וולקנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף וולקנית)
וולקנים
Vulcans
סמל הוולקנים (המכונה IDIC)
סמל הוולקנים (המכונה IDIC)
סמל הוולקנים (המכונה IDIC)
הופעה ראשונה הפרק "The Cage" - פרק הפיילוט הראשון של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1966
נתונים
טריטוריית מגורים רביע אלפא
כוחות מיזוג מוחות
צביטת עצב וולקנית
ועוד

ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", וולקניםאנגלית: Vulcans) הם גזע דמויי-אדם החיים מחוץ לכדור הארץ אשר התפתחו על כוכב הלכת וולקן. לוולקנים ולרומולאנים שורשים משותפים, אולם הוולקנים נבדלים מהם, כמו גם מזנים אחרים, בשל ניסיונם לחיות לפי הנחות והיגיון בלבד, תוך דיכוי מוחלט של הרגשות שלהם.

הוולקנים היו המין הראשון מחוץ לכדור הארץ אשר קיים מגע ראשון עם בני האדם. הם העניקו סיוע מסיבי לכדור הארץ ההרוס שלאחר מלחמת העולם השלישית, שאיפשר לחסל את כל העוני, המחלות והסבל בתוך מאה שנים בלבד. מסיבה זו, בני האדם אפילו במאה ה-24 רואים בוולקנים כחברים הטובים ביותר שלהם במובנים רבים - "החבר'ה הטובים", כפי שנאמר לזפרם קוקרן במהלך הסרט "מסע בין כוכבים: המפגש" על ידי הצוות החוזר בזמן של האנטרפרייז-E. מאוחר יותר הם יהפכו לאחד מארבעת העמים המייסדים של פדרציית הכוכבים המאוחדת.

הוולקנים מופיעים בכל שבע סדרות זיכיון "מסע בין כוכבים"; בארבע מתוכן קיימת דמות ראשית שהיא וולקנית או חצי וולקנית - ספוק ב"סדרה המקורית" וב-"סדרת האנימציה"; טובוק ב-"וויאג'ר"; וט'פול ב-"אנטרפרייז".

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאפיינים פיזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוולקנים מתוארים כדומים במראם לבני האדם, כאשר ההבדלים הפיזיים העיקריים הם הגבות והאוזניים: הגבות של הוולקנים אלכסוניות, ואילו לאוזניהם יש אפרכסת המתחדדת בקצה העליון. האוזניים היו המושא לבדיחות בהזדמנויות רבות. הוולקנים מוצגים כמורכבים מגזעים שונים. רוב הוולקנים דומים ללבנים (רוב הדמויות אשר נראו בסדרות הטלוויזיה השונות) ומופיעים בדרך כלל עם גוון ירקרק עדין לעור שלהם, מאחר שלוולקנים דם מבוסס נחושת, שהוא בצבע ירוק. לדברי ד"ר מקוי, לספוק, ומן הסתם לכל הוולקנים, כמעט ואין לחץ דם. תכונות אחרות שתוארו בסדרות כוללות עפעף פנימי, המגן על עיניהם מאורות בוהקים, תוצאה של הסתגלות לעולם הבית המואר והחם שלהם.[1] בנוסף, לבם נמצאים בצד הימני של הגוף, בין הצלעות והאגן, כפי שד"ר מקוי פעם אומר על ספוק: "הוא בר מזל שהלב שלו במקום שבו צריך להיות כבד, או שהוא היה מת!" (הפרק "Private Little War", מתוך "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית").

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוולקנים הם צמחונים מבחירה, על אף שהיו אוכלי-כול בדורות עברו. בסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", בפרק "All Our Yesterdays", ספוק צורך בשר, בניגוד לרצונו; גם בגלל ההשפעות של המסע בזמן 5,000 שנה אל העבר, וגם משום שהוא הסיק כי אין מזון מתאים אחר זמין באקלים הקשה של עידן הקרח שבו הם לכודים. הוולקנים מוצגים שוב ושוב כהרביוורים בפרק של "מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה" בשם "The Slaver Weapon", על ידי גזע טורפים המכונה "קזינטי". הוולקנים לא אוהבים לגעת באוכל שלהם עם הידיים שלהם, ומעדיפים להשתמש בכלים בכל הזדמנות אפשרית (אם כי יש מקרים רבים שבם הוולקנים שברו את הכלל הזה). זהו מנהג וולקני כי האורחים מכינים את הארוחות עבור מארחיהם (הפרק "Home" של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז").

וולקנים לא שותים אלכוהול, אף על פי שהם נראים מתענגים על משקאות אלכוהוליים באירועים מיוחדים או ככל שדורשת זאת העלילה. בפרק "Repression" של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", בני אדם ווולקנים נראים שותים יחדיו משקה וולקני אלכוהולי בשם "ברנדי וולקני". בפרק "The Enterprise Incident" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", כחלק מתפקידו במהלך משימת ריגול נגד הרומולאנים, ספוק חולק משקה המזוהה כ"שיכר רומולאני" (משקה בצבע כחול) עם קצינה רומולאנית. בפרק אחר בסדרה, "Requiem for Methuselah", ספוק מבקש במיוחד ברנדי שמקורו בכדור הארץ, לאחר שד"ר מקוי, בעודו מוזג לעצמו ולקפטן קירק מציין כי לא הייתה לו ציפייה שספוק יצטרף אליהם בשתיית המשקה מהחשש כי האלכוהול ישפיע על יכולות ההיגיון שלו. בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש", כאשר הוולקנים נפגשים לראשונה עם זפרם קוקרן, הוא מגיש להם משקאות אלכוהוליים. בספרות שאיננה קנונית, כגון הרומן המבוסס על עלילת סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה", הוולקנים מתוארים כחסינים להשפעות של אלכוהול (אם כי בפרק "The Naked Time" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" הצוות נדבק בנגע מוזר, שיש לו השפעות הדומות לאלו של אלכוהול, וגם ספוק נדבק ומושפע, והופך להיות רגשי ואפילו מתחיל לבכות). ישנה גם התייחסויות לכך שהוולקנים הופכים שיכורים על ידי בליעת שוקולד (רמז לכך קיים בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", כאשר קווארק מציע שוקולד ללקוח וולקני). ברומן של "מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה" מתואר ספוק כמי שמתנהג כמו שיכור לאחר בליעה של סוכרוז, או סוכר שולחן נפוץ, הנמצא בסוכריות מנטה.

דחף הזדווגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי 7 שנים לערך, זכרים ונקבות וולקנים הקשורים זה לזה חווים דחף הזדווגות מהמם המכונה פון פאאר. לאחר שהופעל הדחף, הוולקני/ת חייב/ת לבוא במגע מיני עם מישהו/י, רצוי עם בן/בת הזוג, אחרת הוא/היא עלול/ה לחוות טירוף ומוות.

אם בן/בת הזוג אינו/ה זמין/ה, יש דרכים אחרות להקל את ההשפעות של הפון פאאר. הראשונה היא מדיטציה, שבאמצעותה הוולקני חייב להתגבר על הדחף להזדווג באמצעות משמעת נפשית. השנייה הוא אלימות. הדבר נראה בפרק "Blood Fever" של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר", כאשר כאשר ב'לאנה טורס וסג"ם ווריק נלחמו באופן וולקני מסורתי. האלימות מסיימת את הפון פאאר. האפשרות האחרת היא הלם קיצוני; בפרק "Amok Time" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ספוק האמין שהוא הרג את ג'יימס ט' קירק, "החבר הכי הטוב" שלו, ובכך נוצר הלם מספיק כדי לבטל את ההשפעות של הפון פאאר. כאשר טובוק חווה את הפון פאאר, הוא עשה שימוש בסימולצית הולודק של בת-זוג זמנית הדומה לאשתו. סימולציה זו נוצרה משום שהדוקטור לא היה זמין לספק לטובוק תרופה שהכין, שתעזור לו להתגבר על ההשפעות של הפון פאאר. זיהום הוא מנגנון נוסף שכותבי מסע בין כוכבים השתמשו בו על מנת להחדיר פון פאאר בקרב דמויות וולקניות (למשל: ט'פול בפרק "Bounty" של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז").

בפרק "This Side of Paradise" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ליילה קלומי רומזת שהייתה לה מערכת יחסים מיוחדת עם ספוק שש שנים קודם לכן, אף על פי שמהערתו של ספוק, בפרק "Amok Time", כי הוא מקווה כי חצי הדם האנושי שבו יסייע לו להינצל מהייסורים של הפון פאאר, משתמע כי מערכת היחסים שלהם הייתה אקראית יותר. כמו כן, בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק", ספוק, אשר "קם לתחייה", מתבגר באופן מהיר וחווה לפחות שתי אפיזודות של פון פאאר באופן מואץ. מאחר שלא הייתה לו בת-זוג זמינה על פני כוכב ג'נסיס (בו ספוק עבר שתי תקופות פון פאאר), נרמז שהוא הזדווג עם לוטננט סאביק, מדענית וולקנית בצוות האנטרפרייז, שהראתה חלה בכך שהנחתה אותו דרך תהליך פון פאאר המואץ. בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה", סצנה שנמחקה נועדה לאשר את המשתמע - כלומר, סאביק הרה עם תינוקו של ספוק. אולם מחיקת הסצנה מהסרט מוציאה את שהתרחש בה מהקאנון הרשמי.

בניגוד לדעה הרווחת, תסריטאית ועורכת "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" דורותי ס. פונטנה מתעקשת שפון פאאר אינו הפעם היחידה בה הוולקנים מרגישים תשוקה מינית או עוסקים בפעילות מינית: "הוולקנים מזדווגים באופן נורמלי, בכל פעם שהם רוצים בכך. עם זאת, כל שבע שנים אתה עושה את הטקס. הדחף הביולוגי. אתה חייב, אבל בכל זמן אחר זה כמו כל רגש אחר - רגש של דמויי-אדם - כשאתה מאוהב. כשאתה רוצה, אתה יודע מתי הדחף נמצא שם, אתה עושה את זה. העסק הזה כל שבע השנים נלקח באופן מילולי מדי על ידי יותר מדי אנשים שלא מפסיקים כדי להבין. אנחנו לא מתכוונים לזה רק פעם בשבע שנים. אני מתכוונת, כל שבע שנים יהיה קצת רע, ולא הייתי רוצה להסביר כיצד ישנם וולקנים בגילאים שונים ורבים, שאינם רק במרחקים שבע שנים זה מזה.".[2]

מאפיינים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוולקנים מתוארים בדרך כלל כחזקים יותר, מהירים יותר, ובעלי תוחלת חיים ארוכה יותר מאשר בני אדםיקום של מסע בין כוכבים נראים בני אדם חיים זמן רב יותר מאשר היום - ככל הנראה בשל התקדמות במדע הרפואה; אף על פי כן, תוחלת החיים של הוולקנים גבוהה יותר). הוולקנים הם בערך פי שלושה חזקים מהאדם הממוצע, על אף שהעמידות שלהם דומה לזו של בני האדם, וזאת בשל כוח המשיכה הגבוה יותר על כוכב הבית שלהם - וולקן. ישנם מקרים בהם וולקנים הגיעו לגיל הגבוה מ-220 שנה.[3] מאחר שהתפתחו בעולם מדבר, הוולקנים יכולים לשרוד ללא מים לתקופות ארוכות יותר מאשר בני האדם.[1] הוולקנים יכולים גם להישאר ערים, ולא להזדקק לשינה, במשך זמן רב יותר - עד שבועיים. הם רגישים מאוד לדגדוגים.[4] לרומולאנים מראה הדומה לזה של הוולקנים, שעימם הם חולקים אבות קדומים משותפים.

פסיכולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רגש[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף כי הם נתפסים תדיר כקרים וכחסרי רגש, הוולקנים יכולים לחוות התקפת זעם ועלולים במקרים קיצוניים להרוג את האדם הקרוב אליהם ביותר. בשל כך הם פיתחו טכניקות לדכא את רגשותיהם דווקא בגלל הנזק שהם יכולים לגרום, אם הם יוצאים משליטה. ט'פול ציינה פעם אחת כי פרנויה וזעם רצחני היו נפוצים בוולקן לפני שהם אימצו את קוד השליטה הרגשית של סוראק. בפרק "The Savage Curtain" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ספוק פוגש בסוראק ומפגין רגש. סוראק נוזף בו, וספוק מבקש ממנו סליחה.

טקס הפולחן המתקדם "קולינהר" (באנגלית: Kolinahr) נועד לטהר את כל הרגש שנותר ששרדו; המילה מתייחסת גם למשמעת שבמסגרתה המצב הזה נשמר. רק התלמידים הוולקנים המסורים והמיומנים ביותר יכולים להשיג קולינהר; רוב הוולקנים מצליחים לשלוט על הרגשות שלהם, אבל לא לחסל אותם לגמרי, כפי שהקולינהר מנסה לעשות. בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: הסרט", ספוק איננו מסוגל להשלים את הטקס הזה מאחר שקיבל אותות טלפתיים רבים עצמה מהחלל וחווה רגשות חזקים כתוצאה מכך. המומחים הוולקנים אשר ניהלו את הטקס הסיקו שמאחר ודמו האנושי של ספוק התרגש מהמסרים הללו מהחלל, הוא לא יוכל לעולם להשיג קולינהר, ועל כן הטקס הופסק.

המונח עבור טיהור של רגש הוא ארי'מנו (Arie'mnu). מונח זה, בשפה הוולקנית, איננו מיתרגם כראוי לאף שפה משפות כדור הארץ. ברומן "Spock's World" מאת דיאן דואני נטען כי Arie'mnu מיתרגם ל-"השליטה של התשוקה", אך הבלשנית אמנדה גרייסון, אשתו הראשונה של סארק ואמו של ספוק, בעבודתה על המתרגם האוניברסלי, תרגמה בטעות את המילה הוולקנית ל-"חוסר רגשות".

וולקנים מסוימים, כגון ט'פול, סארק (בשנותיו האחרונות, כתוצאה ממחלה נדירה אשר יכולה להשפיע וולקנים מעל גיל 200 שנה), וסובאל, לשאת את הרגשות שלהם קרובים אל פני השטח, ונוטים להתפרצויות רגשיות, גם ללא השפעות חיצוניות או מחלה; ט'פאו בהחלט מוצגת כבעלת רגשות מאופקים אך ברורים בפרק "Amok Time" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", לרבות חשד כלפי בני האדם המבקרים בוולקן, ולאחר מכן אף הערצה של ידידותם לספוק ובוז לאנושיות שלו. ישנן עדויות התומכות בהשערה כי וולקנים, אשר נמצאים במגע קרוב עם בני אדם לתקופה ממושכת, עלולים להיות יותר רגשיים מאשר וולקנים שלא. הקאנון הקיים עדיין איננו מבחין בצורה מובהקת במקרה זה.

לא כל הדמויות הוולקניות פועלות בדרך של היגיון צרוף; חלקן בוחרות במקום זאת לאמץ רגשות. קבוצה של וולקנים עריקים שהאמינו בזה הוצגה בפרק "Fusion" של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", סייבוק, אחיו-למחצה של ספוק, הנראה בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון", גם כן היה רגשי באופן מלא. בפרק "" של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז" מופיעה ט'פול המבוגרת, בצי זמן חלופי, בו היא אימצה את רגשותיה ואף התירה לבנה לוריאן, החצי-וולקני חצי-אנושי, לעשות כך גם כן.

בפרק הפיילוט "The Cage", ספוק הראה הרבה יותר רגש. מספר אחת, דמות בגילומה של מייג'ל בארט, הייתה אמורה להיות דמות חסרת רגש. אף על פי שקהל המבחן ציין שאהב את השחקנית, הם שנאו את הדמות כיוון שהם לא יכלו להתייחס לאישה שהייתה כל כך "קרה". כתוצאה מכך, דמותה של כריסטין צ'אפל נוצרה עבור בארט והאישיות ה-"קרירה" הועברה לדמותו של ספוק.

טלפתיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולקנים רבים הם בעלי יכולות טלפתיות, והם לוקחים חלק במספר פעולות וטקסים הקשורים לטלפתיה, כולל מקרה שבו ספוק היה מודע-טלפתית למקרה מוות 400 וולקנים אחרים על ספינת חלל רחוקה בפרק "The Immunity Syndrome" של עונה 2 של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית".

מיזוג מוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספוק מיקום המראה כופה מיזוג מוחות על ד"ר מקוי כדי לגלות את סודותיו; מתוך הסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית".
ספוק מבצע מיזוג מוחות עם לוויתן; מתוך הסרט "מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה", 1986.

מיזוג מוחות היא טכניקה של בני גזע הוולקנים לשיתוף מחשבות, חוויות, זכרונות, וידע עם אדם אחר. מיזוג מוחות בדרך כלל דורש מגע פיזי עם הסובייקט, אף על פי שנראו גם מקרים של מיזוג מוחות ללא מגע (לדוגמה, בפרק "The Devil in the Dark" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית"). הוולקנים יכולים לבצע מיזוג מוחות עם חברים של רוב המינים האחרים, בעיקר בני אדם, כאשר ג'ונתן ארצ'ר היה המשתתף האנושי הראשון הידוע בטקס כזה בשנת 2154. אפילו עם לווייתן גדול-סנפיר של כדור הארץ ניתן להתמזג בהצלחה. הפרנגי הוא אחד מכמה גזעים הידועים כאטומים למיזוג מוחות; קרדאסים בעלי משמעת נפשית גבוהה יכולים להיות עמידים למיזוג מוחות, אם הם מאומנים כראוי. לא נקבע חד משמעית אם יכולות פוטנציאלית זו גלומה בקרדאסים בלבד, או אם חברים של כל גזע יכולים להיות מאומנים מספיק על מנת להתנגד למיזוג. ב"מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה", בפרק "One of Our Planets is Missing", תואר מיזוג מוחות ללא מגע עם ישות ערפילית גז.

במיזוגי מוחות נעשה שימוש על מנת למחוק זכרונות, כפי שספוק ביצע בהצלחה בג'יימס ט' קירק בפרק של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" בשם "Requiem for Methuselah". מיזוג מוחות יכול גם לאפשר ליותר ממוח אחד לחוות זכרונות ותחושות, ולעיתים אף לבוא באינטראקציה עם זכרונות, כפי שניתן לראות בפרק "Flashback" של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר".

מיזוג מוחות נחשב לפעולה אינטימית מאוד, בלל עוצמת הרגשות הוולקניות ודיסציפלינות הפסיכו-דיכוי המחמירות שבהן הם התאמנו. בפרק "Sarek" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", כאשר הדיפלומט סארק מגלה שלקה בתסמונת בנדאי, אשר מונעת ממנו להשלים את משימתו המקצועית הגדולה האחרונה שלו, ללא סיוע, הוא מבצע מיזוג מוחות עם קפטן ז'אן-לוק פיקארד, על מנת לצבור מספיק יציבות רגשית שתאפשר לו להשלים את משימתו, בעוד פיקארד עצמו כמעט ויוצא מדעתו מהמתקפה הישירה של הרגשות החזקים של סארק כתוצאה מכך.

על אף שלעיתים קרובות מוצג מעשה מיזוג המוחות כמעשה שנעשה בהסכמה, לא תמיד כך המקרה. בפרק "Mirror, Mirror" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ספוק של יקום המראה מבצע מיזוג מוחות עם ד"ר לאונרד מקוי כדי ללמוד סודות שמקוי שומר ממנו. מיזוג מוחות יכול להיות גם מאוד פולשני ואף מזיק בנסיבות מסוימות. בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת", ספוק משתמש בכוח בטכניקה זו על ולריס כדי לגלות מידע שהיה ברשותה, שיכול לשמש אותו על מנת למנוע מלחמה; ולריס מתחילה לצרוח, ממש רגע לפני שספוק מנתק את הקשר עם מחשבתה.

בקרב הוולקנים, השימוש במיזוג המוחות היה טאבו במשך תקופת זמן ארוכה. בציר הזמן של ההיסטוריה הוולקנית, דבר זה השתנה כאשר וולקנים המנוסים במיזוג מוחות הצליחו לרפא וולקנים הסובלים מתסמונת פא'נאר, תסמונת רפואית המועברת על ידי וולקנים שאינם מאומנים כראוי במיזוג מוחות. מתוך שבוע מיום תקרית קיר'שארה, בשנת 2154, הסטיגמה נגד מיזוג המוחות החלה לפוג, והסובלים מתסמונת פא'נאר החלו להירפא במספרים גדולים. באמצע המאה ה-23, מיזוג המוחות הוא כבר חלק מקובל מהחברה הוולקנית, ואפילו נעשה בהליך זה שימוש על מנת לאחד את הקטרה של ספוק עם גופו הפיזי המתרפא.

כפי שמתואר במקור ב-"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", מיזוג מוחות נחשב להליך מסוכן, ועלול להיות קטלני. במהלך הסדרה המקורית, עם זאת, לא הוזכר האלמנט של הסיכון, אף על פי שזה שב להיות מוזכר ב-"מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", עם הגילוי כי תסמונת הפא'נאר עלולה להיות מועברת תוך כדי הליך זה.

במשך מספר שנים, נקבע כי לא כל הוולקנים מסוגלים מבחינה גנטית ליזום מיזוג מוחות, בהם, למשל, ט'פול. הפיכתו של הפיקוד העליון של וולקן בשנת 2154 חשפה כי זה לא המקרה, וט'פול ערכה בעצמה את מיזוג המוחות הראשון שלה זמן קצר לאחר מכן.

לוולקנים מסוימים יש יכולות מנטליות מתקדמות. לדוגמה, בפרק "A Taste of Armageddon" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ספוק גרם לתחושת חוסר ודאות במוחו של סוהר; בפרק "The Devil in the Dark" של אותה הסדרה הוא ביצע מיזוג מוחות מוגבל עם חייזר המכונה "ההורטה" מבלי ליצור מגע פיזי של ממש עם היצור. מסתבר כי מיזוג מוחות ללא מגע פיזי מוגבל ביעילותו בהשוואה למיזוגים פיזיים. במהלך מיזוגי מוחות אינטנסיביים יותר, מבצע מיזוג המוחות נראה לעיתים משתמש בשתי ידיו.

קטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקטרה של סוראק מועברת אל ג'ונתן ארצ'ר; מתוך מתוך "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז".

וולקנים מסוימים יכולים "לרמות את מוות" על ידי השתלת הקטרה (Katra) שלהם, בעצם - מהות החיים או הרוח, אל תוך אובייקט או אדם אחר באמצעות סוג של מיזוג מוחות המתרחש זמן קצר לפני המוות. ד"ר ג'וליאן באשיר, בפרק "The Passenger" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", התייחס לתופעה זו כאל "עקירת הדפוס הסינפטי". ההיסטוריה והמכניקה של הקטרה מעולם לא נדונו לעומק בקאנון של "מסע בין כוכבים".

במקרים נדירים, ניתן להשיב קטרה בחזרה אל הגוף, ולמעשה - להביא בחזרה אדם מן המתים. כך היה המקרה עם ספוק, אשר, לקראת סוף הסרט "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", שתל את הקטרה שלו לתוך מוחו של ד"ר מקוי, לפני שהקריב את חייו כדי להציל את האנטרפרייז מהתקפתו של חאן. בעקבות מותו של ספוק, מקוי החל להפגין התנהגות דמויה להתנהגות וולקנית והוא אושפז לתקופה קצרה. מאוחר יותר התגלה כי גופתו של ספוק, אשר הובאה למנוחות על כוכב ג'נסיס, לאחר קבורתה בחלל, חזרה לחיים. הוא התאושש ונלקח עם מקוי אל הר סיליה שעל וולקן, שם כוהנת וולקנית גדולה בשם ט'לאר ביצעה טקס פולחן נדיר, אשר לעיתים נדירות מנסים לבצעו, הנקרא "פאל טור פאן" (fal tor pan), שמשמעותו מילולית: "היתוך מחדש", אשר מסירה את הקטרה ממוחו של מקוי, ומשתיל אותה מחדש בתוך גופו של ספוק. לאחר מכן, ספוק התאושש, אף על פי שזה לקח קצת זמן כדי להחזיר אותו לעצמו, למקום שבו היה לפני מותו. בסופו של דבר, הזיכרונות של ספוק המקוריים חזרו אליו, והוא המשיך למלא את תפקידיו בצי הכוכבים.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי תוספות מיוחדת בגרסת ה-DVD של סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", השחקנים לנרד נימוי וקירסטי אלי, המגלמים את ספוק וסאביק בהתאמה, דיקלו את שורותיהם באנגלית, ומאוחר יותר דיבבו את הדיאלוג בשפה הזרה (אשר באופן חלקי נכתב על ידי הבלשן מארק אוקרנד), אשר התכתב עם תנועות הפה שלהם בסצנה.

שמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיפול בשמות וולקניים היה אחיד לאורך היסטוריה של הפקות "מסע בין כוכבים" השונות. כבר בשלב מוקדם, נשים וולקניות קיבלו בדרך כלל שמות שמתחילים באות "T" ולאחר מכן אפוסטרוף ולאחר מכן האות "P". האזכור המוקדם ביותר, ליצירת שמות וולקניים על פי תבנית קבועה, הוא ב-3 במאי 1966, כאשר המפיק רוברט ה' יוסטמן פנה אל ג'ין רודנברי, והמליץ כי כל השמות הוולקניים יתחילו בצירוף האותיות "SP" יסתיימו באות "K", ויהיו באורך של חמש אותיות בדיוק; המלצה זו הופיעה בסופו של דבר בדפוס, בספר The Making of Star Trek. ברור, מההקשר של הספר, עם זאת, כי המלצה זו נועדה לשמש כבדיחה.[5]

קיימים רק מקורות שאינם קאנוניים אשר מספקים שמות משפחה לוולקנים. אין אף מקור קאנוני אשר מעניק שם משפחה לאף אחת מן הדמויות הוולקניות שהוזכרו עד כה.

נישואים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחברה הוולקנית, זכר ונקבה מאורסים זה לזה כילדים,[6] ונישאים במועד מאוחר יותר. בעקבות איחודם כמבוגרים, נהוג כי בני הזוג יישארו להתגורר בוולקן לפחות שנה וולקנית אחת, בטרם יבצעו נסיעות לכוכבי לכת אחרים, אף על פי שזה אפשרי לדחות דרישה זו למועד מאוחר יותר, באמצעות משא ומתן עם משפחתו של הזכר. הדחף הוולקני להזדווג (הפון פאאר) לא נדרש כדי שנישואים יתרחשו. מעשה ההזדווגות הוולקני איננו שונה מזה האנושי.

אישה וולקנית יכולה לקרוא תיגר כנגד האיחוד המוצע, על ידי קריאה ל-koon-ut-kal-if-fee (כלומר: "נישואים או אתגר"), אתגר שבו המתנגד לנישואים נאבק למוות בגבר המאורס. לחלופין, לגבר המאורס יש את האפשרות לדחות את כלתו המיועדת ולבחור לו אחרת. מקובל שגבר "ישחרר" את בת-זוגו מנישואים (ביעילות הזהה לגירושין). לא ידוע אם לנשים יש את אותה האפשרות; ט'פרינג, בפרק "Amok Time" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", אומרת כי אתגר ה-koon-ut-kal-if-fee היה הדרך החוקית היחידה שלה להתגרש מספוק.[6]

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקובל כי ילדים וולקנים יבצעו מבחן חניכה המכונה Kahs-wan (לעיתים מאוית כ-Kaswahn), שבו משאירים אותם לבדם במדבר, לדאוג לעצמם, לתקופת זמן מסוימת. לא כל הילדים שורדים "טקס מעבר" זה. ט'פול חוותה את הטקס, בעוד טובוק חווה וריאציה הידועה בשם Tal'oth. טקס ה-Kahs-wan הוזכר לראשונה בתולדות "מסע בין כוכבים" בפרק "Yesteryear" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המצוירת", בו פורט ניסיונו של ספוק כילד.

בניגוד לדימוי של הוולקנים כי אינם מבטאים שום רגש, קשרי משפחה בין וולקנים יכולים להיות חזקים ומלאי חיבה בדיוק כפי שהם בקרב בני אדם. טובוק הביע את אהבתו לאשתו בכמה הזדמנויות (ללא שימוש מפורש במונח), סארק הביע בגלוי חיבה לשתי הנשים האנושיות שלו, וקשר ברור של אהבה קיימת בין ט'פול לבין אמא שלה, ט'לס.

לחימה והגנה עצמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שהוולקנים מאמינים באי-אלימות, הם פיתחו אמנויות לחימה וטכניקות של קרב פנים אל פנים. אמנויות לחימה וולקניות הן טקסיות מאוד ומבוססות על פילוסופיה, בדומה לקראטה של בני האדם. הדוגמה הקיצונית ביותר היא koon-ut-kal-if-fee, או "להילחם עד המוות", שתוארה קודם לכן.

צביטת עצב וולקנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולקנים רבים מיומנים בטכניקת הגנה עצמית המכונית "צביטת עצב וולקנית" או "צביטת צוואר וולקנית", אשר באמצעות מגע מדויק בצוואר, גורמים לקורבן לאבד את הכרתו (לעיתים באופן מיידי, לפעמים לאחר עיכוב קצר). המכניקה של הצביטה מעולם לא הוסברה בקאנון על המסך. אף על פי שהטכניקה נמצאת בשימוש בעיקר על ידי הוולקנים, פעולה זו כנראה איננה ייחודית לגזעם, לדוגמה, ג'ונתן ארצ'ר וז'אן לוק פיקארד נראים כמי ששולטים בטכניקה, לאחר שכל אחד מהם נעשה מעורב בטקס טלפתי וולקני (ארצ'ר החזיק בקטרה של סוראק; פיקארד עבר מיזוג מוחות עם סארק). שבע מתשע מתוארת כמסוגלת להשתמשת ביכולת זו, בפרק "The Raven" של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". למרבה האירוניה, היא מצליחה להגן על עצמה מפני טובוק הוולקני, המנסה להכניע אותה עם הצביטה, ולאחר מכן היא משתמשת בהצלחה בצביטה נגדו. הנחה היא שהידע שלה אודות הצביטה הוא חלק מידע הבורג העשיר שלה, אשר נרכש על ידי הטמעת הוולקנים המסוגלים לעשות שימוש בצביטה אל תוך קולקטיב הבורג. האנדרואיד דאטה מוצג גם כן ביכולת הזאת, בפרק "Unification, Part II" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא". עם זאת, אף אחת מארבע הדמויות הללו איננה מוצגת כמי שמשתמשת במיומנות הזו באופן קבוע.

לאונרד מקוי ניסה להשתמש בצביטת הצוואר בעת שנשא את הקטרה של ספוק, בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק", אבל, מסיבות לא ידועות, לא הצליח. בפרק ""Whom Gods Destroy" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", קפטן גארת' מבצע צביטת צוואר בשומר טלרייטי כשהוא מתחזה לספוק, באמצעות יכולתו לשינוי צורה. עם זאת, הטלרייטי היה אחד מנושאי כליו של גארת', וייתכן כי צביטת הצוואר הייתה תחבולה כדי לשכנע את קפטן קירק שגארת' הוא באמת ספוק. טונדו ראד, השתמש בטכניקה דומה על מנת לגרום לקצין צי הכוכבים לאבד הכרתו, על ידי דחיפת שני אגודליו בפתאומיות ובהחלטיות אל תוך צידי צווארו של הקצין, בפרק מהסדרה המקורית "The Way to Eden". כמו כן, בטכניקה נעשה שימוש על ידי ספוק על מנת להכניע את ג'יימס קירק בסרט "סטארטרק" משנת 2009, כאשר קירק מתנגד להחלטתו של ספוק כקפטן האנטרפרייז לחבור אל יתר ספינות צי הכוכבים, במקום לרדוף אחרי נירו באופן מיידי.

הקאנון של מסע בין כוכבים מעולם לא עסק באופן מלא בכיצד צביטת העצב באמת משפיעה על קורבנותיה לאחר החלמתם ושובם להכרה. בפרק "The Enterprise Incident" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", ספוק מעמיד פנים כי הוא מבצע את הטכניקה שאיננה קיימת "אחיזת המוות הוולקנית" כלפי קירק, אך בעצם מזייף את מותו של קירק על ידי ביצוע צביטת העצב עמוקה במיוחד. עם שובו להכרה, קירק מתלונן כי צווארו מרגיש כאילו הוברג החוצה. ייתכן שצביטת עצב עלולה לגרום לכאב פיזי לקורבן עם חזרתו להכרה, כאב זה בעצם נובע מצביטה פיזית של העצבים; אם צביטת עצב וולקנית תתבצע עמוק מדי, או לזמן רב מדי, יש גם אפשרות שהיא עלולה בעצם לגרום למוות לקורבן. זה מצביע על כך, אם הקאנון של מסע בין כוכבים היה מאשר זאת, שצביטת העצב הוולקנית לא תמיד הייתה טכניקה הגנתית, אלא הייתה במקור, בתקופה המלחמתית של וולקן לפני סוראק, טכניקה התקפית, שבעבר הייתה יכולה לשמש כדי להרוג. מאחר שהקאנון של מסע בין כוכבים איננו מאשר זאת, מקורות שאינם קאנוניים יכולים רק לשער השערות בכל הקשור לנושא פתוח זה.

צביטת הצוואר עצמה (אשר בתסריטים מתייחסים אליה כאל "FSNP", ראשי תיבות של: "'Famous Spock Neck Pinch", צביטת הצוואר המפורסמת של ספוק) נוצרה על ידי לנרד נימוי, שהתנגד לסצנה מתוך הפרק ""The Enemy Within", שבו תקלת טרנספורטר חילקה את קפטן קירק לשניים - קירק "טוב" וקירק "רע", וספוק נדרש להכות בראשו של "קירק הרע" עם קת של אקדח פייזר על מנת שיאבד את הכרתו. נימוי היה משוכנע שאלימות כה גלויה, בנוסף להיותה דומה מדי לזו שנמצאת בדרמות פשע רבות מאותה התקופה, לא הייתה אופיינית לספוק שבאופן קפדני פועל על פי היגיון, והציע את צביטת הצוואר כחלופה פחות רגשית.

"גיוון אינסופי בצירופים אינסופיים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיכת IDIC על מדיו הייצוגיים של ספוק; מתוך "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", 1968.
סמל IDIC על מדי בייסבול של נבחרת הוולקנים; מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1998.

הנושא של "גיוון אינסופי בצירופים אינסופיים" (באנגלית: "Infinite Diversity in Infinite Combinations"; או בקיצור: IDIC) מסומל על ידי הוולקנים ב-Kol-Ut-Shan,‏[7] המיוצג כתליון מזהב צהוב ולבן עם עיגול ומשולש הנשען על כל אחד מהאחרים, ומקושט ביהלום לבן במרכז.

על פי מייג'ל בארט, הפילוסופיה של "גיוון אינסופי בצירופים אינסופיים" הייתה מבוססת על משנתו של הרמב"ם.[8]

ספוק ענד את סמל ה-IDIC בעצרות ובטקסים חשובים, כחלק מהמדים הייצוגיים של לבושו. סמל ה-IDIC הופיע בפעם הראשונה בסדרה "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", בפרק "?‏Is There in Truth No Beauty". כמו כן, הופיע גם בחדר מגוריו של ספוק, בסרטי הקולנוע "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", "מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק" ו-"מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת". בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", בעלה של ט'פול מוסר לידיה תליון מאמה ט'לס, בצורת IDIC. כמו כן, בפרק "Terra Prime", ט'פול נראית אוחזת בתליון IDIC בזמן שהיא מתאבלת על מותה של בתה המשובטת אליזבת. בסדרה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", בפרק "Take Me Out to the Holosuite", קפטן סולוק, חברו ללימודים באקדמיה של קפטן סיסקו, ויריבו הוותיק, מתחרים זה בזה במשחק בייסבול. סולוק עומד בראש קבוצה של וולקנים הנקראת ה-"Logicians", שסמלם הוא ה-IDIC (מופיע על כובעי הבייסבול של שחקני הנבחרת).

תליון ה-IDIC הוולקני עוצב על ידי ג'ין רודנברי לצורכי שיווק הרבה לפני העונה השלישית. כבר בסוף העונה הראשונה, מעריצים של התוכנית התחילו לשלוח מכתבים, וביקשו עותקים של תסריטים, פריימים של פילם ועוד, ואלו נמכרו מיד באמצעות חברה בבעלותו של רודנברי, המנוהלת על ידי מייג'ל בארט. כפי שמעידים חלק ממכתביו, רודנברי אהב עיצובים הכוללים מעגל ומשולש, ורצה להשתמש בהם למטרות של אחדות תיאטרלית כבר בעונה הראשונה, בפרק "The Return of the Archons". כפי שדיווחה העורכת רות ברמן (גיליון מס' 1, Inside Star Trek, יולי 1968, עמ' 15–16), ג'ין רודנברי, שהוא "אספן אבנים נלהב ולטש חובבני" הגה את הפילוסופיה הוולקנית לאחר שהציג בפני לנרד נימוי "תכשיט מלאכת יד ייחודי - תליון של זהב צהוב מלוטש (העיגול) וזהב לבן (משולש), עם אבן לבנה מבריקה ובה פנינה מלאכותית, אשר פותח על ידי תעשיית הלייזר לצורך שימוש במנגנונים בחלל בשל התכונות האופטיות שלו", וכך הותאם היטב כמתנה לשחקן בסדרת מדע בדיוני. קוראים היו יכולים לרכוש מוצר שכזה באמצעות הזמנה בדואר. צוין כי "חומרים שאינם יקרים" ישמרו על העלויות נמוכות.

על פי ויליאם שאטנר, בספרו "Star Trek Memories", סמל ה-IDIC הופיע בפרק "?‏Is There in Truth No Beauty" כבדרך אגב. השחקנים כולם ידעו שזה צעצוע למטרות פרסום גרידא. על פי דיווחים, לנרד נימוי התבקש ללבוש אותו אך סירב, ולכן הועבר לשאטנר; כשהוא גם סירב, נימוי הסכים באי-רצון ללבוש אותה. ברגע האחרון, רודנברי הוסיף כמה דפים של תסריט חדש לסצנת ארוחת ערב, שבה ספוק מעניק באריכות הסבר אודות הפילוסופיה. השחקנים סירבו לצלם אותו עד שרודנברי נאלץ לחתוך אותו.

כוכב הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוואה בין האזור הישיב של 40 ארידנוס לבין האזור הישיב של מערכת השמש שלנו.

כוכב הבית של הוולקנים, אשר שמו הוא "וולקן", הוזכר בפרק "The City on the Edge of Forever" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" (1967). בפרק זה צוין כי וולקן מקיף את הכוכב השמאלי ביותר של "חגורת אוריון", כלומר אלניטק, ועל פי התסריטאי והכותב ג'יימס בליש הוא מקיף את 40 ארידנוס, 16 שנות אור מכדור הארץ, זיהוי שמאוחר יותר אומץ על ידי ג'ין רודנברי.[9] וולקן הוא כוכב אדמדם מסוג "מינשארה". תושביו נקראו במקור וולקניאנים; שם שבו משתמש ספוק בפרק "A Taste of Armageddon" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", וכן מתיישבי הפדרציה בפרק "This Side of Paradise", והארי מאד בפרק "Mudd's Women". על פי הפרק "The Man Trap" (פרק 1, עונה 1, "הסדרה המקורית"), לוולקן אין ירחים.

חלק גדול מהשטח הפנים של הכוכב כולל מדברים ורכסי הרים; כמו כן, שטחים נרחבים נשמרים כשמורות טבע. ביחס לכדור הארץ, האקלים הרבה יותר חם, כוח המשיכה חזק יותר והאטמוספירה דלילה יותר. כתוצאה מגורמים אלה, בני אדם נוטים להתעייף מהר יותר מאשר הוולקנים הילידים.

בציר זמן חלופי, המוצג בסרטו של ג'יי ג'יי אברהמס משנת 2009 "סטארטרק", נירו משמיד את וולקן על ידי יצירת ייחודיות בליבה שלה, כחלק ממסעו לנקום את הרס רומולוס - כוכב הבית של הרומולאנים. התוצאה הייתה קריסתו של כוכב הלכת, והריגתם של 6 מיליארד תושביו. רק כ-10,000 וולקנים הצליחו להימלט, לרבות ספוק, סארק ומספר בודד של זקני העם. בסופו של הסרט, ספוק הזקן (לנרד נימוי) אומר לספוק הצעיר (זאכרי קווינטו) כי אותר כוכב לכת חלופי, המתאים לצרכיהם, אשר עליו ישוכנו הוולקנים ששרדו. על כן, ניתן להניח כי כוכב זה יהיה וולקן החדש.

כמו כן, בסרט זה נרמזת חלופה לזיהויו של 40 ארידנוס. ספוק הזקן מוצא עצמו נטוש על דלתא וגה, ככל הנראה כוכב הלכת הרביעי המקיף את וגה. דלתא וגה מתוארת ככוכב מסוג M, בו תנאי אקלים ארקטיים. מדלתא וגה, ספוק הזקן רואה בבירור את החורבן של וולקן. על כן, וולקן ממוקמת באותה מערכת כוכבים, ובסמוך לדלתא וגה. על פי ההשוואה בין שני האקלימים, וולקן מזוהה, ככל הנראה, כגמא וגה.

היסטוריה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "Return to Tomorrow", ספוק משער כי הוולקנים עשויים להיות צאצאים של קולוניה מכוכב הלכת של סרגון (ישות טלפתית בה פוגשים קירק, ספוק ומקוי).

לאחר מכן, הוולקנים עסקו בפוליתאיזם; זאת ניתן לראות באלים של מלחמה, שלום, ומוות המתוארים על גבי "האבן של גול",[10] כמו גם ב-"חגיגה של רומרי". בתוספות המיוחדת של מהדרות ה-DVD של הפרק ""Amok Time", נאמר כי על פי די.סי. פונטנה, מכותבי "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", "שריאל" הוא אל המוות הוולקני, אשר פרוטומה שלו נראית בחדר מגוריו של ספוק.

המאה ה-4[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסביבות המאה הרביעית, הוולקנים זנחו את נטיותיהם האלימות ומלחמות האזרחים בהשפעת פילוסוף בשם סוראק, שדגל בדיכוי הרגשות לטובת ההיגיון. תקופה זו הייתה ידועה כתקופת ההתעוררות הגדולה, והרבה מפילוסופיית וולקן היום יצאה מתקופה זו. על פי סדרת הספרים Star Trek: New Frontier (אשר, כמו כל הרומנים, איננה נחשבת לחלק מהקאנון הרשמי של "מסע בין כוכבים"), ההתעוררות הגדולה גרמה להרבה מלחמות וסכסוכים שהתרחשו בין שבטים וולקניים שונים; מי שתמכו בסוראק היו מופרדים מחבריהם שלא תמכו בו, ואפילו מבני-משפחה קרובים. למקרים שבהם זוג הורים הופרדו זה מזה, נוצר טקס הנקרא ku'nit ka'fa'ar, קרב כדי לקבוע איזה הורה יהיה זה שיגדל את הילד. למרות הקבלה של תורתו של סוראק, דורות של העתקים לא מושלמים של כתביו, בשילוב עם שינויים בשפה הוולקנית לאורך הזמן, הביאו לצורה מדוללת את התרבות שהנהיג.

השקפות העולם ואורח החיים של סוראק לא היו מקובלים על ידי כלל החברה וולקנית. קבוצה אחת מסוימת של הוולקנים הייתה כל כך נחושה בהתנגדותה לסארק, שהביא למלחמה גרעינית, שסוראק היה אחד מקורבנותיה. לאחר זמן מה, החלק בחברה הוולקנית אשר דחה את תורתו של סוראק עזב את וולקן, כוכב הבית של הוולקנים, לטובת כוכבי לכת אחרים. הבדלנים הוולקנים האלו, בסופו של דבר, הפכו למוכרים כרומולאנים. הידע אודות המוצא המשותף של הרומולאנים ושל הוולקנים הפך למיתוס במשך אלף שנים, ואף על פי שלוולקנים היו קשרים ישירים עם הרומולאנים כבר במאה ה-22, הידע אודות המוצא המשותף לא יהפוך לנחלת הכלל עד לאמצע המאה ה-23.

ספרות ספין אוף רבה של "מסע בין כוכבים" שאיננה קאנונית, בפרט הרומן The Romulan Way מאת דיאן דוויין ופיטר מורווד, קובעת כי המנהיג של ההגירה הוולקנית/רומולאנית היה ס'טאסק, מחסידיו הקרובים של סוראק. ס'טאסק היה למייסד של האימפריה הרומולאנית, אולם נהרג על ידי סיעות פוליטיות זמן קצר לאחר מכן.

הוולקנים התאוששו מההשפעות של הברבריות ומיקדו את רוב תשומת הלב שלהם במשך 1,500 השנים הבאות למסע בחלל. מה שהפך למוכר, מאוחר יותר, כפיקוד העליון של וולקן, הוקם, בתחילה, על מנת לנהל את מחקר החלל, אולם בסופו של דבר גוף זה השתלט על הממשלה הוולקנית.

המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 1944 לערך, הוולקנים נלחמו ברומולאנים במלחמה שנמשכה כמאה שנים.

ספוק היה אחד משלושה קציני צי הכוכבים מהמאה ה-23 שחזרו בזמן לעיר ניו יורק של שנות ה-30, בפרק של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" בשם "The City on the Edge of Forever". כמו כן, הוא שהה במשך זמן קצר על כדור הארץ של שנת 1968 במהלך משימה, המתוארת בפרק "Assignment: Earth"; ועשה זאת שוב, בטעות, בשנת 1969 (הפרק "Tomorrow Is Yesterday"); ושוב בשנת 1986 (סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה"). מבחינה טכנית, שלושת אירועים אלו התרחשו לאחר ייסודה של הפדרציה, אך הם מובאים כאן משום שהם מהווים מפגשים שקדמו למפגש הראשון הרשמי בין וולקנים לבין בני אדם בני זמננו.

בשנת 1957, השיגור של ספוטניק 1, הלוויין המלאכותי הראשון של כדור הארץ, נצפה על ידי כלי טיס וולקני, שלאחר מכן התרסק על פני כדור הארץ, והותיר מספר אנשי צוות, למספר חודשים, בקרבון קריק, פנסילבניה; אירוע זה היווה את המגע הראשון האמיתי בין בני אדם לבין וולקנים, אבל זה מעולם לא תועד ככזה משום שבני האדם לא היו מודעים להיות אורחיהם חייזרים.

המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפגש הראשון בין וולקנים לבין בני אדם ב-5 באפריל 2063; מתוך סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש", 1996.

ב-5 באפריל 2063, הוולקנים ובני האדם יצרו קשר ראשון באופן רשמי, בסמוך לעיירה בוזמן, מונטנה בעקבות ניסוי מוצלח של ספינת חלל, הראשונה שנוצרה על כדור הארץ עם מהירות עיוות, על ידי המדען זפרם קוקרן, כפי שמתואר בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: המפגש".

בשנת 2097, הוולקנים סיפחו לשטחם את כוכב הלכת האנדורי ווייטאהן (Weytahn), הסמוך למערכת הכוכבים שלהם, ושינו את שמו לפאאן מוקאר (Pan Mokar).

המאה ה-22[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2105, הוולקנים והאנדוריאנים הגיעו לפשרה בכל הנוגע לכוכב הלכת ווייטאהן (Weytahn) / פאאן מוקאר (Pan Mokar). עם זאת, מתחים בין שני הצדדים נמשכו בשל איומי ההשמדה ההדדיים.

בשנת 2151, תת-קומנדר ט'פול הצטרפה אל צוות ספינת צי הכוכבים של כדור הארץ, האנטרפרייז NX-01; בתוך כשבועיים היא קבעה שיא חדש של סיבולת בשירות וולקנים על סיפון ספינות חלל של בני האדם. בשנת 2154 ט'פול הפכה לקצינה בצי הכוכבים.

בחודש מאי 2154, הפיקוד העליון של וולקן שקל הצעה כי הוולקנים ובני האדם ינהלו במשותף משימות חקר חלל. ו'לאס, ראש הפיקוד העליון וסוכן רומולאני סמוי, פוצץ את שגרירות כדור הארץ על וולקן וניסה לפלוש לאנדוריה. ניסיונותיו סוכלו על ידי הצוות של האנטרפרייז. במהלך אירועים אלה, קיר'שארה, מכשיר המכיל את הכתבים המקוריים של סוראק, התגלה על ידי ג'ונתן ארצ'ר. זה הוביל לפיזור המהיר של הפיקוד העליון ולבחינה מחודשת של הערכים המסורתיים. כמו כן, זה הוביל לכך שוולקן הסכימה להפסיק "להסתכל מעבר לכתפו של כדור הארץ" בענייני חקר החלל.

ב-12 באוגוסט 2161, וולקן הפכה לאחת מארבעת המייסדים של פדרציית הכוכבים המאוחדת. שלושת המייסדים האחרים הם בני האדם, האנדוריאנים והטלרייטים.

סובאל (מימין), שגריר וולקן לכדור הארץ; מתוך פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", 2001.

במהלך זמנה של סדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", הוולקנים נראים לעיתים קרובות יהירים למדי וקרים בהתנהגותם כלפי בני אדם. ההסבר שניתן לכך הוא שלאחר המגע הראשון, הוולקנים שיתפו טכנולוגיה עם כדור הארץ, אבל בני אדם רבים, כגון ג'ונתן ארצ'ר, במידה רבה התרעמו על כך שנראה כי הוולקנים בולמים את המאמצים של האנושות במסע בחלל. סובאל, שגריר וולקן לכדור הארץ, הפגין בעיקר חוסר אמון בבני האדם, ולעיתים קרובות הביע דעות המנוגדות לאלו של ארצ'ר. מאוחר יותר, סובאל הצדיק את ההתנהגות הזו (בפרק "The Forge", עונה 4):

"אנחנו לא יודעים מה לעשות עם בני האדם. מכל המינים שיצרנו עימם מגע, שלכם הוא היחיד שאנחנו לא יכולים להגדיר. יש לכם יהירות של אנדוריאנים, גאווה עיקשת של טלרייטים. רגע אחד אתם מונעים על ידי הרגשות שלכם, כמו קלינגונים, ולמחרת, אתם מבלבלים אותנו על ידי אימוץ פיתאומי של היגיון".

סובאל גם מסביר כי כדור הארץ התאושש ממלחמת העולם השלישית הרבה יותר מהר מאשר התאוששו הוולקנים ממקבילתה (בפרק "The Forge" ובפרקי ההמשך לו, הוא אומר כי לוולקנים לקח כמעט אלף שנים כדי לבנות מחדש את החברה שלהם, אחרי האסון המלחמתי האחרון שלהם); בכך הוא הבהיל רבים מהוולקנים, שהיו מבולבלים לגבי איך להתמודד עם חברה רגשית הגדלה במהירות כמו זו של כדור הארץ.

לאחר הפיכתו של הפיקוד העליון המושחת, ובעקבות מותו של אדמירל מקסוול פורסט שהקריב את חייו כדי להציל את סובאל מפיגוע טרור, יחסם של סובאל בפרט, והחברה הוולקנית בכלל, הפך לחברותי יותר; הוולקנים סוף סוף קיבלו את האנושות.

הפיקוד העליון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאה ה-22 של היקום הבדיוני של "מסע בין כוכבים", הפיקוד העליון של וולקן הוא, ככל הנראה, צורה של שלטון צבאי, אשר שולט הן בצי החלל של וולקן ועל רובו של כוכב הלכת וולקן. רוב הוולקנים, לרבות ט'פול, הנראים בסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז" משרתים בכפוף לפיקוד העליון. במהלך העונה הרביעית של הסדרה - הפיקוד מתפרק.

במהלכה של הסדרה, קפטן ג'ונתן ארצ'ר מתעמת לעיתים קרובות עם הפיקוד העליון - גם אחרי שארצ'ר מוכיח חד משמעית שהוא נסע בזמן, מספר פעמים, הפיקוד העליון סירב בעקשנות להכיר באפשרות שמסע בזמן יכול בכלל להיות אפשרי (אף על פי שט'פול ניסתה לשמור על ראש פתוח). הפיקוד העליון, לפחות במקרה אחד, שולח חלליות וולקניות על מנת לרגל אחר ספינת החלל אנטרפרייז ולדווח על פעילויותיה של הספינה (הפרק "Breaking the Ice"), מעשה שהרתיח את ארצ'ר לאין קץ.

עם זאת, בכך לא תמו הפעילויות המפוקפקות של הפיקוד העליון. הם נראו כמשתתפים במעשים גלויים של רדיפה כלפי וולקנים אחרים, כגון הבידוד וההסגר של קורבנות תסמונת פא'נאר, במקום לטפל בהם; מעשים פוגעים נגד כל הוולקנים שהוכח כי ביצעו מיזוג מוחות; מצוד ולכידה, לעיתים קרובות אף הרג, של חברי קבוצת מחתרת. בעזרתו של ארצ'ר, התגלה כי מעשים לא הגיוניים, ולעיתים קרובות מבוססי רגש, של הפיקוד העליון היו, במציאות, תוצאה של השפעה רומולאנית סמויה. אחרי שהמנהל של הפיקוד העליון, ו'לאס, נחשף כסוכן רומולאני, הפיקוד העליון פוזר, וממשלה וולקנית, מסורתית יותר, וידידותית יותר כלפי בני האנוש, הוקמה.

לאחר פירוק הפיקוד העליון, צי החלל הוולקני חווה מחסור חמור בכוח האדם, רבים מהם היו עדיין אוהדים את הגוורדיה הוותיקה. המנהלת ט'פאו, שכעת מפקחת על פעולות הצי, מנסה לשקם אותו.

המאה ה-23[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטאטרק (2009) ציר זמן חלופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במציאות חלופית, המוצגת בסרטו של ג'יי ג'יי אברהמס משנת 2009 "סטארטרק", כוכב הלכת וולקן נהרס בשנת 2258 על ידי חור שחור מלאכותי שנוצר על ידי נאראדה, ספינת חלל רומולאנית עתידנית, המשמשת לצורכי כרייה. ששת מיליארד תושבי וולקן נהרגים. קפטן הנאראדה, נירו, רואה בספוק אחראי באופן אישי לאסון ברומולוס יותר ממאה שנים מאוחר יותר. ספוק מעריך כי לא יותר מ-10,000 וולקנים שרדו את רצח העם (שאולי עשויים לכלול וולקנים שהיו בסדרה המקורית). עם זאת, הכותבים של הסרט, ציינו שזה לא כולל את הוולקנים שבאותה העת חיו על כוכבי לכת אחרים.[11]

עתיד כוכב הלכת והגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך התקופה שבין המאה ה-24 למאה ה-31 נשאו מאמציו של השגריר ספוק פרי, והוולקנים והרומולאנים התאחדו. הרומולאנים, שכוכב הבית שלהם הושמד, עברו להתגורר על וולקן, ושמו של הכוכב שונה לני'וואר (Ni'Var). על ני'וואר מתקיימת תרבות משותפת שבה משתלבות תורתו של סוראק ודרכן של הקוואט מילאט.

פיתוח דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוות ברכת הכהנים שהייתה ההשראה להצדעה הוולקנית.

לנרד נימוי דן במקורה של ההצדעה הוולקנית בספרו האוטוביוגרפי "I Am Spock".‏[12] לדבריו, הוא המציא את ההצדעה בהתבסס על סמל יד בו עושים שימוש הכוהנים היהודים בברכת הכהנים. המחווה, למעשה, מחקה את האות ש', האות הראשונה במילה "שמע" (נימוי גם ציין כי האות ש' יכולה להיות ציון של "שדי" או של "שכינה"). במקרים רבים, למשל בתוכנית הטלוויזיה המיוחדת משנת 1983‏ "Star Trek Memories", נימוי מספר איך כילד, הוא הציץ במהלך הברכה והיה עד למחווה, אף על פי שבני הקהילה אמורים לשים את ידיהם על העיניים או להפנות את מבטם ברגע זה של הכרה בנוכחותו של הקב"ה.

צביטת העצב הוולקנית נוצרה עבור הפרק "The Enemy Within" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית". על פי התסריט המקורי, על ספוק היה להלום עם קת של אקדח פייזר בקירק "הרשע", כך שיאבד את הכרתו. לנרד נימוי הרגיש שהמעשה מזכיר יותר מדי סדרות מערבון (יש המספרים כי הוא התנגד לכך שהוולקני הפציפיסט ינקוט בפעולה אלימה בצורה כל כך גלויה ועוינת שכזו), ועל כן נוצר המהלך הלא-קטלני המפורסם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות בולטות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וולקנים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Star Trek: Enterprise Ep83 "The Forge"
  2. ^ Edward Gross, Mark E. Altman, Captains' Logs: The Unauthorized Complete Trek Voyages, Little Brown & Co, 1995. p. 53
  3. ^ Star Trek: The Next Generation S3E23 "Sarek"
  4. ^ Star Trek: Voyager S6E22
  5. ^ Whitfield, Stephen E. and Gene Roddenberry. The Making of Star Trek. New York: Ballantine, 1968. p.274. SBN 345-23401-4-150
  6. ^ 1 2 Vulcan Mating Rituals documentary, Star Trek paradocumentary published by startrek.com
  7. ^ Terry Windell (Director) Tim Russ (Actor) (1999-02-03). Star Trek: Voyager - Gravity (Television production). Los Angeles, California: Paramount Pictures.
  8. ^ Roddenberry, Majel B. "The Legacy of Star Trek" The Humanist 55(4): 9-11. July 1995
  9. ^ Sky & Telescope, July 1991
  10. ^ הפרק הכפול "Gambit" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא".
  11. ^ Trekmovie.com
  12. ^ "I am Spock" by Leonard Nimoy (Hyperion)