גרטרוד עליון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרטרוד עליון
Gertrude Belle Elion
לידה 23 בינואר 1918
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 בפברואר 1999 (בגיל 81)
צ'אפל היל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Gertrude Elion עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי ביוכימיה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ג'ורג' ה. היצ'ינגס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת דיוק עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
הערות יהודיה
האתר הרשמי
תרומות עיקריות
תגליות בדבר עקרונות במחקרים תרופתיים.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרטרוד בל עֶליוֹןאנגלית: Gertrude Belle Elion‏; 23 בינואר 191821 בפברואר 1999) הייתה ביוכימאית אמריקאית יהודייה, כלת פרס נובל לפיזיולוגיה ורפואה לשנת 1988, יחד עם ג'ורג' היצ'ינגס וסר ג'יימס וויט בלאק.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בניו יורק למשפחת מהגרים יהודית. אביה, רוברט עליון, מהגר יהודי מליטא עבד כרופא שיניים בעיר. אמה, ברטה (לבית כהן) הייתה מהגרת יהודייה מפולין. בשנות המשבר הכלכלי הגדול (1929 ואילך) איבדה המשפחה את כל רכושה.

עליון סיימה בית ספר תיכון בגיל 15, בהצטיינות ובזכות ציוניה קיבלה מלגה ויכלה ללמוד בקולג'. בשנת 1937 סיימה, שוב בהצטיינות, לימודי תואר ראשון בכימיה במכללה לבנות מכללת האנטר. כל בקשותיה למלגה להמשך לימודים סורבו בשל מינה והיא החלה לעבוד לפרנסתה במשרות פשוטות שונות.

רק בשנת 1941, לאחר כארבע שנות עבודה אגרה סכום כסף מספיק לתשלום שכר הלימוד לתואר שני, התקבלה ואכן סיימה עם MSc במדעים, באוניברסיטת ניו יורק כשהיא עובדת כמורה בבית ספר תיכון ובמקביל לומדת.

עליון ניסתה, אולם בשל אפליה מינית לא הצליחה, להתקבל לתוכנית מחקר ללימודי דוקטורט.

החלה לעבוד כעוזרת מעבדה ובמקביל המשיכה גם כמורה, בטרם התמנתה ב-1944 לעוזרתו של ג'ורג' ה' היצ'ינגס בחברת התרופות בורוז-וולקום (Burroughs-Wellcome; כיום חלק מחברת גלקסו-סמית'-קליין). מאוחר יותר, כאשר הוצע לה להמשיך בלימודי דוקטורט בשעות הבוקר, דבר שהצריך ויתור על משרתה, החליטה להמשיך ולעבוד ולא לשוב ללימודים. עליון מעולם לא השלימה לימודי דוקטורט, אולם קיבלה תואר דוקטור לשם כבוד משלוש אוניברסיטאות בארצות הברית.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות עבודתה לצדו של היצ'ינגס היא פיתחה מספר רב של תרופות חדשות, תוך שימוש בשיטות מחקר חדשניות, ביניהן תרופת האציקלוביר למחלת ההרפס סימפלקס. גולת הכותרת של עבודתה הייתה בסיוע לפיתוח תרופת ה-AZT לאיידס. עליון העדיפה שלא להשתמש בשיטות ניסוי וטעייה, אלא לנצל את ההבדלים הביוכימיים בין תאי אדם בריאים לבין גורמי מחלות כדי לפתח תרופות הפוגעות בגורם המחלה ללא נזק לתא הבריא.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסף לזכייתה בפרס נובל, ב-1968 זכתה במדליית גרוון-אולין ולאחר מכן גם בפרסים רבים נוספים. בשנת 1990 הייתה לחברה באקדמיה הלאומית למדעים (ארצות הברית) ושנה לאחר מכן קיבלה את המדליה הלאומית למדעים. ב-1991 היא הפכה לחברה גם באקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים. באותה שנה היא גם הייתה לאישה הראשונה שהוכנסה להיכל התהילה הלאומי לממציאים של ארצות הברית.

עליון לא נישאה מעולם ולא היו לה ילדים. ארוסה נפטר ממחלת לב לפני נישואיהם ולדבריה מצאה את מלוא סיפוקה במעבדת המחקר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרטרוד עליון בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.