פורטל:רכבת ישראל/אקטואליה/ארכיון/2007/אוקטובר 2007

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אוקטובר 2007[עריכת קוד מקור]

  • 30/10/2007
הנזקים שנגרמו לפארק ענבה שבקרבת מסילת הרכבת לתחנת מודיעין מרכז נאמדו לאחרונה בכמיליון וחצי ש"ח. הנזק העיקרי נבע מחסימת תעלת ניקוז של מי גשמים אל האגם המלאכותי שנבנה בפארק, ומהנחתו של צינור מקביל בחיפזון ובהשקעה גדולה שירדה מתקציב הפיתוח של העיר. משום שמי הגשמים לא ינוקזו לאגם, ייתכן ויהיה צורך למלא אותו במי ברז וכך יגדל הנזק הכלכלי שנוצר מהנחת המסילה ללא תיאום מספיק עם עיריית מודיעין-מכבים-רעות ומשרד השיכון שייסדו את פארק ענבה. כמו כן, במהלך העבודות להנחת המסילה נגרמו נזקים לתשתית הפארק כתוצאה מחפירות ופיצוצים שבוצעו במקום, אך עד היום לא נתבעה רכבת ישראל בגין הנזקים הללו. (אתר "Mcity" - שלושים באוקטובר 2007)
  • 29/10/2007
דירקטוריון רכבת ישראל החליט על מינויו של אלוף (במיל') יצחק הראל, ראש אגף התכנון במטכ"ל לשעבר וכיום יושב-ראש ללא שכר בחברה הלאומית לדרכים, נבחר לתפקיד מנכ"ל חברת הרכבת. הראל, המתגורר ברעות (המהווה כיום חלק מהעיר מודיעין), יחליף את המנכ"ל היוצא עופר לינצ'בסקי המתגורר במודיעין עצמה (ושחנך השנה את קו הרכבת החדש המוביל אל העיר). (אתר "Mcity" - עשרים-ושישה באוקטובר 2007)
ביקורת על שר התחבורה, רב-אלוף במיל' שאול מופז, בעקבות בחירת האלוף במיל' יצחק הראל לתפקיד מנכ"ל חברת הרכבת ומינויים אחרים. בלשכת השר הגיבו בנושא הביקורת על מינוי גנרלים המקורבים למופז, כי מדובר באנשים בעלי כישורים מתאימים, וכי ניסיונם בניהול מערכות גדולות יהווה יתרון גם מחוץ לצבא. (אתר "גלובס" - 29 באוקטובר 2007)
  • 26/10/2007
סגן ניצב יגאל חדד, ראש צוות החקירה של תאונת הרכבת בבית יהושע, תיאר את חברת רכבת ישראל כ"חברה המתנהלת בכשל אחד גדול". את הדברים אמר על רקע הכנת טיוטה לכתבי האישום בעניין תאונת הרכבת ביוני 2006 בה נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו עשרות רבות. הטיוטה מייחסת לשלושה בכירים בחברת הרכבת עבירת גרימת מוות ברשלנות (וביניהם עופר לינצ'בסקי, המנכ"ל היוצא; הראל אבן, סמנכ"ל חטיבת הפעלה ותחזוקת תשתיות; ויובל בלום, הממונה הארצי בתחום דרכים והסדרי תנועה), ומייחסת ליונתן ועדיה, נהג הרכב הפרטי שנתקע על מסילת הברזל וגרם בפועל לתאונה, עבירת הריגה. פרקליטות מחוז מרכז הודיעה היום לחשודים, כי נשקלת האפשרות להגיש נגדם כתבי אישום ושהם רשאים לדרוש את זכות השימוע, שלאחריו תתקבל החלטה סופית בנוגע להעמדתם לדין. חקירת המשטרה בראשות סנ"צ חדד הייתה מקיפה במיוחד, ובוצעה בהנחייתו של דודי כהן, שהחליט על פתיחה בחקירה בהיותו מפקד מחוז המרכז וכיום הוא מכהן כמפכ"ל המשטרה. (אתר "הארץ" - 26 באוקטובר 2007)
  • 25/10/2007
בית המשפט לתביעות קטנות פסק בצעד תקדימי, כי רכבת ישראל תפצה נוסע ב-360 ש"ח בעקבות איחור רכבת שגרם לו נזק. התובע, תושב המרכז, הוזמן להרצות בפני סטודנטים בעכו ותכנן להגיע להרצאה ברכבת. התובע המתין לרכבת בתחנת בית יהושע, אך משזו התעכבה החליט לנסוע להרצאה במכוניתו הפרטית. הוא איחר להרצאה, ולא הוזמן להרצות שוב באותו המקום. התובע העריך את נזקיו בכ-2,500 ש"ח (כולל הוצאות דלק, אובדן הכנסה ועוגמת נפש). לטענת חברת הרכבת הפיצוי עבור איחור רכבת שווה לכל נפש (כרטיס פיצוי - מאותו המוצא אל אותו היעד - עבור איחור של למעלה מחצי שעה ושני כרטיסי פיצוי עבור איחור של למעלה משעה). לכן, לטענת החברה אין לתובע זכות העמידה בפני בית המשפט. בפסק הדין נכתב כי העיכובים בלוחות הזמנים של רכבת ישראל ידועים מראש ואינם משוקללים בנתונים שהחברה מוסרת ללקוחותיה כדי להצטייר כאמינה, דייקנית ומהירה. על אף שהשופט קיבל את התביעה, הוא פסק לזכות הנתבע פיצוי נמוך של 360 ש"ח בעבור נזקיו (כיוון שלא הציג את הקבלות על הוצאותיו) וסכום נוסף של 500 ש"ח בעבור הוצאות משפט. (אתר "ערוץ 7" - 25 באוקטובר 2007)
  • 24/10/2007
מחר אחר הצהריים ייבחר מנכ"ל חדש לחברת רכבת ישראל. מועמדים בולטים - אורן מוסט, ממייסדי סלקום והמשנה למנכ"ל החברה, שכיהן גם כמנכ"ל גילת לוויינים; אלוף (במיל') יצחק הראל, ראש אגף תכנון במטכ"ל לשעבר וכיום יושב-ראש ללא שכר בחברה הלאומית לדרכים; ליאור כרמל, מזכ"ל תנועת הצופים לשעבר; חזי כאלו, סגן ראש השב"כ לשעבר וכיום משנה למנכ"ל שירותי בריאות כללית. יותר מ-80 מועמדים התמודדו על התפקיד. ארבעת המועמדים הסופיים ייפגשו מחר עם חברי ועדת האיתור שהחלה בפעילותה החודש. חברי הוועדה ידרגו את המועמדים, ימסרו את הנתונים שאספו לדירקטוריון חברת הרכבת וימליצו על המועמד המועדף בעיניהם. כבר מחר ב-17:00 בערב צפוי הדירקטוריון למסור את החלטתו, אך מינוי המנכ"ל עדיין מותנה באישור שר האוצר רוני בר און ושר התחבורה שאול מופז, כמו גם באישורה של הוועדה למינוי מנהלים בכירים. (אתר "גלובס" - 24 באוקטובר 2007)
  • 23/10/2007
חברת התשתיות הפרטית "שפיר הנדסה" זכתה במכרז של רכבת ישראל בהיקף של 1.6 מיליארד שקל לכריית מנהרות בקו הרכבת המהיר לירושלים. בקטע ג' של הקו (בין שער הגיא לעמק הארזים תתבצע כרייה של שתי מנהרות כפולות, אחת באורך 1.2 ק"מ והשנייה באורך 11.5 ק"מ (שתהיה למנהרה הארוכה ביותר בארץ), וביניהן יחבר גשר. בפעם הראשונה בישראל ייעשה שימוש במכונות כרייה ענקיות מסוג Tunnel Boring Machine שמהוות מעין מפעל כרייה נייד ומסוגלות לכרות כ-20 מטר ביום במגוון סוגי סלע. (אתר "ynet" - עשרים-ושניים באוקטובר 2007)
פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים הוא בעל מאפיינים ייחודיים שנראים לראשונה בפרויקט תשתית בישראל - תחנת הרכבת בנייני האומה שנבנית בירושלים תימצא בעומק 80 מטר באדמה, 20 ק"מ מנהרות כפולות ו-10 גשרים ישמשו את מסילת הברזל, שיטות כרייה מיוחדות בתוואי מורכב - וכל זה בעלות משוערת של 4 מיליארד שקל. העבודות של חברת "שפיר הנדסה" בקטע ג' של הקו החדש לירושלים יתחילו ברבעון הראשון של 2008. (אתר "port2port" - עשרים-ושלושה באוקטובר 2007)
  • 22/10/2007
סכסוך בין חברת נמל חיפה לבין רכבת ישראל - בשל עומס בנמל חיפה חברת הנמל מסרבת לקבל מכולות המועברות אליה ברכבת מנמל אשדוד. רכבת ישראל מצידה אינה מוכנה לשלוח רכבות ריקות לנמל חיפה כדי לפנותו בשל קושי לוגיסטי. כך נוצר מצב סבוך שבו נמל חיפה אוסר על רכבות משא לפרוק מטענים בנמל, ורכבת ישראל לא מוכנה להכניס לנמל רכבות משא ריקות שיקלו על העומס - כלומר "אין יוצא ואין בא". יבואנים ויצואנים מוחים על היעדר פתרון לסכסוך, שיוצר עבורם הוצאות חריגות עבור אחסנת מכולות בנמל, מבלי אפשרות להוציאן. (אתר "port2port" - עשרים-ושניים באוקטובר 2007)
בישיבה של ועדת השרים לענייני חקיקה שנערכה היום, נדחתה הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת משה כחלון (הליכוד) להקצות קרונות בכל רכבת נוסעים שבהם יחול איסור לדבר בטלפונים סלולריים. כחלון ביקש לסייע לאזרחים שהתופעה הטרידה את מנוחתם בשעת הנסיעה ברכבת, אך הצעתו נתקלה בתנגדות ועדת השרים. (אתר ICE - 22 באוקטובר 2007)

21/10/2007

עומס גולשים באתר האינטנרט של רכבת ישראל בחודשים האחרונים. בעיות הגלישה החלו בתקופת חגי תשרי, כאשר נוסעים רבים גלשו לאתר כדי לברר את לוח הזמנים של הרכבות. מדוברות רכבת ישראל נמסר שהאתר מבוסס על טכנולוגיה מיושנת, ושלא הוכנסו בו שינויים משמעותיים בעשור האחרון. עוד נמסר כי בחודשים הקרובים רכבת ישראל תעלה לאינטרנט אתר חדש, שיוכל להתמודד גם עם מספר גולשים גדול במיוחד. (אתר "BizPortal" - עשרים-ואחד באוקטובר 2007)
גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה, נאם בסוף-השבוע האחרון בכנס התאחדות קבלני תל אביב שנערך באילת, ופירט את היתרונות הגלומים בפרויקטים תחבורתיים (ובכללם, האצת הצמיחה במשק, קירוב המרכז לפריפריה ויצירת מקומות עבודה חדשים). ברקע דבריו, נודע כי פיתוח קווי הרכבת החדשים של רכבת ישראלכרמיאל, לעפולה ולאילת) ייבלם בשל קיצוצים. גם ההפרדות המפלסיות המתוכננות להחליף עשרות מפגשים מסוכנים בין כביש למסילה בכל רחבי הארץ יבוטלו. להנחת המסילה מחיפה לכרמיאל חסרים ‭1.75‬ מיליארד שקל, ולחידוש רכבת העמק בתוואי חיפה-עפולה-בית שאן חסרים ‭2.2‬ מיליארד שקל. גם פרויקט קו הרכבת לאילת הוקפא, למרות שסקרי היתכנות הוכיחו שמדובר בפרויקט כדאי מבחינה כלכלית (בעיקר להעברת סחורות בין מפעלי ים המלח לבין נמל אילת. (אתר "ynet" - עשרים-ואחד באוקטובר 2007)
  • 18/10/2007
תגובת דוברת רכבת ישראל על היעדר השימוש בשפה הערבית: אתר אינטרנט חדש של חברת הרכבת יושק בעתיד הקרוב ויכלול גם תכנים בערבית, הכריזה מיועדת להיות תמציתית כדי שלא לבלבל את הנוסעים או להפריע את מנוחתם ולכן היא ניתנת רק בעברית (למעט קו הרכבת לתחנת נתב"ג, שבו הכריזה ניתנת גם באנגלית), במוקד הטלפוני משולבים גם נציגים דוברי ערבית והשילוט הקבוע בכל התחנות החדשות וברוב התחנות האחרות כולל את שלוש השפות עברית, אנגלית וערבית. (אתר "נענע" - 18 באוקטובר 2007)
תובענה ייצוגית בסך 3.7 מיליארד שקל נגד רכבת ישראל הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה. לטענת התביעה, האיחורים הכרוניים של הרכבות (ההתייחסות בתביעה היא ל-7 השנים האחרונות) גרמו לעוגמת נפש ולהפסדי שכר בקרב עובדים שכירים רבים במשק הישראלי. (אתר "ynet" - שמונה-עשר באוקטובר 2007)
  • 15/10/2007
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה לרכבת ישראל להפקיד בוועדות התכנון המחוזיות את פרויקט חישמול מסילות הרכבת. חברי הוועדה מצאו כי ישנה כדאיות כלכלית בביצוע הפרויקט, וכי הוא יתרום לשמירה על איכות הסביבה וישפר את מערך התחבורה בארץ. הפרויקט כולו מוערך בכ-500 מיליון יורו עבור כל רשת המסילות של רכבת ישראל, אך בשלב זה הוחלט לחשמל רק כרבע מהמסילות (כ-250 ק"מ בלבד) בעלות משוערת של כ-1.22 מיליארד שקל. כעת מתמודדות ארבע קבוצות על הגשת הצעות למכרז שייסגר בדצמבר 2007. (אתר "The Marker" - חמישה-עשר באוקטובר 2007)
  • 10/10/2007
"דניה סיבוס", חברת-בת של אפריקה ישראל, זכתה במכרז שערכה מע"צ להקמת הפרדה מפלסית במפגש שבין כביש 4 למסילת החוף באזור זכרון יעקב. תקציב הפרויקט נאמד בכ-140 מיליון שקל. העבודות במקום יחלו בקרוב ויימשכו שנתיים וחצי. (אתר "ynet" - עשרה באוקטובר 2007)
הקמתה של תחנת הרכבת שפירים, תחנת רכבת המתוכננת להיבנות בין נתיבי כביש 1 בסמוך למחלף שפירים, היא התנאי להפעלתו של מתחם ה"חנה וסע" שבנייתו במקום החלה החודש. התנאי שנקבע על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, מקורו בדרישה של ארגון אדם טבע ודין שבאזור מחלף שפירים יוקם מתחם תחבורה משולב שיכלול גם תחנת רכבת ומסוף אוטובוסים שיופעלו בנוסף לנתיב האגרה שייסלל בכניסה לתל אביב כחלק מכביש 1. עלות הקמתה של התחנה מסתכמת ביותר מ-100 מיליון שקל (בשל הצורך בתוספת מסילות). אם בנייתו של מגרש ה"חנה וסע" תסתיים בטרם תופעל במקום גם תחנת הרכבת שפירים, לא יינתן אישור לפתוח את המגרש ולהפחית את כמות כלי הרכב הנכנסים לתל אביב. (אתר "הארץ" - 10 באוקטובר 2007)
  • 8/10/2007
חבר הכנסת עבאס זכור פנה לשר התחבורה שאול מופז בדרישה לחייב את רכבת ישראל להשתמש גם בשפה הערבית בכל השילוט המוצב בתחנות ובמערכות הכריזה. זכור דרש גם שבמקביל לאתר האינטרנט של הרכבת יוקם גם אתר בערבית. (אתר "Nfc" - שמונה באוקטובר 2007)
שני קרונות של רכבת משא ירדו ממסילת הברזל בין תחנת להבים לתחנת קריית גת בלילה שבין ה-7 ל-8 באוקטובר. בבוקר המחרת הגיעו נוסעים רבים לתחנות הרכבת בבאר שבע וגילו כי התחנות סגורות. התחנה המרכזית בסמוך לתחנת הרכבת באר שבע מרכז הוצפה ומהומה התפתחה במקום בשל מחסור באוטובוסים נוכח הביקוש הרב. הנוסעים שביקשו להגיע ברכבת לבאר שבע זוכו בכרטיס נסיעה באוטובוס על חשבון רכבת ישראל. (אתר "ynet" - שמונה באוקטובר 2007)
  • 1/10/2007
בחודש הראשון להפעלת תחנת הרכבת פאתי מודיעין השתמשו בה כ-50 אלף נוסעים. זאת למרות קשיי התחבורה שבין מודיעין-מכבים-רעות לתחנה שבפאתיה - עומסים בכביש 431 החד-מסלולי, תחבורה ציבורית מועטה ולא מותאמת לזמני הרכבות ומצוקת חנייה בקרבת תחנת הרכבת. מנכ"ל הרכבת היוצא עופר לינצ'בסקי הציע שרכבת ישראל תפעיל שאטלים בחינם שתקשר את מודיעין לתחנה כדי להקל על הנוסעים ולעודד אותם להשתמש בתחבורה ציבורית. (אתר המקומון Mcity - אחד באוקטובר 2007)
נחתם הסכם בין ועד עובדי רכבת ישראל לבין הנהלת החברה בנוגע לפרישתם בהסכמה של 150 עובדים. הסכם הפרישה מרצון היה אחד הסעיפים בהסכם הקיבוצי שנחתם ביולי 2003 עם הפיכת הרכבת לחברה ממשלתית, אך מאז ועד העובדים וההנהלה התקשו להגיע לכלל הסכמה. במסגרת התוכנית 150 עובדים ותיקים שיסכימו לפרוש יפוצו כל אחד בפיצויים מוגדלים הנאמדים בין 300-700 אלף ש"ח. עלות הסכם הפרישה, שימומן כולו במסגרת תקציב חברת הרכבת, מסתכמת בכ-85 מיליון שקל, וההסכם עצמו עדיין ממתין לאישור הממשלה. את המשא-ומתן לקראת ההסכם הובילה הנהלת רכבת ישראל בראשותו של המנכ"ל היוצא עופר לינצ'בסקי. המשא-ומתן בין העובדים להנהלה טרם הגיע לידי סיום בנושאים אחרים, וביניהם הסכם שכר חדש ושינוי מבנִי בחברת הרכבת שיכלול את הקמתה של חברת-בת שתתמחה בהפעלת רכבות משא. (אתר "גלובס" - 1 באוקטובר 2007)
עשן סמיך מילא את אחד הקרונות ברכבת נוסעים שיצאה בתחילת השבוע מקריית מוצקין לכיוון תל אביב. התקלה נגרמה בשל בלם תקול שהתחכך בין המסילה לגלגלים ויצר ניצוצות. כשהרכבת נעצרה בתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל, הנוסעים התבקשו לצאת במהירות מהקרונות בשעה שעובדי רכבת ישראל חמושים במטפי כיבוי אש ניגשו לכבות את הדליקה. הנוסעים עברו לרכבת חלופית, שהפכה צפופה במיוחד. תקלה דומה אירעה בשבוע שעבר ברכבת אחרת בקו תל אביב-נהריה. (אתר ynet - אחד באוקטובר 2007)