היפהפייה והיחפן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף היפהפיה והיחפן)
היפהפייה והיחפן
Lady and the Tramp
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
בימוי קלייד ג'רונימי, וילפרד ג'קסון, המילטון לוסק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רלף ורייט, ארדמן פנר, דן דה-גריידי, ג'ו רינלדי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דונלד האלידיי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים ברברה לודי (ליידי)
המלומן (Pound Dogs)
ת'ראל רייבנסקרוף (Pound Dogs)
דאל מקקנון (Toughy, פדרו, פרופסור)
מקס סמית' (Pound Dogs)
ביל לי (Pound Dogs)
מקס סמית' (Pound Dogs)
בוב סטיוונס (Pound Dogs)
טיילור הולמס (Doctor)
אלן ריד (בוריס)
ג'ורג' גיבוט (Tony)
ביל תומפסון (ג'וק, Bull, ג'ו, Dachsie, policeman at zoo)
לארי רוברטס (Tramp)
סטן פריברג (Beaver)
ביל באוקום (Trusty)
פגי לי (דרלינג, Si, פג, Am)
לי מילר (Jim Dear, The Dogcatcher, Man in Pet Shop)
ורנה פלטון (דודה שרה)
ת'ראל רייבנסקרוף (Al the Alligator) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אוליבר ולאס, סוני ברוק, פגי לי עריכת הנתון בוויקינתונים
אנימטור מילט קאהל, Hugh Fraser, John Freeman, George Kreisl, Harvey Toombs, דון לוסק, John Sibley, Jack Campbell, George Rowley, ג'ושוע מידור, Bob Carlson, Dale Oliver, דן מקמנוס, Walt Stanchfield, Edwin Aardal, קליף נורדברג, אריק קליוורת, מרווין וודוורד, אריק לארסון, ג'ון לונסברי, פרנק תומאס, אולי ג'ונסטון, Hal King, וולפגנג ריית'רמן, George Nicholas, לס קלארק, Ken O'Brien, Jerry Hathcock, Hal Ambro, ביל צ'סטיק, Harry Holt, Al Coe, Clair Weeks, Bob McCrea, Henry Tanous, Fred Kopietz עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אולפני ההנפשה של וולט דיסני
חברה מפיצה בואנה ויסטה
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית22 ביוני 1955
ישראלישראל2 ביולי 1960[1]
ישראלישראל13 באוקטובר 1989 (גרסה מדובבת לעברית)[2][3]
משך הקרנה 75 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה רומנטית, סרט מונפש מסורתית, סרט מוזיקלי, סרט פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 4 מיליון דולר
הכנסות 93 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו ladyandthetramp
סרט הבא היפהפייה והיחפן 2: ההרפתקה של סקאמפ עריכת הנתון בוויקינתונים
תרגום לעברית ירושלים סגל (הפצה מקורית, 1960)
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היפהפייה והיחפןאנגלית: Lady and the Tramp, נקרא בהפצה הראשונה גם "ליידי") הוא סרט אנימציה משנת 1955 שהופק על ידי וולט דיסני ויצא לאקרנים ב-22 ביוני 1955. "היפהפייה והיחפן" הוא הסרט ה-15 שהופק על ידי חברת וולט דיסני וסרט האנימציה הראשון שצולם בטכניקת הסינמסקופ למסך רחב. לסרט יצא סרט המשך אשר יצא בווידאו בשנת 2001.

בשנת 2019 נעשה סרט לייב אקשן בעל שם זהה, המהווה רימייק לסרט זה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרזה העברית של הסרט משנת 1989, כאשר יצא לראשונה בדיבוב לעברית

בבוקר חג המולד בשנת 1909, נותן ג'ים דיר במתנה לאשתו דרלינג גורת קוקר ספנייל המקבלת את השם "ליידי". ליידי חיה חיים מאושרים עם בני הזוג ועם זוג כלבים מהשכונה, סקוטיש טרייר בשם "ג'וק" וכלב דם בשם "טראסטי". בינתיים, בצד השני של העיר ליד מסילת הרכבת, כלב תועה, המכונה היחפן, חי את חייו מרגע לרגע. למשל, הוא ניזון משאריות ממסעדה איטלקית מקומית, מגן על חבריו הכלבים התועים, "פג" (להאסה אפסו) ו"בול" (בולדוג אנגלי), מלוכד הכלבים המקומי.

לאחר שפגה ההתלהבות, הבעלים של ליידי, ג'ים דיר ודרלינג, מתחילים להתייחס לליידי בקרירות. ליידי נעשית עצובה. ג'וק וטראסטי מבקרים אותה, ומנסים לנחם אותה. הם קובעים כי השינוי בהתנהגות הבעלים שלה נובע מכך שדרלינג מצפה לתינוק. בעוד שג'וק וטראסטי מנסים להסביר מה זה תינוק, היחפן מציע את מחשבותיו בנושא. ג'וק וטראסטי מיד לא מחבבים את היחפן ומורים לו לצאת מהחצר. כשהיחפן עוזב, הוא מזכיר לליידי כי "כאשר התינוק נכנס, הכלב יוצא".

בסופו של דבר, התינוק מגיע וג'ים דיר ודרלינג מציגים את ליידי לתינוק, וליידי לומדת לאהוב אותו. זמן קצר לאחר מכן, השניים מחליטים לצאת לטיול יחד, ומשאירים את דודה שרה שלהם לטפל בתינוק ובבית. דודה שרה, לעומת זאת, לא אוהבת כלבים, מסרבת לתת לליידי להתקרב לתינוק. כאשר ליידי מתעמתת עם שני החתולים הסיאמים העושים צרות של דודה שרה, סי ואם, היא לוקחת את ליידי לחנות חיות המחמד כדי לקנות מחסום. ליידי נמלטת, אך היא נרדפת על ידי כמה כלבי רחוב. אחרי שהיחפן מציל את ליידי, השניים מבקרים בגן החיות המקומי, שם היחפן מרמה בונה להסיר את המחסום. הודות להם נפתרה במקרה בעיה שהטרידה את הבונה{ליצור סכר בעזרת גזע עץ כרות}.מאוחר יותר, היחפן מראה לליידי איך הוא חי "חופשי וללא קולר", ובסופו של דבר מגיעים לארוחה איטלקית לאור נרות. ליידי מתחילה להתאהב ביחפן, והשניים מבלים את הלילה ביחד על ראש גבעה בפארק. סצנה נודעת היא זו שבה השניים מתנשקים במקרה בעודם אוכלים את הספגטי שהזמינו.

תוך כדי שהיחפן מלווה את ליידי הביתה למחרת, הוא מעורר מהומה בלול תרנגולות ותשומת לב. שני הכלבים בורחים מהמקום, אבל ליידי נתפסת על ידי לוכד הכלבים. במכלאה, הכלבים מתלהבים מהקולר של ליידי, מפני שהם רואים בו אמצעי עבורה לצאת מהמכלאה. הם גם מיידעים אותה כי היחפן נוהג להחליף בנות זוג רבות. בסופו של דבר, ליידי נאספת על ידי דודה שרה ונקשרת למלונה בחצר האחורית. ג'וק וטראסטי באים לנחם אותה, אבל כאשר מגיע היחפן להתנצל, ליידי מתעמתת איתו בכעס על בנות הזוג שלו ואי יכולתו להציל אותה, לאחר מכן היחפן עוזב.

רגעים לאחר מכן, מתחיל לרדת גשם, ליידי רואה חולדה מנסה להתגנב אל תוך הבית, מתוך כוונה ברורה לפגוע בתינוק. ליידי נובחת בטירוף, אבל דודה שרה אומרת לה להיות בשקט. היחפן שומע אותה ורץ חזרה לתוך הבית כדי לעזור. היחפן נאבק עם החולדה בחדר הילדים. תוך כדי שליידי משתחררת ורצה לחדר הילדים. היחפן מצליח להרוג את החולדה, אבל תוך כדי כך מפיל העריסה, ומעיר את התינוק. כאשר דודה שרה באה לעזרתו של התינוק, היא רואה את שני כלבים וחושבת שהם אשמים בכך. היא מכניסה את היחפן לארון ואת ליידי למרתף, ואז קוראת ללוכד הכלבים כדי לקחת את היחפן.

ג'ים דיר ודרלינג חוזרים כשלוכד הכלבים יוצא. הם משחררים את ליידי, אשר מובילה אותם ואת דודה שרה לחולדה המתה, ומנקה מאשמה את היחפן. ג'וק וטראסטי ורודפים אחרי העגלה של לוכד הכלבים, כדי להציל את היחפן.

ג'וק משוכנע שטראסטי כבר מזמן איבד את חוש הריח שלו, אבל זה מצליח למצוא את העגלה. הם נובחים על הסוסים, שנעמדים על רגליהם האחוריות ומפילים את העגלה על גבי עמוד חשמל. ג'ים דיר מגיע ברכב עם ליידי, וליידי מתאחדת עם היחפן. אך טראסטי נפגע במאבק וג'וק מיילל בצער.

זהו חג המולד, וליחפן, שעכשיו הוא חלק מהמשפחה של ליידי, יש קולר משלו ורישיון. דודה שרה השלימה גם עם ליידי ושלחה לה קופסה של עוגיות לכלבים. ליידי והיחפן מגדלים ארבעה גורים ביחד: שלושה הדומים לליידי (אנט, דניאל, וקולט) ואחד הדומה ליחפן (סקאמפ, שעליו מתמקד סרט ההמשך, "היפהפייה והיחפן 2"). ג'וק מגיע לראות את המשפחה יחד עם טראסטי, שהולך בזהירות על רגלו שעדיין מחלימה.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרזה העברית של הסרט מההפצה של אוקטובר 1997
דמות מדבבים בגרסה האנגלית מדבבים בגרסה העברית
היחפן לארי רוברטס מיכאל מורים
ליידי ברברה לודי אילה אשרוב
ג'ים דיר לי מילר איציק סיידוף
דרלינג, פג פגי לי אפי בן ישראל
ג'וק ביל תומפסון דב רייזר
טראסטי ביל באוקום אריאל פורמן
טוני ג'ורג' גיבוט אלי גורנשטיין
דודה שרה ורנה פלטון נורית כהן
בולדוג ביל תומפסון אברהם מור
בונה סטן פריברג אוהד שחר
בוריס אלן ריד ישראל בידרמן
חתולים סיאמיים פגי לי ליליאן ברטו
ג'ו ביל תומפסון מומי לוי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]