הדרקון העקש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדרקון העקש
The Reluctant Dragon
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי אלפרד ורקר
הופק בידי וולט דיסני עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט טד סירס, אל פרקינס, לארי קלמונס, ויליאם קוטרל, הארי קלורק, רוברט בנצ'לי
עריכה פול ווטרווקס
שחקנים ראשיים רוברט בנצ'לי
פרנסיס גיפורד
באדי פפר
נאנה ברייאנט
מדבבים ראו כאן
מוזיקה פרנק צ'רצ'יל, לארי מורי
צילום ברט גלנון
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אולפני ההנפשה של וולט דיסני
חברה מפיצה RKO
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 27 ביוני 1941
המנדט הבריטיהמנדט הבריטי 18 באוגוסט 1943
משך הקרנה כ-74 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אנתולוגיה, סרט קומדיה
תקציב 600,000 דולר
הכנסות 960,000 דולר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הדרקון העקשאנגלית: The Reluctant Dragon) הוא סרט אנתולוגיה קומי אמריקאי שהופק על ידי אולפני ההנפשה של וולט דיסני שבבעלות חברת וולט דיסני, כאשר זהו הסרט באורך מלא הרביעי שלה. הסרט עוקב אחר ההומוריסטן רוברט בנצ'לי שנוסע לאולפנים של דיסני על מנת למכור לוולט דיסני את זכויות סיפור הילדים "הדרקון הסרבן" מאת קנת גרהם. כשמגיע לאולפנים, בנצ'לי לומד כיצד יוצרים סרטי הנפשה בזמן שהוא מתחמק מהאמפרי (באדי פפר) שמטרתו להביא אותו לפגישה עם דיסני. במהלך הסרט בנצ'לי פוגש אנשי צוות רבים של האולפנים, ביניהם וורד קימבל, פרד מור, נורם פרגוסון וקלרנס נאש.

אורך הסרט כ-74 דקות, כשהוא כולל בתוכו קטעי לייב אקשן לצד ארבעה קטעי הנפשה, כאשר עשרים הדקות הראשונות שלו בשחור-לבן והשאר בטכניקולור. קטעי ההנפשה הם: סרטון בהשתתפות הדמות קייסי ג'וניור הקטר שבהמשך הופיע בסרט "דמבו הפיל המעופף", והסרטים הקצרים "Baby Weems" שמופיע בסטוריבורד, "כיצד לרכב על סוס" בכיכובו של גופי ו"הדרקון העקש" שמבוסס על הסיפור אותו רצה למכור בנצ'לי לדיסני. כל הסרטים הקצרים עובדו לקומיקס, כמו כן השניים האחרונים הופצו מאז הקרנת הסרט באופן עצמאי.

קטעי הלייב אקשן של הסרט בוימו על ידי אלפרד ורקר, נכתבו על ידי טד סירס, אל פרקינס, לארי קלמונס, ויליאם קוטרל, הארי קלורק ובנצ'לי, צולמו על ידי ברט גלנון, נערכו על ידי פול ווטרווקס והולחנו על ידי פרנק צ'רצ'יל ולארי מורי. הסרט הופץ במקור על ידי RKO, שהקרנת הבכורה שלו הייתה ב-27 ביוני 1941, כחודש לאחר תחילת שביתת האנימטורים של דיסני. הסרט קיבל בעיקר ביקורות חיוביות, והוא הרוויח 960,000 דולר לעומת תקציב של 600,000 דולר.

הקרנת הבכורה של הסרט בארץ ישראל הייתה בתקופת המנדט הבריטי, כאשר היא הייתה ב-18 באוגוסט 1943 בקולנוע אסתר שבתל אביב[1]. הסרטים הקצרים "כיצד לרכב על סוס" ו"הדרקון העקש" קיבלו דיבוב עברי שהופצו באופן עצמאי. הסרט "כיצד לרכב על סוס" הופץ בדיבוב עברי בשנת 2010 כחלק מה-DVD "טרוף של ספורט". הסרט "הדרקון העקש" קיבל שתי גרסאות בעברית - הראשונה נקראה "הדרקון הפייטן" שהופצה בשנת 1992 יחד עם "מוריס הצבי הננס", והשנייה נקראה "הדרקון הסרבן" שהופצה בשנת 2006 יחד עם "מיקי ואפון הקסם" בתור הכרך השישי בסדרת התקליטורים "אגדות דיסני".

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל בביתו של ההומוריסטן רוברט בנצ'לי, בזמן שהוא משחק בבריכת השחייה שלו בירי חצים על ברווזי גומי. אשתו של בנצ'לי (נאנה ברייאנט) בזמן הזה קוראת את סיפור הילדים "הדרקון הסרבן" שנכתב על ידי קנת גרהם, שלפתע עולה לה רעיון למכור את זכויות הסיפור לוולט דיסני שיפיק ממנו סרט. לאחר שמצליחה לשכנע את בעלה לעשות זאת, השניים נוסעים לאולפני ההנפשה של וולט דיסני. באולפנים, לאחר שקיבל בנצ'לי אישור כניסה, אשתו נוסעת משם לקניות ומשאירה אותו לבד.

בזמן שנכנס לאולפנים, נצמד לבנצ'לי מדריך מקום רשמי בשם האמפרי (באדי פפר) שמטרתו להביא אותו לפגישה עם דיסני. בנצ'לי מחליט להתחמק מהאמפרי ומתחיל להסתובב באולפנים, שם הוא לומד על תהליך יצירת סרטי הנפשה, שחלק מההיבטים מוסברים על ידי עובדת צוות בשם דוריס (פרנסיס גיפורד).

תחילה נכנס בנצ'לי לכיתת Figure drawing, בה אנימטורים לומדים לצייר בני אדם ובעלי חיים על ידי התבוננות בדבר האמיתי. כשנכנס לכיתה הוא ראה שם פיל שמציירים אותו, ככל הנראה לקראת הסרט "דמבו הפיל המעופף". לאחר מכן מגיע בנצ'לי למקום בו מקליטים מנגינה ודיבוב, בהשתתפות קלרנס נאש בתור דונלד דאק ופלורנס גיל בתור קלרה קלאק, שם הוקלט קטע אופרה. הקטע שהוקלט הוא שחזור לקטע שדובב בעבר עבור הסרט "מיקי מאוס באופרה"[2]. לאחר ההקלטות נאש מלמד את בנצ'לי כיצד לעשות את קולו של דונלד דאק, כשלפתע תופס אותו האמפרי ולוקח אותו לפגישה עם דיסני.

בנצ'לי מצליח פעם נוספת להתחמק מהאמפרי ומגיע לחדר בו מקליטים אפקטים קוליים עבור סצנה בכיכובו של קייסי ג'וניור הקטר. הסצנה הייתה אמורה להופיע בסרט "דמבו הפיל המעופף", בה מופיעה הדמות, אך הוחלט לחתוך אותה. באותו חדר פוגש בנצ'לי לראשונה את דוריס. לאחר מכן מגיע בנצ'לי לחדר צילום, כשלאחר כניסתו הסרט הופך משחור-לבן לטכניקולור, מה שמניע את בנצ'לי לשבור את הקיר הרביעי ולבחון את צבע בגדיו. בחדר הוא פוגש פעם נוספת את דוריס, ולומד את המכניקה והצילום של ההנפשה. בחדר עבדו על סצנה בכיכובו של דונלד דאק, בה הוא הלך לחלוב פרה כשבדרך הוא שר "לדוד משה הייתה חווה". לימים הסצנה הופיעה בסרט הקצר "Old MacDonald Duck"[3].

כשמסביר לדוריס שהוא מתחמק מהאמפרי, היא לוקחת את בנצ'לי למחלקת הדיו והצבע, שם היא מסבירה לו כיצד יוצרים את הצבעים. בחדר צבעו את דמותו של במבי שבהמשך הופיע בסרט בעל אותו שם. לאחר מכן הגיע בנצ'לי למחלקה המייצרת פסלונים, שמטרתם לעזור לאנימטורים לראות איך הדמויות נראות מכל זווית. הפסלונים כללו דמויות מהסרטים "היפהפייה והיחפן" ו"פיטר פן", שבתקופה זו היו בשלב פיתוח והפקתם התעכבה בגלל מלחמת העולם השנייה. אחת העובדות יצרה פסלון בדמותו של בנצ'לי, שלימים נרכש על ידי צ'אק ג'ונס מחברת האחים וורנר.

בנצ'לי מגיע למחלקת הסטוריבורד, בה קבוצה של אנשים מציירת תינוק בשם ג'ימי. לאחר שהאחות לוקחת את ג'ימי להפסקה, קבוצת האנשים מבקשת מבנצ'לי לתת להם ביקורת על סרט קצר מונפש שלהם שמוצג בסטוריבורד. הסרט נקרא "Baby Weems", והוא עוקב אחר תינוק שאיכשהו אינטליגנטי מאוד מאז לידתו. בנצ'לי התרשם מהסרט והמשיך לחדר האנימטורים, בו נמצאים וורד קימבל, פרד מור ונורם פרגוסון. בחדר הוא ראה תערוכת אמנות עם תמונות של דונלד דאק בתור יצירות מפורסמות, כמו "סידור באפור ובשחור: אמו של האמן" ו"אביר צוחק". לאחר מכן הוא פוגש בחדר את קימבל שמצייר את גופי ומציג לו סרט חדש בכיכובו של הדמות, "כיצד לרכב על סוס". אחר הצפייה בסרט, בנצ'לי רואה את פרגוסון מנפיש את פלוטו.

האמפרי סוף-סוף מצליח לתפוס את בנצ'לי ולוקח אותו לוולט דיסני, שנמצא בחדר ההקרנה של האולפנים. בנצ'לי עומד להציג לדיסני את הסיפור, אך לפני כן הוא מציע לו לצפות בהקרנה של סרט חדש. הסרט הוא הסיפור אותו רצה למכור בנצ'לי לדיסני, "הדרקון העקש". לאחר צפייה בסרט בנצ'לי חוזר יחד עם אשתו הביתה, אשר קוטלת אותו על כך שבזמן שהתמהמה באולפנים דיסני הפיקו סרט על הסיפור. בתגובה לדבריה אומר בנצ'לי "פואי" בקולו של דונלד דאק.

קייסי ג'וניור הקטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייסי ג'וניור הקטראנגלית: Casey Junior) הוא קטע מונפש שמופיע בסרט זה, אשר נועד להדגים לבנצ'לי כיצד מקליטים אפקטים קוליים עבור סצנה. הקטע המונפש היה אמור להיכלל בסרט "דמבו הפיל המעופף", אך בסופו של דבר הוחלט לחתוך אותו[3]. בקטע מככב קייסי ג'וניור הקטר מתוך הסרט "דמבו הפיל המעופף", אשר בגרסה זו יש לו מראה שונה מהמראה הסופי שקיבל בסרט באורך מלא. סיפור העלילה של הקטע עוקב אחר קייסי הקטר שמוביל רכבת נוסעים לקליבלנד שבאוהיו, שבדרך הוא נקלע לסכסוך עם ספינת קיטור, נמנע מהתנגשות רכבות, קופץ מעל תהום ובסופו של דבר מתפרק. ג'ון גרנט ציין בספרו "Encyclopedia of Walt Disney's Animated Characters" שהקטע מזכיר לו את הסרט הקצר "צרות טרוליות" בכיכובו של אוסוולד הארנב[4].

Baby Weems[עריכת קוד מקור | עריכה]

Baby Weems (בתרגום לעברית: התינוק ווימס) הוא סרט קצר מונפש שמופיע בסרט זה, אשר מוצג כולו באמצעות סטוריבורד. עלילת הסרט עוקבת אחר התינוק ווימס, אשר אינטליגנטי בצורה יוצאת דופן מאז יום הולדתו. עקב עובדה זו הוא זכה להערצה רבה מהציבור, ואף נפגש עם אלברט איינשטיין ופרנקלין דלאנו רוזוולט, הגאונים הגדולים של אותה תקופה. רגע לפני שנתן פתרון לתחלואת האנושות, ווימס התינוק החל לחלות. לאחר שהבריא מהמחלה, הפך ווימס לתינוק רגיל ללא יכולות יוצאות דופן.

כיצד לרכב על סוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיצד לרכב על סוסאנגלית: How to Ride a Horse) הוא סרט קצר מונפש שמופיע בסרט זה, אשר בוים על ידי ג'ק קני ונכתב על ידי רלף ורייט. בסרט גופי מדגים בצורה קומית, על פי קולו של הקריין, את יסודות הרכיבה על סוס - בחירת בגדי רכיבה נכונים, עלייה והליכה עם בעל החיים והחזרתו לאורווה. זהו הסרט הראשון בכיכובו של גופי שמדגים כיצד לעשות פעולות שונות, כאשר אחריו הופצו סרטים נוספים באותו סגנון, כגון "כיצד משחקים בייסבול", "כיצד דגים" ו"כיצד לחבר את מערכת הקולנוע הביתי שלך". פינטו קולביג, המדבב המקורי של גופי, נעדר בתקופה זו מהאולפנים, לכן נעשה שימוש חוזר מקטעי ארכיון עבור קולה של הדמות[4].

הדרקון העקש[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרקון העקשאנגלית: The Reluctant Dragon) הוא סרט קצר מונפש שמופיע בסרט זה, אשר מבוסס על סיפור הילדים "הדרקון הסרבן" מאת קנת גרהם שיצא לאור כחלק ממקבץ הסיפורים "Dream Days" בשנת 1898[5]. הסרט בוים על ידי המילטון לוסק, ונכתב על פי סיפור הילדים על ידי תורנטון הי וארדמן פנר.

הסרט מתחיל שילד שומע מאביו המבוהל שיש דרקון בכפר. הילד הולך לפגוש את הדרקון במאורה שלו, ומגלה שהוא לא אכזר, אלא יצור ביישן שאוהב שירה. לאחר שהשניים מתיידדים, הילד חוזר לכפר ומגלה שהגיע לשם סר ג'יילס קוטל הדרקונים. הילד במהרה רץ להגיד לדרקון שעליו להילחם בסר ג'יילס, שהוא בתגובה מכריז שלעולם לא נלחם ויילחם. הילד הולך לסר ג'יילס ויחד הם מחליטים לבקר את הדרקון. במהלך המפגש בין השניים, הם גם מתחברים בזכות מכנה משותף - אהבה לשירה. בהמשך הסרט הדרקון וסר ג'יילס מחליטים לנהל קרב מבוים, שבסופו תושבי הכפר מתחילים לאהוב את הדרקון.

דמותו של סר ג'יילס נקראה בשלבי הפיתוח של הסרט סר ג'ורג, כפי שנקרא בסיפור המקורי, אם כי הוחלט בהמשך לשנות את שמו[3]. כמו כן, הוחלט לצייר את הדמות במראה המזכיר את דון קישוט. במקור לדמותו של הדרקון היה טבור, שהוחלט בסופו של דבר למחוק אותו עקב קוד הייז שאסר על כך[6]. מבקרים טענו שהסרט הקצר מזכיר את ההפקות "פרדיננד השור" ו"פטר והזאב" של דיסני, כאשר זו הפעם הראשונה שהחברה אשמה בחזרה על חומרים[4].

צוות השחקנים והמדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלורנס גיל, כפי שהופיעה בסרט זה

בנוסף השתתפו בסרט בתור עצמם וולט דיסני, פלורנס גיל, קלרנס נאש, נורם פרגוסון, וורד קימבל, פרנק צ'רצ'יל, וולפגנג ריית'רמן ופרד מור.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטבלה זו מצוינים המדבבים בסרטים הקצרים המופיעים בסרט זה, אשר הופץ בישראל בתרגום עברי בלבד. לאחר הפצת סרט זה, הסרטים הקצרים "כיצד לרכב על סוס" ו"הדרקון העקש" הופצו באופן עצמאי בישראל ודובבו לעברית, כאשר האחרון דובב פעמיים, פעם אחת בשנת 1992 ופעם שנייה בשנת 2006. הדיבוב השני בוים והופק על ידי שפרירה זכאי[7], אשר עבדה על הדיבוב העברי של כל סרטי דיסני בתקופה זו. הסרט הקצר "Baby Weems" לא דובב לעברית.

שם הדמות מדבב/ת באנגלית מדבב/ת בעברית
Baby Weems
אבא ארני אלכסנדר [8]
אחות ז'ן פנוויק
פרנקלין דלאנו רוזוולט ארט גילמור
התינוק ווימס ריימונד סוורן
לאונה לדו (בכי)
איש עיתונות ג'רלד מור
וולטר וינצ'ל אדי מאר
אמא לינדה מרווד
ראש העיר ג'יי דונלד ווילסון
כיצד לרכב על סוס
קריין ג'ון מקליש אוהד שחר
גופי פינטו קולביג[9]
סוס קלרנס נאש[9]
הדרקון העקש
ילד בילי לי מיכאל הנגבי (1992)
איל כהן (2006)
אבא ארדמן פנר דב רייזר (1992)
שמעון כהן (2006)
הדרקון העקש ברנט פארקר דודו דותן (1992)
יהויכין פרידלנדר (2006)
סר ג'יילס קלוד אליסטר דב רייזר (1992)
אלי גורנשטיין (2006)
קריין ג'ון מקליש איציק סיידוף (1992)
מיכה אוזין סליאן (2006)

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריכת הקלטת "הדרקון הפייטן" משנת 1992, הכוללת את הדיבוב העברי הראשון של הסרט הקצר "הדרקון העקש" שמופיע בסרט זה

אולפני ההנפשה של וולט דיסני שבבעלות חברת וולט דיסני החליטו להפיק את הסרט משתי סיבות. הראשונה היא מענה לבקשת קהל המעריצים שרצו לבקר באולפנים בהם נוצרו הדמויות והסרטים האהובים עליהם. באותה תקופה רוב אולפני ההנפשה אפשרו ביקורים באולפנים, מלבד דיסני. השנייה היא ניסיון להשיג הכנסה כלכלית על מנת לפתח פרויקטים אחרים. הסרטים "פינוקיו" ו"פנטסיה" שיצאו בשנת 1940 לא השיגו את התוצאות הצפויות, ועם סרט זה בתקציב דל של 600,000 דולר האולפנים ציפו לרווחים ניכרים[10][11].

בתחילת 1940 נפגשו וולט דיסני וההומוריסטן רוברט בנצ'לי וחשבו יחד על עלילת הסרט, בה בנצ'לי עורך סיור באולפנים וצופה בקטעים מונפשים[11]. דיסני החליט שהשיא המונפש יהיה סיפור הילדים "הדרקון הסרבן" מאת קנת גרהם שמופיע במקבץ הסיפורים "Dream Days", לאחר שהשיג את הזכויות ליצירה "הרוח בערבי הנחל" שנכתבה על ידי אותו סופר ועובדה להפקה "הרפתקאות איכבוד ומר טוד"[11]. רוב פיתוח התסריט התרחש במאי 1940[3]. הוצעו גישות שונות לעלילת הסרט[11], שבאחת מהן תוכנן שבנצ'לי יופיע כעובד דיסני מבולבל שמסתובב באולפנים[3]. כמו כן, לסרט הייתה גרסה סופית שונה מהקיימת, בה לאחר הקרנת הסרט הקצר "הדרקון העקש" דיסני מסתכל על בנצ'לי לקבלת ביקורת ומגלה שהוא נעלם, כאשר על כסאו נמצא פתק בו כתוב "וולט היקר: זהו"[3].

באוגוסט 1940 החלה העבודה על הקטעים המונפשים המופיעים בסרט, כאשר רובם נעשו בסטודיו היפריון[12]. קטעי הלייב אקשן החלו להצטלם ב-9 אוקטובר 1940[11], בביום של אלפרד ורקר שהושאל מחברת פוקס המאה ה-20. במהלך הסרט מופיעים ארבעה קטעי הנפשה בולטים שביחד אורכם כ-40 דקות, כאשר בנוסף עליהם היה אמור להיות קטע מוזיקלי שנקרא "Clair de Lune" שנחתך מהסרט "פנטסיה"[3]. הסרט הקצר "כיצד לרכב על סוס" בכיכובו של גופי הופק ללא קשר לסרט זה, אך באפריל 1941 הוחלט לצרף אותו לפרויקט, לאחר שחברת ההפצה ביקשה יותר סרטים בכיכובה של הדמות[3]. במקום סרט זה הייתה אמורה להופיעה סצנת ריקוד רומבה של מיקי מאוס בזמן שמיני מאוס מנגנת בפסנתר, אשר הונפשה על ידי וורד קימבל. בסופו של דבר הסצנה הופיעה בסרט הקצר "מסיבת יום ההולדת של מיקי".

סרט זה מסמל את הופעת המשחק הראשונה של דיסני בסרט קולנוע, בנוסף הוא מציין את הפקת הלייב אקשן הראשונה של האולפנים[3]. במהלך הסרט בנצ'לי מגיע לחדר האנימטורים, בו יש תערוכת אמנות עם תמונות של דונלד דאק בתור יצירות מפורסמות, כמו "סידור באפור ובשחור: אמו של האמן" ו"אביר צוחק". היצירות היו אמורות לשמש להפקת סרט בשם "Donald and the Old Masters" בביום פרנק טשלין, שבסופו של דבר בוטל[13].

הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-27 ביוני 1941 בהפצת RKO, כאשר ב-20 ביוני הסרט הוקרן בהקרנת טרום-בכורה בלוס אנג'לס. הקרנת הבכורה של הסרט בארץ ישראל הייתה בתקופת המנדט הבריטי, כאשר היא הייתה ב-18 באוגוסט 1943 בקולנוע אסתר שבתל אביב. שני סרטים קצרים מתוך הסרט, "כיצד לרכב על סוס" ו"הדרקון העקש", הופצו מאז הקרנת הבכורה באופן עצמאי. הסרט "כיצד לרכב על סוס" הופץ לראשונה באופן עצמאי ב-24 בפברואר 1950[14], ובישראל בדיבוב עברי בשנת 2010 כחלק מה-DVD "טרוף של ספורט". הסרט "הדרקון העקש" הופץ לראשונה באופן עצמאי ב-20 ביוני 1941. בישראל הסרט הופץ פעמיים באופן רשמי, ולכן יש לו שתי גרסאות דיבוב לעברית - הראשונה נקראה "הדרקון הפייטן" שהופצה בשנת 1992 יחד עם "מוריס הצבי הננס", והשנייה נקראה "הדרקון הסרבן" שהופצה בשנת 2006 יחד עם "מיקי ואפון הקסם" בתור הכרך השישי בסדרת התקליטורים "אגדות דיסני"[15].

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרוויח 960,000 דולר לעומת תקציב של 600,000 דולר[16], כאשר 460,000 מתוכם הם מארצות הברית וקנדה. באתר "Rotten Tomatoes" לסרט יש דירוג של 100% על סמך חמש ביקורות[17]. בסקירה של מגזין "וראייטי" שיבחו את הבימוי בקטעי הלייב אקשן, אך טענו שהקטעים המונפשים הם החולשה של הסרט[18]. בעיתון "הניו יורק טיימס" נכתב על קטעי ההנפשה "זה רק חצי טוב משלגיה ופינוקיו", בעוד שקטעי הלייב אקשן הוגדרו כ"סרט פרסומת יוקרתי"[19]. במגזין "Photoplay" נכתב על הסרט שהרעיון שלו חכם.

ג'רי בק כתב על הסרט בספרו "The Animated Movie Guide" שהוא בעצם "עבודה של מחלקת יחסי הציבור של האולפן"[20]. כריסטופר פינץ' כתב בספרו "The Art of Walt Disney" שהסרט מסמל התחלה של שינוי בהפקות של חברת דיסני. עוד הוא ציין שבסרט אין יומרות ושהוא מציג בצורה נינוחה ומשמחת גרסה בדיונית לשיטת העבודה של האולפנים[21].

שביתת האנימטורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 במאי 1941, כחודש לפני יציאת הסרט לאקרנים, החלה שביתת האנימטורים של דיסני. ב-20 ביוני, במהלך הקרנת הטרום-בכורה של הסרט בלוס אנג'לס, צעדו מול הקולנוע שובתים עם שלטים ותלו שלטי חוצות עם אמירות שונות, ביניהן "מי נרתע? אני כועס" ו"דיסני אינו הוגן כלפי האמנים שלו"[22][23][24]. במגזין "וראייטי" התייחסו לשביתה, בו נכתב "צירוף מקרים מוזר הוא הפצתו של הדרקון העקש - שתוכנן לפני שנתיים או שלוש - בזמן המסוים הזה, כשעובדי אולפני דיסני שובתים. אפילו ד"ר גבלס לא יכול לעשות עבודת תעמולה טובה יותר מאשר להראות את עובדי מפעל העטים והדיו של דיסני כחבורה מאושרת העוסקת במטלות היומיומיות שלהם באווירה אידילית"[3].

הופעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריכת ספר הקומיקס ה-13 בסדרת "Four Color", הכולל קטעי קומיקס שמשמשים כעיבוד לשלושת הסרטים הקצרים המופיעים בסרט זה

ספר הקומיקס ה-13 בסדרת "Four Color" שיצא לאור בשנת 1941 על ידי Dell Comics, כוללי קטעי קומיקס שמשמשים כעיבוד לשלושת הסרטים הקצרים המופיעים בסרט זה, בנוסף לעיבודים על הסרטים "Old MacDonald Duck" ו"פנטסיה"[25]. בנוסף לספר הקומיקס, הדמויות מהסרט הקצר "הדרקון העקש" עושות הופעות קמע במספר הפקות, ביניהן "עולמו המופלא של דיסני", "מי הפליל את רוג'ר רביט", "בית העכבר" ו"היו היה סטודיו". לצד ההופעות במדיות השונות, נמכרו מספר מוצרים בהשראת הסרט הקצר, ביניהם בובות, פסלונים וסיכות בגד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הדרקון העקש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אופרה א"י עממית, דבר, 18 באוגוסט 1943
  2. ^ בן סימון, The Reluctant Dragon : Disney Exclusive Edition, באתר Animated Views‏, 3 באוקטובר 2008
  3. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 הדרקון העקש, באתר AFI Catalog of Feature Films
  4. ^ 1 2 3 ג'ון גרנט, Encyclopedia of Walt Disney's animated characters,‏ 1993
  5. ^ דוד רפ, "קני והדרקון": מחווה מלבבת ל"הרוח בערבי הנחל", באתר הארץ, 18 במרץ 2012
  6. ^ סנדי שייפר, The Bizarre Reason Disney's The Reluctant Dragon Was Censored, באתר Film/‏, 7 בפברואר 2022
  7. ^ הדרקון הסרבן, במיזם "אישים" לתיעוד היצירה הישראלית
  8. ^ לא דובב לעברית
  9. ^ 1 2 נותר הדיבוב המקורי בדיבוב העברי
  10. ^ ליאונרד מלטין, The Disney films‏, 1995
  11. ^ 1 2 3 4 5 לס פרקינס, 7 Decisive Facts about The Reluctant Dragon, באתר D23‏, 21 ביוני 2016
  12. ^ סטיבן ווטס, The Magic Kingdom : Walt Disney and the American way of life‏, 2001
  13. ^ צ'ארלס סלומון, The Disney that never was‏, 1995
  14. ^ How to Ride a Horse (film), באתר D23
  15. ^ אגדות דיסני - חלק 6, באתר The Movie Database
  16. ^ ג'וש שפיגל, Revisiting 'The Reluctant Dragon', Disney's Often-Forgotten And Uniquely Controversial Blend Of Animation And Live-Action, באתר Film/‏, 27 בנובמבר 2019
  17. ^ הדרקון העקש, באתר Rotten Tomatoes
  18. ^ צוות המגזין, The Reluctant Dragon, באתר וראייטי, 31 בדצמבר 1940
  19. ^ ' The Reluctant Dragon,' a Walt Disney Compound of Fact and Fancy, Opens at the Palace -- Wallace Beery in 'Barnacle Bill' at the Capitol, בעיתון הניו יורק טיימס, 25 ביולי 1941
  20. ^ ג'רי בק, The Animated Movie Guide‏, 2005
  21. ^ כריסטופר פינץ', The Art of Walt Disney‏, 1973
  22. ^ ריצ'רד שיקל, The Disney version,‏ 1997
  23. ^ מיכאל ברייר, Hollywood cartoons : American animation in its golden age,‏ 1999
  24. ^ ג'ייק פרידמן, “The Reluctant Dragon” and the Disney Strike, באתר babbittblog‏, 16 באפריל 2012
  25. ^ Four Color #13 - Walt Disney's Reluctant Dragon, באתר Grand Comics Database