי'ס"? כי אני זכרתי שהוא אמר שהוא לא יקים קואליציה ש"נשענת על חנין זועבי". מאז תהיתי האם "זועבי'ס" זה לא רק עיוות מאת התקשורת? תומר - שיחה 13:51, 8 בפברואר 2013 (IST)
טוב, צפיתי שוב בהודעה לתקשורת: ‫יואב זיתון וצביקה ברוט, כתבי ynet ו"ידיעות אחרונות", יאיר לפיד מבהיר: לא אצטרף לגוש חוסם, באתר ynet, 23 בינואר 2013‬. אפשר לשמוע אותו אומר "זועבי'ז" (אם כי אני עדיין לא בטוח בביטחון גמור שהוא לא ניסה להגיד "חנין זועבי" ויצא לו "חנין זועבי'ז", בייחוד לאור תוכן השיחה שלו עם טיבי). תומר - שיחה 13:59, 8 בפברואר 2013 (IST)
אני לא רואה צורך לספר על שיחת הפיוס, זהו פירוט יתר. דוד שי - שיחה 14:01, 8 בפברואר 2013 (IST)
לכל הפחות יש צורך לציין שלפיד טען (בשיחה זו, אבל לא חייבים לכתוב שזה היה שם) שהתכוון לחנין זועבי בלבד, ולא לח"כים הערבים בכלל. תומר - שיחה 14:02, 8 בפברואר 2013 (IST)

אופיו של הערך[עריכת קוד מקור]

ללא בדיקה, אני מנחש שבערך ספר טלפונים לא מופיעה רשימת מספרי הטלפון שמופיעים בספר הטלפונים, ובאופן דומה אני מניח שבערך אנציקלופדיה לא מופיעה רשימת הערכים שמופיעה באנציקלופדיה.
ממש מאותה סיבה אני לא רואה כל עניין במניית רשימת כל כינויי הגנאי שהיו אי-פעם בשיח הפוליטי בישראל. Nachi שיחה 01:34, 6 בפברואר 2013 (IST)

אינני משוכנע שהמשל דומה לנמשל. משל טוב יותר היה מנייה בערך אנציקלופדיה של כל האנציקלופדיות.
לגופו של עניין, דבריו של Nachi משתלבים בהסתייגות שהבעתי בסעיף הקודם. דוד שי - שיחה 06:31, 6 בפברואר 2013 (IST)

גרש היקר, לאור העובדה שלא ניתן לקיים אתך תקשורת ואתה ממשיך לערוך לבדך (לרוב עריכות לא מועילות), אני מתכוון לשחזר כל עריכה נוספת שלך בערך. Nachi שיחה 21:19, 7 בפברואר 2013 (IST)

איום בשחזור אוטומטי אינו מעשה ראוי. במקרה הזה, למשל, השחזור האוטומטי שלך גרם נזק ברור לערך, ולכן ביטלתי אותו. דוד שי - שיחה 07:17, 8 בפברואר 2013 (IST)
לא מדובר באיום בשחזור אוטומטי, אלא בעריכה שאני לא מסכים איתה. גרש מוסיף לערך באופן אוטומטי את כל כינויי הגנאי שהוא מצליח למצוא, ואני מתנגד לכך עד לקיום דיון. Nachi שיחה 09:46, 8 בפברואר 2013 (IST)
כתבת "אני מתכוון לשחזר כל עריכה נוספת שלך בערך" - זהו איום בשחזור אוטומטי, איום שגם מימשת בעריכה שביטלתי.
כיוון שגרש ואני סבורים שעריכתו מועילה, עליך לכבד את עמדתנו. פעולתך לביטול עריכתי הייתה כפיית דעתך על שנינו, בניגוד לעיקרון של כיבוד דעת הרוב. במקום לבטל, טוב יהיה אם תנמק כאן את עמדתך.
נזק אחד בעריכתך היה נזק עיצובי, בהצגת הכינוי "ראש ממשלה מעופף". זה נזק שאין מקום למחלוקת עליו. גם הכותרת "כינויי גנאי שניתנו ליוסף לפיד" תרמה לעיצוב הערך ולקריאותו, ואינני רואה שום נימוק סביר להחלטתך לבטלה. לטעות פעם אחת זה לא נורא, להתעקש על הטעות, תוך התעלמות מהעובדה ששניים מתנגדים לדעתך, זה מעשה חמור, שמעלה חשש לקיום שיקולים זרים. אני מקווה שלא אצטרך לפנות לעזרת המפעילים. דוד שי - שיחה 12:34, 8 בפברואר 2013 (IST)
מעניין אותי באמת מתי אתה מעדיף את עקרון הכרעת הרוב המצומצם ללא דיון, לעומת עקרון הגרסה היציבה והדיון עד להסכמה.
אתה מוזמן לפנות כבר עכשיו לעזרת המפעילים. ביטלתי את עריכתך עד שגרש ואתה תועילו לקיים דיון קונסטרוקטיבי. Nachi שיחה 12:41, 8 בפברואר 2013 (IST)
עניין נוסף: עמדתי נומקה היטב קודם לכן, ולמרות הביקורת, גרש התעלם והמשיך להוסיף כל כינוי גנאי שהצליח למצוא. אני חוזר שוב, למקרה ששכחת: בעיניי אין מקום להוסיף לערך כל כינוי גנאי שנעשה בו שימוש אי-פעם, ועד לקיום דיון סביר תיאלץ לשמור על הגרסה היציבה. Nachi שיחה 12:42, 8 בפברואר 2013 (IST)
בעריכה שעליה אנו מתווכחים כעת היו שלוש פעולות של גרש: שתיים מהן, שאותן תיארתי, היו שיפור עיצובי שאין ספק בתועלתו. שיחזורך אותן הוא פשוט השחתה. אפנה למפעילים. באשר לעריכה התוכנית, אין הצדקה לכך שתכפה את דעתך על שניים הסוברים אחרת ממך. דוד שי - שיחה 12:51, 8 בפברואר 2013 (IST)
קראתי את הדיון כאן ואת הערך. אני מסכים שהערך לא נראה טוב. על פניו, נראה שמדובר ברשימה הכוללת התנגחויות בין הימין לשמאל. לדוגמה "לוזר" היא מילה אנגלית שהתשרשה בעברית שמשמעותה "מפסידן". בערך כאן לעומת זאת מוגדרת המילה כ"כינוי לשמעון פרס". אומנם פרס אכן כונה "לוזר" פעמים רבות על ידי יריביו, אך הכינוי דבק בתקופות מסוימות גם לאישיים פוליטיים אחרים לאורך השנים ולא נראה לי נכון להגדיר את המילה בערך כ"כינוי לפרס".
לצד אלה יש כינויים שנעשה בהם שימוש חד-פעמי והם לא השתרשו בשיח-הפוליטי כגון: "אספסוף מהשוק" ו"פרופלורים". ולא כדאי להתחיל לדבר על הפרק "כינויי גנאי אישיים" שנראה כמו, וסילחו לי על הבוטות, פח אשפה.
בסה"כ אני חושב שמדבר בערך חשוב, אבל בהחלט יש מקום לקבוע לו גבולות מעט יותר ברורים. אני חושב שאם יהיה ברור יותר מה הם גבולותיו של הערך זה יצמצם את הוויכוחים הרבים שמתנהלים לגביו. Tsuryon - שיחה 15:20, 8 בפברואר 2013 (IST)
"לוזר" זכורה במיוחד בהקשר של פרס. אם תביא אסמכתאות לקישור מובהק שלה לאחרים, אפשר יהיה להציין זאת בערך.
גם אם אנחנו סולדים מכינויי גנאי אלה, אין זו סיבה שלא נתעד אותם. האם הגדרתך "פח אשפה", מתייחסת לאיכות האנציקלופדית של הסעיף (אם כן, נמק ופרט), או לאיכות הביטויים?
אני מסכים שיש לקבוע גבולות לערך, אך עלי להודות שדעתי בעניין הגבולות אינה מגובשת. דוד שי - שיחה 16:28, 8 בפברואר 2013 (IST)
גם דעתי בעניין הגבולות לא לגמרי מגובשת אולם אני חושב שאחד הכללים צריך להיות ביטוי שנעשה בו שימוש לאורך זמן ולא באופן חד-פעמי. כך לדוגמה הכינוי: "פרופלורים" עשה רעש בזמנו לתקופה קצרה, אך נשכח במהרה יחסית ולכן לדעתי אין לו מקום בערך.
ב"פח אשפה" התכוונתי כמובן לא לסלידתי האישית מהביטויים אלא לאיכות האנציקלופדית של הפרק. הפרק דומה יותר מידי למילון. כינויי גנאי פוליטיים אישיים היו בשפע לאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל ואין מקום לכתוב את כולם. יש להתמקד רק בכינוי הגנאי הידועים יותר. כך לדוגמה אין לדעתי מקום לכתוב על הכינויים: "הזה שלפני העזניה" או על "פרופסור" ו"ביברמן" ו"יהיר לפיד" (שהם בכלל כינויים חדשים שלא ברור אם "יתפסו" עם הזמן).
לגבי "פרס לוזר:, יש את "ביבי לוזר" ו"ברק לוזר", יש המון לוזרים בפוליטיקה. אומנם אני מסכים שהכינוי הוא הכי נפוץ במקרה של פרס, אולם איכשהו זה לא נראה לי נכון שלפרס תהיה בלעדיות מלאה עליו. ייתכן והבהרה קטנה בערך שבה יהיה רשום שהכינוי הודבק גם לפוליטיקאים אחרים במהלך השנים תספיק. Tsuryon - שיחה 17:07, 8 בפברואר 2013 (IST)

על רקע דתי[עריכת קוד מקור]

חסרים כינויים כלפי החדרים : 'שחורים' ועוד. --שיע(שיחה) • י"א בתמוז ה'תשע"ד • 23:04, 9 ביולי 2014 (IDT)

להוסיף: כלנתריזם[עריכת קוד מקור]

יש להוסיף: כלנתריזם. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

ערך שיש להוסיף[עריכת קוד מקור]

האמירה של אביגדור ליברמן "וייברעס‬".

הנחשים בקריה[עריכת קוד מקור]

לא הבנתי אילו נעליים אמור לנעול רמטכ"ל בעת שירותו בקרייה. לא גבוהות? יש באפסנאות נעליים אחרות? שושושושון - שיחה 17:23, 19 במרץ 2015 (IST)

חסר החינוך - צרת התרבות[עריכת קוד מקור]

  • חסר החינוך כינוי שניתן לשר החינוך יוסי שריד, על ידי גורמים בציבור החרדי[1].
כיום מופיע הביטוי "צרת התרבות" שניתן (לא כתוב על ידי מי) ללימור לבנת. "חסר החינוך", בעל חשיבות לא פחות. --בן נחום - שיחה 21:10, 20 במרץ 2016 (IST)

נוער הזוועות[עריכת קוד מקור]

הביטוי הנ"ל נמצא בשימוש ע"י אנשי שמאל כנגד נוער הגבעות. הוא הוזכר לראשונה בסטיקרים שהוציאו צעירי מרצ ומאז הוא נאמר פעמים בהזדמנויות שונות. הכנסתי עריכה ושיחזרו. כדאי לשקול שוב. --EldadHe - שיחה 22:23, 30 באפריל 2016 (IDT)

טמבלוויזיה[עריכת קוד מקור]

אני מתנגד למחיקת הביטוי הזה, בעיקר כשהמחיקה נעשתה על ידי אי.פי. ולא על ידי משתמש רשום. ההקשר הוא פוליטי, וגם אם הטלוויזיה משדרת תוכניות ריאליטי כמו 'האח הגדול' ו'המירוץ למיליון', הקשר בין תוכניות הריאליטי ובין פוליטיקה הוא "טמבלוויזיה", על משקל לחם ושעשועים (ויקימילון: מדינה הנותנת פתרונות לטווח קצר לתושביה על מנת להרגיע אותם). עורך בורוכוב - שיחה 17:22, 22 ביוני 2016 (IDT)

כינויי יורם שפטל[עריכת קוד מקור]

נרו יאיר, במה הביטויים האלו שונים מהשאר? יש להשאיר לפחות את הביטויים "האדומים" על השמאל, שיש להם שם בחברה. Ruven.b - שיחה 00:07, 14 באפריל 2017 (IDT)

יש לי בעיות עם עוד ביטויים בערך, ולא רק לי, כפי שתוכל לראות בדיונים מעט למעלה; אבל השלב הראשון הוא לא להחמיר את המצב. יש להבחין בין ביטויים מפורסמים שרבים משתמשים בהם ובין ביטויים פחות מפורסמים שמישהו השתמש בהם (פעם, או עשר פעמים). לא משתמשים כל כך בכינוי "האדומים", למרות שיש כינויים דומים נפוצים יותר, כגון "חיפה האדומה". נרו יאירשיחה • י"ח בניסן ה'תשע"ז • 00:10, 14 באפריל 2017 (IDT)

מחיקת "כינויי לגלוג"[עריכת קוד מקור]

דוד שי מחק את הכינויים "אקיבוש" ו"התגרבז" בטענה שאינם כינויי גנאי אלא כינויי לגלוג. לא זכיתי להבין מה בין לגלוג לגנאי, ובמה הם נתייחדו משלל ביטויי גנאי-לגלוג אחרים המופיעים בערך. יזהר ברקשיחה • כ"ו באייר ה'תשע"ז • 02:12, 22 במאי 2017 (IDT)

לא כל כך קשה להבין: כינויי גנאי מופנים בעיקר כלפי בני אדם - "מתנחבלים" הוא כינוי גנאי המופנה כלפי המתנחלים, "סמולנים" הוא כינוי גנאי המופנה לשמאלנים, "אוכלי שפנים" הוא כינוי גנאי המופנה לחילונים וכו'. לעתים יש כונויי גנאי לאידאולוגיות ("קפיטליזם חזירי"). "אקיבוש" אינו מופנה כלפי איש, אלא בא להגחיך מילה. "לגרבז", כמו "לגמוז" הוא בכלל פועל ולא כינוי. דוד שי - שיחה 05:16, 22 במאי 2017 (IDT)
א. "אקיבוש" מופנה כלפי אלו המשתמשים בביטוי "הכיבוש" השכם והערב. הוא לא מופנה אליהם ישירות בדיוק כמו ש"המיצובישי של גולדפרב", "גזרות ביבי", וגם "קפיטליזם חזירי" לא מופנים ישירות לאף אחד. וגם לגבי "התגרבז", אני לא חושב שהיותו פועל מוציא אותו מכלל כינוי. יזהר ברקשיחה • כ"ו באייר ה'תשע"ז • 17:00, 22 במאי 2017 (IDT)
אני חושב שבמשמעות הרחבה יותר של "כינויי גנאי בשיח הפוליטי" אפשר לכלול את הביטויים "אקיבוש" ו"תגרבוז", ואם מתעקשים אז לפחות את הביטוי "גרבוז" על שלל הטיותיו. ‏ MathKnight (שיחה) 17:06, 22 במאי 2017 (IDT)
אני ארחיב: האם הערך כולל גם כינוי לעג למחנות פוליטיים ולא רק לאנשים ספיצפיים? במקרה זה אפשר במובן הרחב להכניס את מטבעות הלשון"גרבוז"/"התגרבז"/"קפץ לו הגרבוז" כמטונומיה לגזענות והתנשאות של השמאל התלאביבי, ואם מתעקשים בצורת כינויי גנאי אז אפשר לשלבו כ"גרבוזים - גינוי גנאי לשמאל תל-אביבי מתנשא שמתבטא בגזענות כלפי עדות המזרח, הדתיים והפריפריה..." (או נוסח אחר) ואז להרחיב ולקשר לערך על נאום הקומץ של יאיר גרבוז. הביטוי "אקיבוש" הוא הרבה פחות ישיר ובוטה ויותר עקיף, אך ברור למה הוא מכוון. אשמח לשמוע גם דעות נוספות. ‏ MathKnight (שיחה) 18:16, 22 במאי 2017 (IDT)
טוב עשה דוד שי כשהסיר את התוספות המטופשות מהערך. Eladti - שיחה 18:33, 22 במאי 2017 (IDT)
אם נמחק כינויי לגלוג, אז צריך גם למחוק את "סוציאליזם חזירי", "קפיטליזם חזירי" - שכן אלו התייחסויות מלגלגות אל עצם התופעה. בנוסף יש למחוק את "נערי האוצר" שכן זה אינו ממש כינוי מלגלג (ונערי האוצר - אנשים צעירים באגף התקציבים - נושאים תואר זה בגאון). "הבלייזרים של פרס" גם אינו ממש כינוי גנאי - ןמשמש את הבלייזרים דהיום (למשל - אמנון נויבך יו"ר הבורסה)...... אני סבור שדווקא נכון להרחיב את הערך גם לסלנג מלגלג - שנאמר בקונוטציה פוליטית. לא צריך דפים נפרדים לסלנג שהינו כינויי גנאי לסלנג שהינו מלגלג.Icewhiz - שיחה 20:51, 22 במאי 2017 (IDT)
כל הערך מפוקפק בעיניי. זה לא תפקידה של אנציקלופדיה. לכן קצת מוזר לנסות למשטר אותו עם קריטריונים מדויקים. נרו יאירשיחה • כ"ו באייר ה'תשע"ז • 21:26, 22 במאי 2017 (IDT)
אולי הערך מפוקפק, אבל אין זה אומר שהוא מופקר וניתן להכניס לתוכו כל איוולת. מכל כיוון שתסתכל על "אקיבוש" זה לא כינוי גנאי. דוד שי - שיחה 21:39, 22 במאי 2017 (IDT)

מחיקת צ'חצ'חים ואספסוף ככינוי גנאי לימין[עריכת קוד מקור]

משתמש 87.69.97.103 הוסיף בעריכה את המושגים "צ'אחצ'חים" ו"אספסוף" ככינוי גנאי בפסקת כלפי הימין. דוד שי ביטל הרחבה זאת כי לטענתו הם זניחים.

אני רוצה לחזק את ההוספה של 87.69.97.103 ותומך בהשארתה בערך. אני סבור שכינויים אלו ממש לא זניחים והם צפו מחדש ואוזכרו שוב ושוב בסערות שונות שנים לאחר אמירתם, כגון ענת וקסמן[1][2], יאיר גרבוז[3], עודד קוטלר[4] וכדומה. הסתפקתי במספר מועט של מקורות שמעידים על כך אך יש עוד המון כאלו. העובדה שממשיכים להזכיר את אותם ביטויים גם לאחר 40 שנה מבציע על כך שאלו אמירות לא זניחות. אני רוצה לחזק את העריכה הנכונה של 87.69.97.103. – אסף (Sokuya)שיחה 16:07, 23 ביוני 2017 (IDT)
המילה "צ'חצ'ח" היא כינוי סלנג לפרחח. העובדה שדודו טופז השתמש בה כלפי בוחרי הליכוד אינה הופכת אותה לכינוי גנאי בשיח הפוליטי בישראל - זה כינוי גנאי כללי שלכ היותר שימש גם פעם אחת בשיח הפוליטי.
המילה "אספסוף" היא בוודאי לא בלעדית לשיח הפוליטי, השימוש הפוליטי בה זניח.
אם נצרף לערך את שתי המילים הללו, ראוי לצרף גם את בוגד, פשיסט, בולשביק, נודניק וכו' - כל מילת גנאי כללית שפוליטיקאי השתמש בה אי פעם. דוד שי - שיחה 16:43, 23 ביוני 2017 (IDT)
המציאות מצביעה אחרת. הבאתי לכך כתבות. המונחים האלו לא הומצאו כמילות גנאי בשיח הפוליטי, אבל הן בהחלט קיבלו נפח עצום לאחר מספר מקרים. דבר שהוזכר וצף שוב ושוב במשך עשורים. לכן יש לציין אותם כי הם ממש לא זניחים בהשפעה שלהם. וכן בהחלט, "בוגד, פשיסט, בולשביק" הם מילות גנאי בשיח הפוליטי. בוגד ובולשביק כלפי הצד השמאלי ו-פשיסט כלפי הצד הימני. בכל מקרה אני התייחסתי ספציפית לשתי מילים והבאתי לך מספק מקורות מצומצם. יש עוד שפע של מקורות שיצודדו בדבריי. – אסף (Sokuya)שיחה 19:29, 23 ביוני 2017 (IDT)

ערך שלידתו בחטא - דיון חשיבות[עריכת קוד מקור]

עיון בדף השיחה הזה מצביע בעיקר על דבר אחד: אין ל"ערך" הזה זכות קיום בוויקיפדיה. ערכו האנציקלופדי הוא אפס, והוא משמש בעיקר כבמה לוויכוחים בין ויקיפדים בשאלה "מה מתאים כאן ומה לא", כשהתשובה הנכונה היא בעצם ששום דבר לא מתאים כאן. אי אפשר להביא סימוכין קבילים שביטוי מסוים אכן משמש "כינוי גנאי בשיח הפוליטי בישראל" - הלא תמיד אפשר להצביע על איזה כתבה באיזה עיתון או סמרטעיתון בה כינוי כלשהו הופרח. ומה בכך? ואם ח"כ כלשהו כינה ח"כ אחר כלשהו ב-1959 "סמרקץ'", האם זה מתאים בערך הזה? למה לא? למה כן? אין לדבר סוף.

הדף הזה, שמתחזה לערך, צריך להימחק, וישא"ק. קיפודנחש 20:05, 23 ביוני 2017 (IDT)

יש לדבר סוף - ערך זה מיועד לביטויים ייחודיים לשיח הפוליטי, ואינו מיועד לביטויי גנאי כלליים, שמשמשים גם בשיח הפוליטי. זה כלל פשוט, שלא כל כך קשה ליישמו. לא צריך למחוק את הערך רק מפני שוויקיפד כלשהו רוצה להכניס לערך גם מילות גנאי כלליות כמו צ'חצ'ח או אספסוף, די בכך שנעמיד אותו על טעותו. דוד שי - שיחה 20:28, 23 ביוני 2017 (IDT)
כמו קיפודנחש. למחוק. Liad Malone - שיחה 21:26, 23 ביוני 2017 (IDT)
בעד מחיקה. נושא לא אנציקלופדי. נרו יאירשיחה • ה' בתמוז ה'תשע"ז • 14:06, 29 ביוני 2017 (IDT)
כמה נכון. רק ליבוי יצרים ואפס ערך אנציקלופדי. Ranbarשיחהבואו לתיאטרון - תהנו מהמזגן 14:57, 29 ביוני 2017 (IDT)
אני מסכים עם הנאמר מעליי. – אסף (Sokuya)שיחה 02:02, 11 ביולי 2017 (IDT)
עיון בדף השיחה הזה מצביע בעיקר על דבר אחד: יש לערך הזה זכות קיום בוויקיפדיה. ערכו האנציקלופדי הוא גבוה, והוא משמש כריכוז כינויי גנאי בשיח הפוליטי בישראל. הערך הזה, שמתחזה לדף פולמוסי, צריך להישאר, וישא"ק. קודגורו - שיחה 08:51, 11 ביולי 2017 (IDT)
תומך בחשיבות הערך כפי שהבהיר דוד שי. ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 08:33, 11 ביולי 2017 (IDT)
למחוק. מנימוקי קודגורו. Eladti - שיחה 08:54, 11 ביולי 2017 (IDT)
אני דווקא מוצא את הערך הזה מעניין ומועיל, יותר מאשר הערך ביטויי שנאה בישראל. אני מתנגד למחיקתו. אפשר לאחד ביניהם. כבר נאמר לא אחת, שוויכוחים בנוגע לתוכנם של הערך או קטגוריה אינו מהווים עילה למחיקתם. גם המניע או נסיבות הקמת הערך, אינן רלבנטיות לחשיבותו אגסי - שיחה 10:23, 11 ביולי 2017 (IDT)
למחוק. • צִבְיָהשיחה • י"ז בתמוז ה'תשע"ז 14:33, 11 ביולי 2017 (IDT)
להשאיר, מהנימוקים דלעיל. בר - שיחה 12:24, 12 ביולי 2017 (IDT)
לא הבנתי למה תבנית החשיבות הונחה באמצע דף השיחה ולא בראש הערך.
לעניין עצמו - יש לערך ערך. הוא חשוב, בין השאר, לשימור ההיסטוריה של כינויי הגנאי, שמתחלפים במהירות וכעבור שנים רק מעטים זוכרים אותם. --א 158 - שיחה 15:09, 12 ביולי 2017 (IDT)
כינויי גנאי הם חלק בלתי נפרד מכל שיח פוליטי. הכינויים משקפים עמדות שונות לסיטואציות מדיניות אשר בחלוף הזמן, אולי לא ניתן להבין בלעדי הכינויים הללו. כינויי הגנאי מהווים השתקפות של תהליכים חברתיים, תרבותיים ומדיניים אשר עוברים על קבוצות שונות בחברה, או על החברה כולה, ולכן אני סבור שיש להם חשיבות אנציקלופדית משמעותית. מעבר לכך, כפי שכבר כתבתי, אני מצטרף לנימוקי התומכים שנכתבו קודם. בר 👻 שיחה 21:35, 15 ביולי 2017 (IDT)
תומך בחשיבות, מנימוקי דוד שי ואחרים. טוסברהינדי (שיחה) 10:44, 16 ביולי 2017 (IDT)

ערך פוגעני. למחוק. יוני דוד - שיחה 18:17, 23 ביולי 2017 (IDT)

אזכור הערך בתקשורת[עריכת קוד מקור]

הערך מאוזכר בכתבה הבאה: איתמר שאלתיאל, Play: כינויי הגנאי של הפוליטיקאים הישראלים, באתר כלכליסט, 22 במרץ 2009. יש תבנית מיוחדת לכך, לא? בר 👻 שיחה 17:37, 18 ביולי 2017 (IDT)

בוצע בוצעאסף (Sokuya)שיחה 19:32, 18 ביולי 2017 (IDT)

כלנתריזם[עריכת קוד מקור]

נראה לי שגם כלנתריזם שייך לכאן

לכבוד ראש הממשלה החדש[עריכת קוד מקור]

"נפתול", "נפתול תעלול" - כינויים לבנט שנועדו להציג אותו כילדותי. Ofirr10 - שיחה 22:47, 24 ביוני 2021 (IDT)

נפתול הוא כינוי שקדם לכניסתו לפוליטיקה. היום הוא משמש בעיקר כבדיחה ואולי גם כהקטנה, אבל זה לא נראה לי חריף מספיק כדי להיחשב לכינוי גנאי. Golfimbul - שיחה 01:48, 25 ביוני 2021 (IDT)
כן צריך להוסיף בניטו, שזה כביכול כינוי גנאי לבנט מהשם של בניטו מוסוליני אקסינו - שיחה 13:49, 13 באוגוסט 2021 (IDT)

חדש מהתנור ולדעתי שווה הוספה: "ממששת בנט"/"הממששה"/"ממששת השינוי" - כינוי גנאי שהפך לנפוץ בימין לממשלת בנט-לפיד, הרומז על העובדה שראש הממשלה בנט קיבל את תפקידו כשברשותו 6 מנדטים בלבד בכנסת ה24 (כאשר עמיחי שיקלי לא נספר מפני שהצביע נגד הקמת הממשלה על אף היותו חלק מסיעת ימינה) Ofirr10 - שיחה 19:30, 12 בספטמבר 2021 (IDT)

אוי מסתבר שכבר הוסיפו את זה. שכוייח! Ofirr10 - שיחה 19:34, 12 בספטמבר 2021 (IDT)

לא כל התחכמות עלובה של מישהו צריכה למצוא דרכה לוויקיפדיה, השאירו משהו לטוויטר. דוד שי - שיחה 20:10, 12 בספטמבר 2021 (IDT)

מדובר בביטוי נפוץ דווקא. חבל שהסרת...

חוץ מזה שאני לא מבין מה ההבדל בין זה לדברים אחרים פה. Ofirr10 - שיחה 21:11, 12 בספטמבר 2021 (IDT)

הוא לגמרי לא נפוץ, לביטויים אחרים יש ותק והם זוכים (או זכו) להיכרות רחבה של הציבור. אם יש בערך עוד ביטויים שאין להם מאפיינים אלה, אפשר להסיר גם אותם. דוד שי - שיחה 22:34, 12 בספטמבר 2021 (IDT)

זה שבנט בינטט את בוחריו זה לא ראוי להיכנס? #שואל_בשביל_חבר לַבְלוּב📜🍅00:18, 13 בספטמבר 2021 (IDT)

דוד, לא מבין איך החלטת ש"ראש ממששת המנדטים" הוא כינוי גנאי לא נפוץ לראש הממשלה. משתמשים בכינוי זה הרבה מאוד בימין (או לפחות בקרב תומכי נתניהו)

האם אתה משתתף או לפחות בקיא בשיח הימין? (בשיח מתנגדי בנט?). מדובר בכינוי גנאי שנפוץ בשיח מתנגדי בנט כמעט בלבד מן הסתם...



ובעיקרון כללי שלא קשור רק לפה: אני חושב שעל דעה מסויימת ועל דברים שקשורים בדעה זו, צריך לכתוב מי שמחזיק בדעה בעצמו, כי הוא יתאר את דעתו בצורה המדויקת ביותר, וכן יעביר את מסרו בצורה הטובה ביותר. Ofirr10 - שיחה 17:30, 1 באוקטובר 2021 (IDT)

התחכמויות וכינויי גנאי נוצרים מדי יום. מי שזקוק לתיעוד שלהם שיקרא את פייסבוק וטוויטר. בוויקיפדיה ראוי להתמקד בכינויי גנאי בולטים, כאלה שגם מי שלא נמצא בתוך השלולית נחשף להם. דוד שי - שיחה 21:59, 1 באוקטובר 2021 (IDT)

טיפוס היטלריסטי מובהק[עריכת קוד מקור]

דוד שי מחק את "טיפוס היטלריסטי מובהק" שהעניק דוד בן גוריון לבגין, בטענה שזהו תיאור ולא כינוי. לא ברור מה ההבדל מ"חתרן בלתי נלאה" ועוד "תיאורים" רבים. Sambusak - שיחה 15:54, 6 במרץ 2022 (IST)

בניטו נפתליני[עריכת קוד מקור]

הכינוי קhבל שימוש - צריך לתקן שיר שגיא - שיחה 14:45, 17 ביוני 2022 (IDT)