צ'פלו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צ'פלו
Cefalù
סמל צ'פלו
סמל צ'פלו
סמל צ'פלו
מבט פנורמי על העיר ועל הסלע
מבט פנורמי על העיר ועל הסלע
מדינה איטליהאיטליה איטליה
מחוז סיציליהסיציליה סיציליה
ראש העיר Rosario Lapunzina
בירת העיר צ'פלו עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד המאה ה-8 לפנה"ס
שטח 65 קמ"ר
גובה 16 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 13,881 (1 בינואר 2023)
 ‑ צפיפות 212 נפש לקמ"ר
קואורדינטות 38°02′N 14°01′E / 38.033°N 14.017°E / 38.033; 14.017
אזור זמן UTC +1
http://www.comune.cefalu.pa.it
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'פלואיטלקית: Cefalù, בסיציליאנית: Cifalù) היא עיר וקומונה בעיר המטרופולינית של פלרמו שבאי סיציליה, איטליה. העיר ממוקמת בחוף הצפוני של סיציליה על הים הטירני במרחק 70 קילומטרים מזרחית לפלרמו ו-185 קילומטרים מערבית למסינה. העיר היא אחת מאטרקציות התיירות החשובות בסיציליה. על אף ממדיה, העיר מושכת מיליוני תיירים מכל רחבי איטליה ואירופה. בקיץ רחובותיה הראשיים של העיר הופכים לעמוסים מהרגיל ומלאים בצעירים ובחיי לילה תוססים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'פלו בשנת 1830, צויר על ידי האמן קארל רוטמן

היישוב העתיק היה קולוניה יוונית ופיניקית, ונקרא בפיניקית, על פי מטבעות שנטבעו במקום וכן כתובות מקרתחדשת, 𐤓𐤔 𐤌𐤋𐤒𐤓𐤕 (רש מלקרת, כלומר "ראש מלקרת")[1][2] וביוונית Κεφαλοίδιον או Κεφαλοιδίς[3] (על שם הסלע הרם היוצר לשון יבשה הנכנסת אל תוך הים - מיוונית κεφαλή, "קפלה", ראש); על המטבעות היווניים מהעיר הוטבעה דמותו של הרקלס (מקבילו של מלקרת) לצד הכיתוב HΡAKΛEIΩTAN או HΡAKΛEIΩTΩN.[4]

ההיסטוריון תוקידידס מעיד על כך שהימרה הייתה ההתיישבות היוונית היחידה במפרץ, אך שקפלודיום הייתה מצודה השייכת להימרה ושהאנשים הראשונים שהתיישבו באזור היו התושבים שנמלטו מחורבנה של הימרה ההרוסה. שמה של העיר הוזכר לראשונה בתקופה של המשלחת הקרתחדשתית תחת המצביא חימילקו בשנת 396 לפנה״ס, כאשר כרת הסכם שלום עם מתיישבי האזור. אך לאחר תבוסת קרתחדשת, דיוניסיוס הראשון הפך את עצמו לשליט האזור. במלחמה הפונית הראשונה נהרסה צ'פלו על ידי צי רומי בראשות אטיליוס קלטינוס וסקיפיו נסיקה, אך על ידי תככים ומזימות ולא על ידי כוחות צבאיים. לפי דעתו של קיקרו צ'פלו הייתה באותו זמן עיר משגשגת שנהנתה מתנאים עירוניים מלאים, אך באותו זמן צ'פלו הייתה אחד מהיישובים שתושביו שילמו את מעשרות הדגן שלהם למדינה הרומית, וסבלו קשות מהדיכויים ומהסחיטות של גאיוס ווארס.

במהלך שלטון הביזנטים העיר הוזזה ממקומה המקורי למקום אחר, אף על פי שהעיר העתיקה המקורית מעולם לא ננטשה לגמרי. בשנת 858, לאחר מצור ארוך, העיר נכבשה על ידי הערבים, ובמאות הבאות הייתה חלק מאמירות סיציליה.

ב-1063 העיר נכבשה על ידי הנורמנים, וב-1131 הזיז רוג'רו השני, מלך סיציליה את העיר ממקומה הבלתי נגיש אל מקומה הנוכחי מתחת לסלע, היכן שהיה נמל קטן אך איכותי, והחל בבנייתה של הקתדרלה הנוכחית. בין המאה ה-13 ל-1451 הייתה העיר שייכת למשפחות פיאודליות, ולאחר מכן הוכפפה לבישופות של צ'פלו.

בשנת 1857, במהלך איחוד איטליה, נורה הפטריוט סלבדור ספינוצה כאן למוות. העיר נהפכה לחלק מממלכת איטליה בשנת 1861.

אתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קתדרלת צ'פלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזית קתדרלת צ'פלו

קתדרלת צ'פלו, שבנייתה החלה ב-1131, נבנתה בסגנון נורמני, הקרוי יותר במדויק סגנון רומנסקי-סיציליאני. חלקה החיצוני של הקתדרלה השתמר היטב, והוא מעוצב במידה רבה עם תשזורת קשתות מחודדות, והחלונות גם הם מחודדים. בכל צד של החזית ישנו מגדל מסיבי בן ארבע קומות. השער הנורמני עגול הראש של הקתדרלה ראוי גם הוא לציון.

שרידי החומה המגליתית מהמאה ה-5 לפנה״ס
דמותו של ישו פנטוקראטור בתקרת האפסיס של קתדרלת צ'פלו

פנים הקתדרלה שוחזר בשנת 1559, אף על פי שהקשתות המחודדות של אולם התווך, הנישאות על ידי עמודי גרניט עתיקים, עדיין גלויות. הפסיפסים היחידים שנשתמרו בקתדרלה הם אלו של האפסיס. הפסיפסים האלו הם דוגמה מצוינת להפליא של האדריכלות הביזנטית של התקופה (1148), ואף שוחזרו בשנים 18591862. תהליך השחזור של הפסיפסים בקתדרלה של צ'פלו היה הרבה פחות מסובך מהתהליכים שבקתדרלת פלרמו ובקתדרלת מונריאלה. דמותו של ישו פנטוקראטור על התקרה של האפסיס היא בהחלט ראויה לציון.

כנסיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנסיית סנטו סטפנו
  • סנטה מריה דל'אודיגיטריה, שנקראת לרוב איטריה, נבנתה ככל הנראה במאה ה-16 על כנסייה ביזנטית אחרת. עד שנת 1961 חולק מבנה הכנסייה לשני מוסדות דתיים, והמוסד השני היה קפלה לכבודו של המלאך מיכאל. שני המבנים אוגדו לבסוף לכנסיית סנטה מריה דל'אודיגיטריה.
  • סנטה אוליבה (1787) עם שער העשוי מטוף.
  • סן סבסטיאנו (כנראה 1523) עם אולם בודד.
  • סנט'אנדראה.
  • סנט לאונרדו הוזכרה לראשונה בשנת 1159, ועד שיפוצה בשנת 1558 הוקדשה לג'ורג' הקדוש. בשער הראשי המקורי, שנעול כעת מאחורי קיר, ישנם קישוטי צמחים הדומים לאלו של הקתדרלה.
  • אימקולטלה (1661).
  • הדברנית של סנטיסימו סקרמנטו (1688).
  • הקפלה של סן ביאג'ו (בלזיוס הקדוש).
  • סנטו סטפנו או כנסיית הגיהנום.
  • סנטיסימה טריניטה.
  • סנטיסימה אנונציאטה (1511), אשר בחזיתה יש חלון רוזטה גדול.
  • מנזר קתרינה הקדושה.

אתרים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט שרידים של העיר העתיקה נראים כיום על פסגת הסלע, אך מיקומם מוכיח שצ'פלו לא יכלה להיות יותר מעיירה קטנה, ונראה שאת חשיבותה קיבלה העיר ממיקומה הכמעט בלתי נגיש. תומאסו פזלו העיד על כך ששרידי החומה היו קיימים בזמנו, כמו המקדש שעמודיו נבנו על פי הסדר הדורי. המבנה המעניין ביותר ששרד בעיר העתיקה הוא מבנה בהיקפי דירות שונים ששימש ככל הנראה כארמון או כמעון, ונבנה כולו מבלוקים עשויים אבני גיר גדולות. פיתוחים גסים שלהן דומים לאלו של הסדר הדורי, והן נחצבו על פני אבנים מסיביות. פתחי המבנה עשויים מאבן דקה מסוג יווני, ותאריך החציבה, אם כי לא ידוע במדויק, מאוד מוקדם. הבניין הזה, שהוא כמעט יחיד במינו, בעל חשיבות מכיוון שהוא המבנה היחיד שנותר מסוג זה של מבנים, אשר נפוץ מאוד במרכז איטליה, בכל רחבי סיציליה.

על פסגתו של הצוק נמצאו שרידים רבים של טירה סרצנית. ביצורי העיר הוארכו וכיום הם מגיעים עד לחוף, היכן שנמצאת העיר המודרנית של צ'פלו, בצורת שני קירות ארוכים המגנים על הנמל הקטן.

אתרים נוספים בעיר כוללים את:

לא רחוק מהעיר נמצא גם מקדש גיבילמאנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צ'פלו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נחום סלושץ, אוצר הכתובות הפיניקיות, דביר, 1942, עמ' 311
  2. ^ NumisWiki - The Collaborative Numismatics Project - Thousands Of Online Numismatic Books, Articles And Pages. carthage, Forum Ancient Coins (באנגלית)
  3. ^ Giacomo (Sant' Agata li Battiata) Manganaro, Konrat (Göttingen) Ziegler, Cephaloedium, Brill’s New Pauly, Brill, 2006-10-01
  4. ^ Kephaloidion, Sicily, ancient coins index with thumbnails - WildWinds