גולאבי גאנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשות גולאבי גאנג

גוּלַאבִּי גאנג (תרגום: "הכנופיה הוורודה", בהינדית: गुलाबी, באנגלית: Gulabi Gang) היא קבוצה של נשים הודיות פעילות במקור מבמדלקאנד, אוטר פרדש אך מ-2012 פעילות בכל רחבי צפון הודו.

הקבוצה הוקמה על ידי סמפט פל דווי, אם לחמישה, ועובדת משרד הבריאות לשעבר אשר נישאה בכפייה בתור ילדה (child bride), כתגובה למקרים רבים של הטרדה ואלימות נגד נשים בהודו. הן מבקרות גברים מכים ופועלות באיומים לריסון פעולותיהם. הן לובשות סארי ורוד, צבע המסמל עוצמה, ונושאות מקלות במבוק לצורך האיומים. רובן ממצב סוציו-אקונומי נמוך ומהקאסטה הנמוכה ביותר - "דלית".

שורשי הארגון אשר יסדה סמפט פל דווי הם משנת 1980, אז החלה את פועלה. אך רק ב-2006 הפכה הכנופיה לארגון המוכר היום, ואז נבחר הלבוש הוורוד והכנופיה נקראה בהתאם. למרות שעיקר הפעילות של הגולאבי גאנג היא במדינות אוטר פרדש ומאדיה פרדאש, ישנן נשים מרחבי הודו ואפילו מרחבי העולם שהצטרפו לשורות הארגון, והיקף הפעילות כוללת, בהערכה, כ-270,000 נשים.[1]

למרות שהמטרה העיקרית של הסיורים היא מניעה בדרך איומים, אין הנשים בוחלות גם בתקיפה פיזית של גברים אם אלו מאיימים עליהן. בנוסף לסיורים, הכנופיה מתעמתת גם עם שוטרים או פקידים רשמיים אשר מסרבים לטפל בתלונות אונס או אלימות מינית ומגדרית אחרת.

בשל האופי הפעילות של הגולאבי גאנג, אשר לוקחת את החוק לידיהן של חברות הכנופיה למען זכויותיהן של נשים, נחשבת הכנופיה כממשיכת דרכה של פולאן דווי, אשר בתקופה שהייתה פורעת חוק נקמה בגברים אשר פגעו בה ובנשים אחרות.

הארגון נמנע מהתקשרות עם כל גוף חיצוני, בין עם ממשלתי או ארגונים ללא כוונת רווח, והפעילות בו מתמקדות בפעילות מקומית ועממית.

במרץ 2014 חל פיצול בארגון, כאשר הוועד המנהל הצביע להסיר את סמפט פל דווי מתפקידה, בטענה שהיא ניצלה את מעמדה לקידום אישי, ואולם לסמפט פל דווי יש תמיכה רחבה מאוד בין חברות הארגון, והיא לא קיבלה את ההחלטה. בינתיים הארגון ממשיך לתפקד בערוצים מקבילים.[2]

ייצוגים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים
ספרים
  • 2013: הספר Pink Sari Revolution: A Tale of Women and Power in India מאת אמאנה פונטנלה-חאן, עוסק בדיכוי נשים וילדות בהודו, ותנועות עממיות שקמו בהתנגדות, ובראשן גולאבי גאנג.[5]
  • 2015: גולאבי גאנג מוזכרת ברומן של נ.ה. סנזאי, Ticket to India[6]
במה
  • בישראל, עלה לבמה ב-2018 מחזה בשם "גולאבי גאנג" בכתיבתם ובימוים של תום ויהונתן שוורצברג בתיאטרון גודמן
מוזיקה
  • גולאבי גאנג הן הנושא של השיר Des fleurs et des flammes של הזמרת הצרפתייה טל והקליפ סובב אותן ואת פעילותן בכפר בדאוסה[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sampat Pal: All you need to know about the Gulabi Gang leader, Hindustan Times ‏ 7 במרץ 2014
  2. ^ Gulabi Gang leader Sampat Pal sacked,‏ The Daily Mail,‏ 3 במרץ 2014
  3. ^ Trailer Alert: Pink Saris, Melissa Silverstein, Women & Hollywood, 17 September 2010
  4. ^ "Gulabi Gang". Dubai Film Fest. אורכב מ-המקור ב-26 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Pink sari revolution : a tale of women and power in India". searchworks.stanford.edu.
  6. ^ Ticket to India. 2016-11-15. ISBN 9781481422598.
  7. ^ "Clip "Des fleurs et des flammes" : Tal célèbre le courage des femmes du monde (màj)" (בצרפתית). Variete Francaise. נבדק ב-22 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)