ועידת קונסטנטינופול השנייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ועידת קונסטנטינופול השנייה הייתה ועידה אקומנית של הכנסייה, אשר נערכה בין 5 במאי ל-2 ביוני שנת 553. ביוזמתו של הקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס. בראשה עמד הפטריארך אוטיקיוס מקונסטנטינופול.

בוועידה השתתפו 152 בישופים שהגיעו בעיקר מהמזרח. בין שישה עשר הבישופים שהגיעו מהמערב תשעה היו מאיליריה ושבעה מאפריקה. בוועידה לא השתתף אף נציג מאיטליה.

יוסטיניאנוס כינס את הוועידה במטרה לקבל את אישור הכנסייה לגינוי עבודותיהם של שלושה בישופים מקורבים לאסכולת אנטיוכיה שנפטרו כמאה שנה לפני כן: תאודור מאנטיוכיה, תאודורֶט מקירוס וחיבה מאֶדֶסָה, עבודות הידועות בשם "שלושת הפרקים". הגינוי בא להבהיר כי הכנסייה של רומה, שאימצה את החלטות ועידת כלקדון, התנגדה נחרצות לנֶסְטוֹרְיאניזם, כפי שנתמך על ידי אסכולת אנטיוכיה. הוועידה גינתה גם את הגישה לפיה יש לראות במרים אך ורק את אימו של ישו האדם ואין לכנותה "אם האלוהים".

תחילה האפיפיור ורגיליוס סירב להצטרף לגינויים שפרסמה הוועדה, אך לאחר זמן מה הוא וממשיכו האפיפיור פלגיוס הראשון הסכימו.

למרות זאת, יוסטיניאנוס לא השיג את מטרתו הנוספת, להביא לפיוס בין מקבלי החלטות ועידת כלקדון למונופיזיטים בחלק המזרחי של האימפריה הרומית. היפוכו של דבר – שני הפלגים, הכנסייה המערבית, שדבקה בהחלטות ועידת כלקדון והקהילה המונופיזיטית המזרחית הקשיחו את עמדותיהם.[1]

החלטות הוועידה סוכמו באמצעות ארבעה עשר עקרונות המגדירים את אמיתות האמונה הנוצרית ואת המצבים בהם אדם ייחשב לכופר ויהיה ראוי להטלת חרם על ידי הכנסייה.[2]

עקרונות אלה שמשו בסיס להתפתחות הכריסטולוגיה הביזנטית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: Second Council of Constantinople, www.newadvent.org
  2. ^ Council Fathers, Second Council of Constantinople – 553 A.D., Papal Encyclicals, ‏0553-05-05 (באנגלית)